Mijn konijntjes buiten...

26-11-2013 22:30 101 berichten
Hoi allemaal!

Uiteraard lees ik hier veel over, maar zou graag wat tips willen.

Wij hebben 2 Thrianta konijntjes, een exram en een voedster. Ze zitten buiten, met een hok en een permanente ren eraan vast.

Nu komen die koude nachten eraan..... En begin ik me zorgen te maken! Ik lees overal dat een konijn liever -10 heeft dan 30 graden maar toch..

Wat kan ik voor ze doen? Ik gooi al steeds extra stro erbij maar dat schoppen ze er net zo hard weer uit. Voor de echte vriesnachten van min 15 oid, hebben we uiteraard wel een deken of zeil voor eroverheen.

Ben al vanaf het eind van de zomer bezig met ze extra voeden. Ze krijgen hier een mix van kruiden, groenten in de middag en de avond biks. Hooi onbeperkt.

Hoe kan ik mijn schatjes extra helpen de winter door te komen? Naar binnen is geen optie, ik ben erg allergisch en bovendien, dat temperatuurverschil.. De schuur dan... Dat kan zeker, maar ze genieten zo van hun vrijheid in de ren! Ik zou het rot vinden ze de hele winter in de schuur te dumpen. Nu kunnen ze graven, springen, rennen etc...

Tips zijn zeker welkom!
als ze gezond zijn en goed in de vacht zitten kunnen ze die vorst makkelijk aan
wel extra hooi op de schuilplekken en extra vaak het water verversen. Nooit naar binnenhalen, dan verliezen ze de wintervacht. Zorg ervoor dat het nachthok tochtvrij is.

De winter is nooit een probleem, de zomer wel
Gezond zijn ze zeker, ze zijn qua vacht de afgelopen weken wel 2x gegroeid!
die van mijn zitten ook goed in het bont.

Ik geef wel extra brok bij vorst en altijd veel hooi, ze eten meer als het koud is
Nee ik kon zo'n 3x per dag in t hok om alles te controleren. En inderdaad, ze komen ook echt nooit binnen.....
Doe ik dus ook! Extra biks, en lekker veel verschillende groenten etc...
Daar hebben ze een vacht voor.

Idd zorgen dat ze voldoende voer en vers water tot hun beschikking hebben. Bij harde wind dek ik het buitengedeelte nog wel eens af zodat het niet het hok in waait.
Alle reacties Link kopieren
Als het echt heel erg koud was zette ik mijn konijntjes 's nachts in de schuur, ik had twee buitenhokken en zette er dan eentje binnen. 's Morgens mochten ze dan weer naar buiten.
ze kunnen ook rennen/ graven/ springen?
Wij gooiden vroeger altijd echte wollen dekens over de ren en het nachthok. Het water was nooit bevroren. Is dat een optie?
waarom? is echt niet nodig, behalve als er een strenge oostenwind zou staan en het -20 is
quote:sabbaticalmeds schreef op 26 november 2013 @ 22:35:

ze kunnen ook rennen/ graven/ springen?Ja
quote:sabbaticalmeds schreef op 26 november 2013 @ 22:37:

waarom? is echt niet nodig, behalve als er een strenge oostenwind zou staan en het -20 isIk heb geen idee waarom. Mijn opa deed dat iedere winter bij ons konijnen.
Misschien moet dat idd maar, ze in de schuur doen.

Ze zeggen altijd, als de oortjes koud zijn hebben ze t ook koud. Vanmorgen voelde ik koude oortjes!
quote:roosv1989 schreef op 26 november 2013 @ 22:51:

Misschien moet dat idd maar, ze in de schuur doen.

Ze zeggen altijd, als de oortjes koud zijn hebben ze t ook koud. Vanmorgen voelde ik koude oortjes!nee natuurlijk moet je ze niet in de schuur doen, ook dan verliezen ze hun wintervacht, hun oren zijn altijd wat koud en dat mag best. Konijnen kunnen het nu helemaal niet te koud hebben het vriest amper. Een konijn kan fluitend -20 aan, mits hij gezond is en niet in de schuur heeft gezeten
Als je wilt checken kan je beter in het nekje voelen en als je konijn actief en alert is dan is er niks aan de hand. Je zal zien dat ze bij vorst niet eens de moeite nemen het stro op te zoeken.
Ik wil ze ook niet in de schuur, ze genieten zo van hun vrijheid.

Maar wat is er met dat graven springen en rennen, meds?
Als het +20 wordt, dan ga je pas echt problemen krijgen en bij +28 moet je actief ingrijpen omdat de kans anders groot is dat je konijn aan de hitte bezwijkt. Maar ze vriezen heus niet maar zo dood.
Nee das wat mij ook al opviel, het gaat gewoon goed met ze.

Misschien maak ik me gewoon teveel zorgen dan....
De oortjes mogen koud zijn, je kunt beter hun nek voelen. En konijnen kunnen echt goed tegen vorst, ze houden elkaar ook warm als het goed is en stro isoleert. Alleen zo nodig beschermen tegen tocht en wind. Maar -10 is geen probleem; die van mij doen het al jaren probleemloos buiten.
Ja, de zomer hebben ze probleemloos overleefd....
Maar, het stro knallen ze gewoon direct weer uit hun nachthok....
quote:roosv1989 schreef op 26 november 2013 @ 23:00:

Maar, het stro knallen ze gewoon direct weer uit hun nachthok....Hier ook, maar ze staan al jaren buiten, en hebben het er altijd prima op gedaan. Heel veel stro in het hok doen heeft hier ook nooit zoveel zin, ze gooien het toch naar beneden.
Ja een verschil, dit is mn eerste winter met ze. Heb al eerder konijnen gehad buiten, maar onder gezag van mn moeder zeg maar. Nu heb ik zelf 2 kids en 2 konijntjes buiten en moet en wil ik t zelf doen. Ze gaan hun eerste winter in, en zijn echt zoooooo geliefd bij mij maar ook bij onze kids.... wil gewoon dat ze t goed hebben!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven