Lui huishouden
dinsdag 26 mei 2020 om 13:02
Ik houd van lui huishouden.
Zo min mogelijk inspanning, maximaal resultaat.
Wie ook? En wat is je ultieme tip?
Mijn lui-huishouden-tips:
Een slowcooker. Gooi het erin, wacht rustig een paar uur af en eet het op.
Niet strijken.
Zo veel mogelijk dichte kasten (minder af te stoffen en rustiger voor het oog).
Sowieso: minder spullen. Je hoeft het niet op te bergen, niet schoon te houden en niet te onderhouden.
Waar ik nog steeds veel te veel tijd aan besteed:
De was.
Zo min mogelijk inspanning, maximaal resultaat.
Wie ook? En wat is je ultieme tip?
Mijn lui-huishouden-tips:
Een slowcooker. Gooi het erin, wacht rustig een paar uur af en eet het op.
Niet strijken.
Zo veel mogelijk dichte kasten (minder af te stoffen en rustiger voor het oog).
Sowieso: minder spullen. Je hoeft het niet op te bergen, niet schoon te houden en niet te onderhouden.
Waar ik nog steeds veel te veel tijd aan besteed:
De was.
zaterdag 30 mei 2020 om 00:23
Mede door dit topic besef ik dat mijn schoonmaskstandaard nog best hoog is terwijl ik dacht dat ik toch behoorlijk de kantjes eraf loop.
De wc bril zelden schoonmaken..? Iew!! Ik zou niet op jullie wc willen zitten.
Werkt een kunstgebittablet echt tegen de aanslag onderin de pot?
Ik strijk nooit. Kom weinig boven met de stofzuiger. De badkamerkraan zit onder de kalk. Ik zie het allemaal en achterin mijn hoofd speelt de gedachte dat ik het nou eens moet doen, maar het komt er gewoon weinig van.
Keukenkastjes, deuren en spiegels afnemen die ik elke week of om de week. Vind het goor als dat vlekken heeft.
Ik strijk nooit. Kom weinig boven met de stofzuiger. De badkamerkraan zit onder de kalk. Ik zie het allemaal en achterin mijn hoofd speelt de gedachte dat ik het nou eens moet doen, maar het komt er gewoon weinig van.
Keukenkastjes, deuren en spiegels afnemen die ik elke week of om de week. Vind het goor als dat vlekken heeft.
zaterdag 30 mei 2020 om 00:35
Die spoel je eerst weg natuurlijk! Dan de boel drogen met een handdoek, handdoek in de was en klaar. Ik snap werkelijk niet wat je daar niet aan begrijpt. Mijn douche ziet eruit alsof ie nog nieuw is. Wat wel af en toe nodig is, is de regendouche in azijn leggen zodat het volledig kalkvrij is en de waterstralen niet geblokkeerd worden.
Life is short. Eat dessert first.
zaterdag 30 mei 2020 om 00:40
Gaat het nog altijd over die badkamer?
We hebben een ontzettend makkelijk schoon te houden badkamer (over nagedacht, zelf gebouwd). Marmeren blad met lavabo's in één stuk, dus geen naden of niets. Allemaal doorlopend. Alle producten staan in de kasten, dus niets op het blad, dat is altijd leeg. Inloopdouche met gladde tegels tegen de muur en een douchebak op de vloer. Afspoelen, nadrogen en alles is zuiver.
Niet dat ik vind dat dat per se moet hoor, maar het is een gewoonte geworden nu. Af en toe de robotstofzuiger aan en klaar.
zaterdag 30 mei 2020 om 03:25
Krijg je niks van hoor. Ik heb ook jarenlang maar twee keer per jaar gestofzuigd, een keer in de kerstvakantie en een keer in de zomervakantie. Dan krijg je overal van die stofvlokken, nou en? Mij stoort het niet, en ik hou niet van bezoek, dus niemand heeft er last van.
Koelkast en vriezer schoonmaken, zelfde verhaal. Badkamer ook. WC, borstelen voor de remsporen en nat wc-papiertje over de bril als er bloed op komt. Kranen, deurklinken, lichtknopjes, twee keer per jaar schoonmaken. Ramen zemen ook. Badkamer deed ik een keer in de twee maanden ofzo. Haren ruim ik altijd meteen op.
Afwas en was heb ik wel altijd onder controle gehad, dat vond ik wel belangrijk. En ik maak ook wel altijd de keukenkraan schoon als ik daar aan heb gezeten met handen waar ik rauw vlees mee heb aangeraakt ofzo.
Ik heb nu een roboststofzuiger die ik een keer in de week/twee weken laat lopen, en ik maak nu ook wel iets vaker schoon, maar zeker niet vaker dan eens in de maand. Vind het gewoon niet zo belangrijk hoe het eruit ziet. En voor je gezondheid maken heel veel dingen gewoon echt niet zoveel uit. Of je nou elke dag de deurklinken schoonmaakt of een keer per jaar, die bacterieen daar kom je toch wel mee in contact.
zaterdag 30 mei 2020 om 07:46
Het is dan wel tegenstrijdig dat je met je raam dicht slaapt. Ik houd van een lekker frisse slaapkamer, ik heb echt het gevoel dat ik stuk als het raam de hele nacht dicht is.
zaterdag 30 mei 2020 om 07:55
Oh, dan moet je perkal beddengoed nemen. Ik heb daar een hoeslaken van en dat voelt altijd koud aan.
Zelf ben ik het tegenovergestelde, ik doe zelfs met dit weer nog elke avond even de elektrische deken aan om in een warm bed te kunnen liggen
zaterdag 30 mei 2020 om 07:57
Als je overdag en ‘s avonds je raam openhoudt, is dat ook prima. Bij ons komen zelfs ‘s nachts tractors en vrachtwagens langsdenderen (landbouw- en melkveebedrijven) en dan kun je echt niet slapen met je raam open.
zaterdag 30 mei 2020 om 08:04
Maar dat weet je dus bij een ander niet.wittereiger schreef: ↑30-05-2020 00:23Mede door dit topic besef ik dat mijn schoonmaskstandaard nog best hoog is terwijl ik dacht dat ik toch behoorlijk de kantjes eraf loop.
Of denk jij echt dat jij kunt zien aan de wc-bril wanneer die voor het laatst gepoetst is?
Be yourself, but maybe not always.
Week 28 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 28 van de Extremely Demotivational Calendar
zaterdag 30 mei 2020 om 08:26
Als een wc bril vies is dan zie je dat wel. Wij kwamen vroeger bij mensen waar ik dus echt niet op de bril ging zitten maar daar was de wc bril lang niet het enige wat vies was.
zaterdag 30 mei 2020 om 08:29
Dat zie je inderdaad zeker wel. Alleen de mensen die zelf een vieze bril hebben (op hun neus of op hun wcvrijenblij20220 schreef: ↑30-05-2020 08:26Als een wc bril vies is dan zie je dat wel. Wij kwamen vroeger bij mensen waar ik dus echt niet op de bril ging zitten maar daar was de wc bril lang niet het enige wat vies was.
zaterdag 30 mei 2020 om 08:34
Dat niet weten maakt het wel spannend ja.
Doorgaans zien wc brillen er schoon uit dus daar ga ik op zitten, maar nu ik heb gelezen dat sommigen die zelden schoonmaken omdat ze geen vuil zien.. Bacteriën zie je niet hè. Ik krijg de kriebels van het idee dat andermans poepbacterien op mijn billen zitten. Nee bedankt! Ik ga vanaf nu vaker erboven hangen geloof ik.
zaterdag 30 mei 2020 om 08:44
Gatverdamme. Vrouwen die boven de wc-bril hangen (en zo de hele boel onderspetteren) in plaats van er gewoon op te gaan zitten, dát is pas smerig.
zaterdag 30 mei 2020 om 08:45
Ja, ik schrik hier ook van. Dat mensen maar een paar keer per jaar hun ramen zemen daar kan ik nog in komen maar ik vind het onvoorstelbaar dat mensen hun wc bril niet vaak schoon maken en ronduit smerig.wittereiger schreef: ↑30-05-2020 08:34Dat niet weten maakt het wel spannend ja.
Doorgaans zien wc brillen er schoon uit dus daar ga ik op zitten, maar nu ik heb gelezen dat sommigen die zelden schoonmaken omdat ze geen vuil zien.. Bacteriën zie je niet hè. Ik krijg de kriebels van het idee dat andermans poepbacterien op mijn billen zitten. Nee bedankt! Ik ga vanaf nu vaker erboven hangen geloof ik.
zaterdag 30 mei 2020 om 08:46
Haha ik verwachtte al zo'n opmerking. Misschien dat de wc bril dan wél wordt schoongemaakt.
Ik hang trouwens nu maar boven één wc. Daar raak ik ook het lichtknopje niet aan en gooi mijn kleding erna direct in de was. Overigens vind de eigenaar van dat huis zichzelf en het huis heel schoon.
zaterdag 30 mei 2020 om 12:01
Oh gelukkig ik dacht al.vrijenblij20220 schreef: ↑30-05-2020 08:45Ja, ik schrik hier ook van. Dat mensen maar een paar keer per jaar hun ramen zemen daar kan ik nog in komen maar ik vind het onvoorstelbaar dat mensen hun wc bril niet vaak schoon maken en ronduit smerig.
Misschien moeten ze eens zo'n test uitvoeren wat er voor vuil op zit na een tijdje.
Ik dacht dat mijn standaard laag lag, maar wat ik hier lees ppff.
zaterdag 30 mei 2020 om 12:03
zaterdag 30 mei 2020 om 12:04
2 keer per jaar stofzuigen?kweepeer schreef: ↑30-05-2020 03:25Krijg je niks van hoor. Ik heb ook jarenlang maar twee keer per jaar gestofzuigd, een keer in de kerstvakantie en een keer in de zomervakantie. Dan krijg je overal van die stofvlokken, nou en? Mij stoort het niet, en ik hou niet van bezoek, dus niemand heeft er last van.
Koelkast en vriezer schoonmaken, zelfde verhaal. Badkamer ook. WC, borstelen voor de remsporen en nat wc-papiertje over de bril als er bloed op komt. Kranen, deurklinken, lichtknopjes, twee keer per jaar schoonmaken. Ramen zemen ook. Badkamer deed ik een keer in de twee maanden ofzo. Haren ruim ik altijd meteen op.
Afwas en was heb ik wel altijd onder controle gehad, dat vond ik wel belangrijk. En ik maak ook wel altijd de keukenkraan schoon als ik daar aan heb gezeten met handen waar ik rauw vlees mee heb aangeraakt ofzo.
Ik heb nu een roboststofzuiger die ik een keer in de week/twee weken laat lopen, en ik maak nu ook wel iets vaker schoon, maar zeker niet vaker dan eens in de maand. Vind het gewoon niet zo belangrijk hoe het eruit ziet. En voor je gezondheid maken heel veel dingen gewoon echt niet zoveel uit. Of je nou elke dag de deurklinken schoonmaakt of een keer per jaar, die bacterieen daar kom je toch wel mee in contact.
Mijn god wat smerig.
zaterdag 30 mei 2020 om 12:16
Ligt er natuurlijk wel aan wat er over de vloer gaat. Ik dweil ook weinig, maar we hebben geen huisdieren binnen en dragen geen schoenen in huis. Ik draag altijd lichte sokken en kan zo precies zien wanneer het weer tijd is
zaterdag 30 mei 2020 om 12:43
Hier ben ik het wel mee eens. Ik doe bv nooit 'grote schoonmaak', simpelweg omdat het niet nodig is. Wordt dat nog gedaan trouwens? Ik zie dat alleen bij mijn schoonouders eigenlijk.
Dat is dus hetzelfde als dat badkamerverhaal, het wordt gewoon nooit vies. Scheelt natuurlijk dat we nooit met schoenen binnen lopen, geen huisdieren en geen kinderen hebben.
Maar ik snap mensen die het fijner vinden om minder vaak schoon te maken en dan echt resultaat van hun werk zien ook.