naaien

09-09-2010 17:32 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal,

Ik wil beginnen met het naaien van mn eigen kleren.

Ik heb dit vroeger in een ver verleden al eens gedaan.

Maar ik ben nu op zoek naar tips. Heeft iemand

tips voor een naaimachine, welk merk? Waar moet

ik op letten? Ik wil een kwalitatief goede naaimachine,

het hoeft geen pro te zijn?

Maar goed heeft iemand tips emn trucs? Aanrader

voor boeken?

Ik ben benieuwd!
Mijn moeder zweert al jaren bij Husqvarna, en zij maakte vroeger al onze kleren. Volgens mij heeft haar oude het meer dan twintig jaar (met zeer intensief gebruik) goed gedaan.

Denk er wel om dat je eens in de zoveel tijd je naaimachine voor een beurt moet wegbrengen, net als een auto. Dan blijven ze het langer doen.

Verder geen tips, ik ben geen talent (en dat is zacht uitgedrukt) op die dingen, alhoewel ik wel weet hoe het moet...
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Hee leuk! Een nieuw naaitopic! Op het andere las ik weleens mee, maar nooit gepost, en daar is ook al lang niks geschreven.

Ik ben ook nog niet zo goed hoor...krijg "les" van mn moeder, samen met nog een vriendin. Ben nu voor het eerst kleding aan het maken, een "hang"broek voor op de bank :D

Heb al wel kussenhoesjes, een tas van tafelzeil, hoesjes voor om mn poefjes, slingers voor kinderen met naam erop en knuffeltjes gemaakt.

Ik heb geen tips voor je voor een naaimachine, maar misschien wel een leuk boek. Ik heb er al veel aan gehad, alles staat met hele duidelijke foto's stap voor stap uitgelegd (knoopsgaten maken, zoompjes leggen, mouwen inzetten etc.). Het heet Handboek Naaitechnieken van uitgeverij Becht. Er is net een nieuwe versie uit geloof ik.

Wat is je eerste plan om te gaan maken?
Begin niet met een te ingewikkelde machine. Koop een eenvoudige mechanische machine. Zorg dat hij een beetje stevige motor heeft en niet teveel lawaai maakt. Rechte steken, zigzag en een knoopsgat moet ie kunnen maken. Een machine die 400 steken kan is leuk, maar de eerste jaren gebruik je die nauwelijks.

Laat je goed adviseren bij een goede naaimachine zaak. En kijk eens op www.sancho.nl

Ik heb nu een superfantastische Pfaff, maar ben begonnen met een Singer. Jaaaaaaaaren mee gedaan overigens.

.
Ik ben een jaar geleden begonnen en kreeg van mn schoonzusje het advies niet voor een dure te gaan! Als je maar rechtdoor, achteruit, knoopsgat en een paar siersteken kunt dan is dat meer dan voldoende.

Zit zelf op naailes en heb een simpele, 200 euro van janome. En ben er erg tevreden over! Mis niks!
ik doe het al een jaar of 12 met een naaimachine van de Aldi.

(zo eens per jaar hebben ze die)

nou naai ik niet wekelijks maar ding werkt als een tierelier.

heb hem 1x voor schoonmaken/onderhoud weggebracht.

Alles zit erop en aan,heb er jasjes,broeken,rokjes ed mee gemaakt.

Misschien beginnen met een goede,niet zo dure tweedehandse van Marktplaats?

Mocht je het echt leuk gaan vinden kun je later een uitgebreidere
Heb een tweedehands 25 jaar oude Singer. Kostte ongeveer 100 euro.
This is not kosher!
Hoi

Verstandig is om te beginnen op een goedkope machine.

Als je het een tijdje onder de knie hebt en je wilt door, mooier of meer maken is een merkmachine wel aan te raden.

Ik zelf ben begonnen op een Toyota en heb nu een geweldige pfaff.

Als je patronen zoekt kan je hele leuke en mooie vinden van Burda, deze hebben vaak op de patronen vermeld staan wat de moeilijkheidsgraad is.

Kijk anders ff op patronenwinkel.nl

Heel veel plezier
Bedankt voor alle tips allemaal!

Goed geen machine dus van meer dan 400 steken. Wat is een beetje een begeinners aantal steken dan?

Biebelien, marktplaats heb ik dus gekeken, maar er zijn zoveel dingen en ik heb dus geen idee waar ik op zou moeten letten. Ik heb mn moeder al gebeld, maar die heeft zelf geen idee. En mn oma is er helaas niet meer om het aan te vragen.

Sammie; wat leuk een hangbroek! Je bedoelt geen harembroek maar echt meer een onderdeel van je huispak, zeg maar? Mmm ik ga het boek eens bekijken, bedankt voor je tip. Ik wilde als eerst een jurkje maken. Een vrij simpel, recht toe, recht aan jurkje. En als ik het leuk vind, maar het niet snap ga ik over een tijdje op naailes.

Dutchsuzanne: wat een leuke site, die ga ik op een later moment is goed bekijken!

Wellhello, heb je hem ook via marktplaats gekocht. Waar heb je op gelet??

En potsiedikkie. ook een leuke site. Leuk.

Bedankt voor de tips allemaal! Wat maken jullie vooral?
Vanalles, van dekbedovertrekken tot gordijnen, van zomerjurkjes tot winterjas.

Ik ben eenvoudig begonnen, samen met mijn moeder. poppenlakentjes enzo zomen. Later voorzichtig mijn eerste rokje gemaakt en daarna broeken. Eerst nog met elastiek in de taille, later met gulp en tailleband. Op een gegeven moment ben ik een Knipcursus gaan doen en van lieverlee steeds meer moeilijkere dingen gedaan.

Er staat heel veel handige tutorials op internet, ik kijk veel op de site van husquarna.
Ik zou niet op marktplaats gaan kijken. Bij een naaimachinewinkel heb je ook 2ehands! Of goedkope. Weet niet hoeveel je er aan wilt besteden... maar je hebt al een nieuwe voor 200. Zitten geloof ik 12 siersteken op. Heb er nog geen een gebruikt na een jaar.... Alleen rechtdoor en zigzag.
theeleutindezon: ik heb op marktplaats gekeken, maar zou echt niet weten waar ik precies op moet letten of wat goed en niet goed is. Let alleen op dat ik een rechtdoor steek wil en een zigzag. Maar verder geen idee.Dacht dus inderdaad dat ik maar beter naar een naaimachinewinkel kon gaan. Heb er twee gevonden in de buurt, maar die zijn vandaag niet open. Dus moet even wachten tot volgend weekend.

Dutchsuzanne: handig die tutorials. Ik ga het eens bekijken. Ik wilde ook beginnen met een heel simpel jurkje. Dat moet lukken geloof ik. Geen moeilijke dingen gewoon recht toe recht aan. Geen ritsen, gulpen of dat soort dingen en het kan ook gigantisch mislukken maar dan heb ik het ten minste geprobeerd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven