keukenhygiene

17-11-2014 21:36 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag werd bekend dat er een campagne komt om mensen de regels van hygienisch werken in de keuken, omdat dagelijks 2000 mensen ziek worden door de slechte hygiene in eigen keuken.

Nu weet ik van mezelf dat het wel hygienischer kan bij mij. Maar als ik dan hoor dat men het aanbeveelt iedere dag een vaatdoekje te vervangen..... Daar doe ik dus meerdere dagen mee. Ik kook immers om de dag voor twee dagen en maak het aanrecht daarom om de dag schoon met een doekje met dettol. En dat aanrecht van mij is mischien nog geen 2m2. En ik woon alleen.

Snijplanken heb ik apparte voor vis (eet geen vlees) en groenten. En tussendoor in de wasbak zetten met kokend water.

Ik was eigenlijk vooral benieuwd: hoe is jullie keukenhygiene? En wat vinden jullie van de campagne?
(Er is al een topic over dit onderwerp geopend vandaag, iets met vaatdoekpolitie)
tsja campagne, ik zal er niet zoveel mee doen zelf..!

Denk dat mensen vaak óf hygienisch zijn of helemaal niet, en die laatste groep

laat zich denk ik niet veranderen door een campagne?
doe zelf overigens ook een dag of 2/3 met een vaatdoekje, puur voor het afnemen van het aanrecht (klusjes als kookplaat, dan gaat hij direct in de was..)
Dagelijks 2000 mensen ziek?

In Nederland?

Dat klinkt ongeloofwaardig veel.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ik schrok eigenlijk wel ervan dat dagelijks 2000 mensen in NL een voedselvergiftiging oplopen.

Verder kan mijn hygiene echt wel beter in de keuken, maar ik denk toch dat een sterke weerstand ons beter helpt dan een schoon aanrecht om niet ziek te worden.
anoniem_85525 wijzigde dit bericht op 17-11-2014 21:44
Reden: 2000 ipv 7000
% gewijzigd
Geen dieren in de keuken, dagelijks een nieuw vaatdoekje, handdoek en theedoek, aparte snijplanken, alle groente en vlees wassen voor bereiding en gebruikt spul meteen afwassen.

Ik heb niks meegekregen van de campagne dus ik vind er ook niks van
Speciaal voor de minister heb ik vandaag de vloer gedweild met mijn vaatdoekje, daarna de wc ermee gedaan, mijn neus erin gesnoten en als laatste het aanrecht gepoetst. Ik twijfel of ik hem nu in de was zal gooien of dat hij nog een weekje meekan.

Serieus, waar bemoeit dat mens zich mee. Wat een betutteling. Komen ze straks ook kijken of ik mijn handen was na het toiletbezoek?
Ik ben echt een keukenviezerik zo te lezen. Vaatdoek blijft rustig 5 dagen liggen. Doe er alleen het aanrecht en de tafel mee af. Heb een aanrecht van de breedte van de vaatwasser. Verder heb ik 1 snijplank voor alles. Die gaat in de vaatwasser na gebruik. Ik was na kip snijden even snel mijn mes af en ga weer verder.

Hier in huis nog nooit ziek geweest van dit alles en mensen die mee eten ook nooit gehoord over ziek worden na mijn eten het zal dus wel meevallen.
Soms dieren in de keuken, geen aparte snijplanken, geen vaatdoekjes (wel van die weggooi hygiene-doekjes), hou niet erg van poetsen... Nooit ziek geweest.
Overigens vinden ze in Engeland dat de grootste veroorzaker van voedselvergiftigingen kip is die onder de kraan gewassen wordt. Vanwege het gespetter.
Ik ben echt een pietlut en dan druk ik me nog zacht uit. Vaatdoeken gebruik ik en mik ik meestal meteen daarna in de wasmachine (staat in de bijkeuken, als ik goed richt kan ik t doekje zo erin gooien). Rustig drie schone vaatdoekjes per dag. Dagelijks aanrecht en kookplaat maar dat lijkt me logisch? Na kip gaat alles direct onder de hete kraan en dan pas de vaatwasser in. Nu heb ik vandaag overal gehoord dat ik en mijn gezin dus geen weerstand zouden hebben... Toch zijn we bijna nooit verkouden of ziek. Verwarrend dit!
quote:Broedkippetje schreef op 17 november 2014 @ 21:42:

Dagelijks 2000 mensen ziek?

In Nederland?

Dat klinkt ongeloofwaardig veel.Aan de schijt gaan zal ook meetellen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
vegetarier dus 2 snijplanken voor groente en dingen als tofu fruit kaas etc aanrecht met keukenrol en vaatwasser was mn handen voor het klaarmaken, was de groente ( vooral als het een salade is) en was mn handen voor het eten.

Mijn schoonouders zijn echt goorlappen, kip op het aanrecht snijden, het wegvegen met een goor vaatdoekje wat al een week nat in de gootsteen ligt te stinken, en gooien dan gewoon met gemak een boterham op diezelfde plek.

kopen kant en klare gebraden kip, laten het 3 dagen staan in de koeling, maken er soep van die ze dan 5 uur laten staan op het aanrecht, gooien het vervolgens weer in de koeling, om het de volgende dag weer op te ware,n, weer te laten staan voor minimaal 5 uur en het dan nog een keer opwarmen en het dan aan mijn baby willen voeren ( waar ik dan een stokje voor steek)

Ik ben misschien iets te hygienisch maar liever dat dan het andere uiterste.
Echt??????!!!!!! Oh jee, ik ben als ik het zo lees een echte viezerik. Ik koop altijd van die weggooi dweiltjes en als die raar ruiken dan dweil ik er de vloer mee en gooi ze weg. En dingen als Dettol doe ik ook niet aan. Nooit ziek geweest en hier is ook nooit iemand ziek geworden(en ik kook voor grote groepen vaak).

Dus wat die 2000 mensen per jaar uitspoken in hun keuken, geen idee.
quote:waterplant schreef op 17 november 2014 @ 22:27:

Echt??????!!!!!! Oh jee, ik ben als ik het zo lees een echte viezerik. Ik koop altijd van die weggooi dweiltjes en als die raar ruiken .

Wist je dat…

• Een vaatdoekje na 24 uur meer dan 4 miljard bacteriën kan bevatten. Meer dan de wc-bril van een openbaar toilet of een hondentong.

• Bacteriën in vaatdoekjes zich elke 15-30 minuten kunnen verdubbelen.

Je zal vast ook jarenlang toiletbrillen op openbare wc's kunnen likken zonder ziek te worden. Maar dat vind je vast wél smerig.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 17 november 2014 @ 21:56:

Serieus, waar bemoeit dat mens zich mee. Wat een betutteling.

Ik denk dat er nogal wat mensen naar een huisarts gaan met klachten.

En wat te denken van onwetende mantelzorgers, die straks ouderen met weinig weerstand bij staan?

Door " betutteling " is op den duur wel de kraamvrouwenkoorts uitgeroeid.

Je kunt het als betutteling zien, ik zie het als bewust maken van.
quote:bungaa schreef op 17 november 2014 @ 21:43:

Ik schrok eigenlijk wel ervan dat dagelijks 2000 mensen in NL een voedselvergiftiging oplopen.

Verder kan mijn hygiene echt wel beter in de keuken, maar ik denk toch dat een sterke weerstand ons beter helpt dan een schoon aanrecht om niet ziek te worden.De enige keer dat ik voedselvergiftiging heb opgelopen, was nadat ik in een restaurant had gegeten.
Het schijnt dat mobiele telefoons en toetsenborden van pc's ook heel goor zijn. Ik denk dat die mensen eerder ziek worden van ongaar vlees of heel slechte weerstand hebben door te veel schoonmaken.

Nederland is super hygiënisch, nu moet ik meer poetsen omdat 2000 mensen niet met eten kunnen omgaan.
Het vivaforum is veranderd! Ik heb het idee dat vroeger (aantal jaren terug) iedereen op het vivaforum superschoon en spik en span en ontsmet was en niemand ooit iets deed wat ook maar in de buurt van een bacterie zou kunnen komen. Terwijl tegenwoordig iedereen er juist heel 'makkelijk' mee omgaat.

Viel me al vaker bij dit soort topics op en ik vind het heerlijk, want nu kan ik zonder afgeslacht te worden toegeven dat ik niet elke dag het vaatdoekje vervang! En al helemaal niet de hand- en theedoeken. En dat is heel normaal!

Hè hè
http://www.studiovo.nl/ExtraMN/bacterien.swf
quote:blijekip schreef op 17 november 2014 @ 22:39:

Het vivaforum is veranderd! Ik heb het idee dat vroeger (aantal jaren terug) iedereen op het vivaforum superschoon en spik en span en ontsmet was en niemand ooit iets deed wat ook maar in de buurt van een bacterie zou kunnen komen. Terwijl tegenwoordig iedereen er juist heel 'makkelijk' mee omgaat.

Viel me al vaker bij dit soort topics op en ik vind het heerlijk, want nu kan ik zonder afgeslacht te worden toegeven dat ik niet elke dag het vaatdoekje vervang! En al helemaal niet de hand- en theedoeken. En dat is heel normaal!

Hè hè

+1.

Dat was mij ook opgevallen.
quote:waterplant schreef op 17 november 2014 @ 22:27:

Echt??????!!!!!! Oh jee, ik ben als ik het zo lees een echte viezerik. Ik koop altijd van die weggooi dweiltjes en als die raar ruiken dan dweil ik er de vloer mee en gooi ze weg. En dingen als Dettol doe ik ook niet aan. Nooit ziek geweest en hier is ook nooit iemand ziek geworden(en ik kook voor grote groepen vaak).

Dus wat die 2000 mensen per jaar uitspoken in hun keuken, geen idee.Op het moment dat een doekje raar ruikt, stinkt dus, dan wemelt het van de bacteriën. Daar moet je echt niet de vloer mee willen schoonmaken. Je maakt de vloer dan namelijk helemaal niet schoon maar je smeert de vloer onder de ziekmakende bacteriën. Je zou voor de vloer een vloermop kunnen gebruiken die je er makkelijk af kan schroeven en dan op minimaal 60 graden in de wasmachine. Ik ben verre van huishoudelijk maar vind dat je met bewust nadenken over ziekteverwekkers toch wel een heleboel narigheid kan voorkomen. Ik kook soms voor "thuis afgehaald" en werk dan extra hygiënisch, schoon schort, korte nagels, heel goed handen wassen, schone doeken en handenalcohol, haar in een knot. Ik zou het vreselijk vinden als iemand ziek zou worden van eten wat ik heb bereidt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven