Mijn konijntjes buiten...

26-11-2013 22:30 101 berichten
Hoi allemaal!

Uiteraard lees ik hier veel over, maar zou graag wat tips willen.

Wij hebben 2 Thrianta konijntjes, een exram en een voedster. Ze zitten buiten, met een hok en een permanente ren eraan vast.

Nu komen die koude nachten eraan..... En begin ik me zorgen te maken! Ik lees overal dat een konijn liever -10 heeft dan 30 graden maar toch..

Wat kan ik voor ze doen? Ik gooi al steeds extra stro erbij maar dat schoppen ze er net zo hard weer uit. Voor de echte vriesnachten van min 15 oid, hebben we uiteraard wel een deken of zeil voor eroverheen.

Ben al vanaf het eind van de zomer bezig met ze extra voeden. Ze krijgen hier een mix van kruiden, groenten in de middag en de avond biks. Hooi onbeperkt.

Hoe kan ik mijn schatjes extra helpen de winter door te komen? Naar binnen is geen optie, ik ben erg allergisch en bovendien, dat temperatuurverschil.. De schuur dan... Dat kan zeker, maar ze genieten zo van hun vrijheid in de ren! Ik zou het rot vinden ze de hele winter in de schuur te dumpen. Nu kunnen ze graven, springen, rennen etc...

Tips zijn zeker welkom!
Ik zou wachten tot de binnen- en buitentemperatuur ongeveer gelijk zijn. In het late voorjaar dus pas. Dit jaar kan echt niet meer. En zorg voor een maatje voor je konijn (de combinatie gecastreerd mannetje met al dan niet gecastreerd vrouwtje is het best)! Konijnen zijn groepsdieren en vereenzamen zonder soortgenootje om zich heen.
quote:Trotter schreef op 27 november 2013 @ 09:23:

Ik zou wachten tot de binnen- en buitentemperatuur ongeveer gelijk zijn. In het late voorjaar dus pas. Dit jaar kan echt niet meer. En zorg voor een maatje voor je konijn (de combinatie gecastreerd mannetje met al dan niet gecastreerd vrouwtje is het best)! Konijnen zijn groepsdieren en vereenzamen zonder soortgenootje om zich heen.

Bedankt voor je antwoord.

Mijn probleem is dat ik eigenlijk geen konijnen wilde. Juist omdat ze veel meer ruimte nodig hebben dan ik kan bieden. Het is dat de kat hem (of haar) heeft gevangen en buiten gooien was geen optie.

Maar zolang het nog een baby is, blijft ie binnen en volgend jaar zullen we zien. Het ligt er ook een beetje aan hoe groot het beestje uiteindelijk wordt. Het is geen wild konijn, we vermoeden dat iemand een nest heeft gehad en daar geen interesse in had.
quote:snoopylynn schreef op 27 november 2013 @ 08:50:

[...]

Cavia's komen oorspronkelijk toch uit het Andes gebergte? En daar is het ook behoorlijk koud.

Daar was ik dus aan het denken
quote:Exces schreef op 27 november 2013 @ 09:27:

[...]

Bedankt voor je antwoord.

Mijn probleem is dat ik eigenlijk geen konijnen wilde. Juist omdat ze veel meer ruimte nodig hebben dan ik kan bieden. Het is dat de kat hem (of haar) heeft gevangen en buiten gooien was geen optie.

Maar zolang het nog een baby is, blijft ie binnen en volgend jaar zullen we zien. Het ligt er ook een beetje aan hoe groot het beestje uiteindelijk wordt. Het is geen wild konijn, we vermoeden dat iemand een nest heeft gehad en daar geen interesse in had.

En toch zal je een konijn erbij moeten doen of dit konijn geven aan iemand die wel in de mogelijkheid is om het een konijnenmaatje te geven. Ze hebben echt dat sociale contact nodig, net zoals cavia's.

edit: bedoel het niet zo belerend, excuus, het is de griep
quote:fru1t3lla schreef op 27 november 2013 @ 10:12:

[...]

En toch zal je een konijn erbij moeten doen of dit konijn geven aan iemand die wel in de mogelijkheid is om het een konijnenmaatje te geven. Ze hebben echt dat sociale contact nodig, net zoals cavia's.

edit: bedoel het niet zo belerend, excuus, het is de griep

Oh, maar nu Nijn hier eenmaal is wordt er ook naar behoren voor gezorgd. Alleen weten we nog niet of het een hij of een zij is en van een oud Caafje en een babykonijn verwacht ik geen kleintjes. In het voorjaar mag het beestje naar de dierenarts en dan zullen we ook beslissen wat het beste is. Een buitenren hebben we al en een hok ook. Waarschijnlijk zullen we van die twee iets fabriceren waardoor Nijn buiten kan blijven en misschien dat er dan ook een tweede bij komt. Maar nu ze in de keuken moeten verblijven zie ik dat echt niet zitten. Nijn zal het met de woonkamer, Caafje, de katten en ons moeten doen.

Ik had hem meteen willen doorgeven, maar iedereen roept hier dat er kans is op hondsdolheid en andere enge ziektes (ik woon niet in NL). Hij of zij moest eerst maar in quarantaine. En nu is ie ingeburgerd .
Alle reacties Link kopieren
Konijnliefhebbers en ook de niet-liefhebbers.

Sinds gisteren ben ik meerdere keren berichten tegenkomen over Angora-konijntjes. Ik raad dames met een zwak voor snoezige konijntjes aan de beelden niet te bekijken.

http://action.peta.nl/ea- ... ign.id=23892#.UpXgV8Tgc3t

Teken a.u.b. wel de petitie als je wilt.

Zelf dacht ik altijd dat Angora-wol van een lama werd afgeschoren. Ik wist niet dat een soort konijn was, terwijl ik vroeger wel zelf meerdere konijnen heb gehouden. Dit ras was mij nog onbekend.
No love without lost
quote:_indy schreef op 27 november 2013 @ 00:13:

Haha even off topic, ik denk altijd in beelden en vond het zo grappig om te lezen dat je konijnen hebt meds. (Ik ben hier vooral een lezer) ik zag jou al helemaal voor me met een rottweiler Haha, ik ook, zo'n valse met spike halsband.
Mijn konijnen blijven ook de hele winter buiten. Veel stro in hun nachthok en ik gooi er wel een deken over.

Ik geef ze in de winter als de drinkfles zo snel bevriest vaak komkommer daar zit ook veel water in.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Mijn 3 konijnen hebben een hok van 2 bij 2 wat een meter de rond i gaat. Ze kunnen dus graven en doen dat ook. Verdr staat er een binnenhok in wat ze eigenlijk alleen gebruiken als toilet.

Ik merk dat ze met koud weer onder de grond zitten. Ze krijgen extra hooi en slepen dat ook mee naar beneden.

Ze drinken bij mij niet uit flessen maar uit bakjes, die hangen in het hok.
Ik heb ook altijd een bak water staan. Ten eerste omdat dat een stuk fijner en natuurlijker drinkt voor een konijn (ik had een lobbes van bijna zes kilo die echt niet genoeg water door zo'n tuitje kon zuigen), maar ook omdat die tuitjes van drinkflessen altijd als eerste bevriezen.
Exces, konijnen krijgen niet zo snel hondsdolheid hoor. En zeker niet bij jou in de tuin. Wel myxomatose en een andere konijnenziekte waarvan de naam me even ontschoten is. Tegen die twee ziektes moet je je konijn laten inenten, en al helemaal als ze buiten wonen.

Zoals al eerder gezegd: nu is te laat om een konijn naar buiten te verhuizen. Hji heeft nu geen wintervacht terwijl het toch al wel echt fris is en lijkt me daarbij ook nog wel wat jong om alleen in de kou te zitten. Zou hem naar buiten doen in het voorjaar als het weer echt weer warmer begint te worden, april-mei ofzo. En pas nadat hij is ingeent.

Op zich verstandig dat je er nu nog geen konijn bijneemt. Dat kun je beter doen als je het geslacht weet en het beestje is gecastreerd.

Vraag me trouwens wel af of het niet verstandig is om konijn al eerder te laten inenten. Als jouw katten buiten komen kunnen ze je konijn besmetten.
Zelfs als je konijnen of andere huisdieren nooit buitenkomen kunnen ze besmet worden: door muggen, of door vuil dat je aan je schoenen mee naar binnen neemt. Ik zou het konijntje inderdaad laten inenten zodra het er oud genoeg voor is, want als het ziek wordt sterft het een afschuwelijke dood.
Ik ging ook niet uit van hondsdolheid. Alleen al omdat ik onder de aanhanger een leeggegeten vacht heb gevonden en bij de buren lag ook een dood konijntje, alles in dezelfde kleur. Ik vermoed, aangezien Kater het konijntje meenam, dat Kater de anderen heeft vermoord en gegeten. Dan had Kater allang heel erg ziek moeten zijn, die blijft namelijk pas binnen als het meer dan vijf graden vriest. Maar dat zijn hier nou eenmaal de regels, een gevonden beestje mag je in het asiel afgeven, maar daarvoor moet je eerst naar de dierenarts. En die zou het beestje dan gratis moeten nakijken maar zit daar niet op te wachten. Ergo; dierenarts houdt het af dus je kunt ook niet bij het asiel terecht.

Afijn, allemaal niet zo erg, Nijn mag blijven. Vooralsnog is ie kleiner dan Caaf en als het niet meer gaat zetten we er desnoods nog een kooi bij.
Mijn konijnen blijven lekker buiten van de winter. Maar ik zorg wel dat ze zich goed kunnen afschermen tegen wind en koude. Ze zijn altijd al buiten geweest en ik denk dat ze zo het beste gezond blijven.

Ik zou nog een konijn er bij zetten, nu hij nog niet volwassen is. En zorg ervoor dat het van het andere geslacht is, en dat ze zich niet kunnen voortplanten.

En kater moet voortaan niet meer bij konijntjes kunnen komen. Want dit is stropen en dat mag niet. Je moet het niet willen dat je dier andere dieren doodbijt.

In Nederland heerst er trouwens geen rabiës. Wij zijn rabiës vrij. Zolang er maar geen hondenhandelaren pups meenemen vanuit broodfokkers uit Oostbloklanden tenminste....
quote:Exces schreef op 27 november 2013 @ 09:05:

Ah, een konijnentopic. Even inbreken.

Hier jarenlang meerdere caafjes. Ze zijn allemaal 8 geworden. Nu was er nog één over en de kater kwam met een konijntje. Jong nog, ik schat een week of vier-vijf oud.

Niet in het bezit van konijnenhok, enige kennis of voer, wel in bezit van Caafs kooi (hoewel die in de dierenwinkel als konijnenkooi verkocht werd), kilo´s hooi in voorraad en een grote buitenren.

Konijnenvoer is uiteraard aangeschaft (en ze eten elk uit hun eigen bakje). Ze kunnen ook wel aardig met elkaar overweg voor zover ik dat als mens kan bepalen.

Konijnenbuitenhok staat inmiddels klaar. Maar Nijn is nu pakweg een week of 10 oud en het vriest. In huis is het ´s avonds toch al snel zo´n 20 graden.

Per wanneer gaat Nijn naar buiten?? Caafjes mogen buiten zolang het boven de 7 graden is, als het kouder wordt haal je ze naar binnen. En Nijn heeft nu natuurlijk geen wintervacht. Dus hoe warm moet het buiten ongeveer zijn om Nijn te verplaatsen?

Overigens is Nijn zindelijk, dus die mag overdag door het hele huis rennen. Hij/zij heeft dus zo´n 60m² om rond te crossen.Het konijn kan pas in het voorjaar weer naar buiten. Eens met Trotter het heeft echt een ander konijn nodig. Met een maand of vier gaat het dier puberen en dat is je Caaf zijn leven niet zeker. Hoe lief en schattig het nu ook lijkt. Ze gaan niet samen. Konijnen moeten vooral hooi eten, als brok kan je het beste science selective halen (bij de beter winkel). Vooral binnenkonijnen lopen kans op darmimmobiliteit en gas omdat ze veel te weinig beweging krijgen. Konijnen eten graag groenvoer, maar mogen heel veel niet hebben. Check goed wat je het konijn geeft.
quote:_indy schreef op 27 november 2013 @ 00:13:

Haha even off topic, ik denk altijd in beelden en vond het zo grappig om te lezen dat je konijnen hebt meds. (Ik ben hier vooral een lezer) ik zag jou al helemaal voor me met een rottweiler Hond heb ik ook hoor, maar geen rotweiler
quote:cupcakegirl schreef op 27 november 2013 @ 13:32:

Mijn 3 konijnen hebben een hok van 2 bij 2 wat een meter de rond i gaat. Ze kunnen dus graven en doen dat ook. Verdr staat er een binnenhok in wat ze eigenlijk alleen gebruiken als toilet.

Ik merk dat ze met koud weer onder de grond zitten. Ze krijgen extra hooi en slepen dat ook mee naar beneden.

Ze drinken bij mij niet uit flessen maar uit bakjes, die hangen in het hok.Dat is eigenlijk het beste, dat ze onder de grond kunnen. Maar wel een risico want je kan niet zien wanneer er een zieke tussenzit
quote:ladygaga_xx schreef op 27 november 2013 @ 00:25:

uhm als je wilt dat ze doodvriezen moet je ze lekker buiten laten staan natuurlijk:) goede keuze meid!

wat een onzin!

als een konijn buiten gewend is en dus een goede vacht heeft,

daarnaast een goed hok met genoeg hooi en stro en ook uit de wind kan liggen, zie ik niet waarom hij dood zou vriezen?

enig idee waar een konijn in het wild verblijft gedurende de winter?

hier zaten ze gewoon de hele winter in hun buitenren (25 m2) waar een groot nachthok in stond met voldoende hooi en stro

nog nooit 1 doodgevroren hoor
Mijn konijnen zitten ook al jaren buiten in de winter zonder problemen en het is de afgelopen 2 winters zelfs -20 geweest hier. Ik verschoon 2x per dag het water flesje en zorg dat ze extra stro hebben. Ze kunnen dag en nacht het hok in en uit, en ze lopen ook met die erge kou gewoon buiten. Ook de sneeuw vonden ze leuk :-)
quote:sabbaticalmeds schreef op 27 november 2013 @ 23:56:

[...]

Dat is eigenlijk het beste, dat ze onder de grond kunnen. Maar wel een risico want je kan niet zien wanneer er een zieke tussenzit

Klopt dat je dat dan moeilijker kunt zien. Hiervoor hadden we 3 prairiehondjes in dit hok. Het is de natuur van deze beestjes om zich onder de grond te verstoppen als ze ziek zijn. En zo is het ook uiteindelijk gegaan. Vorig jaar kwamen ze niet meer naar boven. En ja ze zijn gestorven.

nu dus weer konijnen. We hebben vroeger een binnen konijn gehad. Die was ook zindelijk, hij deed alles op een kattenbak en werd boos als hij in zijn hok had moeten poepen of plassen. Hij liep ook altijd los door ons appartement als we thuis waren. Geweldig. Het was ook een knuffelkonijn

Nu 3 konijnen uit de opvang gehaald. Mannetje is gecastreerd en er zitten 2 vrouwtjes bij. Eentje is al wat ouder. Ze hebben het super naar hun zin buiten. Deze konijnen zijn geen knuffelkonijnen maar we weten dan ook niet wat ze al allemaal hebben meegemaakt voor ze in de opvang terecht kwamen. Ze komen wel naar je toe en dan kun je ze even aaien maar oppakken willen ze liever niet, wat ook prima is.

Wel inenten! Want in een buitenverblijf hou je bv muizen ook niet tegen.

Exces, misschien is het een idee om in het voorjaar eens bij een opvang in de buurt te kijken of je je konijn kunt koppelen aan een ander konijn.
Met vier maanden konijnenpuberteit dus uit elkaar halen, in het voorjaar tweede konijn aanschaffen. Bij een opvang gaan kijken is wel een goed idee.

Hooi krijgt Nijn meer dan genoeg, en aangepast voer voor Nijnen.

Alleen de huisvesting is momenteel niet ideaal. Maar daar kan ik nu even niet veel aan doen helaas.

En ik zal Kater vertellen dat ie geen konijntjes meer mag vangen. Iemand de vertaling NL- Miauws??
dat weet Mylene Valerie wel
quote:itsme1973 schreef op 28 november 2013 @ 00:04:

[...]

wat een onzin!

als een konijn buiten gewend is en dus een goede vacht heeft,

daarnaast een goed hok met genoeg hooi en stro en ook uit de wind kan liggen, zie ik niet waarom hij dood zou vriezen?

enig idee waar een konijn in het wild verblijft gedurende de winter?

hier zaten ze gewoon de hele winter in hun buitenren (25 m2) waar een groot nachthok in stond met voldoende hooi en stro

nog nooit 1 doodgevroren hoorIn het wild gaan ze in hun holletje.
Wat fijn dat hier goede tips gegeven worden over konijnen.

Door dit topic mis ik mijn konijnen nog meer. Zijn toch echt wel de allerleukste huisdieren voor mij!

Ik zag dat iemand schreef dat haar konijnen uit het asiel kwamen en buiten zaten, dus daarom niet tam waren, maar dat is echt niet nodig.

Mijn konijnen zaten ook altijd buiten in de tuin en waren heel erg tam. Ik vond het heerlijk om de ex-ram en voedster samen te zien keuvelen. Ik had een graafbak voor ze en die was dus wel van gaas want mijn Vlaamse dame was mooi een keer onder de schuur door gegraven en zat de prachtige tuin van mijn buren kaal te eten.

Ik had een kattenbak in de ren staan en daar deden ze hun behoefte op. Dus ook buitenkonijnen kunnen gewoon zindelijk zijn. (heb ik zelf niets voor hoeven doen, zij hadden de plasplek uitgekozen, ik heb daar de bak neergezet zodat ik het makkelijker schoon kon maken)
Jeetje wat leuk, prairiehondjes!

Deze zou ik ook graag eens willen houden. Niet voorlopig, we hebben kleine kids dus de konijntjes zijn ook erg leuk voor hen.

En de prairiehondjes hebben naar mijn idee toch meer verzorging nodig, en meer voorbereiding.

Maar, gelukkig zijn onze konijntjes pas ruim een halfjaar, dus diemoeten nog wel even meegaan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven