Mijn konijntjes buiten...

26-11-2013 22:30 101 berichten
Hoi allemaal!

Uiteraard lees ik hier veel over, maar zou graag wat tips willen.

Wij hebben 2 Thrianta konijntjes, een exram en een voedster. Ze zitten buiten, met een hok en een permanente ren eraan vast.

Nu komen die koude nachten eraan..... En begin ik me zorgen te maken! Ik lees overal dat een konijn liever -10 heeft dan 30 graden maar toch..

Wat kan ik voor ze doen? Ik gooi al steeds extra stro erbij maar dat schoppen ze er net zo hard weer uit. Voor de echte vriesnachten van min 15 oid, hebben we uiteraard wel een deken of zeil voor eroverheen.

Ben al vanaf het eind van de zomer bezig met ze extra voeden. Ze krijgen hier een mix van kruiden, groenten in de middag en de avond biks. Hooi onbeperkt.

Hoe kan ik mijn schatjes extra helpen de winter door te komen? Naar binnen is geen optie, ik ben erg allergisch en bovendien, dat temperatuurverschil.. De schuur dan... Dat kan zeker, maar ze genieten zo van hun vrijheid in de ren! Ik zou het rot vinden ze de hele winter in de schuur te dumpen. Nu kunnen ze graven, springen, rennen etc...

Tips zijn zeker welkom!
quote:roosv1989 schreef op 26 november 2013 @ 23:00:

Maar, het stro knallen ze gewoon direct weer uit hun nachthok....Precies het is nog niet koud genoeg.Als het echt koud is gaan ze stapelen en graven ze zich in het stro in. Maar dat heb ik die van mij maar 1 keer zien doen, toen tikte de thermometer -21 aan (afgelopen winter)
het allerbelangrijkste is dat ze een groot hok hebben waar ze kunnen klimmen/ rennen/ springen en graven. en zich ook voor elkaar kunnen verstoppen. De meeste konijnen zitten verkeerd gehuisvest en dat levert gezondheidsproblemen op en het is ook doodzielig. Alle hokken en rennen die je kan kopen zijn te klein. Maak zelf iets, twee konijntje hebben al gauw 5m2 nodig
en ze moeten de hele dag door hooi eten
Alle reacties Link kopieren
Mijn konijn heeft jaren buiten gestaan, ook als het 's nachts -10 werd.

Enige wat ik dan deed was het waterflesje eruit halen (kreeg al visioenen dat ie dan met zijn tong aan het ijzeren balletje zou vastvriezen) en een paar keer per dag een bakje met niet te koud water in de kooi zetten.

Gewoon extra hooi erin en volgens mij had ik tempex-platen aan de buitenkant gedaan. Gewoon vanuit de gedachte dat konijnen dan weer niet zo goed tegen tocht kunnen. En ja, het is ook wel een paar keer rond de -14 geweest en toen heb ik de kooi opgepakt en in de schuur gezet, maar weet je.... ik vraag me echt af of dat nodig was geweest.
Neeee ons standaard hok is zo'n ding met aan de onderkant een ren. Wij hebben het zelf groter gemaakt. Met een graafstuk, uiteraard met gaas onderin.....
Jammer roos, dat is wel echt te klein, en ook dat gaas onderin waarom? Laat ze lekker graven daar zijn ze dol op. Die standaard rennen zijn veel te laag, heb je wel eens een konijn een binkie ziek maken? die kunnen hoog springen hoor!

Mijn ren is 1.50 hoog en meet 3 bij 3
Hok is momenteel 10 vierkante meter, en we willen nog uitbreiden...
quote:HappyGoLucky schreef op 26 november 2013 @ 23:09:

Mijn konijn heeft jaren buiten gestaan, ook als het 's nachts -10 werd.

Enige wat ik dan deed was het waterflesje eruit halen (kreeg al visioenen dat ie dan met zijn tong aan het ijzeren balletje zou vastvriezen) en een paar keer per dag een bakje met niet te koud water in de kooi zetten.

Gewoon extra hooi erin en volgens mij had ik tempex-platen aan de buitenkant gedaan. Gewoon vanuit de gedachte dat konijnen dan weer niet zo goed tegen tocht kunnen. En ja, het is ook wel een paar keer rond de -14 geweest en toen heb ik de kooi opgepakt en in de schuur gezet, maar weet je.... ik vraag me echt af of dat nodig was geweest.Nee sterker nog, daardoor kan je konijn juist slechter tegen kou. Kou is geen probleem, mits gezond en goed gehuisvest. Ze moeten wel kunnen bewegen!
quote:sabbaticalmeds schreef op 26 november 2013 @ 23:13:

Jammer roos, dat is wel echt te klein, en ook dat gaas onderin waarom? Laat ze lekker graven daar zijn ze dol op. Die standaard rennen zijn veel te laag, heb je wel eens een konijn een binkie ziek maken? die kunnen hoog springen hoor!

Mijn ren is 1.50 hoog en meet 3 bij 3Huh?
quote:roosv1989 schreef op 26 november 2013 @ 23:14:

Hok is momenteel 10 vierkante meter, en we willen nog uitbreiden...

Mooi, geen gaas onderin hoor, ik kan me zo voorstellen dat ze daar hun poten aan kapot krabben. Graven zijn ze dol op en ze graven geen tunnels om te ontsnappen maar gaten om zich in te verstoppen.

heb je wel een goed koppeltje? Dus gecastreerd mannetje en voedster?
quote:roosv1989 schreef op 26 november 2013 @ 23:15:

[...]

Huh?Huh wat?
Ik bedoel, we hebben een hok met ingebouwde ren. We hebben er zelf een stuk aan vast gemaakt! Met ook een apart stuk waar ze kunnen graven, zonder te kunnen ontsnappen....
Lekker buiten laten zitten, dat kunnen ze prima aan. Ik hield wel altijd het water in de gaten, zodat dat niet bevroor. Als ze het echt koud krijgen zoeken ze dat stro vanzelf wel op, maar ze hebben niet voor niets een wintervacht ;)
oke, ik dacht dat je zei dat je een standaardhok had, en die zij gewoon te klein.
Bij mij zitten er naast 2 konijnen ook nog 2 cavia's buiten. Groot hok helemaal ingepakt met extra MDF platen, bubbeltjes plastic en afgedekt met zeil. De voorkant met een grote plexiglas plaat zorgt ervoor dat het wind en water dicht is.

Ik denk dat dat het belangrijkste is. Lekker veel stro en hooi, en voor de caafjes nog een extra fleecedekentje als het echt koud is.

Ze hebben ruimte voor een polonaise maar blijven lekker warmpjes binnen zitten. Extra voer zorgt er ook voor dat ze genoeg energie hebben om de kou te trotseren.
Ja en?
quote:sabbaticalmeds schreef op 26 november 2013 @ 23:16:

[...]

Mooi, geen gaas onderin hoor, ik kan me zo voorstellen dat ze daar hun poten aan kapot krabben. Graven zijn ze dol op en ze graven geen tunnels om te ontsnappen maar gaten om zich in te verstoppen.

heb je wel een goed koppeltje? Dus gecastreerd mannetje en voedster?Ja staat geloof ik ook in mijn op..
quote:sabbaticalmeds schreef op 26 november 2013 @ 23:18:

oke, ik dacht dat je zei dat je een standaardhok had, en die zij gewoon te klein.

Klopt!helemaal! Wil me niet uitlaten over wat ik zie hier in de buurt. Konijntjes alleen,in een klein hok buiten 1x per week een bak voer naar binne....

Wij zijn bezig met een heel plan, ik wil ze graag door de tuin heen tunnels en buizen geven, op een veilige manier, met veel ruimte etc....
Misschien staat hier nog iets bij wat kan helpen :

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/konij ... inter.html
quote:snoopylynn schreef op 26 november 2013 @ 23:19:

Bij mij zitten er naast 2 konijnen ook nog 2 cavia's buiten. Groot hok helemaal ingepakt met extra MDF platen, bubbeltjes plastic en afgedekt met zeil. De voorkant met een grote plexiglas plaat zorgt ervoor dat het wind en water dicht is.

Ik denk dat dat het belangrijkste is. Lekker veel stro en hooi, en voor de caafjes nog een extra fleecedekentje als het echt koud is.

Ze hebben ruimte voor een polonaise maar blijven lekker warmpjes binnen zitten. Extra voer zorgt er ook voor dat ze genoeg energie hebben om de kou te trotseren.die zitten hopelijk niet in hetzelfde hok? Het zijn totaal andere beesten met totaal andere behoeften. De cavia kan veel minder goed tegen de kou dan een konijn? en hoe doe je dat met voeren ,de cavia's hebben andere dingen nodig, dingen die konijnen beter niet kunnen eten. daarbij begrijpen ze elkaar ook helemaal niet
quote:roosv1989 schreef op 26 november 2013 @ 23:22:

[...]

Klopt!helemaal! Wil me niet uitlaten over wat ik zie hier in de buurt. Konijntjes alleen,in een klein hok buiten 1x per week een bak voer naar binne....

Wij zijn bezig met een heel plan, ik wil ze graag door de tuin heen tunnels en buizen geven, op een veilige manier, met veel ruimte etc....TOF, ik ben blij eindelijk weer eens een goede konijnenmoeder te zien.
Meds, het klinkt gek maar ze zijn dol op elkaar. Liggen altijd saampjes en qua eten krijgen ze knaagdiervoer met vitamine c en groenten en fruit. Gaat al jaren goed.
Ja en?
Konijnen zijn geen knaagdieren en horen geen knaagdiervoer te krijgen maar SS brok en hooi, vitamine C moet een konijn ook niet krijgen. Jij denkt dat ze het leuk hebben maar hoe weet je dat, het is echt een hele ongelukkige combinatie. er zijn konijnen die een cavia doden.

Bunnybunch:

Konijnen en cavia’s samen

Het gebeurt vaak dat konijnen samen met cavia’s worden gehuisvest, dit is niet aan te raden omdat de verschillen tussen hen heel veel groter zijn dan de overeenkomsten. De manier van communicatie verschilt enorm, ze kunnen dus ook niet met elkaar communiceren. Bovendien kan het konijn de cavia snel bewust of onbewust verwonden. Ook hun voedingspartoon verschilt enorm. Cavia’s hebben een veel grotere energiebehoefte en hierdoor loopt men het risico dat het konijn door het samenleven met de eetbak van de cavia veel te dik wordt.
Ik zou nooit cavia's samen met konijnen huisvesten, niet zozeer om voeding (daar valt voor te compenseren, van wat ik begrijp overlapt het wel grotendeels met elkaar, wel extra vit c nodig), maar wel voor hun veiligheid. Als een konijn schrikt en trapt en hiermee de cavia raakt, dan heb je heel gauw een cavia met een gebroken rug of erger. Konijnen en cavia's zijn over het algemeen vrij gemoedelijk, maar dat wil niet zeggen dat het daarom veilig voor ze is om ze samen te zetten :/.

Ik laat het feit dat ze ook bij soortgenoten moeten zitten omwille van de communicatie even achterwege, ik neem aan dat je én meerdere konijnen én meerdere cavia's hebt?
Zorg er gewoon voor dat ze echt genoeg stro hebben (stro dus, hooi is om te eten, stro voor de warmte. Oh en hooi uiteraard onbeperkt daar het de belangrijkste voedingsbron is voor konijnen.)

Als ze al vanaf de zomer buiten zitten, hebben ze door de langzame verandering van temperatuur zelf een wintervacht kunnen opbouwen. Zorg dat er iig een windvrij gedeelte in de kooi is. Verder lossen ze dat echt prima op met stro en elkaar. Ik maak me altijd meer zorgen om dat het water bevriest en ze dan de hele dag niks kunnen drinken (als ik niet thuis ben bijv.)

Let op, het kán kwaad. Ik wil je geen horrorverhalen aanpraten, maar als je een konijntje in de winter buiten zet terwijl ie binnen gewend is, dan kan ie als het ware van de schock 'doodvriezen.' Klinkt heel ernstig en gaat bij jou niet gebeuren, maar als je nou zo'n kleintje uit de dierenwinkel voor t eerst buiten zet met -15 graden, dan is dat een mogelijkheid.
Another Tale of Infinite Dreams
Ah meds was me voor. De mijne (cavia's) krijgen trouwens geen gewoon knaagdierenvoer maar science selective en ik geef ze apart vitamine C, vandaar dat ik de overlap in voeding nog wel kan zien

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven