Klussen/verbouwen

04-01-2011 23:49 474 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf mee op een topic over huizen verkopen. Omdat iedereen in dat topic een keer gaat verhuizen moet er ook vast geklust worden in dit nieuwe huis. Dus leek het me wel leuk om daar over te kletsen.

Over de echte klussen maarook over kleuren uitzoeken ed, over alle plannen en ideeen die je hebt.

Ik begin: huis uit jaren '50, erg gedateerd, bouwtechnisch in orde met (voor ons) grote lap grond. De komende 10 jaar nog genoeg te doen, we gaan het in fases doen.

Nu bezig met al het donker houtwerk licht te maken
Viennas, idd heb je goed onthouden! Leuk dat je nog even komt vertellen hoe het gaat.

Wij zijn nu vooral aan het verven, maar de weekenden zijn zo voorbij en er moet veel geverfd worden......

We hebben geen streefdatum wanneer we uit ons oude huis moeten en doen dus alles erg op het gemakje.
Zo het is weer weekend dus er kan weer geklust worden!!

Heb eind van de dag nog wat plinten afgelakt en de trapleuning geverfd. Morgen weer een dag, maar dan gaan we ook de nieuwe eetkamerstoelen ophalen! Joepie, nieuwe meubels zijn leuk!

Wist trouwens niet dat een bad een waardevermeerdering voor je huis was. Bij ons paste een bad en douche ook niet, maar wij wilden heel graag een bad, dus moeten douchen in bad. Wist niet wat ik er van zou vinden, maar ik vind het echt totaal geen probleem! Ben nog jong en lenig

Vrienden van ons hebben in hun badkamer die te klein was voor bad en douche ervoor gekozen om het toilet op te offeren zodat er wel een bad en douche in paste. Dat leek me nou echt geen goede keuze! Nu is er maar 1 wc beneden en geen op de eerste verdieping (en dus ook geen riool...) Mij lijkt dat zij hun huis moeilijk verkocht krijgen, ik zou iig geen huis willen waar boven geen toilet is, zeker met kids is dat toch super onhandig?? Wat vinden jullie?
Wij hebben lang naar een koophuis gezocht en geen wc boven was toch echt wel een groot minpunt bij sommige huizen die we hebben bezichtigd. Dus ik zou daar ook nooit voor kiezen, geen wc meer boven. Bad opofferen ok, maar toilet niet..
Jaaa, weekend!!! Ook hier weer veel plannen en de schilder komt er ook aan. Vanmiddag komt de timmerman om het volgende project te bespreken. We willen er weer even aan trekken want in december is er veel te weinig gebeurd door het weer en door een geblesseerde schilder.

Ik moet zeggen dat ik nog nooit ergens gewoond heb waar een toilet boven zit en hier hebben we geen aparte bovenverdieping. Maar ik denk dat je uiteindelijk beter een toilet en een douche boven kunt hebben dan een andere combinatie. Douchen in bad vinden de meesten ook niets (ik zelf ook niet). Maar zo ieder zijn voorkeur. Gelukkig passen alle drie straks in de nieuwe badkamer dus gaan we dat ook maar braaf doen.
Vandaag is de stucadoor bezig met de hal. Daar zaten schrootjes, wordt nu mooi glad. Ik ga zometeen verf kopen voor de bijkeuken. Vandaag zal ik niet veel klussen heb een late dienst.
quote:janna2 schreef op 05 januari 2011 @ 10:29:

Wij gaan het ook in fases doen, dus ieder jaar een project. Juist daardoor beheerst het niet ons hele leven.

En wij vinden klussen leuk, hebben ons oude huis ook verbouwd.

Hier ook hoor, wonen hier al 3 jaar en zijn nog steeds bezig. Eerste jaar nieuw dak, 2de jaar de keuken, nu komt de centrale verwarming enzo en volgend jaar ofzo nieuwe badkamer. Tussendoor de slaapkamer en eetkamer wel wat opgepimpt, slaapkamer is af, eetkamer moet er nog een nieuwe vloer in. Wat komt als de centrale verwarming er ligt.

Niet iedereen heeft het budget om alles in 1 keer te verbouwen. Niet ieder vrij uurtje hier gaat naar het klussen, anders was het al af, helaas hebben we het budget niet om alles in 1 keer te doen.. Maar we hebben een dak boven ons hoofd (nieuw ), warm water, verwarming en we kunnen eten maken, voldoende voor ons. (en het ziet er hier ook niet uit als een bouwval hoor..)
Stefanie, zo denken wij ook. wij kunnen slapen, eten en douchen. De rest komt vanzelf.

Wij zijn nooit van de planningen geweest. Soms hadden wij een strakke datum, omdat wij bijvoorbeeld een afspraak hadden met de stucadoor. Maar verder loopt het zoals het loopt.

Wij hebben wel een periode, ongveer 6 weken, zonder warm water gezeten. Dat was wel vervelend en motiveerd om snel de waterleidingen en de ketel aan te leggen. Echt douchen hebben we langer niet gekund, denk een maand of 3. Wij hadden wel een waterstraal die een beetje warm was, maar dit kon je geen douche noemen. Nu kijken wij met een grote glimlach op die periode terug. En genieten elke keer weer als wij in ons luxe bad zitten.

Ik zou inderdaad ook een toilet niet opofferen voor een bad. Wij wilden een separaat toilet, maar uiteindelijk was dit niet praktisch.
Paar tegenvallers vandaag.

Vloer is niet goed geworden

Raam stuk door de wind.

Opnieuw tekenen omdat de trap niet past.

Deur is krom.

Maar ook goed nieuws, de schilder is weer terug van weg geweest en de timmerman is langs geweest en heeft veel vragen kunnen beantwoorden!

Morgen met frisse moed weer verder...

Tjee Dahlia, wat flink om zo lang zonder douche te zitten. Dat heb ik gelukkig kunnen tegenhouden hier.
Dahlia ik ken het probleem van het warme water, wij hebben hier de ganse winter met lauw water gedoucht wegens de koude omdat onze leidingen niet warm werden Nu is het de 2de dag weer warm water en laat ons hopen dat het zo blijft. En we wachten natuurlijk op onze offerte voor onze nieuwe ketel, dan gaan we altijd warm water hebben! (en goedkopere en betere verwarming in huis)
Balen he wizziwik, als dingen anders gaan dan je gepland hebt.

En soms zie je door de bomen het bos niet meer.

Ik ben tijdens onze vorige verbouwing helemaal uit mijn plaat gegaam omdat het laminaat in de breedte was gelegd ipv de lengte. En ik maar janken: en het wordt nooooooit eens een keer zoals ik wil haha. heb zelfs nog gezegd dat ze het er uit moesten halen, maar dat deden ze niet.............Is ook weer goed gekomen hoor!

Gisteren is de stucadoor geweest voor de hal. Is al helemaal mooi geworden!
Ja, verbouwen is ontzettend leuk. Maar je moet wel tegen tegenslagen kunnen, want anders kunnen je ze snel afvoeren.

Ik ben er altijd bij als er iets gedaan moet worden door anderen. Ik heb de fout gemaakt om een keer naar een klant te gaan tijdens de grote verbouwing en promt zat het luik voor de kruipruimte voor de verkeerde deur (openslaande deuren). Wel overheen te komen, hoor.

Maar ik blijf er altijd bij en controleer tegenwoordig ook even het werk voordat ze weg gaan. Zolang je er bij bent gaat het meer zoals je wilt dan wanneer je weg bent.

Knapt de boel van op he, als de stukadoor is geweest. Mooi licht ook gelijk!

Vandaag nog een tegenvaller: voor de zoveelste keer sinds we hier wonen de riolering verstopt dus mijn Bob onder de vloer. Is net klaar en na het douchen kunnen we pas verder met de andere klussen. Hopelijk is het nieuwe toilet straks snel klaar, dan zitten we hier niet meer mee.

Qua warm water gelukkig altijd gehad. Eerst klus was de nieuwe ketel op zolder plaatsen zodat het warme water en de verwarming veilig waren. Wel stonden we een tijdje in de open lucht te douchen omdat het dak eraf was. En dat hartje winter. Brrrrr...
Kom ik in de badkamer, staat deze blank! Dus:

Ik: Bob van me, je weet dat de badkamer blank staat?

Bob: Oh, dat wist ik niet. Het water staat hier wel hoog maar ik dacht dat het er niet overheen zou gaan dus ik denk ik douche me nog even af.

Ik: Nou mooi niet dus. Hoe kan dit nu, je hebt toch net het riool klaar?

Bob: Ja, daar kan het ook niet aan liggen want die is schoon. Maar het douchepuntje zal wel verstopt zitten door die haren van jou.

Ik: Dat kan niet want ik maak het putje altijd helemaal schoon als ik mijn haar heb gewassen. Haal hem er maar eens uit.

Bob: Nee, dat vind ik vies. Dat doe jij altijd.

Ik: Je hebt net tot je enkels in de stront gestaan maar het douchepuntje vind je vies???

Bob: Ja. Het helpt vast ook niks, ik zal toch wel weer onder de grond moeten.

Ik: Nou, doe eerst die douche maar uit en je haalt maar gewoon het putje er uit.

Bob: Nou vooruit.

En toen begon de hele boel te borrelen en trok de hele douchebak ineens helemaal leeg! Joepie! Was gewoon vacuum gezogen ofzo en er zit een lek in de de douchebak. Pfoei!

En nu is het inmiddels kwart over drie...
Oeps, da's minder.. badkamer die blank staat.

Janna, het was toen vast niet grappig, maar ik moet nu stiekm wrel even lachen om laminaat dat dwars gelegd is. Wie had het zo gelegd?

Onze eerste tegenvaller (en we hebben de sleutel nog niet eens) is dat de keuken, die ik toch al niet heel groot vind, in werkelijkheid nog een halve meter kleiner blijkt te zijn dan in de brochure stond. Het maakt net het verschil tussen een beetje werkruimte overhouden als je alle apparaten ingebouwd hebt of alle apparaten ergens wegproppen en weinig ruimte overhouden. Ik weet nog niet hoe we het op gaan lossen, ik kan inmiddels geen keukenboer meer zien, we hebben een aantal ontwerpen laten maken, maar ik vind ze allemaal net niet, dus ik weet nog niet wat we gaan doen.

Ons huis is trouwens jaren 60, bouwtechnisch ook in orde (behalve de badkamer dat is echt een bij elkaar geknutseld zooitje) maar ook gedateerd.
quote:citronella schreef op 09 januari 2011 @ 20:42:

Janna, het was toen vast niet grappig, maar ik moet nu stiekm wrel even lachen om laminaat dat dwars gelegd is. Wie had het zo gelegd?

Mijn man en zwager hadden het op een dag gelegd dat ik er niet bij kon zijn. Het is laminaat zonder v-groef en het maakt dus eigenlijk niet veel verschil in hoe het er in ligt.

Maar toen............toen was het echt een drama voor mij. Hartstikke gaar natuurlijk, want toen hebben we alles wel in een korte tijd gepropt, het enige wat ik deed was werken, slapen en klussen.
janna, daarom heb ik hier gewoon geholpen met het laminaat, kon ik ook mijn veto stellen
Ik zal vóór het laminaat leggen nog even specifiek instructies meegeven dat het in de lengte moet, een gewaarschuwd mens

Weet overigens nog niet of we wel laminaat gaan leggen. Er ligt nu een houten vloer in, met los vinyl erover, we hebben tijdens de bezichtiging een stukje vloer gezien door het vinyl een stukje op te lichten maar de vraag is natuurlijk hoe de hele vloer er uit ziet.
Ja, en dat hij niet de vloer er uit wilde halen, snapte ik niks van!!!

Zoiets belangrijks vond ik (het was boven op de slaapkamers....)

Beneden hebben we in het oude (dus huidige) huis een houten vloer.

Nu heb je van dat hele mooie laminaat, dus ik weet nog niet wat het in het nieuwe huis gaat worden.

Maar igg zorg ik dat ik er dan idd zelf bij ben!!!!!!
Hoe bepaal je eigenlijk hoe het laminaat er in gaat? Aan de ene kant is iedere ruimte anders (wil je hem langer of breder laten lijken) maar soms is het ook handig om rekening te houden met het doorlopen onder de deur.

Bij de eerste kamer hebben we het laminaat met de plafondplanken mee gelegd en dus haaks op de balken. En het ligt dus ook mooi met de breedte van de kamer mee.
Wizziwk, wij hadden dus ook een openlucht douche verwarmt met een geiser. Maar op een dag moest de muur eruit waaraan de geiser hing en de ketel kon nog niet worden opgehangen, dus hadden we geen warm water meer en geen douche.

Daarom doen wij dus alles zelf, werklui moet je echt in de gaten houden. Het wordt dan niet zoals jezelf wilt.

Wel balen het overlopen van de badkamer. Gelukkig hebben wij dat soort problemen nog nooit gehad.Het grootste probleem was dat ons dak van het huis lag in een periode dat het heelveel geregend heeft. En dus stond er een flinke laag water in huis, het toilet was alleen met waterlaarzen bereikbaar en ook nog eens in de open lucht.

Als ik weer aan die periode denk, denk ik vooral aan de lol die wij toengehad hebben. Het positieve is blijven hangen, het negatieve is weg.
@Dahlia: Tjee, alles zelf doen? Ten eerste hebben we daar geen tijd voor en ten tweede soms niet de kracht (stuken) of de kennis (nieuw dak). En sommige dingen kunnen we zo goedkoop laten doen en houden we zelf niet van (schilderen, behangen).

Badkamer is toch nog niet klaar, overstroomt elke dag weer maar we halen gauw het putje eruit. Vloer is gister wel gerepareerd, gelukkig dus die ligt weer te drogen.

Lijstje voor het komende weekend is alweer gereed, bij jullie ook? In ieder geval proberen wij de voorbereidingen altijd al voor het weekend te doen omdat we anders de halve zaterdag alweer kwijt zijn.

Gisteravond op zoek naar behang en laminaat bij de Gamma (beide 25% korting) maar thuis gekomen van de Praxis met vier bijpassende prachtige design wasttafels (2 grote voor de badkamer en twee kleine voor de toiletten) samen voor ¤ 100,00 in de weg=weg opruiming. Kijk, zo kun je het verbouwen nog wel betalen!

Behang uitkiezen was moeilijker. Ik wil 3 wanden met een basisbehang (ook gevonden) en 1 wand met schuimvinyl wat gemakkelijk afstripbaar is. Die wand kun je dan gemakkelijk eens vervangen. Maar het was allemaal niet helemaal onze smaak of alsnog ontzettend duur.

De vloer wordt ook duur, zeg! Al die prijzen van dat laminaat gaan wel nog maal het aantal vierkante meters. Dus als je ruim aanhoudt keer twintig. Pffff. Toch gelukt om met de korting onder een tientje uit te komen en dat halen we vanavond op.

De schilder komt morgen het plafond verven en het houtwerk verder plamuren en schuren. Wij gaan verder met het lijstwerk, proberen de deur weer recht te krijgen, de badkamerafvoer ontstoppen, tekeningen maken, elektriciteit voorbereiden...

Wat zijn jullie planningen voor dit klusweekend?
wij zijn sinds 3 weken aan het klussen en slopen in een oud huis. alles is er inmiddels uit. we hebben alleen de vloer van de bovenverdieping, het dak en de buitenmuren laten staan. alle muren, het plafond, de vloer enz. is eruit geloopt. nu krijgen we beneden een woon-keuken, een hal en een wc. en boven een slaapkamer met badkamer. eerst had je beneden een hal, washok en trap naar boven, woonkamer, keuken en badkamer en boven waren 2 slaapkamers. omdat het huisje heel klein is hebben we besloten om alle muren weg te slopen. we hebben dus veel werk te doen

de planning is om voor eind mei in het huis te gaan wonen. nu wonen m'n vriend en ik allebei nog bij onze ouders.

succes met klussen allemaal!
Wij zijn nog niet zover, zijn in de fase hypotheken verzekeringen notarissen en koopcontracten, maar ik geloof dat een weekend klussen meer voldoening zou geven dan deze rompslomp, hoop dat dat gauw achter de rug is..

maar iedereen succes met klussen dit weekend..

goeie score trouwens Wizziwik, die wastafels!
Oh Lauwie, ik ben zo blij om die laatste zin te lezen die je schreef! Maar nu kunnen jullie wel echt doorpakken en het helemaal zo maken als je wilt.

Soms heb ik ook de neiging om ergens anders te gaan wonen zodat we hier een keer door kunnen pakken. Moeten nu overal om heen werken en steeds alles heen en weer slepen... En dan zou het veel sneller klaar kunnen zijn. Maar goed, iets huren is veel te duur, dat geld kun je beter in de verbouwing stoppen.

Ja, ik ben echt heel blij met dat koopje! Ik vind de meeste wastafels en fonteintjes helemaal niet mooi maar deze wel en dan ook nog precies wat we nodig hadden!

Zojuist laminaat geregeld. Waren toch nog even langs de Kwantum om behang te kijken. Ligt daar ook het laminaat in de aanbieding. Allemaal vreselijk spul maar er was eentje bij, die was zo mooi en leek zo duur! Met V-groeven nog wel. Voor ¤ 7,50 per m2! Tjee. Dat scheelt zeg. En mooier en goedkoper dan die van de Gamma, dus meegenomen. Misschien is de kwaliteit wat minder dan duur laminaat (maar de prijs zit 'm ook vaak in trendgevoeligheid) maar het viel ons mee en voor deze prijs kun je het er over zoveel jaar gewoon een keer vervangen.

En bij de Gamma een basisbehang en voor 1 wand behang met een mooi patroon gehaald met 25% korting.

Heerlijk, koopjesjagen

Want dat inrichten kun je je op verkijken zeg. Heb je net een dure verbouwing achter de rug waar nog allerlei dure materialen bij komen waar je nooit weer iets van ziet. Kost die inrichting ook nog eens zoveel. Maar hopen dat het huis er een beetje meer waard door wordt...

Pfff, citronella. Nee, doe dan maar een weekendje lekker doorklussen en bezig zijn. Gelukkig hebben wij dat deel achter de rug. En dan was het ook nog met vergunningen aanvragen en tekeningen aanpassen. Succes, joh!
Gisteren nog wat geplamuurd in het huis en de verwarminen boven gespoten. Trapgat/hal is nu helemaal klaar, strak en nu kan ik gaan denken over de kleur. Is ook altijd best lastig.

Ik ga vandaag een dagje winkelen, maar morgen weer klussen.

Vannacht slecht geslapen, wil zelf de keuken over gaan tegelen en daar in mijn dromen erg druk mee bezig geweest!
quote:janna2 schreef op 04 januari 2011 @ 23:49:

Ik schrijf mee op een topic over huizen verkopen. Omdat iedereen in dat topic een keer gaat verhuizen moet er ook vast geklust worden in dit nieuwe huis. Dus leek het me wel leuk om daar over te kletsen.

Over de echte klussen maarook over kleuren uitzoeken ed, over alle plannen en ideeen die je hebt.

Ik begin: huis uit jaren '50, erg gedateerd, bouwtechnisch in orde met (voor ons) grote lap grond. De komende 10 jaar nog genoeg te doen, we gaan het in fases doen.

Nu bezig met al het donker houtwerk licht te makenAls je heel veel moet klussen, maar je begint met het donkere houtwerk licht te maken, doe je naar mijn idee iets niet goed

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven