Klein wonen - leven op 60 m2

30-09-2024 11:05 214 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben eind 20 en kan van mijn ouders gaan huren (dit is een voorstel van hen). Zij hebben 2 appartementen nieuwbouw gekocht. 1 met één slaapkamer van 60m2 zonder ondergrondse berging en 1 met 2 slaapkamers van 85-90m2 en een ondergrondse berging bij. Het andere appartement zal verhuurd worden.

Ik ben opgegroeid in een ruim huis/villa met veel ruimte en plaats.
Nu heb ik de kans gekregen om van mijn ouders (iets goedkoper) te huren. Ik mag kiezen tussen het appartement met 1 slaapkamer of met 2 slaapkamers, maar anderzijds is de kans ook groot dat zij in de toekomst hier ook zelf naar verhuizen omdat ze ook ouder worden en hun gezondheid momenteel al niet zo goed is. Dan zou ik hun heel graag het appartement met 2 slaapkamers gunnen uiteraard.

Ik denk dat ik zelf wel zou kunnen leven met 1 slaapkamer en maar op 60m2, maar ik zal uiteraard wel heel wat spullen moeten wegdoen of voorlopig nog thuis laten staan, ook kleding inperken etc. Maar mijn ouders zeggen zelf dat dit te klein is, terwijl ik al dankbaar ben dat ik uberhaupt die mogelijkheid heb.

Ik werk 1 tot soms 2 dagen van thuis uit, maar zou dan gewoon een bureautje in de woonruimte zetten.

Wat zouden jullie doen? Is het haalbaar om alleen te wonen op 60 m2 of zouden jullie toch voor het appartement met 2 slaapkamers gaan?
iamamber wijzigde dit bericht op 30-09-2024 11:32
1.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Haalbaar is het zeker, denk aan de tiny houses, maar ik zou wel blij zijn met een extra kamer waar wasrek/ strijkplank kan blijven staan. Plek waar ik de kerstspullen en de koffer kan opbergen. Dat soort dingen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren Quote
1van mijn kinderen woonde de laatste 8 jaar op 43 meter , met partner en huisdier en met corona werkten ze beiden thuis(dat laatste was echt behelpen)
Ik vind 60 meter dus mooi op jouw leeftijd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kom op hee, dit valt niet eens onder een tiny house, dit is gewoon een normaal formaat appartement voor 1-2 personen.

Wel eens met de bergruimte. Is er een berghok of iets dergelijks?
Alle reacties Link kopieren Quote
nlies schreef:
30-09-2024 11:09
Haalbaar is het zeker, denk aan de tiny houses, maar ik zou wel blij zijn met een extra kamer waar wasrek/ strijkplank kan blijven staan. Plek waar ik de kerstspullen en de koffer kan opbergen. Dat soort dingen
Dit dus. Het kan, 1 slaapkamer. Maar het is niet handig, je komt vooral bergruimte tekort en idd ruimte voor een wasrek.
Maar ik denk dat de meeste mensen (ik ook) met minder m2 zijn begonnen. Op een kamer van 20m2, of een klein studiootje zonder aparte slaapkamer. Zo bezien is 60m2 echt wel riant, als eerst eigen woonruimte.
impala wijzigde dit bericht op 30-09-2024 11:16
20.47% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren Quote
'Maar' 60 m2? Er zijn genoeg mensen die op 40 m2 leven of zelfs op 25 m2. Geen berging zou ik irritanter vinden, maar is bijvoorbeeld in Amsterdam vrij normaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Klein wonen 60m²? :hihi:
Als dit je overwegingen zijn ben je denk ik echt een geluksvogel

Klein wonen is in mijn ogen bijv 12m².

Er zijn hele hordes mensen die kleiner wonen dan jij.

Ik woon op 60m² met 2 kinderen. Gaat prima.

Spullen wegdoen, minimaliseren, geeft ook rust en ruimte in je hoofd.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
@Iamamber: Moet je nu al voorsorteren op de toekomst en daardoor het kleinere appartement kiezen? Dat lijkt me niet. Er kan in de komende jaren ook nog van alles veranderen. Als je ouders echt weg willen/moeten uit hun villa dan het ook maar de vraag waar ze dan heen gaan, dat heeft ook met hun gezondheid te maken. Daarnaast gaan dan hun villa in de verkoop en komt er dus weer geld vrij, misschien kopen ze daar tegen die tijd wel een ander appartement van? Ik zou nu fijn voor de twee kamers gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Doe normaal zeg.

Er zijn zeer veel mensen die met meerdere mensen op 60 vierkante meter wonen. Het gemiddelde woonoppervlakte in Nederland is 53 vierkante meter.

Je krijgt een kans die veel mensen niet hebben: woonruimte.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het trouwens wel vreemd dat juist het kleinere appartement géén berging heeft, terwijl je die dan zo goed kan gebruiken. Maar het is idd niet klein.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat moet je dan trouwens allemaal wegdoen?
Ik ben ook opgegroeid in een heel groot huis met heel ruime slaapkamer.
Toen ik op kamers woonde, heb ik veel bij mijn ouders laten staan, maar mijn eerste huis was toch echt wel groter dan mijn oude slaapkamer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gaan ze de andere eerst verhuren?

Ik zou dan toch voor de twee slaapkamers kiezen. Of jij er dan in woont of een andere huurder. Maakt voor je ouders niet uit.
Tegen de tijd dat ze er zelf aan toe zijn zou die huurder er ook uit moeten.
(en dan kan dat ook in de constructie dat jij dán pas naar het éénkamerappartement gaat, als je tegen die tijd niet iets anders al hebt)
Ik ben niet altijd sarcastisch. Soms slaap ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Barnsteen schreef:
30-09-2024 11:13
Klein wonen 60m²? :hihi:
Als dit je overwegingen zijn ben je denk ik echt een geluksvogel

Klein wonen is in mijn ogen bijv 12m².

Er zijn hele hordes mensen die kleiner wonen dan jij.

Ik woon op 60m² met 2 kinderen. Gaat prima.

Spullen wegdoen, minimaliseren, geeft ook rust en ruimte in je hoofd.
Daar ben ik het niet mee eens. Woekeren met de ruimte geeft mij juist geen rust, je moet de hele woning volproppen om je spullen kwijt te kunnen. Ik heb nu bv een aparte kledingkamer, waardoor er bijna niks in mijn slaapkamer staat en er ook geen kleding rondslingert. Dat geeft rust.
En op zolder kan ik een hoop andere troep kwijt die ik bv alleen in de zomer (ventilatoren, kampeerspullen) of in de winter gebruik (bijzetkachel, electrische dekens). En idd koffers, winterdeel dekbed, wasrek, dat soort dingen).
60m2 met twee kinderen lijkt mij echt hell.
impala wijzigde dit bericht op 30-09-2024 11:34
3.27% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga binnenkort verhuizen van 40 naar 60m2 en ben dolblij. Voor mij is 40 echt net te klein, 60 voelt als een zee van ruimte. Mijn bureau komt ook gewoon in de woonkamer, plek zat. Met mijn huidige meubels erin (zithoek, eethoek, bureauhoek) past dat prima allemaal. Zou ook eigenlijk niet weten wat ik er nog meer in zou willen. En de slaapkamer is ruim genoeg voor 2 kledingkasten en mn schoenenkast kan in de gang. Heb een grote gangkast met de wasmachine daarin. Daar kan ook mn wasrek in denk ik, staat nu in de kamer maar kan straks daar of in de slaapkamer. Oh en je moet het ook schoonhouden he, kleiner is natuurlijk makkelijker dan ;-)
Ik zou de indeling eens goed bekijken en het app zelf als dat kan. Dan kun je het in je hoofd een beetje inrichten en kijken wat je wel en niet kwijt kan. En door je spullen gaan kan nooit kwaad, je hebt altijd veel meer dan je nodig hebt. Goed moment om dat allemaal eens te evalueren!
Alle reacties Link kopieren Quote
60m is enorm groot in je eentje.
Voor mij hangt het er nu wel vanaf wat je ouders gaan doen met appartement 1 van 60m als jij voor de grotere kiest. Stel jij neemt nu de grotere (appartement 2) en je ouders willen daar straks in. Kun je dan alsnog doorschuiven naar de kleinere of gaan ze die aan een ander verhuren?
Appartement 2 is voor jouw wel fijner met het oog op de eventuele toekomst. Je kan er in ieder geval ook een gezin starten. Iets wat met eind 20 wellicht best snel actueel kan worden. Maar ik weet niet hoe je daar überhaupt in staat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind dat niet klein hoor, ik zat in mijn eerste eigen huis op 70 vierkante meter en nu op 67 en ik vind het groot zat. Ik heb een slaapkamer, een joekel van een woonkamer en een groot dakterras en beneden een mega box.
Ik heb twee grote inloopkasten ook nog dus plek zat voor al mijn spullen. Die zitten lang niet vol en mijn box beneden ook niet. Hoeveel spullen heb je dan wel niet?
Wherever there is an unfortunate, God sends a dog.
Alle reacties Link kopieren Quote
jojojo schreef:
30-09-2024 11:29
60m is enorm groot in je eentje.
Voor mij hangt het er nu wel vanaf wat je ouders gaan doen met appartement 1 van 60m als jij voor de grotere kiest. Stel jij neemt nu de grotere (appartement 2) en je ouders willen daar straks in. Kun je dan alsnog doorschuiven naar de kleinere of gaan ze die aan een ander verhuren?
Appartement 2 is voor jouw wel fijner met het oog op de eventuele toekomst. Je kan er in ieder geval ook een gezin starten. Iets wat met eind 20 wellicht best snel actueel kan worden. Maar ik weet niet hoe je daar überhaupt in staat.
Het andere appartement zal verhuurd worden. Doorschuiven is dus niet zo makkelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind 60 vierkante meter ook niet klein. Ook niet heel groot, maar zeker niet klein.
Mijn eerste appartementje was 35 vierkante meter. Alles dus. Woonkamer, slaapkamer, douche wc, alles.
Alle reacties Link kopieren Quote
[...]

Uit huis gaan direct naar een appartement is natuurlijk al idioot luxe, de meesten vechten om een kamer ergens. En dan ook nog een ruim appartement van 60m2. In sommige steden kan je in je eentje sociaal niets huren dat groter is dan 50m2, omdat die oppervlakte gezien wordt als behouden voor stellen of gezinnen.

Als je dat klein noemt en na moet denken over wat je weg gaat doen, dan ga je nog een harde dobber hebben wanneer je er achter komt hoe de rest van de wereld werkt.

[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-09-2024 12:43
Reden: trollhinten en off topic
34.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou wat een fijn luxe probleem zeg!
Ik heb na mijn scheiding 3 jaar lang op 60m2 gewoond met 2 kinderen en een kat.
Ging prima hoor.....ik vind het een beetje verwend gedrag eigenlijk dat dit voor jou alleen niet groot genoeg zal zijn.
En ook nog de keuze tussen 2 woningen. Ik ben ook opgegroeid in een groot huis maar mijn ouders hebben mij meegegeven dat dat zeker niet de norm is. En dat geef ik mijn kinderen ook mee.
Het is natuurlijk geweldig dat je ouders dit voor je doen, maar dat geleuter over te klein daar krijg ik echt een beetje "rijke mensen bubbel" vibes van. Kijk eens om je heen in de wereld...
Alle reacties Link kopieren Quote
Miura schreef:
30-09-2024 11:36
Nou mensen, maak maar vast een screenshot van de OP want ik durf te voorspellen dat dat een van de dingen gaat zijn die to weg gaat doen, zodra ze hier te horen krijgt want een ontzettend verwend en wereldvreemd perspectief ze heeft op wonen.
Of to woont nu in Scandinavië, dat zou ook goed kunnen.

Uit huis gaan direct naar een appartement is natuurlijk al idioot luxe, de meesten vechten om een kamer ergens. En dan ook nog een ruim appartement van 60m2. In sommige steden kan je in je eentje sociaal niets huren dat groter is dan 50m2, omdat die oppervlakte gezien wordt als behouden voor stellen of gezinnen.

Als je dat klein noemt en na moet denken over wat je weg gaat doen, dan ga je nog een harde dobber hebben wanneer je er achter komt hoe de rest van de wereld werkt.

Tip: let op je taalgebruik. Zinnen als ‘ik denk dat ik we zo kunnen leven met 1 slaapkamer’ uitspreken terwijl er een schreeuwende woningnood is, gaan je waarschijnlijk niet een geliefde collega of buurvrouw maken.

Wat een rare post.

Ze heeft keuze uit twee appartementen en vraagt input.

Ik ben ook opgegroeid in een groot huis en moest daarna wel wennen aan minder ruimte en naaste buren. Is dat erg? Nee natuurlijk niet.
Maar wel een overgang na een tamelijk luxe woonsituatie.
poesmetlaarzen wijzigde dit bericht op 30-09-2024 11:39
0.00% gewijzigd
Ik ben niet altijd sarcastisch. Soms slaap ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Iamamber schreef:
30-09-2024 11:33
Het andere appartement zal verhuurd worden. Doorschuiven is dus niet zo makkelijk.
Dus als jij appartement 2 (grote) neemt dan gaan ze appartement 1 (kleine) verhuren. Die huurders krijg je er dan lastig uit, tenzij wellicht als je kunt aantonen dat je deze voor eigen gebruik nodig hebt. Maar dat levert hoe dan ook gedoe op.
Dus ik zou de vraag stellen aan mijn ouders hoe groot de kans is dat ze appartement 2 zelf willen bewonen en binnen welke termijn. Als die kans inderdaad heel groot is en binnen enkele jaren dan zou ik zelf appartement 1 nemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Suy schreef:
30-09-2024 11:38
Nou wat een fijn luxe probleem zeg!
Ik heb na mijn scheiding 3 jaar lang op 60m2 gewoond met 2 kinderen en een kat.
Ging prima hoor.....ik vind het een beetje verwend gedrag eigenlijk dat dit voor jou alleen niet groot genoeg zal zijn.
En ook nog de keuze tussen 2 woningen. Ik ben ook opgegroeid in een groot huis maar mijn ouders hebben mij meegegeven dat dat zeker niet de norm is. En dat geef ik mijn kinderen ook mee.
Het is natuurlijk geweldig dat je ouders dit voor je doen, maar dat geleuter over te klein daar krijg ik echt een beetje "rijke mensen bubbel" vibes van. Kijk eens om je heen in de wereld...
100% eens! TO is denk ik opgegroeid in een plaats/buurt waar de normen behoorlijk anders liggen en heeft nooit geleerd of zelf bedacht om om zich heen te kijken naar de rest van de wereld. Dat vind ik nou armoede.
Alle reacties Link kopieren Quote
Iamamber schreef:
30-09-2024 11:33
Het andere appartement zal verhuurd worden. Doorschuiven is dus niet zo makkelijk.
Als jij het kleine appartement neemt, wordt het grotere dan ook verhuurd? Dan kunnen je ouders daar toch ook niet zomaar in als ze het nodig hebben?
Wat Poes al zei:
PoesmetLaarzen schreef:
30-09-2024 11:18
Gaan ze de andere eerst verhuren?

Ik zou dan toch voor de twee slaapkamers kiezen. Of jij er dan in woont of een andere huurder. Maakt voor je ouders niet uit.
Tegen de tijd dat ze er zelf aan toe zijn zou die huurder er ook uit moeten.
(en dan kan dat ook in de constructie dat jij dán pas naar het éénkamerappartement gaat, als je tegen die tijd niet iets anders al hebt)
De situatie lijkt me juist gunstiger voor hen als jij in het grotere appartement woont als zij erin willen. Dan zou jij bv al dan niet tijdelijk in hun oude huis kunnen gaan wonen.
impala wijzigde dit bericht op 30-09-2024 11:44
51.81% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Suy schreef:
30-09-2024 11:39
100% eens! TO is denk ik opgegroeid in een plaats/buurt waar de normen behoorlijk anders liggen en heeft nooit geleerd of zelf bedacht om om zich heen te kijken naar de rest van de wereld. Dat vind ik nou armoede.

Waarom zo aanvallend?
Ik ben niet altijd sarcastisch. Soms slaap ik.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven