Meer werken = minder geld.. :S

10-02-2011 21:43 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg toch even leuk bericht vandaag, ik krijg geen huurtoeslag meer omdat ik teveel verdien.. Ik ben uit noodzaak meer gaan werken, om meer te verdienen dus, en werk dus 40 uur, ipv 32. Altijd moest ik huurtoeslag terugbetalen, omdat ik blijkbaar meer verdiende dan de belastingdienst wist (apart). Ik was altijd een beetje slordig daarin, maar de laatste keer had ik zowaar door dat ze me te laag hadden ingeschat, dus ik netjes doorgegeven wat t wel was. Blijk ik nu dus geen toeslag meer te krijgen. Ik ben alleen heb geen kinderen en kom al amper rond, ik heb die huurtoeslag echt nodig! Het lijkt er dus op dat het voordeliger is om minder te gaan werken, want dat krijg je huurtoeslag en betaal je minder belasting.. Hoe krom kan t zijn! Ik weet echt niet hoe ik dit moet gaan doen, morgen maar naar de baas om te vragen of ik minder kan werken...

Iemand ervaring met deze situatie?
quote:nummerzoveel schreef op 10 februari 2011 @ 23:39:

@dibbes

Dat het 2 handelingen zijn, ontslaat je toch niet van de verplichtingen om daar zorgvuldig mee om te gaan?Heb net wat zitten wijzigen . Tuurlijk ontslaat het je er niet van, dat bedoelde ik ook niet.
quote:groenteboerin schreef op 10 februari 2011 @ 23:24:

[...]

Behalve je jaarlijkse aangifte moet je het ook altijd zsm doorgeven als er tussendoor iets verandert in je inkomen, omdat je bijv. meer of minder uren gaat werken, of in een andere salarisschaal terechtkomt.

Ah, helemaal vergeten inderdaad. Dat moet natuurlijk ook gebeuren. Maar goed, hoe vaak verandert er nou iets zo substantieel dat het invloed heeft op je subsidie? Hooguit 1 a 2 keer per jaar. Bovendien kan je alles online doorgeven, dus hoeveel moeite kost het nou helemaal?

Verder helemaal eens met je....
quote:Dibbes1 schreef op 10 februari 2011 @ 23:37:

[...]

Dat is niet helemaal waar Zwup. De BD ziet die twee dingen helaas als twee losstaande zaken. Stel, je doet belasting aangifte voor 2010 middels je jaaropgave, dan wordt die jaaropgave niet automatisch meegenomen voor een herberekening van de toeslagen voor 2011. Dat moet je apart doorgeven. Heb dat eens nagevraagd waarom dat niet gebeurt, zou het inderdaad een stuk efficienter maken als die systemen automatisch op elkaar zouden aansluiten.Daar heb je gelijk in. Hij wordt trouwens wel meegenomen in je berekening voor 2012......... Maar goed, in de tussentijd kan er inderdaad van alles veranderd zijn.
quote:nummerzoveel schreef op 10 februari 2011 @ 23:39:

@dibbes

Dat het 2 handelingen zijn, ontslaat je toch niet van de verplichtingen om daar zorgvuldig mee om te gaan?

Eens, en dat weet TO ook wel als ik haar openingspost zo lees.

Verder, zoals ik al zei (maar sneeuwde misschien een beetje onder in mijn lange post): het is niet waar dat je erop achteruit gaat als je meer gaat verdienen omdat je meer gaat werken. Je gaat er alleen, als je over die inkomensgrens gaat, veel minder op vooruit dan je waarschijnlijk had verwacht. In plaats van honderden euro's houd je misschien maar een paar tientjes over van die extra dag werken.

Maar bedenk dat je daarna bij elke periodieke loonsverhoging etc. die je de komende jaren krijgt het wél allemaal ook netto overhoudt. En dat kan na een paar jaar aardig oplopen.

Als je nu weer minder gaat werken TO, dan blijf je nog heel lang op hetzelfde niveau zitten, want voor elk periodiek etc. gaat je huurtoeslag telkens weer navenant omlaag.

Je kunt m.i. dus beter wel die 40 uur blijven werken, even door de zure appel heen bijten, je schulden aflossen en kijken waar je nog op kunt bezuinigen. Dan gloort er licht aan de horizon. Want 1400 euro netto is echt niet zo slecht betaald als jij het voorstelt, je valt daarmee zelfs al net in de modale inkomens volgens mij.
Nog een voordeel is dat je over een "extra" dag werk ook extra pensioen opbouwt. Dat merk je nu wel niet, maar als je later gezellig achter de geraniums zit ben je er maar wat blij mee heb ik zo het vermoeden.
quote:Zwuppeliennn schreef op 10 februari 2011 @ 23:47:

[...]

Daar heb je gelijk in. Hij wordt trouwens wel meegenomen in je berekening voor 2012......... Maar goed, in de tussentijd kan er inderdaad van alles veranderd zijn.

Is dat zo? Ik dacht dat, zolang je niet zelf doorgeeft dat je inkomen is gewijzigd mbt die toeslagen, er nog gewoon het inkomen wordt gebruikt op basis van het jaar ervoor. Tenminste, ik heb afgelopen oktober een wijziging doorgegeven voor dit jaar en daar stond nog steeds het geschatte bedrag van 2010. Dus mijn werkelijke aangifte afgelopen jaar was niet automatisch meegenomen voor de toeslagen 2011. Uiteraard wel een herberekening over 2009 maar da's logisch .

Klinkt lekker ingewikkeld
quote:Zwuppeliennn schreef op 10 februari 2011 @ 23:51:

Nog een voordeel is dat je over een "extra" dag werk ook extra pensioen opbouwt. Dat merk je nu wel niet, maar als je later gezellig achter de geraniums zit ben je er maar wat blij mee heb ik zo het vermoeden.

Ook dat inderdaad!

Gheghe, lukt het mij met deze post nu eindelijk ook eens om niet zo'n ellenlang verhaal te posten?
Dan doe je dus toch iets verkeerd. Wij hebben een netto maandinkomen van 2000 met zijn 2en en betalen 700 euro huur inclusief. Blijft er dus 1300 over voor de rest(verzekeringen, eten, collegegeld en boeken, OV, sporten, kleding, noem maar op) met zijn 2en. En dat redden we niet alleen, we houden ook nog over voor leuke dingen zo af en toe.

Dus jij zou het met 1400 ook moeten kunnen redden. Ik ken mensen die het met minder doen en die redden het ook.
quote:Dibbes1 schreef op 10 februari 2011 @ 23:56:

[...]

Is dat zo? Ik dacht dat, zolang je niet zelf doorgeeft dat je inkomen is gewijzigd mbt die toeslagen, er nog gewoon het inkomen wordt gebruikt op basis van het jaar ervoor. Tenminste, ik heb afgelopen oktober een wijziging doorgegeven voor dit jaar en daar stond nog steeds het geschatte bedrag van 2010. Dus mijn werkelijke aangifte afgelopen jaar was niet automatisch meegenomen voor de toeslagen 2011. Uiteraard wel een herberekening over 2009 maar da's logisch .

Klinkt lekker ingewikkeld Hmmmm, ik weet het niet. Ik meen me te herinneren dat het bij mij wel gebeurt, maar goed ik verdien ook geen drol dus ik neem het altijd voor kennisgeving aan....
1400 euro netto is bijna 300 euro boven het netto minimumloon, waar inderdaad ook hele gezinnen van rond moeten zien te komen.

Ik ben het hier niet mee eens. Leef zelf van het minimum, maar krijg volledige huursubsidie ( 260 Euro), vrijstelling van gemeentelijke heffingen, bijzondere bijstand als mijn kind naar de Middelbare gaat, 100 Euro per persoon per jaar om bijv een sportclub te betalen, mijn dure tandartsrekening is betaald omdat deze mijn ( goede!) tandartsverzekering ruim oversteeg, enzenz.

Beschamend, bijna, maar ik denk dat ik meer overhoud dan TO. Iig niet minder.

TO, je kan mss beter idd minder gaan werken. Als je NET buiten al de regelingen zoals huursubsidie valt, ben je iid netto gewoon slechtr af. Krom, maar het is zo..... Ws ben je met 24 uur bij wijze van nog beter af dan met 32 of 40...
quote:intheheart schreef op 11 februari 2011 @ 07:10:

1400 euro netto is bijna 300 euro boven het netto minimumloon, waar inderdaad ook hele gezinnen van rond moeten zien te komen.

Ik ben het hier niet mee eens. Leef zelf van het minimum, maar krijg volledige huursubsidie ( 260 Euro), vrijstelling van gemeentelijke heffingen, bijzondere bijstand als mijn kind naar de Middelbare gaat, 100 Euro per persoon per jaar om bijv een sportclub te betalen, mijn dure tandartsrekening is betaald omdat deze mijn ( goede!) tandartsverzekering ruim oversteeg, enzenz.

TO, je kan mss beter idd minder gaan werken. Als je NET buiten al de regelingen zoals huursubsidie valt, ben je iid netto gewoon slechtr af. Krom, maar het is zo..... Ws ben je met 24 uur bij wijze van nog beter af dan met 32 of 40...Zoooo dan .... hier kan ik echt pislink van worden. Wat een instelling, ga maar minder werken, dan kunnen de mensen die wel gewoon fulltime werken, jou onderhouden. Fijn van die mensen met zo'n instelling
quote:iami schreef op 11 februari 2011 @ 07:26:

[...]

Zoooo dan .... hier kan ik echt pislink van worden. Wat een instelling, ga maar minder werken, dan kunnen de mensen die wel gewoon fulltime werken, jou onderhouden. Fijn van die mensen met zo'n instelling [quote]iami schreef op 11 februari 2011 @ 07:26:

[...]

Ja, dat is een rotte instelling. Maar anderzijds is het wel heel erg krom!

Ik kreeg een poosje geleden een nieuwe collega in dienst en die zei hetzelfde, die verdiende ook iets van 1400 netto (en daarvoor bijstand) en zei dat hij makkelijker rond kon komen in die bijstand, omdat je inderdaad allerlei vrijstellingen kreeg, toeslagen en bijzonder bijstand voor van alles kon aanvragen.

Nou heeft (fulltime) werken wel andere voordelen natuurlijk; makkelijker aan je carriere werken, salarisstijgingen, (meer) werkervaring etc. Desbetreffende collega heeft sinds kort weer een andere baan en verdient nu rond de 2000. Tja en dat levert wel duidelijk voordelen op.

Ikzelf kom van ongeveer 1500 rond, met z'n 2-en, lage huur. In m'n eentje red ik dat vrij makkelijk, met z'n 2-en moet ik toch meer oppassen, als ik dat een keertje wat minder doe, heb ik direct niks meer over om te sparen.

Tja, het leven is gewoon door. Om alle basis dingen voor een gezin (man/vrouw) te betalen heb je zo'n 1300 euro nodig. En dan heb je nog niks leuks gedaan, dus die overige 100 euro is dan al snel op (al is het maar aan een paar kleine dingetjes per week, die je eigenlijk niet nodig had en al lang vergeten bent dat je ze hebt gekocht...)
quote:intheheart schreef op 11 februari 2011 @ 07:10:

TO, je kan mss beter idd minder gaan werken. Als je NET buiten al de regelingen zoals huursubsidie valt, ben je iid netto gewoon slechtr af. Krom, maar het is zo..... Ws ben je met 24 uur bij wijze van nog beter af dan met 32 of 40...

Wat een waardeloos advies, dus wij moeten allemaal betalen voor TO omdat TO het niet van 1400 euro redt???

TO is alleen en heeft geen kind zoals jij en heeft dus ook minder nodig!
Hoe oud ben je eigenlijk als ik vragen mag muchacha en wat voor werk doe je ?

Dit vraag ik omdat ik 40 uur werken en dan 1400 netto per maand nou niet bijster goed betaald vind.

Maar mss ben je nog erg jong ?!
quote:mu-cha-cha schreef op 10 februari 2011 @ 22:21:

Ik snap ook echt niet hoe sommige mensen het allemaal doen!

Hoe sommige mensen het allemaal doen? Nou, dat weten we natuurlijk niet. Ik zie ook om me heen mensen die er een lifestyle op na houden waarvan ik weet dat het erg onwaarschijnlijk is dat ze zich dat kunnen permitteren.

En weet je, er zijn ook gewoon een hoop mensen die 'boven hun stand leven'. Dat blijkt ook uit de cijfers, de gemiddelde Nederlander staat zo'n 730 euro rood en 13% van de Nederlanders hebben steeds meer problemen om hun rekeningen op tijd te betalen. Het aantal aanvragen bij de schuldhulpverlening blijft jaarlijks stijgen met zo'n 20%, de gemiddelde schuld daarbij bedraagt inmiddels 33.000 euro.

Staar je dus niet blind op anderen, een groot deel van die 'anderen' betalen uiteindelijk een hoge rekening voor hun consumptiegedrag.

Bedenk liever waar je nog op kunt besparen, check het vrekkentopic eens, daar staan veel tips in.
quote:breezerananas schreef op 11 februari 2011 @ 09:33:

Hoe oud ben je eigenlijk als ik vragen mag muchacha en wat voor werk doe je ?

Dit vraag ik omdat ik 40 uur werken en dan 1400 netto per maand nou niet bijster goed betaald vind.

Maar mss ben je nog erg jong ?!

Begin 20 verdiende ik dit ook, ik had een veel te dure hypotheek in mijn eentje ivm relatiebreuk. Het was niet makkelijk er zijn vaak zat weken geweest dat ik door tegenslag bij mijn zus ben gaan eten of brood met pindakaas.

Er zijn ook weken dat ik koos om brood met pidakaas te eten zodat ik geld overhield om wat leuks te gaan doen. Ik heb nog nooit bedachtdat je misschien minder moet gan werken omdat je dan voor het sociale vangnet in aanmerking komt..... ik vind het echt een waardeloze instelling.
Ik herhaal mijn vraag nog maar eens, hoe zijn je vaste lasten opgebouwd en hoeveel hou je over als je alles betaald hebt, dus waar moet je uiteindelijk per maand van leven?

Ter vergelijking wij hebben een hoger inkomen, maar ook een veel duurder huis, 2 volwassenen en 2 kinderen. Wij houden wisselend per maand tussen de 500 en 600 euro over om alles van te doen, dus boodschappen, kleding, sporten, uitjes, schoolgeld, cadeautjes, vakantie enz. Wij redden het er makkelijk mee, meestal heb ik aan het eind van de maand nog zo'n 50 euro over die gespaard worden. Tot nu toe zijn we elk jaar minstens 1x op vakantie geweest (sommige jaren 2x) en ik hoef eigenlijk nooit te zeggend at we ergens geen geld voor hebben. Het is wel opletten, maar prima te doen. Onze grootste kostenposten zijn de boodschappen (+/- 275,- per maand) en sporten (+/- 90 euro per maand).
Onzin om minder te gaan werken en een hele slechte instelling.

Je bent alleen, hebt geen kinderen, zover ik uit je topic begrijp heb je geen gezondheidsproblemen, op je werk is er de mogelijkheid: je kunt dus gewoon 40 uur werken, net als de rest van Nederland.

Om niet fulltime te werken en dan te gaan zeuren dat je het financieel zo zwaar hebt, vind ik van de zotte. Maar je bent meer gaan werken om meer te verdienen. Natuurlijk is het vervelend en zuur dat je niet alles kan doen wat je wil, maar kijk je inkomsten en uitgaven eens goed na. Je hebt er nu niet zo'n goed inzicht in, dus hou eens een tijdje bij wat je precies uitgeeft.

En ook wat je kan laten. Ik ben het met Nummerzoveel eens dat als je bepaalde dingen niet kunt betalen, zoals Internet of die verre vakantie, je het je niet kunt veroorloven om dit te hebben of doen. Je hebt er geen recht op ofzo.

En natuurlijk is het niet leuk als anderen wel kunnen wat jij niet kunnen (en ja ik heb die ervaring ook gehad in het verleden; en nee ik had ook geen Internet en nee ik ging ook niet op vakantie), maar je kijkt waarschijnlijk wel vooral naar mensen die méér kunnen en niet naar mensen die nog veel minder hebben dan jij. Zo werkt dat nou eenmaal.

Je zult dus je uitgaven onder de loep moeten nemen en met andere ogen moeten bekijken. Benzine bijvoorbeeld is duur, pakeren idem, dus korte ritjes kun je bijvoorbeeld ook fietsen, etc.
TO, je vergeet trouwens nog iets: opbouw pensioen. Dat doe je wel met werken maar niet met het ontvangen van toeslagen.
quote:Guinevieve schreef op 11 februari 2011 @ 09:41:

Bedenk liever waar je nog op kunt besparen, check het vrekkentopic eens, daar staan veel tips in.Ja, dat wilde ik ook zeggen. 't staat op Geld&Recht. Vooral op boodschappen (eten, maar ook verzorgingsproducten) kun je veel besparen door in de reclame dingen te kopen.
quote:iami schreef op 11 februari 2011 @ 07:26:

[...]

Zoooo dan .... hier kan ik echt pislink van worden. Wat een instelling, ga maar minder werken, dan kunnen de mensen die wel gewoon fulltime werken, jou onderhouden. Fijn van die mensen met zo'n instelling

wen er maar aan. We leven in een land waar werken wordt ontmoedigd, en waar via secundaire en tertiaire inkomensherverdeling de niviliering zo ver gaat dat initiatief wordt afgestraft en op je luie reet zitten wordt gesubsidieerd.

Maar ja, ook in een land waar we iedereen een prettig leven proberen te geven. Het is altijd maar hoe je het bekijkt.
Tja, dat mag wel zo zijn, maar met niet werken kom je ook nooit een stap verder. Je inkomen zal nooit stijgen, je zult nooit een extra beloning krijgen en je bouwt niets op. Je moet er maar zin in hebben.
Het is jammer dat het verschil zo groot is. Dat 't niet wat geleidelijker afbouwt. Maar ja, dat is nou eenmaal zo. Net zoals iemand die veel uur werkt en een goed betaalde baan heeft 52% van z'n geld aan de belastingdienst kan betalen. Dat is ook balen.

Maar denk idd ook aan je pensioen opbouw, aan de werkervaring die je opdoet, aan de salarisverhoging die je vast krijgt als je een jaar werkt, aan de contacten met collega's en ook aan het geld dat je niet kan uitgeven wanneer je aan het werk bent
En als je het aandurft zou je het bespreekbaar kunnen maken bij je baas. Je relatie is over en je moet nu alleen je huis betalen. Misschien kan je (meer) reiskosten vergoed krijgen en kunnen jullie afspraken maken over wanneer je een tree hoger in je salasrisschaal kan krijgen. En wat je dan moet kunnen, dan kan je daar naartoe werken.
Als je idd één dag minder gaat werken kom je op 23.000 uit en dat is boven de huurtoeslag grens. Dat heeft dus geen nut.

Je kunt alles berekenen op toeslagen.nl. Je kunt dan je salaris invullen voor fulltime en 32 uur en dan berekenen hoeveel je zou krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven