Modem in de meterkast, handigheidjes?

04-07-2024 09:16 45 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk niet dat dit kan, maar ik vraag het toch.

Onze straat gaat over op glasvezel. Het glasvezelkastje komt in de meterkast. Dus moet het modem ook verhuizen naar de meterkast.
Nu bel ik nooit vanuit de meterkast en ik kijk daar ook geen televisie. Dus ik moet dat signaal uit de meterkast in mijn woonkamer krijgen.
Probleem: mijn tv-ontvanger is bekabeld en mijn televisie is oud, dus de KPN-app

Zoals ik het nu zie heb ik een paar opties
Nieuwe tv kopen, die wel de app ondersteunt
Nieuwe tv-ontvanger kopen
Boren
Draadloze ethernetsets?

Maar misschien overzie ik een heel fijne optie? Ik hoop het!
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier heeft de modem altijd al in de meterkast gestaan.
Met superwifiversterkers van KPN uitstekend internet. Eentje staat bij de tv, daar zit het kastje met het snoer in. TV is zo oud dat er zelfs geen internet op kan. En eentje bekabeld in de gang bij de modem, snelheid zeer goed, ook om te gamen.

Voor je eigen huis kijken hoeveel je er nodig hebt, volgens mij is er zo’n rekentool.
Light thinks it travels faster than anything but it is wrong. No matter how fast light travels, it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou vanaf de meterkast kabels aanleggen naar de woonkamer. Niet met draadloze verbindingen gaan werken. 1 utp kabel voor de tv en 1 voor de kpn decoder en eventueel 1 of 2 extra
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou een tv kopen waar je gewoon draadloos mee kan kijken. Ik heb altijd mijn router in de meterkast gehad en doe alles gewoon via wifi.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vader38 schreef:
04-07-2024 09:30
Ik zou vanaf de meterkast kabels aanleggen naar de woonkamer. Niet met draadloze verbindingen gaan werken. 1 utp kabel voor de tv en 1 voor de kpn decoder en eventueel 1 of 2 extra
Ja, want dat kan bij iedereen zo lekker makkelijk.
Light thinks it travels faster than anything but it is wrong. No matter how fast light travels, it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Loopt er nu een (coax)kabel naar je tv? Je kunt via die kabelbuis ook de internetkabel (laten) trekken. Dus coax eruit, internet erin. Bij ons heeft een monteur aan huis dat gedaan toen we op glasvezel overgingen.

Via wifi kan overigens soms ook. De kwaliteit hangt af van de afstand tussen meterkast en tv (en dikte van muren).
If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. (Desmond Tutu)
Alle reacties Link kopieren Quote
Selene schreef:
04-07-2024 09:34
Ja, want dat kan bij iedereen zo lekker makkelijk.
Nee dat klopt, maar als je de mogelijkheid hebt is een kabel altijd beter dan draadloos.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een power plug tussen de modem in mijn meterkast en de set-upbox. En tussen de setup box en de tv een HDMI kabel.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had dit probleem ook, mijn modem hangt ook in de meterkast.

Mijn broer heeft zo gefixt dat ik een signaal heb via het STOPCONTACT. Hoe geen idee, maar ik kan tv kijken.
Ik bloei op van een kop koffie!
Alle reacties Link kopieren Quote
RodeTulip schreef:
04-07-2024 09:48
Ik had dit probleem ook, mijn modem hangt ook in de meterkast.

Mijn broer heeft zo gefixt dat ik een signaal heb via het STOPCONTACT. Hoe geen idee, maar ik kan tv kijken.
Powerplugs.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het ligt er echt totaal hoe centraal de meterkast is in je huis zit.

Ik zou denk ik een losse TV ontvanger gebruiken en die met degelijk internet naar je modem krijgen.
ALs je een korte afstand hebt werkt wifi werllicht prima. Anders heb je ethernet over power kastjes.

Ontwijk de zogenaamde wifi extenders.

Als je een oude TV hebt dan kan een smart TV natuurlijk wel een leuk oplossing zijn, maar ook die hebben internet nodig. En met een gammele Wifi verbinding gaat dat ook niet werken. Dat hoeft dus niet perse beter te werken dan een TV met ene losse TV ontvanger.
Alle reacties Link kopieren Quote
Selene schreef:
04-07-2024 09:20
Hier heeft de modem altijd al in de meterkast gestaan.
Met superwifiversterkers van KPN uitstekend internet. Eentje staat bij de tv, daar zit het kastje met het snoer in. TV is zo oud dat er zelfs geen internet op kan. En eentje bekabeld in de gang bij de modem, snelheid zeer goed, ook om te gamen.

Voor je eigen huis kijken hoeveel je er nodig hebt, volgens mij is er zo’n rekentool.
Ik zou dit een prima oplossing vinden, maar ik lees overal dat die wifiversterkers heel slecht te combineren zijn met zonnepanelen.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Alle reacties Link kopieren Quote
Punt is dat KPN wel een draadloze tv-ontvanger heeft, maar die kost geld en ik vind dat oneerlijk omdat ik geen glasvezel wilde (ASS-dingetje). Daarbij twijfel ik of dat wifi-signaal wel door de betonnen muur tussen de gang (waar de meterkast zit) en de woonkamer komt.
En ik heb dan nog geen oplossing voor mijn telefoon.

Ik maak dit soort dingen vaak te groot.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik mis even je punt maar waar staat je modem dan nu?

Bij ons staat hij bijvoorbeeld in de slaapkamer, in mijn vorige huis in de berging in de gang, bij mijn ouders in de meterkast inderdaad. Dat is toch in heel veel huizen zo? En ik heb nog nooit gebeld of tv gekeken vanuit de meterkast.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom de aansluiting niet in de woonkamer laten installeren?
Hier kon je kiezen. De glasvezel aansluiting zit nu vlak naast de coax aansluiting.


(Geen idee hoe KPN het eigenlijk doet. Waarschijnlijk kan de volgende keer bij behangen de telefoonaansluiting verwijderd en dicht gesmeerd worden.)
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe en waar de aansluiting je huis binnenkomt hangt heel erg van de situatie af. Ik woon in een bovenwoning. De coax-kabel komt via de buitenmuur mijn woonkamer binnen. De oude telefoonkabel (ISA-punt) zit bij voordeur (begane grond). En het kastje van de glasvezel zit nu op de buitenkant van mijn meterkast en ook ik moet gaan kijken hoe ik dit naar mijn TV ga krijgen gezien het feit dat de oude telefoonkabel door een vloer en muur loopt en dat nu niet openligt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hebben wij hier ook. Deco mesh routers versterken het wifi signaal van de modem in de meterkast. Op die routers kun je eventueel een utp kabel aansluiten en dan heb je bedraad internet. Werkt prima. Afhankelijk van hoe groot je huis is en wel of geen betonnen vloeren en muren, kun je meerdere routers nemen. Wij hebben er 3. Eentje vlakbij de meterkast, eentje in de woonkamer en nog eentje voor boven.

Het enige dat je TV nodig heeft, is een HDMI poort. Via Google chromecast kun je dan naar de KPN app kijken (en andere apps). Of via een kastje van KPN dat je rechtstreeks op een router kunt aansluiten.

Als je TV zo oud is dat hij geen HDMI poort heeft, is het misschien tijd voor een nieuwe.
boogschutter10 wijzigde dit bericht op 04-07-2024 11:45
10.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Nana_Mouskouri schreef:
04-07-2024 10:58
Punt is dat KPN wel een draadloze tv-ontvanger heeft, maar die kost geld en ik vind dat oneerlijk omdat ik geen glasvezel wilde (ASS-dingetje). Daarbij twijfel ik of dat wifi-signaal wel door de betonnen muur tussen de gang (waar de meterkast zit) en de woonkamer komt.
En ik heb dan nog geen oplossing voor mijn telefoon.

Ik maak dit soort dingen vaak te groot.
Ik denk dat je een beetje uit die mode moet komen van: het mag geen geld kosten want ik wilde geen glasvezel. Je moet hoe dan ook soms kosten maken om TV te kunnen kijken en te kunnen bellen. Het is nu wel een goed moment om een stap te maken.

Je observatie dat wifi slecht door betonnen muren gaat is helemaal terecht.
Dat zonnepanelen kunnen storen is ook een dingetje. Het gaat dan niet zozeer om de panelen zelf, maar meer de omvormer. Mara die omvormer stuurt zijn storing wel via de kabels vanaf de zonnepanelen de ether in. Verde zijn magnetrons ook ondingen.

De voorkeur heeft om wifi kort te houden. Liefst een accespunt per vertrek. Of in elk geval per vertrek waar je daadwerkelijk goede wifi ontvangst nodig hebt. Het kan wel goed gaan, maar de kans op problemen wordt een heel stuk groter als je door een muur moet.

Powerplugs die het internet signaal overbrengen van je meterkast naar je woonkamer kan ook een goede oplossing zijn. Nog mooier als er gewoon een internetkabel getrokken kan worden tussen meterkast en woonkamer.
Powerplugs kunnen een probleem vormen als je ook al een paar buren hebt die die dingen gebruiken op dezelfd fase. Elektriciteit wordt verdeeld vanuit de wijkcentrrale over 3 fases en een voorwaarde is dat het stopcontact in je meterkast en in je woonkamer op dezelfde fase zitten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Toen ik over moest op glasvezel, werd er standaard een installateur langs gestuurd. Dat maakte het wel makkelijker. ;-)
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
EmilyinParijs schreef:
04-07-2024 11:09
Ik mis even je punt maar waar staat je modem dan nu?

Bij ons staat hij bijvoorbeeld in de slaapkamer, in mijn vorige huis in de berging in de gang, bij mijn ouders in de meterkast inderdaad. Dat is toch in heel veel huizen zo? En ik heb nog nooit gebeld of tv gekeken vanuit de meterkast.
Nee, maar dan liggen er dus al kabels. Mijn modem staat in de woonkamer. De enige kabels die ik hier heb, zijn die van de televisie naar het modem (30 cm) en van het modem naar de telefoon (60 cm). Als ik mijn modem naar de meterkast verplaats, kan dat niet meer op die manier.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Alle reacties Link kopieren Quote
reneviva schreef:
04-07-2024 11:11
Waarom de aansluiting niet in de woonkamer laten installeren?
Hier kon je kiezen. De glasvezel aansluiting zit nu vlak naast de coax aansluiting.


(Geen idee hoe KPN het eigenlijk doet. Waarschijnlijk kan de volgende keer bij behangen de telefoonaansluiting verwijderd en dicht gesmeerd worden.)
Mijn woonkamer zit aan de achterkant van het huis. Dat had niet veel zin gehad. (Ik heb een leuk, maar "speels" huis)
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Alle reacties Link kopieren Quote
Boogschutter10 schreef:
04-07-2024 11:42
Hebben wij hier ook. Deco mesh routers versterken het wifi signaal van de modem in de meterkast. Op die routers kun je eventueel een utp kabel aansluiten en dan heb je bedraad internet. Werkt prima. Afhankelijk van hoe groot je huis is en wel of geen betonnen vloeren en muren, kun je meerdere routers nemen. Wij hebben er 3. Eentje vlakbij de meterkast, entje in de woonkamer en nog eentje voor boven.
Ik heb zelden gezien dat mesh en wifi extenders echt stabiel werken. Vanuit technisch oogpunt is het ook echt een paardenmiddel.
WErkt meestal prima als het werkt. Maar meestal werkt het niet stabiel. Uiteraard als je je net hebt geinstalleerd om eens lekker een serie of filmpje aan te zetten. En dan zet buurvrouw Truus de magnetron aan (of de zon begint te schijnen) en je mesh klapt eruit. Alles werkt weer prima nadat je alles gereset hebt, maar je bent wel weer een kwartier later.
Of juist als je aan het thuiswerken bent en je hebt net een belangrijke meeting.
Alle reacties Link kopieren Quote
dianaf schreef:
04-07-2024 11:46
Toen ik over moest op glasvezel, werd er standaard een installateur langs gestuurd. Dat maakte het wel makkelijker. ;-)
Het installeren is technisch het probleem niet. Wij zijn vrij goed met installeren van dingen. Het probleem is hier tweeledig: ik ben boos, omdat er iets moet veranderen terwijl ik dat niet wil (ja, dat is kinderachtig) en ik heb geen zin om kabels te gaan leggen. Ik kan dat wel, mijn man kan dat wel, maar ik heb er geen zin in.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nana_Mouskouri schreef:
04-07-2024 11:49
Nee, maar dan liggen er dus al kabels. Mijn modem staat in de woonkamer. De enige kabels die ik hier heb, zijn die van de televisie naar het modem (30 cm) en van het modem naar de telefoon (60 cm). Als ik mijn modem naar de meterkast verplaats, kan dat niet meer op die manier.
Ja bij ons loopt inderdaad een kabel van de slaapkamer naar de woonkamer (zitten wel naast elkaar) maar daar zie je feitelijk niets van. Maar als de verandering het probleem is, dan wordt het wel lastig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oké, dus je wilt enkel klagen ipv advies. Dat had ik niet door. Carry on.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven