Lui huishouden

26-05-2020 13:02 449 berichten
Ik houd van lui huishouden.

Zo min mogelijk inspanning, maximaal resultaat.

Wie ook? En wat is je ultieme tip?

Mijn lui-huishouden-tips:
Een slowcooker. Gooi het erin, wacht rustig een paar uur af en eet het op.

Niet strijken.

Zo veel mogelijk dichte kasten (minder af te stoffen en rustiger voor het oog).

Sowieso: minder spullen. Je hoeft het niet op te bergen, niet schoon te houden en niet te onderhouden.

Waar ik nog steeds veel te veel tijd aan besteed:
De was.
Pak ongeveer 5 cm (net zitten opmeten) en dat is dus moeilijk doen met een bezem en stoffer en blik onder de kasten, en de bank en plofstoel geheel aan de kant schuiven. Daar is weinig lui aan wat mij betreft. :P
Eren vriend van mij had een tip die ik een paar keer per jaar toepas:
Vind je je douchevloer smerig en heb je geen zin om schoon te maken?
Spuit Ajax op de vloer, ga wat spetteriger douchen dan normaal, leg na het douchen een oude theedoek ofzoiets op de grond, ga daarop staan en twist de douche door.
Alle reacties Link kopieren
Marquise schreef:
30-05-2020 17:47
Pak ongeveer 5 cm (net zitten opmeten) en dat is dus moeilijk doen met een bezem en stoffer en blik onder de kasten, en de bank en plofstoel geheel aan de kant schuiven. Daar is weinig lui aan wat mij betreft. :P
Swiffer, dat is mijn oplossing voor alles.
Life is short. Eat dessert first.
apiejapie schreef:
30-05-2020 14:54
Tip: vouw je beddengoed zó op, dat het in je kussensloop past. Dan is het netjes als pakketje bij elkaar en aan t kussensloop zie je welk dekbed erin zit.
Dit vind ik nou echt een goed idee!
captain_hindsight schreef:
30-05-2020 16:28
Volgens mij hebben we nog geen Hoe vaak maak je je toilet schoon-topic gehad.
En ik mis het hoe vaak verschoon je je bed-topic ook. Zal de corona wel zijn.

Hup, iemand die die even opent?
:whip:

Dat durft niemand meer :biggrin:
herfstappeltaart schreef:
30-05-2020 17:55
Dat durft niemand meer :biggrin:
Tssk, mietjes
herfstappeltaart schreef:
30-05-2020 16:15
Tip: (wel al een ouwe): Spuitbus vullen met laagje allesreiniger, aanvullen met water. Altijd handig voor snel verwijderen van vuile vingers op deuren, snelle poetsbeurt van w.c./wastafel enz. Even spuiten, nadrogen met microvezeldoek. Klaar.
Top! Dankjewel. Ik wilde gelijk een plantenspuit bestellen bij de HEMA, maar helaas online uitverkocht. Heb wel kratjes gekocht om wat keukenspullen in op te bergen. :-D

Ben echt aan het poetsen geslagen door dit topic. Straks de koelkast in de vaatwasser. Héérlijk.
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
doornroosje9 schreef:
30-05-2020 13:13
HEEL VEEL weggooien, dat is DE tip om rommel te vermijden. En spullen een vaste plek geven.

Over de badkamer, ik zou voor een inloopdouche met betegelde wanden gaan, veel makkelijker schoon te houden. Als je het even afdroogt na het douchen, is het zo klaar. Heel makkelijk is alle spullen in de kast zetten en niets op je wastafelmeubel. Het wordt niet stoffig en als je het wil schoonmaken, kost het één minuut tijd (natte schoonmaakdoekjes in de kast leggen).
Hier kan ik ook wat mee! Bedankt!
Jammer dat we geen voor/na plaatjes kunnen plakken, ter motivatie. :lol:
Het-groepje schreef:
30-05-2020 17:51
Eren vriend van mij had een tip die ik een paar keer per jaar toepas:
Vind je je douchevloer smerig en heb je geen zin om schoon te maken?
Spuit Ajax op de vloer, ga wat spetteriger douchen dan normaal, leg na het douchen een oude theedoek ofzoiets op de grond, ga daarop staan en twist de douche door.
Heeft hij daar een instructiefilmpje van?
captain_hindsight schreef:
30-05-2020 16:17
Haha, dat was nou net niet de bedoeling...
:-]
Ellerlilalinne schreef:
30-05-2020 18:40
Top! Dankjewel. Ik wilde gelijk een plantenspuit bestellen bij de HEMA, maar helaas online uitverkocht. Heb wel kratjes gekocht om wat keukenspullen in op te bergen. :-D

Ben echt aan het poetsen geslagen door dit topic. Straks de koelkast in de vaatwasser. Héérlijk.

:lol:
Ellerlilalinne schreef:

Koelkast in de vaatwasser :-D
Kon dat maar...
Ellerlilalinne schreef:
30-05-2020 18:44
Heeft hij daar een instructiefilmpje van?
Het moet wel in the nude, ik heb het van overlevering.
doornroosje9 schreef:
30-05-2020 17:52
Swiffer, dat is mijn oplossing voor alles.
Ik haal zelf met een bezem meer weg. Of ik ben te stom voor een swiffer, kan ook. :D
Ellerlilalinne schreef:
Zo, jij hebt een grote vaatwasser! Of een heeeeel klein koelkastje, haha.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Dat van die matrasovertrekken en dekbedovertrek in een sloop is een goed idee. Het is helaas geen oplossing voor mijn 'probleem' van de zo netjes opvouwende schoonmoeder, want zij weet niet wat bij elkaar hoort. Dus als ik de door haar gevouwen was in de kasten ga leggen, moet ik de moltons en matrasovertrekken toch weer los schudden, om vervolgens met mijn armen uit te meten op welk bed het hoort. (bed van mijn oudste zoon is 1.20 m, van jongste zoon 1.40 m en van ons 1.60 m) De dekbedovertrekken weet ik zo wel, die zijn allemaal verschillend van kleur en print, maar de matrasovertrekken niet. Als ik nieuw beddengoed ga kopen, probeer ik zo veel mogelijk één kleur per bed te doen. Maar moltons zijn altijd wit, dus daarmee blijft het probleem dan alsnog. Ach ja, er zijn ergere dingen zullen we maar zeggen ;-)

Heb trouwens kort geleden de boxspring van mijn jongste zoon weggedaan omdat die heel korte pootjes had, maar iets van 2-3 cm. Daardoor kon je er niet eens met een swiffer onderdoor. Niet te doen. Vervangen door een ander bed, waar je ook makkelijk met de stofzuigerstang onder kunt.
Yella78 schreef:
31-05-2020 14:06
Dat van die matrasovertrekken en dekbedovertrek in een sloop is een goed idee. Het is helaas geen oplossing voor mijn 'probleem' van de zo netjes opvouwende schoonmoeder, want zij weet niet wat bij elkaar hoort. Dus als ik de door haar gevouwen was in de kasten ga leggen, moet ik de moltons en matrasovertrekken toch weer los schudden, om vervolgens met mijn armen uit te meten op welk bed het hoort. (bed van mijn oudste zoon is 1.20 m, van jongste zoon 1.40 m en van ons 1.60 m) De dekbedovertrekken weet ik zo wel, die zijn allemaal verschillend van kleur en print, maar de matrasovertrekken niet. Als ik nieuw beddengoed ga kopen, probeer ik zo veel mogelijk één kleur per bed te doen. Maar moltons zijn altijd wit, dus daarmee blijft het probleem dan alsnog. Ach ja, er zijn ergere dingen zullen we maar zeggen ;-)
Je had ook iedereen hetzelfde formaat bed kunnen geven, haha!
Waarvoor gebruik je een molton eigenlijk?
Een molton is een extra laag tussen matras en overtrek, vochtabsorberend. Je hebt ze ook voor over kussens, voor je de sloop erom doet. Mijn man en zoons zweten 's nachts veel, dan is het wel beter (volgens mijn man, ik zweet zelf niet, gebruikte nooit moltons toen ik alleen woonde).
Yella78 schreef:
31-05-2020 14:06

Heb trouwens kort geleden de boxspring van mijn jongste zoon weggedaan omdat die heel korte pootjes had, maar iets van 2-3 cm. Daardoor kon je er niet eens met een swiffer onderdoor. Niet te doen. Vervangen door een ander bed, waar je ook makkelijk met de stofzuigerstang onder kunt.
Hogere pootjes eronder schroeven was handiger geweest :proud:
In de huurflat waar ik woonde, was geen ruimte voor een vaatwasser, maar er waren wel twee brede vensterbanken.
Eén en één is twee.

Ik waste af, met de hand.
En zette de schone afwas in de vensterbanken te drogen.
Mijn favoriete troepvermijd-tip:
Zorg dat al je familieleden en vrienden weten dat je niet van prulletjes houdt en die dus ook niet wil krijgen.

Mijn schoonmoeder (shopaholic) is vier jaar lang chagrijnig geweest dat ze mij geen hartvormige rieten mandjes, schoorsteenmanteldecoraties en sateprikkersegels kon geven, maar uiteindelijk gaf ze me alleen kerstbroden (die bij mij binnen drie dagen op zijn) en mijn favoriete handcrèmes.
_melon schreef:
31-05-2020 14:08
Je had ook iedereen hetzelfde formaat bed kunnen geven, haha!
Waarvoor gebruik je een molton eigenlijk?
Molton is ter bescherming van t matras
Yella78 schreef:
31-05-2020 14:14
Een molton is een extra laag tussen matras en overtrek, vochtabsorberend. Je hebt ze ook voor over kussens, voor je de sloop erom doet. Mijn man en zoons zweten 's nachts veel, dan is het wel beter (volgens mijn man, ik zweet zelf niet, gebruikte nooit moltons toen ik alleen woonde).
Ahhhh, voor zweten, daar had ik nou nooit aan gedacht. Ik ken het alleen voor jonge kinderen. Mijn dochter heeft er ook 1 op, maar die spuugt nogal gauw, dus dan is het een uitkomst. Voor oudere kinderen en gewoon volwassenen kon ik het niet bedenken. :)
_melon schreef:
31-05-2020 14:17
Ahhhh, voor zweten, daar had ik nou nooit aan gedacht. Ik ken het alleen voor jonge kinderen. Mijn dochter heeft er ook 1 op, maar die spuugt nogal gauw, dus dan is het een uitkomst. Voor oudere kinderen en gewoon volwassenen kon ik het niet bedenken. :)
Voor kinderen zijn vaak met een plastic laagje. Verschrikkelijke dingen (maar wel praktisch). Voor volwassenen zijn meestal zonder plastic, is toch fijner

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven