Lavalamp experimenten

31-10-2012 21:02 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al een aantal jaren heb ik 2 lavalampen van Mathm*s. Bij een van beiden is de waterige component onder lichtinvloed verbleekt.

Ik heb het ooit nagevraagd bij de producent, je kunt de fles naar hen opsturen en dan vullen ze hem opnieuw. Dat kost natuurlijk flink, je loopt het risico dat de fles onderweg breekt etc. (Opmerkelijk trouwens: ze raadden aan om de fles dan voorafgaand leeg te kiepen in de gootsteen. Op de fles staat een gezondheidswaarschuwing, niet opdrinken etc., maar leegkiepen is blijkbaar prima voor het milieu.)

Nu heb ik eergisteren kostenloos een oude, soortgelijke lavalamp van iemand gekregen. De fles daarvan is 'kapot', hij was niet meer helemaal vol en de waterige komponent was troebel. Oftewel, prima om mee te experimenteren....

Heeft iemand anders hier ervaring mee, vraag ik mij af?
Ja da's waar, dan is de lol er af. Dus je hebt nu nieuw water er in met een of andere voedingskleurstof en iets wat het zwaarder maakt (ehh weet niet wat) en dan kijken of het weer werkt?

Ben benieuwd
Het is nu kraanwater met een drup afwasmiddel en een minischepje zout. De wax in deze fles is oranje, dus ik moet sowieso eerst nog uitdenken welke kleur voor het water te kiezen. Groen? En dan hopen dat het resultaat met voedselkleurstof mooi is...

En K3, geen idee of dat terug te vinden is op youtube of elders op het internet, ik zal eens zoeken. Dank voor de tip!
Net voor het eerst in mijn leven K3 gezien. Wow, ik hoop dat mijn kinderen daar nooit fan van gaan worden.

De dames deden een 'proefje' met water, slaolie en zout/een bruistablet. Daarbij begonnen de 2 fases wat door elkaar te bewegen, maar slechts heel tijdelijk. Het is dus grofweg iets in de richting van een lavalamp, maar verre van de officiele uitvoering, waarbij opwarming een grote rol speelt.

Toch interessant om even naar te kijken, dank.
Je kan dat toch gewoon googelen?

http://www.ehow.com/how_1 ... or-lava-lamps-liquid.html

http://makelavalamp.blogs ... -colors-of-lava-lamp.html

http://www.oozinggoo.com/colorchange.html

http://oozinggoo.ning.com ... dd-to-vintage-lava-liquid
Zeg maar Spijker.
Ik heb ook een Mathmos Lavalamp (de Astro). Het water is bij mij ook verbleekt na jaren gebruik. Maar zo duur zijn die nieuwe flessen toch niet? Ik zou niet gaan experimenteren geloof ik.
quote:Bijenrompje schreef op 31 oktober 2012 @ 21:18:

Lavalampen... Worden die nog verkocht aan tieners boven de 14 door andere winkels dan de Expo?Je hebt 'el cheapo' lavalampen en je hebt de echte Mathmos lavalampen. Dat vind ik geen vergelijking.
Toch zo'n 35 euro: http://www.mathmoseurope. ... ement-bottles-1811-0.html
Zeg maar Spijker.
Nou dat vind ik niet duur, jij wel dan? Daar ga ik niet zelf voor klooien.
quote:GiuliettaCapuletti schreef op 01 november 2012 @ 11:44:

Nou dat vind ik niet duur, jij wel dan? Daar ga ik niet zelf voor klooien.

Vergeleken met een flesje voedselkleurstof van nog geen 2 euro vind ik het duur genoeg om eerst eens zelf uit te proberen...

En nog een toevoeging: als de wax verder nog prima is, en de rest van de inhoud van de fles te vervangen is met simpele huis-tuin-en-keuken-ingredienten, dan vind ik 35 euro eigenlijk een heleboel geld.
Mathm*s heeft ook een nieuwe variant, die op een waxinelichtje werkt. Ik vraag me af of die flessen niet helemaal zwart gaan uitslaan van de/het (?) roet.. Dat blijft dan toch nooit lang mooi?

En een van dit merk is inderdaad niet vergelijkbaar met de cheapass versie van een tientje, daar ben ik het helemaal mee eens. Ik vind die van mij een kunstwerkje.
Tof, ik zie het zo: ik ben een liefhebber, vind Mathmos een gaaf merk. En ik ben daarom bereid dat geld te betalen voor een nieuwe originele fles. Bovendien vind ik 39 euro niet duur voor zo'n grote nieuwe fles. Ik heb jaren met de vorige twee gedaan.

Je mag gewoon het merk noemen hoor, Mathmos met een sterretje is echt niet nodig.
quote:GiuliettaCapuletti schreef op 01 november 2012 @ 12:28:

Tof, ik zie het zo: ik ben een liefhebber, vind Mathmos een gaaf merk. En ik ben daarom bereid dat geld te betalen voor een nieuwe originele fles. Bovendien vind ik 39 euro niet duur voor zo'n grote nieuwe fles. Ik heb jaren met de vorige twee gedaan.

Je mag gewoon het merk noemen hoor, Mathmos met een sterretje is echt niet nodig.

Mijn type lamp bestaat niet meer, helaas. Ze hervullen de flessen wel nog, dan moet je die naar hen in de UK sturen. Wie weet zijn ze ook nog wel te krijgen. Ik ben bereid het geld te betalen voor die lamp, maar niet elke 10 jaar voor een nieuwe fles.

En ik ben niet zo van het noemen van merken op het internet. Met een sterretje weet de gemiddelde lezer ook waarover het gaat.
http://subsites.studio100.be/k3/blog/clip.php?id=26

Uit: de wereld van K3.
quote:tof schreef op 01 november 2012 @ 12:56:

[...]

En ik ben niet zo van het noemen van merken op het internet. Met een sterretje weet de gemiddelde lezer ook waarover het gaat.Waarom niet?
quote:GiuliettaCapuletti schreef op 01 november 2012 @ 13:39:

Waarom niet?Afhankelijk van wat ik over een produkt schrijft, positief danwel negatief, maak ik dan reclame voor het betreffende bedrijf of kraak ik ze af. En dat op een forum en gebaseerd op subjectieve punten, dat hoeft van mij niet google-baar te zijn. Als ik mijn mening wil geven over een service of produkt, dan doe ik dat op een website die daarvoor bedoeld is, en niet hier.
Jaaaaaa! Hij bubbelt!

Het is me gelukt, met 1 afgevlakt mini-theelepeltje zout op 620 ml water en 1 druppel afwasmiddel. Wel heeft de lamp eerst uur aan moeten staan voordat het begon te bubbelen, wat best heel lang is (normaal beginnen mijn lampen na een minuut of 20 mooi te bubbelen).

Wel lijken er in de wax veel luchtbellen te zitten, ik ben benieuwd of dat nog weg gaat trekken. Morgen ga ik op zoek naar vloeibare voedselkleurstoffen. En eens uitdenken wat een mooie kleurcombinatie is, bij oranje wax.... Rood? Iemand een andere goede suggestie? M'n andere lampen zijn rode wax met paars water, en feelgroene wax met lichblauw water.
Hee, wat leuk dat het gelukt is!

Oranje zou ik combineren met geel of rood.
quote:aaaanne schreef op 02 november 2012 @ 20:38:

Hee, wat leuk dat het gelukt is!

Oranje zou ik combineren met geel of rood.

Ik denk dat ik dan maar als eerste rood ga proberen.

Intussen heb ik vast kunnen stellen dat de wax in deze fles hoe dan ook 'vervuild' is geweest. Ik heb nu de waterfractie al 2x vervangen, omdat deze licht vertroebeld raakt terwijl de lamp aan is. Er gaat dus iets (goede vraag, wat het is) over in het water vanuit de wax... Ik ga de komende tijd dus maar regelmatig het water verversen, ik hoop dat de vertroebeling dan minder en minder wordt en uiteindelijk ophoudt. Gelukkig weet ik dus intussen hoeveel water en hoeveel zout ik nodig heb, dus dat verversen gaat redelijk makkelijk.
Ha, je bent 'm dus aan het spoelen zo. Misschien zat er een bacterie in die had uitgevonden hoe je paraffine kan eten . Nog maar even geen kleustofje er bij dan, dan gooi je dat alleen maar mee weg.
Ik heb trouwens in zo'n soort olielamp die een tijd gestaan had een bacterie/schimmel gehad:

Een slijmerige zwarte sliert die aan het lont hing, in het stuk waar de olie zat. Lont gewassen met zeep, weer er in, groeide weer aan. Nieuwe lont er in, klaar. Maar dat kan dus vast ook in een lavalamp.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven