Klein wonen - leven op 60 m2

30-09-2024 11:05 214 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben eind 20 en kan van mijn ouders gaan huren (dit is een voorstel van hen). Zij hebben 2 appartementen nieuwbouw gekocht. 1 met één slaapkamer van 60m2 zonder ondergrondse berging en 1 met 2 slaapkamers van 85-90m2 en een ondergrondse berging bij. Het andere appartement zal verhuurd worden.

Ik ben opgegroeid in een ruim huis/villa met veel ruimte en plaats.
Nu heb ik de kans gekregen om van mijn ouders (iets goedkoper) te huren. Ik mag kiezen tussen het appartement met 1 slaapkamer of met 2 slaapkamers, maar anderzijds is de kans ook groot dat zij in de toekomst hier ook zelf naar verhuizen omdat ze ook ouder worden en hun gezondheid momenteel al niet zo goed is. Dan zou ik hun heel graag het appartement met 2 slaapkamers gunnen uiteraard.

Ik denk dat ik zelf wel zou kunnen leven met 1 slaapkamer en maar op 60m2, maar ik zal uiteraard wel heel wat spullen moeten wegdoen of voorlopig nog thuis laten staan, ook kleding inperken etc. Maar mijn ouders zeggen zelf dat dit te klein is, terwijl ik al dankbaar ben dat ik uberhaupt die mogelijkheid heb.

Ik werk 1 tot soms 2 dagen van thuis uit, maar zou dan gewoon een bureautje in de woonruimte zetten.

Wat zouden jullie doen? Is het haalbaar om alleen te wonen op 60 m2 of zouden jullie toch voor het appartement met 2 slaapkamers gaan?
iamamber wijzigde dit bericht op 30-09-2024 11:32
1.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
DracoMalfoy schreef:
30-09-2024 12:15
Zit je nu jezelf bij te vallen?

Snap ik wel. Ik ben het ook altijd 100% eens met wat ik zeg.
Ik ben niet altijd sarcastisch. Soms slaap ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
impala schreef:
30-09-2024 12:18
Dat kan dus niet. Is al eerder gepost.

Wel als er alleen verhuurd word aan bepaalde doelgroepen.


U kunt een huurcontract van bepaalde duur krijgen als u:

-student bent en tijdelijk voor uw studie in een andere gemeente huurt dan waar u woont;
-door werkzaamheden of renovatie van uw woning tijdelijk ergens anders woont;
-kunt aantonen dat u uit een maatschappelijke opvang komt of verkeert in een sociale noodsituatie;
-een 2e of laatste kans krijgt nadat een eerder huurcontract is beëindigd, bijvoorbeeld door overlast;
-tussen de 16 en 27 jaar bent en de huurovereenkomst overneemt van uw overleden ouder/verzorger die de woning huurde;
-gaat scheiden, aantoonbaar niet meer samenwoont met uw partner en tijdelijk een woning huurt om dicht bij uw kind(eren) te wonen;
-tijdelijk werkt op 1 van de Waddeneilanden, maar normaal in een gemeente op het vasteland woont
-statushouder bent die direct uit een COA-opvanglocatie komt en wacht op definitieve huisvesting;
Ik ben niet altijd sarcastisch. Soms slaap ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Miura schreef:
30-09-2024 11:59

[...]
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-09-2024 14:13
Reden: quote verwijderd
61.21% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Suy schreef:
30-09-2024 11:41
Ik vind het geen rare post Ik vind het raar dat iemand anno nu zo interessant kan denken over ruimte. In welke bubbel heb je dan gezeten?


Gewoon, een dorp ergens buiten de randstad denk ik.
Ik heb even op Funda gekeken. In mijn dorp is er geen enkele woning te koop onder de 70 vierkante meter.
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
PoesmetLaarzen schreef:
30-09-2024 12:21
Wel als er alleen verhuurd word aan bepaalde doelgroepen.


U kunt een huurcontract van bepaalde duur krijgen als u:

-student bent en tijdelijk voor uw studie in een andere gemeente huurt dan waar u woont;
-door werkzaamheden of renovatie van uw woning tijdelijk ergens anders woont;
-kunt aantonen dat u uit een maatschappelijke opvang komt of verkeert in een sociale noodsituatie;
-een 2e of laatste kans krijgt nadat een eerder huurcontract is beëindigd, bijvoorbeeld door overlast;
-tussen de 16 en 27 jaar bent en de huurovereenkomst overneemt van uw overleden ouder/verzorger die de woning huurde;
-gaat scheiden, aantoonbaar niet meer samenwoont met uw partner en tijdelijk een woning huurt om dicht bij uw kind(eren) te wonen;
-tijdelijk werkt op 1 van de Waddeneilanden, maar normaal in een gemeente op het vasteland woont
-statushouder bent die direct uit een COA-opvanglocatie komt en wacht op definitieve huisvesting;
Ja klopt. Maar dat is wel een beperkte doelgroep en wellicht ook een doelgroep waar je liever niet aan verhuurt als je je appartement knap wil houden. En dan moet je elke keer ook weer iemand anders zoeken, hoop gedoe. En ze moeten het appartement ook nog kunnen betalen.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
broadway schreef:
30-09-2024 12:19
ik zit nog even te denken en raak meer en meer nieuwsgierig naar de indeling van dat 60m2 appartement.
wij hadden afgelopen zomer een vakantieappartement van 70m2 en dat had een ruime badkamer, 2 ruime slaapkamers, een enorme gang, apart toilet, woonkeuken en ruime zitkamer.
Ja, de indeling is erg belangrijk. Voor ik mijn huidige woning accepteerde, heb ik ook grotere woningen bezichtigd maar die leken kleiner. Ik ben ook nog bij een groot appartement wezen kijken dat zo deprimerend donker was door alle bomen eromheen.

Als het appartement gekocht is, kun je natuurlijk ook weer meer qua indeling. Ik weet niet of TO's ouders nog geld willen steken in een eventuele verbouwing, maar zo ja, kun je zelf een berging maken, eventueel met een gipswandje of zo. Je kunt een grote slaapkamer verdelen in 2 kleinere slaap(/werk)kamers. Etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
.
liliane13 wijzigde dit bericht op 02-10-2024 11:07
Reden: Beetje bot en te kort door de bocht bij nader inzien
0.00% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren Quote
laat maar
marianneke wijzigde dit bericht op 30-09-2024 12:30
Reden: ik ben gepriviligeerd denk ik
97.42% gewijzigd
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
hagelslagjes schreef:
30-09-2024 12:25
Ja, de indeling is erg belangrijk. Voor ik mijn huidige woning accepteerde, heb ik ook grotere woningen bezichtigd maar die leken kleiner. Ik ben ook nog bij een groot appartement wezen kijken dat zo deprimerend donker was door alle bomen eromheen.

Als het appartement gekocht is, kun je natuurlijk ook weer meer qua indeling. Ik weet niet of TO's ouders nog geld willen steken in een eventuele verbouwing, maar zo ja, kun je zelf een berging maken, eventueel met een gipswandje of zo. Je kunt een grote slaapkamer verdelen in 2 kleinere slaap(/werk)kamers. Etc.
dat zat ik idd te denken. ik denk namelijk dat de kamers enorm zijn als er maar 1 slaapkamer in zit dus misschien is er wel ruimte om zo'n aparte werk/hobby/bergkamer te realiseren

maar zoals ik al aangaf zou het missen van een berging voor de fiets mijn grootste probleem zijn denk ik
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren Quote
Marianneke schreef:
30-09-2024 12:27
Ik ga even optellen:
Ruime badkamer: 8 vierkante meter
Twee ruime slaapkamers: ieder 15 vierkante meter
Enorme gang: 10 vierkante meter
Apart toilet: 1 vierkante meter
Woonkeuken: 15 vierkante meter
Ruime zitkamer: 20 vierkante meter
Totaal 84 vierkante meter
geen idee. ik vind dit ruim. en als je die ruimte verdisconteert naar 1 slaapkamer dan kan ik mij voorstellen dat er ruimte is voor bergruimte

https://sonnenhang.com/de/am-sonnenhang-wohnung-2-2/
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren Quote
broadway schreef:
30-09-2024 12:28

maar zoals ik al aangaf zou het missen van een berging voor de fiets mijn grootste probleem zijn denk ik
Ik heb ook geen berging, maar heb een abonnement bij de fietsenstalling verderop in de straat. Dus het kan een bezwaar zijn of juist geen enkel probleem. Wie weet fietst to niet eens, en is voor haar parkeerplek voor de deur weer veel relevanter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Miura schreef:
30-09-2024 12:31
Ik heb ook geen berging, maar heb een abonnement bij de fietsenstalling verderop in de straat. Dus het kan een bezwaar zijn of juist geen enkel probleem. Wie weet fietst to niet eens, en is voor haar parkeerplek voor de deur weer veel relevanter.
ah kijk. het dorpsmeisje in mij weet niets van zulke mogelijkheden. bedankt!
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri schreef:
30-09-2024 11:14
Doe normaal zeg.

Er zijn zeer veel mensen die met meerdere mensen op 60 vierkante meter wonen. Het gemiddelde woonoppervlakte in Nederland is 53 vierkante meter.

Je krijgt een kans die veel mensen niet hebben: woonruimte.
53m2 per persoon. De gemiddelde oppervlakte per woning is 120m2.
Alle reacties Link kopieren Quote
broadway schreef:
30-09-2024 12:28
dat zat ik idd te denken. ik denk namelijk dat de kamers enorm zijn als er maar 1 slaapkamer in zit dus misschien is er wel ruimte om zo'n aparte werk/hobby/bergkamer te realiseren
Waarom moeilijk gaan doen als er ook een huis met extra kamer beschikbaar is?
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
30-09-2024 11:46
dat gemiddelde is wel vertekend. Stel 4 mensen wonen in een woning van 120 m2, dan is het gemiddeld 30 m2 per persoon. Terwijl je doorgaans maar 1 badkamer en 1 keuken hebt. en een woonkamer hoeft ook niet ineens 4 keer zo groot.

Ik vind 60m2 niet per se heel klein voor 1 persoon. Maar TO heeft de keuze, dan zou ik het grotere appartement kiezen.
Ik kom er net aan de hand van cijfers van het CBS achter dat het gemiddelde eenpersoonshuishouden in Nederland op 88 vierkante meter woont.
Waarbij het alleen in de steden Utrecht, Amsterdam en Groningen om minder dan 70 m2 per eenpersoonshuishouden gaat.

Buiten die steden wordt het al snel rond de 95 m2. In meer landelijk gebied zelfs ruim 110 m2 per eenpersoonshouten gemiddeld.

Dit ter nuancering van mijn eerste post die te kort door de bocht was.

Afhankelijk van waar TO woont valt het met dat prinsessengedrag wel mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
PoesmetLaarzen schreef:
30-09-2024 11:39
Wat een rare post.

Ze heeft keuze uit twee appartementen en vraagt input.

Ik ben ook opgegroeid in een groot huis en moest daarna wel wennen aan minder ruimte en naaste buren. Is dat erg? Nee natuurlijk niet.
Maar wel een overgang na een tamelijk luxe woonsituatie.
Ik ben ook opgegroeid in een groot huis. We hadden wel een groot gezin, maar als ik bij een vriendinnetje ging spelen, besefte ik niet dat wij groot woonden, dat was ik gewend dus dat viel me niet op. Wel dat ze bij dat vriendinnetje , met ook een groot gezin, klein woonden. Dat was een normaal rijtjeshuis. Realiseerde ik me allemaal pas veel later
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren Quote
Safrat schreef:
30-09-2024 12:32
53m2 per persoon. De gemiddelde oppervlakte per woning is 120m2.
Je hebt gelijk. Ik heb het al genuanceerd/verbeterd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hebben je ouders gezegd dat zij over een paar jaar naar het grotere appartement willen, of heb jij dat voor ze bedacht? Want als ze een villa te koop hebben tegen die tijd, dan hebben ze de middelen om zelf een eigen appartement te kopen dat groot genoeg is voor hen.

In mijn ervaring is 60 m2 prima te doen, zeker als je alleen bent. Maar een extra kamer is wel heel fijn (idd voor de was bijvoorbeeld of als er een logee komt). Als een relatie of een gezin in je toekomstplannen zit, is het grotere appartement ook handiger. Maar dan maakt het uit of je ook daadwerkelijk een toekomst ziet op die plek.

Hoe zit het met de huur? Ik neem aan dat die lager is voor het kleinere appartement, ook dat moet je meewegen.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri schreef:
30-09-2024 12:38

Dit ter nuancering van mijn eerste post die te kort door de bocht was.

Afhankelijk van waar TO woont valt het met dat prinsessengedrag wel mee.
Sportief.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
impala schreef:
30-09-2024 12:40
Sportief.
Ik vlieg wel vaker uit de bocht. Moet soms wat langer nadenken voor ik te stellig reageer.
Alle reacties Link kopieren Quote
ik ben een half jaar geleden van 48 m2 naar 58 m2 gegaan en ik geniet nog iedere dag van de zee aan ruimte die ik nu heb. Ik heb 1 slaapkamer, terwijl ik eigenlijk een tweede had gewild, maar door de indeling van het appartement heb ik genoeg ruimte om al mijn spullen kwijt te kunnen alsook de was op te kunnen hangen.
Ik denk dat het vooral van belang is hoe de woning is ingedeeld. En het is logisch dat je moet wennen aan een appartement tegenover een heel huis.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is niet erg klein.

Enals je je ouders dat andere appartement wil gunnen, is het toch al besloten eigenlijk?

Is het een leuke locatie? Denk dat dat belangrijker is voor de lange termijn.

Ik ben gewend dat je met 60-80 m2 altijd wel iets van een berging/washok/technisch hok of extra kasten op balkon of aan de galerijzijde hebt.

Bouw eventueel wat opslagruimte tegen de plafonds/boven de deuren voor je kampeerspullen, zo lossen we dat in mijn familie altijd op 8-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Geniet ervan TO, het is een leuk luxe probleem en als ik het mag zeggen dan ga lekker voor het grote appartement :)
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri schreef:
30-09-2024 11:14
Doe normaal zeg.

Er zijn zeer veel mensen die met meerdere mensen op 60 vierkante meter wonen. Het gemiddelde woonoppervlakte in Nederland is 53 vierkante meter.

Je krijgt een kans die veel mensen niet hebben: woonruimte.
Dat is gemiddeld woonoppervlak per persoon. Eén persoon die alleen woont zal gemiddeld in een vergelijkbare woonsituatie altijd wat hoger uitkomen dan een meerpersoonshuishouden doordat je niet ineens af kan met een halve keuken en een halve badkamer.
Duitsers en Vlamingen zitten overigens gemiddeld op 47 m2 per persoon.
edit: Ik zie nu je latere nuancering pas, dus we zijn het gewoon eens

Mijn ervaring is dat het veel uitmaakt hoe de ruimte is ingedeeld en je eigen woonbehoeften (werk je bijv. thuis of niet) hoe ruim/krap je het ervaart. En ook hoeveel bergruimte er is die niet als woonoppervlak gerekend mag worden maakt veel verschil.

Dus 50 m2 in de ene woning kan veel ruimer voelen dan 60 m2 elders.
margjem wijzigde dit bericht op 30-09-2024 13:25
13.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou er echt niet over na hoeven denken, 2 slaapkamers. En berging. Je kunt niet in de toekomst kijken, misschien ben jij al lang vertrokken als je ouders willen verhuizen (en dan hun huis kunnen verkopen, zodat ze nog geld achter de hand hebben. Misschien willen ze dan iets gelijkvloers zonder trap, en zonder lift die uit kan vallen.
Ben jij tegen die tijd al lang verhuisd wegens leukere baan of een partner ergens wat verder weg.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven