Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
Suikervrij de perenbomen zitten in een houten pot. De grootste die er te vinden was. Dat moest goed gaan volgens de man van de intratuin

Als we weer naar ons volkstuintje gaan maak ik daar foto's van.Ik ben erg benieuwd hoe het met de mais en de tomaten is (dat zijn namelijk mijn kindjes )
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Hoe verwijderen jullie uitlopers uit aardbeien, en hoe herken je ze?

Mijn aardbeien gaat opeens als een tierelier, en er zitten superveel bloemen in!
Itsme, echt leuk hoor dat je gewoon een perenboom in een megapot hebt. Ze zien er prima uit!

Louise, ik heb nu ook dat mijn mannetjes van de courgette eerder bloeien als de vrouwtjes. Raar is dat!

Mijn snackpaprika zit vol met knoppen en beginnende paprika's. Het zijn oranje, lekker!

Oh ja, en mijn snack-komkommer lijkt uitgedroogd. Het blad is geel, en een deel van de bloemen is uitgedroogd afgevallen zonder een vruchtbeginsel aan te maken. Is het nog te redden denken jullie?
Hier ook gele bladeren aan de komkommers, maar heb ze in een schaaltje met water staan aan de onderkant sinds de bladeren geel worden, en dat gaat heel goed. Vruchten en bloemen blijven gewoon komen.
Wat een leuke foto's allemaal....

Hier vanochtend nog even rucola sla er af gehaald voor vanmiddag.... mmmm, kijk er al weer naar uit. Met patatjes gemaakt van zelfgeoogste aardappels....

@ Suikervrij: het kan zijn dat er wat spint in zit? De truc daarvoor is de gele bladeren er wat afknippen. Vervolgens zowel in de ochtend als de avond de plant en bladeren afspuiten (boven en onderkant van blad) met water. 2 keer per dag even stug volhouden, dan trekt de plant wel weer bij, in ieder geval bij mij.

En nu hier dus weer komkommers....

@Sarah: las dat alle aardappels klein zijn, geen zorgen daarover. Komt door de gekke seizoenstemperaturen. Hoor bij ons op het complex dat bijna iedereen aangeven> Lekkere aardappels, maar vooral ook kleine... Zelf was ik de kleine aardappeltjes met speciale patato handschoenen en dan lekker koken inde schil, heerlijk...

@Melody: wat een opbrengts, het is wat, een tweede vriezer aanschaffen, haha. Zie mezelf al aankomen bij manlief dat me dat nodig lacht, denk dat hij hard moet lachen. maar we hebben dit jaar een extreme opbrengst, dus kennen het met wat uitdelen er bij nog wel bij die ene vrieskast houden.

@Suikervrij: de aardbeien zijn gewoon lange steeltjes met daarin komt een neiuwe knop. Je kunt twee dingen doen: afknippen en weghalen. Of de lange stengel met daaron zeg maar de nieuwe knop in een klein bloempotje zetten met grond. Nog even aan de moeder laten zitten en over een paar week afknippen. dan heb je namelijk gewoon weer nieuwe aardbeien planten.

Je kunt ze ook gelijk laten zitten, maar als je ze nog even aan de moeder laat zitten, worden ze wat sterker (ze eten van twee walletjes dan zeg maar...). Zie ook: Aardbeien uitlopers

Een uitloper ziet er zo uit:
@Louise 1: Trouwens biologische tip tegen slakken: leg er gebroken eierschalen omheen> Daar willen slakken niet overheen.
Bedankt voor de biologische anti-slakkentip. Probleem is alleen dat ik de peulen tegen een coniferenhaag heb geplant en die rotbeesten klimmen dus via de coniferen naar boven toe. Ik heb al overwogen om op de een of andere manier schaaltjes of bordjes of wat dan ook, met slakkenkorrels, in de coniferen te hangen, maar dat plan is nog niet goed uitgewerkt laat staan uitgevoerd :-)

Dussss..... weer wat geleerd; volgend jaar de peulen tegen een gaashek aan planten zodat ik aan alle kanten korrels of eierschalen kan gooien!
Poep, wie heeft jou gescheten?
@Louise: grote kans dat de slakkend us komen door de coniferen. Heb zelf niet echt slakken in mijn peulen> Grote kans wanneer je ze tegen een hek aanzet je niet eens eierschalen neer hoeft te leggen.

maar dit weet ik niet zeker trouwens...
Ik heb alleen onderin een paar aangegeten peulenbladeren. Moet vanavond weer eens korrels strooien rondom de bakken Heb het 1 keer eerder gedaan en een hele tijd geen last gehad (Escar-go)
Escar-go is inderdaad een heel goed middel tegen slakken.

Van die fijne schilfers eierschalen wist ik niet, maar ik vind het een geweldige tip en alleszins milieuvriendelijk.
Ook cacao doppen werkt goed tegen slakken, komt omdat het te ruw is voor ze.....Vast wel meer 'ruw' materiaal te bedenken waar ze niet zo goed tegen kunnen.

Over tips voor de tuin gesproken, een leuke link vind ik zef altijd Oma weet raad.

Niet alleen voor de tuin trouwens, maar ook voor vlekken.....

Vanochtend tomaatjes geoogst. Heb er al weer een paar op, want kon er niet vanaf blijven. en eerste bramen ook geplukt. Heerlijk, tenminste de meest, sommige waren nog een beetje zuur...

En ook nog komkommer en sla meegenomen, dus kunnen weer even vooruit met al die groente. Koolrabi ook klaar, dus gaan we morgen maar eens oogsten. Morgen nog even sla zetten, koolrabi, brocolli, bloemkool..... zijn al plantjes, dus dat scheelt. En vandaag heb ik ook nog even wat winterprei er in gezet....

Kreeg de tip een soort geul te maken en daar dan in de gaten de preiplanten te zetten. Dan in de loop van de tijd slibt de geul weer dicht. Het voordeel is dan dat je meer preiwit hebt en dus een hogere opbrengst. Ben benieuwd of het gaat werken......

De aardappels! Ga ze morgen proberen

De eerste aardbeien komkommers, en peulen blijven stug doorgroeien.

De stokbonen zijn geknakt Moet morgen even een oplossing er voor vinden.....heb toch te korte bonenstokken gekocht blijkbaar (Maar wist ook niet dat die dingen ZO hoog groeiden )
Mooie oogst Sarah!
Dit was onze oogst van gisteren (toevallig ook een foto van gemaakt:

We hebben veel muizen in de tuin en ik werd zenuwachtig of ze niet alle worteltjes en aardappelen aan het aanvreten waren onder de grond. Vandaar bij wijze van test 1 worteltje uit de grond getrokken en een aardappelplant geoogst. De aardappeltjes zijn nog erg klein, het zijn ook late. Maar ze zagen er puntgaaf uit, dus de rest laten we nog lekker even staan.
vandaag griekse salade gegeten met komkommers uit eigen tuin. De tomaten waren nog niet rood gekleurd helaas

Het is toch echt veel lekkerder met groenten uit eigen tuin
Wat een mooie oogsten allemaal

Hier gaat het ook lekker door. Ik heb al sinds we terug zijn van vakantie geen groente meer gehaald in de supermarkt

Ik heb deze week boerenkool planten, groene kool platen en andijvie planten erin gezet. En chinese kool gezaaid.

Morgen nog amsoi en rucola erbij, en dan kunnen we weer vooruit.

Ik had ook nog komatsuma gezaaid. Het kwam erg goed op. Gisteren hebben we die gegeten. Ik had gelezen dat het prima in een roerbakgerecht kon. Dus ik roerbakken. Ik vond het zelf zozo, maar mijn man en kinderen vonden het ronduit smerig. Jammer dus voor de rest van de planten, maar dat zet ik niet meer op tafel.

Ach, niet alles is een succes.
Hier oogsten we ook maar door. Diepvries (de nieuwe, extra) is nog niet binnen, dus we oogsten steeds maar een beetje ...

We hebben voor het eerst uien "geoogst" eerst nog maar 6 want het loof is nog niet geel of geknakt.

Ook de eerste (winter)wortel uit de grond gehaald, gewoon om te kijken hoe die eruit zag. Volgens mij had ik gewoon worteltjes gezaaid, maar zag eruit als een winterpeen (????)

Verder vandaag bietjes uit eigen tuin gegeten, ik had 3 bieten en toen ik ze gekookt en gesneden had, had ik 2 kilo aan bietjes !!!!

Alles wordt echt veel groter dan normaal in de winkel.

Iemand trouwens wel eens wijn gemaakt van vruchten ? (zwarte bessen en/of aalbessen bijvoorbeeld)
O ja, vandaag ook de boerenkool gezaaid. Ben benieuwd hoe dat het doet.
itsman maakt wijn van vruchten melody.
Even uppen.....
mannetjes en vrouwtjes courgette??? Kan iemand dat uitleggen?
* even inbreken *

Zijn jullie oogsten ook zo mager dit jaar? Hier is het allemaal wat zieligjes: superkleine aardappelen (formaat kriel), penen vrijwel mislukt, pompoenen en kalebassen blijven klein en relatief weinig courgettes. Alleen de tomaten gaan als een speer gelukkig. Ik wijt het maar aan de droogte van juli en mijn luiheid wat betreft water geven/sproeien.
@Anky,

Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, want het is onze eerste jaar tuin. Maar ik zat toevallig gisteren te denken dat ik de oogst ook iets vind tegenvallen (al wil ik ook niet al te veel verwachten zo'n eerste jaar!). De foto van afgelopen zondag was trouwens wel een goede oogst, maar toen was toevallig veel tegelijk klaar.

Wat we nu goed kunnen oogsten is courgette, we hebben er zo'n 25 gehad, maar hebben dan ook 6 planten. We hebben 1 pompoen gehad, en er is er 1 in de maak. Verder heeeel veel mannelijke bloemen. Bij de augurken ook heeeeel veel mannelijke bloemen en af en toe een augurk. De tuinbonen waren min of meer mislukt (maar ging al mis in zaaistadium, werd steeds opgegeten). De sperziebonen zijn ook mislukt (kaalgevreten). Een paar kolen doen het redelijk, maar velen vormen geen kooltje. In het voorjaar hebben we goede sla gehad, maar de pluksla nu groeit slecht. Van de wortelen zijn er slechts een paar opgekomen. De mais is nog klein op een stuk of 3 na, ik hoop dat in ieder geval die 3 het wel gaan halen. De tomaten groeien goed, maar zijn nog wel allemaal groen, en de aardappels zitten nog onder de grond. Raapsteeltjes deden het ook in het voorjaar goed, maar wat er nu nog staat wordt opgevreten. Winterbietjes zitten nog in de grond, en de boerenkool groeit goed.

Kortom, eigenlijk hebben we alleen veel courgette te eten deze zomer. Wij hebben overigens ook niet erg hard gesproeid tijdens de droogte, en het is natuurlijk ook een lange periode koud gebleven. Kan het daarmee te maken hebben? Of misschien moeten wij gewoon nog wat meer groene vingers kweken!
@ Huppelepup: Aan een courgetteplant heb je vrouwelijke en mannelijke bloemen. Uit de vrouwelijke groeien courgettes, de mannelijke bloemen zijn nodig voor de bevruchting.

Nee, er bestaan geen mannelijke en vrouwelijke courgettes

@ Anky: Bij mij ook, maar bij mij heeft het te maken met verzorging.

@ Eefje: 25 courg, van 6 planten is best weinig. Ik heb er nu al 10-14 geoogst van 1 plant. En dan nu even ongevraagd wat tips

Pompoen: goed bemesten en veel water geven.

Augurken: idem

Sperziebonen: Strooi rondom de sperziebonen slakkenkorrels (Escargo bevalt mij goed). En zorg ervoor dat de vogels er niet bij kunnen.

(Pluk)sla: Het is nu te warm voor sla om te zaaien.

Wortel: Goed uitdunnen, dan kunnen ze goed uitgroeien. Wortels hebben tijdens de kiemperiode regelmatig water nodig.

Raapsteeltjes: strooien met slakkenkorrels
Hoihoi,

Bij mij geldt ook dat de opbrengste minder is dan vorig jaar.

Maar heeft wel met weer temaken gehad. Koude start, toen warm, toen weer flink koud en toen ineens een hittegolf.

Tja dan begrijpen al die plantjes het ook niet meer zo goed.....

Tomaten worden nog wel rood hoor. Op ons complex hoorde ik ook iedereen er over (including myself). Nu gaat het wel ineens hard. Knip vooral de bladeren er om weg, zodat je eigenlijk alleen de tomaten ziet, dan gaat het een stukje sneller....

Voor de courgetteplant ook goed water bijgieten, dat scheelt ook....

En de klacht dat het meeste klein blijft herken ik.

maar was laatst een artikel over dat de patat bijvoorbeeld duurder wordt, doordat er doorwas onstaat, de kleine aardappeltjes... Patat duurder door slechte aardappeloogst. Je bent dus zeker niet de enige ;)

Hier gisteren weer 6 courgettes er af gehaald.... nog even en ze komen me de neus uit ;)

En genoeg tomaten om tomatensaus te kunnen maken, dus vanmiddag maar eens aan de slag. Mijn komkommers hebben het slecht, toch steeds weer spint. Heb er al 3 van de vijf weggehaald en ook de andere 2 hebben het zwaar...

Wel leuk, vorig jaar puntpaprika gekregen van medetuinder. Zaadjes bewaard en nu geplant. En ja hoor, de eerste puntpaprika's komen er nu eindelijk aan. YES..

Had wel een misgokker gemaakt. Dacht dat ik 2 peper had gezet en 2 paprika, maar zijn vier peper.... iemand nog behoefte aan wat peper ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven