Klein wonen - leven op 60 m2

30-09-2024 11:05 214 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben eind 20 en kan van mijn ouders gaan huren (dit is een voorstel van hen). Zij hebben 2 appartementen nieuwbouw gekocht. 1 met één slaapkamer van 60m2 zonder ondergrondse berging en 1 met 2 slaapkamers van 85-90m2 en een ondergrondse berging bij. Het andere appartement zal verhuurd worden.

Ik ben opgegroeid in een ruim huis/villa met veel ruimte en plaats.
Nu heb ik de kans gekregen om van mijn ouders (iets goedkoper) te huren. Ik mag kiezen tussen het appartement met 1 slaapkamer of met 2 slaapkamers, maar anderzijds is de kans ook groot dat zij in de toekomst hier ook zelf naar verhuizen omdat ze ook ouder worden en hun gezondheid momenteel al niet zo goed is. Dan zou ik hun heel graag het appartement met 2 slaapkamers gunnen uiteraard.

Ik denk dat ik zelf wel zou kunnen leven met 1 slaapkamer en maar op 60m2, maar ik zal uiteraard wel heel wat spullen moeten wegdoen of voorlopig nog thuis laten staan, ook kleding inperken etc. Maar mijn ouders zeggen zelf dat dit te klein is, terwijl ik al dankbaar ben dat ik uberhaupt die mogelijkheid heb.

Ik werk 1 tot soms 2 dagen van thuis uit, maar zou dan gewoon een bureautje in de woonruimte zetten.

Wat zouden jullie doen? Is het haalbaar om alleen te wonen op 60 m2 of zouden jullie toch voor het appartement met 2 slaapkamers gaan?
iamamber wijzigde dit bericht op 30-09-2024 11:32
1.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
PoesmetLaarzen schreef:
30-09-2024 11:39
Wat een rare post.

Ze heeft keuze uit twee appartementen en vraagt input.
Ach welnee. Als het echt zou gaan om de keuze tussen 2 appartementen had ze nog wel andere overwegingen gehad. Zoals: welke kan ik betalen? Welke heeft voor mij de meest gunstige ligging? Welke heeft meer werk nodig voor ik er kan wonen? Desnoods: in welke voel ik me lekkerder, waar valt de zon mooier binnen?

Als echt het enige verschil is dat de ene groter is dan de andere, dan kies je natuurlijk lekker de grootste.


Maar al die dingen kunnen prima zonder te doen alsof een appartement van 60m2 een soort klein kippenhok is waarin je je ontzettend zal moeten behelpen. Het is verdorie geen studentenkamer van 3 bij 4.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-09-2024 12:42
Reden: op de man
0.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
30-09-2024 11:58
TO, impopulaire mening, maar ik zou voor het grotere appartement gaan.
Juist voor de doorstroming. Jij kunt dan in overleg met je ouders verhuizen, zodat zij in het grotere appartement kunnen wonen.
Dat is toch geen impopulaire mening? Volgens mij zeggen de meeste mensen dat ze beter voor het grotere appartement kan kiezen, nu ze die keuze heeft.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Selene schreef:
30-09-2024 11:57
Hier wonen ze met 4-6 mensen op 67m2. Dan moet je toch makkelijk in je eentje op 60m2 kunnen leven. Wat een snobgedrag.
Hoezo is dat snobgedrag? TO heeft de keuze, waarom moet ze dan voor 60 m2 zonder berging kiezen?
En ze moet ook naar de toekomst kijken. Misschien blijft ze niet in haar eentje. Misschien willen haar ouders er over 5 jaar zelf wel gaan wonen, dan kan TO plaats maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
impala schreef:
30-09-2024 12:00
Dat is toch geen impopulaire mening? Volgens mij zeggen de meeste mensen dat ze beter voor het grotere appartement kan kiezen, nu ze die keuze heeft.
Ik zie ook veel reacties met verwend gedrag, snobgedrag. Die bleven denk ik meer hangen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
30-09-2024 12:00
Hoezo is dat snobgedrag? TO heeft de keuze, waarom moet ze dan voor 60 m2 zonder berging kiezen?
En ze moet ook naar de toekomst kijken. Misschien blijft ze niet in haar eentje. Misschien willen haar ouders er over 5 jaar zelf wel gaan wonen, dan kan TO plaats maken.
Kiezen voor de grotere woning is geen snobgedrag, de manier waarop ze de woningen omschrijft en denkt over wonen op 60m2 is snobgedrag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Selene schreef:
30-09-2024 11:57
Hier wonen ze met 4-6 mensen op 67m2. Dan moet je toch makkelijk in je eentje op 60m2 kunnen leven. Wat een snobgedrag.
Mijn god, nu ben je ook al een snob als je liever wat ruimer woont? Met 4-6 man op 67m2 is echt geen pretje, daar zou niemand voor kiezen als het ook anders kan. En als je alleen bent is een extra slaapkamer ook gewoon alleen maar fijn. En geen grote luxe in mijn ogen, al moet je het noodgedwongen vaak met minder doen. Maar dat geldt gelukkig niet voor to. Good for her.
impala wijzigde dit bericht op 30-09-2024 12:04
1.25% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
30-09-2024 12:00
Hoezo is dat snobgedrag? TO heeft de keuze, waarom moet ze dan voor 60 m2 zonder berging kiezen?
En ze moet ook naar de toekomst kijken. Misschien blijft ze niet in haar eentje. Misschien willen haar ouders er over 5 jaar zelf wel gaan wonen, dan kan TO plaats maken.
Die willen dan naar het appartement met 2 slaapkamers. Ik zou mijn ouders nooit met zijn tweeën in het kleinste appartement zetten.
Als er iemand bijkomt kans ze altijd nog verhuizen.
Light thinks it travels faster than anything but it is wrong. No matter how fast light travels, it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.
Alle reacties Link kopieren Quote
impala schreef:
30-09-2024 12:04
Mijn god, nu ben je ook al een snob als je liever wat ruimer woont? Met 4-6 man op 67m2 is echt geen pretje, daar zou niemand voor kiezen als het ook anders kan. En als je alleen bent is een extra slaapkamer ook gewoon alleen maar fijn. En geen grote luxe in mijn ogen, al moet je het noodgedwongen vaak met minder doen. Maar dat geldt gelukkig niet voor to. Good for her.
Ze vraagt of het haalbaar is. Dat is het. En ik vind het snob om dat niet zelf te kunnen verzinnen.
Light thinks it travels faster than anything but it is wrong. No matter how fast light travels, it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het maak ook uit of een 60m2 huis een buitenruimte heeft. Een echt Tiny house heeft vaak grond om de woning heen, dat geeft letterlijk en figuurlijk ruimte. Is niet te vergelijken met een appartement.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
ben ik nou gek? ze zegt in de OP en later ook nog dat er helemaal geen keus is behalve die van 60m2 of niet van ouders huren.

inmiddels weet TO ook al dat 60m2 niet klein is.

Wel vind ik het interessant hoe die 60m2 ingedeeld zijn, want als dat alleen huiskamer, badkamer en slaapkamer (misschien nog een wc apart?) is dan heb je grote kamers waar je met kasten veel kunt doen qua opbergruimte, maar mooier zou zijn een klein extra kamertje. is dat te realiseren met een schot/dun wandje?

mijn probleem zou de bergruimte buiten je appartement zijn. waar laat je je fiets bijvoorbeeld?
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren Quote
Miura schreef:
30-09-2024 11:59
Ach welnee. Als het echt zou gaan om de keuze tussen 2 appartementen had ze nog wel andere overwegingen gehad. Zoals: welke kan ik betalen? Welke heeft voor mij de meest gunstige ligging? Welke heeft meer werk nodig voor ik er kan wonen? Desnoods: in welke voel ik me lekkerder, waar valt de zon mooier binnen?

Als echt het enige verschil is dat de ene groter is dan de andere, dan kies je natuurlijk lekker de grootste.


Maar al die dingen kunnen prima zonder te doen alsof een appartement van 60m2 een soort klein kippenhok is waarin je je ontzettend zal moeten behelpen. Het is verdorie geen studentenkamer van 3 bij 4.
TO vraagt zich letterlijk af of het haalbaar is om op 60m2 te wonen. Dan moet je of een flink geconfronteerd worden met de normale werkelijkheid buiten je kennelijke prinsessenbestaan, of je bent aan het shitposten.
Ze denkt zelf juist wel dat het haalbaar is. Maar haar ouders geven aan dat het te klein is.
Daarom vraagt ze naar onze meningen. Ik zie daar geen prinsessengedrag in. het tegendeel juist.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
30-09-2024 12:06
Ze denkt zelf juist wel dat het haalbaar is. Maar haar ouders geven aan dat het te klein is.
Daarom vraagt ze naar onze meningen. Ik zie daar geen prinsessengedrag in. het tegendeel juist.
Juist.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Selene schreef:
30-09-2024 12:04
Die willen dan naar het appartement met 2 slaapkamers. Ik zou mijn ouders nooit met zijn tweeën in het kleinste appartement zetten.
Als er iemand bijkomt kans ze altijd nog verhuizen.
Ja juist, Dan is het toch handiger als hun dochter er in woont, dan een vreemde? Je kunt een vreemde niet zomaar op straat zetten. Met je dochter kun je in overleg.
Alle reacties Link kopieren Quote
broadway schreef:
30-09-2024 12:06
ben ik nou gek? ze zegt in de OP en later ook nog dat er helemaal geen keus is behalve die van 60m2 of niet van ouders huren.
Waar staat dat dan? Ik heb de OP nou twee keer gelezen en zie het niet.
Ik ben niet altijd sarcastisch. Soms slaap ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Selene schreef:
30-09-2024 12:04
Ze vraagt of het haalbaar is. Dat is het. En ik vind het snob om dat niet zelf te kunnen verzinnen.
Omdat haar ouders zeggen dat het te klein is. toch niet heel gek dat je dan gaat twijfelen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Trouwens, misschien is het appartement met 2 slaapkamers wel bijna even groot als dat met 1 slaapkamer, dat weten we niet. Ik zou kiezen voor meer kamers, ook bij zelfde oppervlakte.

Laat maar, in dit geval is tweede wel degelijk groter. Ik vind 80-90m2 eigenlijk een ideale maat voor een woning voor 1 of 2 personen. Dat ideaal niet altijd haalbaar is, is iets anders. Maar als je het kan krijgen, meteen doen.
impala wijzigde dit bericht op 30-09-2024 12:12
39.43% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren Quote
PoesmetLaarzen schreef:
30-09-2024 12:08
Waar staat dat dan? Ik heb de OP nou twee keer gelezen en zie het niet.
nou ja! je hebt gelijk! ik had de laatste zin van de op helemaal gemist en alles ging over die 60m2 dus ik ging ervan uit dat "het andere appartement wordt verhuurd) " helemaal op dat grote appartement sloeg.

ik ben dus idd gek!
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren Quote
broadway schreef:
30-09-2024 12:06
ben ik nou gek? ze zegt in de OP en later ook nog dat er helemaal geen keus is behalve die van 60m2 of niet van ouders huren.
jij ziet spoken. Ze vraagt letterlijk wat wij zouden doen, die van 60 m2 of de grotere.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
30-09-2024 12:11
jij ziet spoken. Ze vraagt letterlijk wat wij zouden doen, die van 60 m2 of de grotere.
zie het bericht boven dat van jou ;-)
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon alleen op iets meer dan 60m2. Hiervoor heb ik altijd groter gewoond, maar woonde dan ook samen. Nu woon ik dus alleen. Dat is prima te doen. Er wonen ook mensen in mijn straat in zo'n zelfde appartement maar dan als stel of met 2 kinderen.

Voor leuke ideeën om ruimtes zo optimaal mogelijk in te delen, kun je eens naar Ikea gaan. Daar hebben ze ruimtes ingericht met steeds daarbij genoemd hoe groot die ruimte is. Erg leuk!

Ik ben wel benieuwd waarom je zoveel spullen hebt dat je 60m2 klein vindt? Heb je een bepaalde hobby of beoefen je een bepaalde sport? Kun je in dat geval niet gewoon een deel bij je ouders laten? Zeker als het bijvoorbeeld over wintersportdingen gaat (ik bedenk maar iets).

In de luxe die jij hebt, zou ik voor het appartement kiezen met 2 slaapkamers. Dan is die 2e slaapkamer je zolder of werkkamer of waskamer (of allemaal) en in de toekomst misschien wel een kinderkamer, wie weet.

Als je toch voor het kleinere appartement gaat, is het dan niet mogelijk om de ondergrondse berging met dat appartement te combineren?

En verder, is het een leuke buurt waarin je jezelf wel een jaar of 5 of langer ziet wonen?
Alle reacties Link kopieren Quote
broadway schreef:
30-09-2024 12:12
zie het bericht boven dat van jou ;-)
die zag ik pas na plaatsing van mijn bericht, ik typ niet zo snel ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Suy schreef:
30-09-2024 11:39
100% eens! TO is denk ik opgegroeid in een plaats/buurt waar de normen behoorlijk anders liggen en heeft nooit geleerd of zelf bedacht om om zich heen te kijken naar de rest van de wereld. Dat vind ik nou armoede.
Zit je nu jezelf bij te vallen?
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
30-09-2024 12:08
Ja juist, Dan is het toch handiger als hun dochter er in woont, dan een vreemde? Je kunt een vreemde niet zomaar op straat zetten. Met je dochter kun je in overleg.
Daar zijn nou huurcontracten voor. Dan die mensen van 60m2 er ook uitzetten zodat dochter ook kan verkassen?
Light thinks it travels faster than anything but it is wrong. No matter how fast light travels, it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Selene schreef:
30-09-2024 12:16
Daar zijn nou huurcontracten voor. Dan die mensen van 60m2 er ook uitzetten zodat dochter ook kan verkassen?
Dat kan dus niet. Is al eerder gepost.
impala wijzigde dit bericht op 30-09-2024 12:20
5.38% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren Quote
ik zit nog even te denken en raak meer en meer nieuwsgierig naar de indeling van dat 60m2 appartement.
wij hadden afgelopen zomer een vakantieappartement van 70m2 en dat had een ruime badkamer, 2 ruime slaapkamers, een enorme gang, apart toilet, woonkeuken en ruime zitkamer.
En doooooor!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven