Kittens, nat oog/bultje?

21-11-2010 16:06 101 berichten
Net een verdrietig topic gehad, nu weer een minder verdrietige. Na het overlijden van mijn kat woensdag zijn er gisteren twee kittens gekomen. Erg snel, maar er lag er al 1 vast, omdat we die als maatje voor onze kat wilde hebben. Nu hadden we besloten om er dan gewoon twee mee te nemen. Het is ontzettend leuk en ze zijn een geweldig stel, broer en zus. Broer is rustig, mooi hoog op de poten en komt steeds meer erbij liggen. Zus is een trutje weet wat ze wil en heeft een eigenwijs hoofd en een schattig lijfje. Toen we goed en wel thuis waren viel me op dat zusje een bobbeltje heeft onder haar oog en een vies oogje, nat. Balen, in het asiel had ik het niet gezien. Gedept met kamillethee (afgekoeld) en even gelaten. Maar nu heeft broertje het ook! Beide aan hetzelfde oog. Kijken een tikkie sloom met dat oog. Moet ik me zorgen maken? Ik dep het nu zachtjes met een beetje van die thee (had op een kattenforum gelezen dat dat wat desinfecterend zou werken), maar ik kon nergens vinden wat dit nou kan zijn. Een ontsteking? Allebei? Iets anders? Verstopt kliertje?

Ik heb ze uit het asiel gehaald, ze hebben alle prikken e.d. gehad, ontwormd/ontvlooid. Dierenarts heeft ze daar ook nagekeken. Ze zijn een week of 12.

Iemand een idee wat ik kan doen? Morgen wil ik sowieso even langs onze eigen dierenarts voor een check, maar in de tussentijd maak ik me wel wat zorgen. Mijn andere kat is net overleden (was heel erg ziek) dus ik maak me nu heel snel zorgen, moet nog wat slijten denk ik.
anoniem_64a69a02d5440 wijzigde dit bericht op 21-11-2010 16:49
Reden: redelijk belangrijk stukje vergeten
% gewijzigd
Tja, een asiel is helaas vaak een broeinest van virussen. Dat is ook logisch natuurlijk, er komen heel veel katten binnen van overal die van alles met zich mee dragen. Daarom werken veel asiels voor kittens met gastgezinnen omdat het risico voor die kleintjes in het asiel (te) groot is. Je moet altijd naar een dierenarts als het niet overgaat en inderdaad geen antibiotica geven zonder overleg. Niet iedereen op een asiel is even bekwaam, daarmee bedoel ik dat er ook vrijwilligers werken zonder medische achtergrond. Daarom moet je voor medische zaken bij je dierenarts zijn.
Met t dametje gaat t steeds beter, kijkt helder uit de ogen maat onder de oogjes is t nog wel wat vies als ik r smorgens oppak, wat vloeisel ofzo. Mannetje heeft schonere ogen, maar niest wel en ik vind n nu ook zwaar ademen, alsof zn neusje verstopt zit, tijdens eten of spelen bv. Ze eten en spelen veel en ontlasting is wel goed..
Alle reacties Link kopieren
Niest het mannetje veel? Misschien hoort dat wel bij het virusje wat ze hebben. Als je het niet vertrouwd even de dierenarts weer bellen. Leuk als ze zoveel spelen he? Heb je al veel foto's van ze gemaakt?
Best wel, niet aan de lopende band maar ik heb dit bij mijn vorige kat nooit gezien. DA gebeld en die zei zolang ze eten en spelen is t niet zo erg, een virusje uitzieken kon wel een paar weken duren zei hij. Wel fijn km even bevestiging te krijgen. Wat jij zei klopt dus ws wel.

Maak heel veel fotos! Ze zijn zo lief, dat spelen is een ware show om naar te kijken
Een kat van mij heeft wel eens een dag dat ze veel niest, geen idee hoe dat komt! Maar ik vind het wel grappig om te zien.

En als ze goed eten en veel spelen is er weinig aan de hand.
Fijn dat je steeds blijft reageren, stelt me echt gerust, jouw reacties!

Niesen / niezen (?) ziet er idd grappig uit, maar wel sneu! Verder zijn ze heel vrolijk dus ik hoop dat t steeds beter gaat. Volgende week controle bij DA voor oogjes
Graag gedaan hoor!

Ik heb de kittens net gewogen. Mannetje weegt nu 1230 gram, vrouwtje 1040, beide 110 gram aangekomen afgelopen week!

Vrouwtje heeft geen bultje meer onder dr oog en heldere oogjes, maar vind het onder haar oogjes wel vies steeds, zie je ook goed omdat ze daar een wit vachtje heeft.

Mannetje heeft schone ogen, geen bultje meer maar niest soms (wel wat minder volgens mij) maar ademt wel hard af en toe, beetje hijgerig.

Goed teken dat ze aan zijn gekomen he?

Ze beginnen zich echt lekker thuis te voelen. Reageren al op mijn wekker 's ochtends, dan komen ze eraan! Slapen veel, spelen veel en spinnen heel hard (echt, alsof er een motor wordt aangezet
Kittens groeien zo,n 100 gram per week dus dan doen ze het goed!

Die van mij reageren ook altijd op onze wekker vooral onze Brite Korthaar. Die schreeuwt het altijd uit. Maar ze is ook best wel een vreetzak! Gezellig he 2 van die beesten in huis!
Het is nog steeds erg gezellig!

Net bij de DA geweest, hij vond de oogjes toch nog te rood, ze zien er wel 10x beter uit dan vorige week vind ik zelf, maar hij was nog niet tevreden. Ik hoef niet meer te druppelen met de creme, maar ze krijgen nu antibioticapilletjes voor een week. Ze niesen zo af en toe, mannetje wat meer en de neusjes zijn ook niet droog.

Mannetje heeft temperatuur van 39,1, DA vond dat net te hoog, dus ook even een prikje daarvoor gekregen.

Dametje had geen koorts. Ik vond mannetje al erg rustig vandaag, sliep veel en het liefste tegen me aan (lekker warm ), terwijl zij tussen mn dossiers liep te racen en alles op de grond gooien enzo (kittengedrag dus, haha).
Nu moet het goed gaan toch? Na de antibiotica kuur zijn ze vast helemaal in orde! Ik dacht dat een kat altijd 39 graden was maar blijkbaar heb ik dat verkeerd. Het is wel fijn dat ze zo tegen je aan liggen vooral met deze kou!

Hou het mannetje wel goed in de gaten als hij zoveel blijft slapen.

Ik hoop dat je nu niet weer naat de dierenarts moet het is wel een aanslag op je portomonnee!
Ja, ik geloof dat hij ook zei dat tot 39 normaal is, maar omdat ie zo jong is en de oogjes niet goed zijn, vond hij t toch net teveel. Geen idee verder, vertrouw op zijn expertise. Wel grappig dat de dierenarts aangaf dat het mannetje ws echt een beer gaat worden hij heeft hele grote oren en voeten, heel schattig. Ik hou m zeker goed in de gaten, heeft net een flinke portie eten op.

Heb net zo"n mandje aan de verwarming gehangen en daar maken ze goed gebruik van!

Zeker een aanslag op de portemonnee.. Maar ik ben ook niet iemand van t aanmodderen en ze verdienen een eerlijke start, ze zijn al een keer gedumpt op een industrieterrein (daar zijn ze gevonden) dus deze opstartprobleempjes (zo noemde de dierenarts het) zijn niet zo raar, ze zijn zo ontZettend lief en totaal het vertrouwen in mensen niet kwijt, gelukkig.
Mijn Britse korthaar is ook een grote poes met een hele dikke kop en stevige pootjes. Mijn andere"gewone"poes is juist heel tenger.

Ik heb ook 2 van die mandjes aan de verwarming hangen vinden ze allebei heerlijk. Ze liggen er echt in te broeien.

Zijn ze echt op een industrie terrein gevonden? Wat erg zeg wie doet er nou zo iets?

Ach ja die kosten van de dierenarts wij waren afgelopen voorjaar ook ruim 300 euro kwijt.

Maar dat hoort er bij he?
Hahaha, dat broeien herken ik wel, lekker heet!

Ik denk dat t dametje een klein poesje wordt, maar ze is nu al de baas... Trutje

Ja, echt op een industrieterrein bij Leiden, een heel nestje. Echt heel zielig. Er lopen helaas te veel debielen rond die dieren houden.. Gelukkig zijn ze door mensen gevonden en naar t asiel gebracht. Laat je kat dan gewoon steriliseren, dan zijn die ongewenste nestjes er ook niet. Kan/wil dat echt niet snappen

300, jeetje, loopt echt op idd. Met mijn vorige kat hebben we ook heel wel kosten gehad, die had zijn pootje op een lastige plek gebroken. Katjes zijn wel verzekerd, maar wel een maand wachttijd... En dat is dus nu. Maar ja, je doet er niets aan. Ik ga echt geen maand wachten.

Leuk, een Brit! Wat voor kleur?
Onze Brit is grijs(ze noemen dit ook wel blauw)

Ze is echt een schat zit niks geen kwaad in. Ze wil alleen niet op schoot. Maar ze is wel altijd bij me waar ik ook ben ik huis.

Mijn andere poes wil juist altijd wel op schoot ze is echt een knuffel poes.

Ze verdragen elkaar wel maar echt vriendjes zijn ze niet.

Ik zie wel eens foto's dat katten lekker met zn tweeen in een mandje liggen dat gebeurt hier niet.

Doen jou kittens dat wel? Lekker samen in een mandje liggen?
Mooi, zo'n blauwe!

Mijn vorige kat was ook geen schootkat, wel altijd in de buurt liggen, maar niet op schoot, karakter he : )

Wel leuk vind ik, zo verschillend. Nu ik dit op bed ligt te typen, komt mannetje al weer tussen mn armen inliggen, knuffelkont. Ze liggen eigenlijk altijd bij elkaar, heel schattig. Ze hebben zoveel gezelligheid aan elkaar. Ze stoeien ook veel, flink pittig hoor!

De antibiotica lijkt aan te slaan, neusjes zijn droog en ze zijn nog drukker geworden, niezen is bijna voorbij. Fijn!

Die van jou komen niet uit t zelfde nest dus, zou dat schelen? Hoewel, broertjes/zusjes kunnen ook een hekel aan elkaar hebben natuurlijk. Maar gedogen is al beter dan de tent uit!
Nee het zijn geen zusjes want onze eerste kat is gewoon een HTK poes. Ze is heel erg lief naar ons toe maar naar vreemden totaal niet.

Zo heeft ze vanmorgen mn schoonmoeder nog gebeten.

Ze reageert dus ook vaak zo vinnig op de Brit, en die vindt alles goed.

Maar ze gedogen elkaar wel. Ik kan ze ook rustig alleen laten.

Daar ben ik wel blij om.

Fijn dat de antibiotica nu aanslaat!

Ze zijn vanmorgen ook even buiten geweest maar ze vonden het niks in de sneeuw! Gelijk hebben ze!
Nou, zijn nu een week of 6 verder en ze zijn flink gegroeid! de ogen zijn droog en schoon, de neusjes ook maar ik hoor toch wel een paar keer per dag bij allebei een nies. Ze hebben nu 2x een AB kuur gehad en 2x een kuur oogdruppels. Ook hebben ze extra vaccinaties gehad, daar werden ze een paar daagjes wat ziekjes van, door de weerstand ws. Dat is helemaal goed gekomen en de weerstand klimt ook.

Dametje is heel speels, dominant en drukt zichzelf steeds naar voren bij t eten, zorgt dat ze niets tekort komt : ) gaat helemaal goed dus.

Mannetje is groter maar weegt nu hetzelfde als zijn zusje (hij was oorspronkelijk 2 ons zwaarder, maar ze heeft m ingehaald) en is echt een mager ding. Hij groeit dus wel, maar alleen in de hoogte zeg maar. Hij is heel rustig en slaapt meer dan zn zus en komt veel bij me liggen (warmte zoeken?). Omdat t verschil tussen de twee zo groot is qua gedrag en lichaamsomvang, maak ik me toch een beetje zorgen over hem. Is ie niet 'te' rustig? Zijn borstkas gaat best hoog op en neer en redelijk snel bij normaal ademen, als hij ligt bijvoorbeeld. Ik had de dierenarts al gebeld vorige week, en volgens haar kan het ook met de niesziekte te maken hebben, beetje verkouden zeg maar. Wat moet ik hier nou mee? Maak ik me onterecht zorgen? Misschien omdat ik ze ga vergelijken? Mannetje heeft veel eetlust en speelt ook wel, maar moet er wat meer bijgetrokken worden zeg maar, maar kan ook door zijn dominante zus komen natuurlijk.

T is wel een heel gezellig stel samen, ben heel dol op ze. Merk dat ik doordat mijn vorige kat zo jong is overleden door iets wat ik pas laat in de gaten had (nierziekte) en deze twee heel zwak binnenkwamen bij mij, snel ongerust ben. Ik ga gelijk denken aan hartruisjes, sluipende ziektes etc... neuroot...
Iemand die hier meer over weet?
Ach gaat het nog steeds niet echt goed met de katten?

Maar dat het katertje goed eet vind ik wel een goed teken hoor!

Drinkt hij ook goed? En zn ontlasting is die ook goed?

Niet meteen allerlei doemscenario's bedenken hoor!

Al snap ik wel waarom je dit doet!

Als je het niet vertrouwd gewoon de DA weer bellen!
Ooo Gierzwaluw, sorry voor mijn late reactie, ik ben het afgelopen weekend heel veel de hort op geweest. Dankjewel dat je even gereageerd hebt.

Ik heb al wel weer een positiever gevoel erover dan vorige week, hoewel t mannetje erg dun is. Hij eet wel veel, drinkt goed en gebruikt de bak naar behoren en dat ziet er verder ook allemaal normaal uit. Kan het zo zijn dat katten eerst in de hoogte groeien en dan in de breedte? Zn zusje dus niet, dat is een bolleke, maar toch. En dat ademen, weet niet wat ik ermee moet, hij lijkt er geen last van te hebben maar vind t toch apart. Wat is normaal he?

Misschien ademt zn zusje even snel maar valt dat minder op door dr dikkere lijfje?

Hmm, ik kijk t nog even aan denk ik maar hou m goed in de gaten. Hij is zo ontzettend lief. Zodra mn wekker gaat 's ochtends, staat ie al bij mn kussen te trappelen om tegen me aan te gaan liggen. Hij zoekt echt de warmte op.
Geeft niks hoor!

Onze poes is ook niet zo groot en dik. Misschien komt dat nog met de jaren. En inderdaad misschien groeit de kater eerst in de hoogte en daarna in de breedte.

Lief als ze zo bij je komen liggen he? Doet een van mijn poezen s'ochtens ook altijd lekker tegen me aan liggen in bed.

Maar ze ligt s'nachts ook vaak bij me.

Komen ze ook buiten of wil je er binnen poezen van maken?
Gelukkig

Ben net bij de dierenarts geweest, vertrouwde het toch niet. En niet voor niets... Mannetje heeft flinke koorts, 40,5, vandaar dat hij het steeds zo koud heeft. Koorts in combi met het feit dat hij al 3 weken niet aan is gekomen en ze vond m wel dun maar zn buikje niet deed haar denken aan FIP.... De natte variant. Ik schrok me wild. Ze heeft gelijk een punctie gedaan en hij had geen gelig buikvocht, dus het is het (nog) niet, maar dat kan nog komen. Ze gaf aan dat ze hoopt dat het niet zo is, maar dat er wel een kans op is. Kutterdekut (excusez moi) ik vind het zo erg! Ik hoop zo dat het niet zo is! Net onze andere kat begraven, veel te jong overleden. Ik hoop zo dat hij opknapt. Ik heb koortsremmers en antibiotica mee + oogzalfje (andere variant) en als t goed is knapt hij met een week op, zo niet, dan is t ws niet zo best. Wat voor m spreekt is dat hij goede ontlasting heeft en veel eetlust, dus hopelijk blijft dat zo, dan zal t geen FIP zijn. Heb wat blikjes extra A/D meegenomen, om wat extra krachtvoer te hebben zeg maar. Baal er goed van, hoop zo dat het goed komt. Dierenarts + co waren helemaal weg van m, hij was zo aan t knuffelen en spinnen!

Dametje gaat goed, lekker bol en speels, ze was wel erg verontwaardigd dat ik haar broer meenam en haar niet. Ze zat me boos op te wachten toen ik thuiskwam, met een dikke staart, wat een trutje!
Wat een toestand zeg! Ik hoop zo dat hij geen FIP heeft...

Heel goed dat je toch maar weer naar de DA bent geweest.

Hou hem maar goed in de gaten, maar als hij zo goed blijft eten heb ik goede hoop dat het weer goed komt met hem.

Katten die ziek zijn eten 9 ven de 10 keer niet!

Misschien is de niesziekte wel zo hardnekkig dat dat zn groei ook in de weg staat.

Ik hoop zo dat hij nu opknapt met de medicijnen! Het zou heel erg oneerlijk zijn als je deze kat ook al zo snel moet verliezen...
Dankjewel, ik heb zn reismandje (daar slaapt hij graag in) met een extra trui van mij met een kruik klaargezet, hij ging er met zn zusje gelijk in liggen net, heel lief.

Ik ga goed voor m zorgen en vooral veel duimen. Dankjewel voor je reacties steeds !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven