Mijn kat is steeds de sigaar* (*gekuisde versie)

05-06-2010 09:39 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Telkens weer. Soms is een tussenpoos zo groot dat ik denk dat het misschien over is, maar nee, afgelopen week gebeurde het volgende.

De keukendeur naar de tuin staat open. Ik ben net even naar binnen, jongste zoon is net uit school, we zitten binnen in de koelte, ik luister naar de belevenissen van die dag...

Op eens een schreeuw, een kattenpaniekuithaal. Uit de achtertuin.

Ik weet eigenlijk al meteen wat er loos is.

Zoon en ik haasten ons naar buiten en inderdaad, er is weer een confrontatie tussen onze ouwe en terror-**** zoals ik hem noem als hij weer zijn macho-gedrag vertoont.

Ik vind het sowieso al naar dat mijn beessie altijd de pineut is. Het vechten vind altijd plaats op zijn terrein (onze tuin, of ons huis, waar de agressor doodleuk binnenloopt alsof het zíjn thuis is), maar nu ziet het er anders uit.

Mijn kat is niet boos en groot. Hij heeft geen dikke staart, hij is bang.

En daarom klonk zijn kreet ook niet als afweer, maar als angst, paniek, doodsnood. Daarom schrokken we ook zo, en renden we naar buiten.

Hij zit weggedoken achter een tuinstoel, helemaal in een hoekje tegen de muur. Terror-**** zit tegenover hem, dreigend. Ik buk me naar mijn dier dat met grote ogen voor zich uit staart en ik zie de grote groef in zijn neus. Er komt nu nog geen bloed uit, maar dat zal zo wel gaan lopen. Ik weet het uit ervaring. Het vorige lidteken werd net een beetje minder zichtbaar..

Verder ziet hij er klein en armoedig uit, haalt snel adem waarbij ik zijn flanken snel zie bewegen.

Ik hou van katten, maar de buurkat zou ik nu het liefst de tuin uittrappen.

Maar hij maakt uit zichzelf al rechtsomkeert, gestoord in zijn aktiviteiten.

Onze ouwe maakt snel dat hij naar binnen komt.

En dan zie ik het, en mijn hart breekt een beetje. Op de plek waar hij net zulke angstige momenten heeft beleefd, ligt een plasje urine.

Hij heeft van angst zijn plas laten lopen.

Ik heb zo'n meelij met hem, en loop naar binnen. Hij loopt een rondje en is van slag, hij weet niet precies waar hij zal gaan zitten.

Ik doe de keuken deur dicht en zeg dat het over is, de deur is dicht en hij kan hier niet komen.

Meer voor mijzelf dan voor hem, wat begrijpt dat dier er nou van?

Ik wilde hem oppakken en troosten maar zo werkt dan niet met een kat. Daarom heb ik hem maar met rust gelaten, en toen hij na een halfuurtje weer wat minder in zichzelf gekeerd leek, riep ik hem en kwam hij naar me toe om naast me op de bank te liggen.

Met zijn gehavende neus gaf hij me nog een kopstoot.

De lieverd.

Ik weet dat het zo nou eenmaal is, en het is de natuur, maar ik moest het even kwijt.
quote:Bloempje13 schreef op 05 juni 2010 @ 11:04:

[...]

Hoe moeten ze daar voor zorgen dan?

Zoals anderen al hebben geschreven denk ik dat je de terror*** moeten laten voelen dat hij niet welkom is. Hem een mep verkopen zou ik nooit doen, daar krijg je alleen maar gezeik mee van de eigenaar. Maar water (supersoakers, emmers, tuinslang, maatbekers, zwembad enz.) is een prima manier om het beest te laten voelen dat jouw tuin een no-go-area is.

Voor het fatsoen eerst even vragen en dan pas slaan.

Na het slaan, doen alsof je het niet door had, kan ook.

"Even helemaal door het lint gaan en niets meer zien."

Dan ben je helemaal overtuigd dat je buren hun kat uit de tuin houden en dus moest het wel een vreemde kat zijn. Zoiets.

Denk er maar een kind voor de kat in de plaats.

De kat van de buren heeft zijn territorium uitgebreid met de tuin van de buren. Dat mag die kat niet. De eigen kat vecht niet terug. Dus zal je iets anders moeten verzinnen. Zelf even voor kat spelen. De kat bestrijden met de middelen die hij zelf gebruikt.

Je doet de kat alleen iets als deze fout is.
quote:Stipjesbeest schreef op 05 juni 2010 @ 11:41:

Katten op een terrein houden is zo goed als onmogelijk (naja, met een goedgebouwde kattenren misschien... maar om van je eigen tuin nou een soort gevangenis te maken...

Eén van mijn katten is soms ook nogal een terrorkat. Als ze een vreemde kat op 'haar' terrein ziet stormt ze er grommend op af.

Hoor ik soms ook een enorme krijs uit de tuin komen. Ze bewaakt haar gebied goed

Maar als ze andere katten zou terroriseren in hun tuin mag de eigenaar gerust met een emmer water komen aanzetten hoor.

(Schoppen dan weer niet!)Een van mijn buren heeft hun lastige kat anders wel in een ren zitten. Liever dat alleen één dader-kat zielig is, dan alle buurtbewoners.
Daar zit wat in. Maar alsnog komt mijn kat soms ook geschrokken met een dikke staart weer naar binnen rennen. Dus dan heeft ze zelf op haar donder gehad neem ik aan.

Neemt niet weg dat ik de kat van Perel wel erg zielig vind hoor. Zo'n kras op zijn neusje... agossie!

Maar echt hoor, een paar keer goed mikken met de supersoker en een kat heeft echt wel door dat 'ie ergens niet mag komen.
quote:Stipjesbeest schreef op 05 juni 2010 @ 12:12:

Daar zit wat in. Maar alsnog komt mijn kat soms ook geschrokken met een dikke staart weer naar binnen rennen. Dus dan heeft ze zelf op haar donder gehad neem ik aan.

Neemt niet weg dat ik de kat van Perel wel erg zielig vind hoor. Zo'n kras op zijn neusje... agossie!

Maar echt hoor, een paar keer goed mikken met de supersoker en een kat heeft echt wel door dat 'ie ergens niet mag komen.Ik denk dat de katten waar jij het over hebt af en toe iets doen en gewoon zoals katten kunnen zijn, maar deze doet het structureel. Die is al een stuk verder gegaan dan acceptabel is.
quote:kiki_twee schreef op 05 juni 2010 @ 10:55:

Zet iets klaar waarmee je aan de agressieve kat van de buren een gigantische klap kunt geven. Sla die vreemde kat letterlijk de tuin uit de volgende keer dat hij het weer doet. Verdedig je territorium.

Laat al je woede in die klap tot uiting komen voor extra kracht.

Misschien dat het helpt en durft hij dan niet meer. Hij moet wel weten wie de baas is. Dat zijn jullie, want het is jullie tuin.

Meen je dit nou? Je gaat een kat toch niet slaan? En zeker niet hard! Tuurlijk is het niet leuk van terrorkat, maar het is gewoon de natuur hoor.
ahhh wat enorm zielig zeg.

gewoon water erover heen gooien en flink schreeuwen.

als hij het blijft doen zou ik naar de eigenaar stappen en vragen of hij of zij de kat in de tuin wil houden.

zeggen ze nee....dan zeg ik...prima.....dan kies ik ervoor om mijn kat te verdedigen.....op welke manier dat is daar kom je vanzelf wel achter
Ah Perel, wat sneu!

Is jouw kat een poes of een kater? Als het een poes is, dan zou ze ook nog wel eens hebben kunnen sproeien, ipv haar plasje uit angst hebben laten lopen. Maar je schrijft over 'hij' en 'zijn', dus ben bang dat je wel gelijk hebt.

Flinke ladingen water, schreeuwen, stampen, trek alles uit de kast om terrorkat te verjagen uit je tuin!

Slaan helpt niet bij katten. Een tik op de neus krijgen kittens nog wel van hun moeder, bij de opvoeding, en een (zachte!) tik op de neus wil nog wel eens helpen bij jonge katten die je iets moet afleren, maar een rotschop geven, nee, dat kan echt niet!
Het is een kater, hij heeft in zijn leven ook een moeilijke start gehad.

Toen ik een kat wilde hoorde ik van een vriendin van een mevrouw die ergens in een huis een soort van kattenopvang had, ik heb er naartoe gebeld en ze vertelde me dat ze katjes van verschillende leeftijden had zitten. Kittens, maar ook iets oudere katjes. En er tussendoor liepen ook wat honden los, zag ik toen ik op het bovenhuis! aankwam.

Er stond een grote bench in een kleine keuken, en daar zaten de katjes in die nog niet zelfstandig het huis mochten verkennen. Dat mochten alleen de groteren.

In die bench zaten een stuk of 10, 12 katjes, met allerlei verschillende vachtjes. Ook waren ze niet allemaal even groot.

Ik kwam er tegelijk met een andere vrouw die gelijk bukte boven de bench en er voordat ik de kans had om ook even te kijken wat er voor moois te zien was, graaide ze er twee uit, en gaf ze over aan de opvangmevrouw:"deze twee neem ik".

Ze koos een rood, langharig dingetje en een overwegend wit met beetje lapjes hier en daar.

Er waren nog wat tijgertjes die als apen tegen de wand opklommen, en een minuscuul zwartwittertje, dat zat te zitten en een beetje rondkeek. Ook krioelde er nog een kluitje van dat rooie spul over elkaar heen, korthaartjes.

De rode katertjes waren al gereserveerd, werd me gezegd.

Ik had geen kleur in gedachten, ik zou even kijken naar welk snuitje me aanstond. Ik pakte een tijgertje op die spartelde en wegwilde, en de tweede was ook niet erg gewillig.

Nou, dacht ik dan ga ik die zwartwitte maar even oppakken, en omdat hij zo rustig zat ging dat heel makkelijk, een hand op het borstkastje, een hand onder het kontje en húp, ik hield hem voor me, keek hem aan en dat was ok, en toen hield ik hem tegen me aan op borsthoogte. Meteen begon hij te klimmen, omhoog in mijn nek, met zijn koppie onder mijn kin, en hij begon zachtjes te spinnen! Ik wist meteen dat dat hem zou worden.

Ik sprak met de mevrouw af dat ik hem de andere dag zou komen halen, ik wilde nog even een mandje voor hem kopen en eten en dergelijke.

De volgende dag werd ik gebeld.

Die mevrouw wilde hem niet meegeven want hij was een beetje ziek. Hij had koorts, en ze schatte in dat het niet ernstig was, maar ze wilde geen ziek beestje meegeven. Of ik misschien een andere wilde komen uitzoeken.

Nee, dat wilde ik niet... ik zou contact met haar houden en kijken hoe het met hem zou gaan..na een paar dagen werd hij beter gemeld en ben ik hem alsnog gaan ophalen.

Het was niet duidelijk hoe oud hij precies was, maar hij was zelfstandig, at goed, werd er gezegd, en hij was zindelijk. De kattebak was nog wat hoog voor hem, dus had ik een verfrollerbakje voor hem gekocht waar hij makkelijk in en uit kon lopen, kittenvoer, we waren er helemaal klaar voor.

Ik maakte een afspraak bij de dierenarts voor een eerste kennismaking en een algemene gezondheidscheck.

Die afspraak heb ik nog vervroegd omdat hij na een dag bloed bij zijn ontlasting had, en een knalhard opgezet buikje.

De dierenarts schatte hem amper 6 weken oud, te mager en met darmpjes die nog niet rijp waren voor kattevoer.

Veel te jong bij zijn moeder weggehaald, in de kattenopvang was geen moederpoes te bekennen en hij was echt veel kleiner dan de andere katjes die er zaten.

Ik heb hem toen als een babietje onder mijn hoede genomen, kittenmelk gegeven en hij sliep op mijn buik als hij moe was van het spelen.

Gelukkig is het snel goed gekomen met hem, en ik heb door de jaren heen, hij is nu 7, een bijzondere band met hem gekregen. Hij is een stukje van mijn leven, en hij kan zulke aanvallen van knuffeligheid hebben dat het kwijl loopt en spettert, dat ik ervaar als pure dankbaarheid dat ik hem toen uit die kattenhel gered heb. En ik zeg dan ook: wees jij maar blij dat jij niet uitgekozen bent door iemand die een kat bij haar interieur zocht (mevrouw rood-langhaar en lapje) want die had nooit de moeite genomen om jouw gebruiksaanwijzing zelfs maar te lezen.

En dan kijkt hij me aan en knijpt hij zijn oogjes toe.

Ik geloof dat hij mij verstaat.
Wat kan jij mooi schrijven over je kat zeg!
oh perel ik had ook zon kat!

ik ging voor het eerst op mezelf wonen en na een jaar miste ik gezelligheid!

maar het was in februari en negens waren kittens te bekennen natuurlijk.

totdat ik op internet een advertentie vond over een laat nestje ergens aan de andere kant van het dorp.

ik ben daar dezelfde dag nog naartoe gegaan...en wat ik aantrof was heel erg zielig.

het was in een oud volksbuurtje met enkel een open gaskachel in de woonkamer( waar die kittens van 7 weken gewoon rondliepen)

de moeder zag er uit als een 6 maanden oud uitgemergeld katje...toen ik het vroeg bleek ze 7 te zijn.

de kittens werden onder de bank vandaan getrokken aan de staart door het 4 jarige dochtertje en aan mij overhandigd.

het waren er 4 waarvan er al 1 overleden was, en 2 er van op sterven lagen.

de grootste was nog een halve kilo te licht!, maar die was al gereserveerd door iemand uit belgie??? en die zou vandaag komen kijken.

maar ik moest en zou hem hebben, hij bleek later ook nog eens op kerstavond te zijn geboren...een eigen kerst katje...wie wil dat nou niet!

dus had ze uitgelegd dat die andere 2 waarscheinlijk dood gingen, en dat ik de eerst geborene en de sterkste een goed huis zou kunnen geven, dus met veel aandringen kreeg ik hem meteen mee!

hij werd zo in mijn handtas gestopt!, ik heb het hele dorp over gelopen met dat arme beestje in mn tas maar ik moest hem weg halen daar!

eenmaal bij mij thuis was hij apatisch en lusteloos dus meteen diezelfde avond naar de dierenarts.

hij bleek gronische ontstoken ogen te hebben, kattennies ziekte, hoge koorts, wormen en vlooien en hij was ernstig ondervoed.

ik kreeg eenheel paket met zalfjes mee en hij kreeg inentingen en anti biotica, ik moest elke week terug komen.

in die tijd sliep hij elke nacht in mijn armen, was hij elke dag bij mij en werden we beste vriendjes.

als weg fietste om boodschappen te doen dan rende hij mauwend achter mij aan en sprong voor me fiets, dan haalde ik hem aan en bleef hij op de rand van de stoep op mij wachten!

en als ik terug kwam en ik riep hem dan kwam hij gillend de bosjes uit en sprong dan zo in mijn armen!

hij kon ook zo intens knuffelen uren lang dat ik er tranen van in mn ogen kreeg, en dan viel hij uiteindelijk in slaap op mn borstkas met zn koppie in mn nek.

hij had wel enorme gedragsprblemen( hard bijten uit het niets enz) maar dat nam ik voor lief.

hij woont nu ergens anders omdat mijn alcoholistische buurman hem schopte en sloeg en ik niet kan verhuizen.

ik heb hem met pin in mijn hart gegeven aan een vriend met een groot huis en liefde voor dieren.

ik ben hem niet meer gaan opzoeken want dan krijg ik verdriet.

ik weet hoe het is om zo'n goeie band met je kat te hebben, en het is zielig als ze zon zware start hebben gehad.

dus verdedig je kat maar hoor!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven