Klein wonen - leven op 60 m2

30-09-2024 11:05 214 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben eind 20 en kan van mijn ouders gaan huren (dit is een voorstel van hen). Zij hebben 2 appartementen nieuwbouw gekocht. 1 met één slaapkamer van 60m2 zonder ondergrondse berging en 1 met 2 slaapkamers van 85-90m2 en een ondergrondse berging bij. Het andere appartement zal verhuurd worden.

Ik ben opgegroeid in een ruim huis/villa met veel ruimte en plaats.
Nu heb ik de kans gekregen om van mijn ouders (iets goedkoper) te huren. Ik mag kiezen tussen het appartement met 1 slaapkamer of met 2 slaapkamers, maar anderzijds is de kans ook groot dat zij in de toekomst hier ook zelf naar verhuizen omdat ze ook ouder worden en hun gezondheid momenteel al niet zo goed is. Dan zou ik hun heel graag het appartement met 2 slaapkamers gunnen uiteraard.

Ik denk dat ik zelf wel zou kunnen leven met 1 slaapkamer en maar op 60m2, maar ik zal uiteraard wel heel wat spullen moeten wegdoen of voorlopig nog thuis laten staan, ook kleding inperken etc. Maar mijn ouders zeggen zelf dat dit te klein is, terwijl ik al dankbaar ben dat ik uberhaupt die mogelijkheid heb.

Ik werk 1 tot soms 2 dagen van thuis uit, maar zou dan gewoon een bureautje in de woonruimte zetten.

Wat zouden jullie doen? Is het haalbaar om alleen te wonen op 60 m2 of zouden jullie toch voor het appartement met 2 slaapkamers gaan?
iamamber wijzigde dit bericht op 30-09-2024 11:32
1.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind 60 m2 echt niet klein voor 1 persoon. Ik heb 22 jaar op 56 m2 gewoond met 2 personen, maar had wel bergruimte.
E.e.a. hangt wel af van de indeling. Bekijk de plattegrond goed. Wellicht valt er door een afscheiding soort van bergruimte te creëren.

Wat betreft je ouders: als zij aangeven dat je naar appartement met 2 slaapkamers mag (en het is voor jou betaalbaar), zou ik dat doen. Wie weet hoe lang het nog duurt totdat zij toe zijn aan verhuizen. Ook jouw situatie kan dan alweer gewijzigd zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
TO, oprechte vraag hoor, maar waarom denk je dat 60 m2 niet genoeg zou zijn? Is dat ergens op gebaseerd? Of heb je gewoon geen ruimtelijk inzicht?
Alle reacties Link kopieren Quote
vanille-ijs schreef:
30-09-2024 13:11
TO, oprechte vraag hoor, maar waarom denk je dat 60 m2 niet genoeg zou zijn? Is dat ergens op gebaseerd? Of heb je gewoon geen ruimtelijk inzicht?
het zijn uiteindelijk haar ouders die dat zeggen waar ze zich in mijn ogen een beetje in mee laat slepen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
vanille-ijs schreef:
30-09-2024 13:11
TO, oprechte vraag hoor, maar waarom denk je dat 60 m2 niet genoeg zou zijn? Is dat ergens op gebaseerd? Of heb je gewoon geen ruimtelijk inzicht?
Als je gewend bent aan ruimte, zoals TO, dan kan ik me voorstellen dat 60m2 klein aanvoelt.
Mijn nieuwe leven begon toen het oude was vervaagd.
Alle reacties Link kopieren Quote
vanille-ijs schreef:
30-09-2024 13:11
TO, oprechte vraag hoor, maar waarom denk je dat 60 m2 niet genoeg zou zijn? Is dat ergens op gebaseerd? Of heb je gewoon geen ruimtelijk inzicht?
oprechte vraag, OP gelezen?
Alle reacties Link kopieren Quote
vanille-ijs schreef:
30-09-2024 13:11
TO, oprechte vraag hoor, maar waarom denk je dat 60 m2 niet genoeg zou zijn? Is dat ergens op gebaseerd? Of heb je gewoon geen ruimtelijk inzicht?
Oprecht antwoord: TO denkt zelf wel dat ze kan leven op 60 m2, maar haar ouders vinden het te klein. Staat gewoon in de OP.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
*Elfje* schreef:
30-09-2024 13:18
Als je gewend bent aan ruimte, zoals TO, dan kan ik me voorstellen dat 60m2 klein aanvoelt.
Ja tuurlijk. Ik ben gewend om klein te wonen en ik zou dan weer niet weten wat ik aanmoest met een villa. Is verder niks snobistisch of wereldvreemds aan.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
impala schreef:
30-09-2024 12:37
Waarom moeilijk gaan doen als er ook een huis met extra kamer beschikbaar is?
niet inderdaad. nu ik doorheb dat ze de keus heeft zou ik zonder met mijn ogen te knipperen voor de extra slaapkamer én berging gaan.

gewoon omdat dat in alles handiger is, maar ook omdat we weten dat ze vanuit een groot huis komt waardoor de overgang waarschijnlijk logischer is
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren Quote
Vind het ook wel apart dat die ouders het appartement te klein vinden voor TO, oftewel te klein voor een eenpersoonshuishouden. Voor wie hebben ze het dan gekocht? Voor een eventuele huurder maakt het dus blijkbaar niet uit dat het 'te klein' is (wat het niet is natuurlijk).
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoezo kopen je ouders een appartement dat volgens hen te klein is voor 1 persoon om in te wonen? Waar hadden ze het voor willen gebruiken dan?
You're not wrong, you're an asshole
Alle reacties Link kopieren Quote
dahlia400 schreef:
30-09-2024 13:55
Vind het ook wel apart dat die ouders het appartement te klein vinden voor TO, oftewel te klein voor een eenpersoonshuishouden. Voor wie hebben ze het dan gekocht? Voor een eventuele huurder maakt het dus blijkbaar niet uit dat het 'te klein' is (wat het niet is natuurlijk).
Oh dit dus :)
You're not wrong, you're an asshole
Alle reacties Link kopieren Quote
Murgatroyd schreef:
30-09-2024 14:09
Hoezo kopen je ouders een appartement dat volgens hen te klein is voor 1 persoon om in te wonen? Waar hadden ze het voor willen gebruiken dan?
Voor iemand die altijd in een villa gewoond heeft is het wellicht te klein, maar voor iemand die van een 5x4 studentenkamer komt is het prima.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Murgatroyd schreef:
30-09-2024 14:09
Hoezo kopen je ouders een appartement dat volgens hen te klein is voor 1 persoon om in te wonen? Waar hadden ze het voor willen gebruiken dan?
Voor iemand met een eenpersoonshuishouden.
Wellicht hopen ze dat TO die eind 20 is op (korte) termijn haar huishouden heeft uitgebreid?
Dus huis twee is meer geschikt met het oog op de toekomst volgens haar ouders?
Alle reacties Link kopieren Quote
Klein wonen, 60m².

:rofl:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
TO ik zou gaan voor het grotere appartement als je dat kunt betalen. Vooral de berging zou ik fijn vinden. En wie weet als je gaat samenwonen in de toekomst is die extra ruimte ook wel handig.

Als je de keuze hebt zou ik voor groter kiezen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben net verhuisd van een groot huis naar een twee slaapkamer appartement met man, 2 kinderen en kat. Het is ongeveer 80-90 m2.

Voor ons is het prima te doen, alleen wat onhandig qua opbergruimte en we hebben wat geluidsoverlast. Maar verder vind ik de m2 juist fijn en overzichtelijk. Dus als ik alleen zou zijn dan zou ik het 1 slaapkamer appartement nemen. Tenzij ik verwacht dat ik snel groter zou moeten wonen door partner of kinderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
*Elfje* schreef:
30-09-2024 13:18
Als je gewend bent aan ruimte, zoals TO, dan kan ik me voorstellen dat 60m2 klein aanvoelt.
Ja dat inderdaad. 60m2 is een prima opp. maar ik zou het ook niet bepaald als ruimt ervaren. Ik heb in mijn jonge jaren - na de studentenkamer - ook een paar jaar in een appartement gewoon met die omvang. Ging prima maar om nu te zeggen dat het ruim was. Ik zou lekker voor het grotere appartement gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tja, ik ben ook opgegroeid in een villa en hetgeen waar ik het meeste aan moest wennen toen ik op kamers ging, was het hebben van buren en burengeluid. Dat veel meer dan het hebben van minder ruimte (en ik heb jaren op een studentenkamer van 17 m2 gewoond en daarna alle lockdowns op 28 m2 doorgebracht). Maar goed, als je de kans hebt, zou ik ook voor lekker ruim gaan. Maar TO komt wel een beetje wereldvreemd over, met haar idee dat 60 m2 erg klein zou zijn. Ik woon nu zelf op 60 m2 (wel in het centrum van een grote stad, dus de prijs is er helaas ook naar) en dat is wel goed te doen. Het is niet supergroot, maar nu ook weer niet zo minimaal als dat je zou denken hoor.

Wat ik wel mis: een aparte kantoorruimte. Ik werk ook de helft van de tijd thuis, dus een ruimte waarvan je gewoon de deur dichtdoet als je klaar bent met werken is een enorme luxe.
Alle reacties Link kopieren Quote
60 vierkante meter is echt groot genoeg. Ik heb 67, en heb daar gewoond met drie kinderen. (en dat was inclusief 6 m2 op zolder, waar het hoogste punt 1,80 is, maar ja je mag alles hoger dan 1,50 meetellen).
Maar als je kunt kiezen, je beide kunt veroorloven, zou ik toch gewoon voor het grotere appartement gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is er idd grote kans dat je ouders binnen een bepaalde tijd willen gaan wonen in het appartement met 2 slaapkamers of hebben ze tegen die tijd genoeg middelen om iets anders te huren of te kopen?

Als ze beide appartementen in de tussentijd gaan verhuren, en jij nu kiest voor het grootste appartement, houd er dan rekening mee dat de huurders van het andere appartement v 60 m2 huurrechten hebben gekregen.

Als jij nu kiest voor het grote appartement en het kleinere is verhuurd tegen de tijd dat jij ruimte wil maken voor je ouders zodat die in het grotere appartement kunnen, kunnen je ouders volgens mij geen beroep doen op dat ze dat kleinere appartement nodig hebben voor eigen gebruik (want dat geldt dacht ik echt alleen voor henzelf, niet voor je kinderen).

Als jij het kleinere appartement kiest en zij het grotere verhuren, maar die huurders eruit willen hebben door een beroep te doen op dat ze het zelf nodig hebben, gelden allerlei voorwaarden, moeten ze oa voor naar de rechter om te laten ontbinden en waarschijnlijk andere passende woonruimte zoeken voor en/of een vergoeding betalen aan die huurders.

Voordeel voor je ouders is dat als jij kiest voor de 2 slaapkamers, dat jij vrijwillig plaats maakt voor je ouders, maar dan moet jij wel zelf iets anders zien te vinden of zit jij tzt zonder woonruimte. Dit kan meespelen in de overweging van je ouders om deze optie aan te bevelen. Ze gaan er misschien vanuit dat je daar iig voorlopig mee geholpen bent.

Dan kan het scenario ook nog ontstaan dat jij elders gaat (samen)wonen, en het appartement vrijkomt vóórdat zij eraan toe zijn om daar zelf te gaan wonen. En wat dan?

Het kan ook zijn dat ze om eoa reden (gezondheid, slecht ter been oid) juist eerder dan gedacht in het appartement willen/ moeten trekken en dan moet jij iets anders zien te vinden.

Als jij nu kiest voor het appartement met 1 slaapkamer zouden je ouders dus tzt een beroep kunnen doen op het andere appartement voor eigen bewoning, maar is niet zeker dat dat ook lukt, dus wel aan te raden om nu al uit te zoeken wat daar allemaal juridisch bij komt kijken.
Huurders staan iha heel sterk, dus dat kan nog lastig en tijdrovender dan je denkt worden.

Verder is in je eentje 60 m2 bewonen subjectief of je dat krap of ruim vindt, alnaargelang wat je gewend bent en je situatie is.

Ik ken aardig wat mensen die bewust zelf kleiner wilden gaan wonen en heel veel (al dan niet overbodige) spullen en kleren hebben weggedaan. Die vinden een minimalistische(r) leefwijze louterend.

Vaak is het: hoe meer ruimte, hoe meer spullen.
Die moet je allemaal opbergen, opruimen, schoonhouden en onderhouden.

Ik denk dat het lastiger is om te schiften en weg te doen wat je in de loop der tijd vergaart aan spullen, dan vanaf het begin dat je op jezelf gaat wonen het al bewust beperkt, ruimtelijk en overzichtelijk weet te houden.
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren Quote
Suzy65 schreef:
30-09-2024 15:22
Is er idd grote kans dat je ouders binnen een bepaalde tijd willen gaan wonen in het appartement met 2 slaapkamers of hebben ze tegen die tijd genoeg middelen om iets anders te huren of te kopen?

Als ze beide appartementen in de tussentijd gaan verhuren, en jij nu kiest voor het grootste appartement, houd er dan rekening mee dat de huurders van het andere appartement v 60 m2 huurrechten hebben gekregen.

Als jij nu kiest voor het grote appartement en het kleinere is verhuurd tegen de tijd dat jij ruimte wil maken voor je ouders zodat die in het grotere appartement kunnen, kunnen je ouders volgens mij geen beroep doen op dat ze dat kleinere appartement nodig hebben voor eigen gebruik (want dat geldt dacht ik echt alleen voor henzelf, niet voor je kinderen).

Als jij het kleinere appartement kiest en zij het grotere verhuren, maar die huurders eruit willen hebben door een beroep te doen op dat ze het zelf nodig hebben, gelden allerlei voorwaarden, moeten ze oa voor naar de rechter om te laten ontbinden en waarschijnlijk andere passende woonruimte zoeken voor en/of een vergoeding betalen aan die huurders.

Voordeel voor je ouders is dat als jij kiest voor de 2 slaapkamers, dat jij vrijwillig plaats maakt voor je ouders, maar dan moet jij wel zelf iets anders zien te vinden of zit jij tzt zonder woonruimte. Dit kan meespelen in de overweging van je ouders om deze optie aan te bevelen. Ze gaan er misschien vanuit dat je daar iig voorlopig mee geholpen bent.

Dan kan het scenario ook nog ontstaan dat jij elders gaat (samen)wonen, en het appartement vrijkomt vóórdat zij eraan toe zijn om daar zelf te gaan wonen. En wat dan?

Het kan ook zijn dat ze om eoa reden (gezondheid, slecht ter been oid) juist eerder dan gedacht in het appartement willen/ moeten trekken en dan moet jij iets anders zien te vinden.

Als jij nu kiest voor het appartement met 1 slaapkamer zouden je ouders dus tzt een beroep kunnen doen op het andere appartement voor eigen bewoning, maar is niet zeker dat dat ook lukt, dus wel aan te raden om nu al uit te zoeken wat daar allemaal juridisch bij komt kijken.
Huurders staan iha heel sterk, dus dat kan nog lastig en tijdrovender dan je denkt worden.

Verder is in je eentje 60 m2 bewonen subjectief of je dat krap of ruim vindt, alnaargelang wat je gewend bent en je situatie is.

Ik ken aardig wat mensen die bewust zelf kleiner wilden gaan wonen en heel veel (al dan niet overbodige) spullen en kleren hebben weggedaan. Die vinden een minimalistische(r) leefwijze louterend.

Vaak is het: hoe meer ruimte, hoe meer spullen.
Die moet je allemaal opbergen, opruimen, schoonhouden en onderhouden.

Ik denk dat het lastiger is om te schiften en weg te doen wat je in de loop der tijd vergaart aan spullen, dan vanaf het begin dat je op jezelf gaat wonen het al bewust beperkt, ruimtelijk en overzichtelijk weet te houden.
Wat zou je dan zelf aanraden? Weet zelf echt niet goed wat de juiste beslissing is, zeker voor mijn ouders. Ik ben heel dankbaar voor de kans, maar wil hun zeker niets ontzeggen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Vijf pagina´s reacties, en TO kiest de meest langdradige reactie eruit om te quoten en nogmaals vragen wat zij zou doen :rofl:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou gewoon voor het grote appartement gaan. Een aparte kamer voor werk/ hobby/ opbergen/ dressing/ logeerkamer is fijn. Mocht je willen samenwonen dan hoef je niet meteen te verhuizen. En mochten je ouders er zelf in de toekomst willen wonen dan hoeven ze alleen maar aan jou te vragen om te vertrekken ipv via een rechter de huurder er uit te krijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nova schreef:
30-09-2024 15:39
Vijf pagina´s reacties, en TO kiest de meest langdradige reactie eruit om te quoten en nogmaals vragen wat zij zou doen :rofl:
Ik bedoelde naar aanleiding van haar reactie omdat zij de verschillende opties uitlegt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Iamamber schreef:
30-09-2024 15:40
Ik bedoelde naar aanleiding van haar reactie omdat zij de verschillende opties uitlegt.
Heel simpel: in welk appartement en op welke termijn willen je ouders wonen.
Light thinks it travels faster than anything but it is wrong. No matter how fast light travels, it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven