Nieuw kat en voeding

05-12-2013 08:03 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Misschien kunnen de katten dames mij advies geven.

Ik heb een kater overnomen hij is van mei 2012.

Het is een exotic of exotic mix.Hij eet heel erg veel zei de vorige eigenaar en heeft altijd honger.

Ik heb hem gewogen en hij weegt 3,2 kilo.Dit is te licht voor een kater van dit ras dus de dierenarts zei dat ik hem meer voer mag geven.

Hij kreeg gewoon supermarkt voer, ik had snel bij de supermarkt perfect fit indoor gekocht en wat brokjes in saus gekocht maar wilde hem beter voer geven, dus heb ook een zakje royal canon indoor gekocht.Nou had hij de eerste drie dagen gewoon geode poep.maar daarna nu eigenlijk diarree.

Ik heb hem vrijdag ontvlooid met advantage en maandag ontwormt.

Ook heeft hij gisteren een inenting gehad. zou die diaree door alles komen? Wat is nu slim, qua voer, gewoon de perfect fit mengen met Royal canin zodat ik daarop kan overgaan of de perfect fit weer geven want de eerst dagen had hij geen diarree. Ik geef hem nu sinds 1 dag morgens 30 grm en savonds ook 30 grm en dan om elf uur half twaalf iets van 10 grm.Nu miauw hij een stuk minder, dus volgens mij had hij ook echt honger.

graag jullie advies.. bedankt.
Ontvlooien, ontwormen en inenten is erg veel in zo'n korte tijd. Wij mochten destijds van de dierenarts niet tegelijk ontvlooien en ontwormen jn een week. Die van ons hebben ook last van diarree na inenting.

Gewoon deze brokken blijven geven oftijdslijk gekookte koolvis, worden de darmen weer rustig van want is licht verteerbaar
Hoi Vivameid27,

Als katten over gaan op ander voer moet je dit altijd heel langzaam afbouwen anders kunnen ze inderdaad aan de diarree gaan. Dus het is handig om het voer wat de vorige eigenaar ook had even te gebruiken en dan iedere dag steeds iets meer nieuw voer erdoor heen mengen zodat je kater er langzaam aan kan wennen.En misschien speelt stress ook wel een rol dat hij aan de diarree is. Hij moet natuurlijk wennen aan zijn nieuwe thuis. En anders zou ik gewoon even de dierenarts assistente bellen voor advies. Die kan je denk ik ook wel goed helpen. Succes!
Ik zou nu gewoon het voer geven wat jij hem wilt gaan voeren. Het klopt dat je verandering van voer regelmatig moet doen, maar zijn darmen zijn al van slag dus zoveel maakt het niet meer uit.

Geef hem dus nu gewoon wat hij bij jouw voortaan gaat krijgen, de dairree zou na een paar dagen over moeten zijn. Heeft hij straks 2 weken diarree dan zou ik het eens na laten kijken en weer terug gaan naar het voer wat hij bij de vorige eigenaar kreeg.

Wij kregen advies van de DA om gekookte kipfilet aan die van ons te geven zodat de darmen weer wat rustig konden worden. Succes.
Kijk even bij zoover. Daar kun je graanvrij voer bestellen dat een hoog eiwitgehalte heeft. Is beter voor katten en het verzadigd beter. Even goed zoeken dan hoeft het niet veel duurder te zijn dan supermarktvoer. En zoals gezegd eerst mengen om te wennen aan ander voer... Die van ons eet ook best veel. Is nog wel een kitten. Brokjes staan er altijd en natvoer krijgt hij 3x pd.
In the end, we only regret the chances we didn't take!
hoi vivameid27,

100 % dat het van de anti vlo / wormmiddel komt.

En als je je kat wil laten aan komen ; ik had dat ook mijn kater was ook te mager en ik geef hem royal canin outdoor.

Want bij pets place zeiden ze dat in gewoon voer (indoor, ed)

een soort vetverbrander zit, waar ze niet snel van aankomen.
Oeeeh exotic, schattig!!!!!

Ik heb perzische langharen:). Wat ik je kan aanraden is Royan canin persian 30. Makkelijk te eten met hun snuit.

Gewoon gelijk beginnen , die eet wel hoor.

Een van ons heeft best een gevoelige maag en spuugt veel, ook omdat hij niet goed kauwt door zijn snuit. Die geef ik RC sensible. Werkt heel goed.
bedankt voor de reacties, ja ik heb nu dus nog 500 grm perfect fit staan en 300 grm royal can indoor.

Als ik nu die persian ga geven en dat ga mengen, is dat wat? of moet ik een ander voer geven met meer vlees en zonder granen..of zit in royal can geen granen
In Royal canin wordt juist graan gebruikt als vulmiddel. Royal Canin wordt erg actief gepromoot maar de prijs is relatief hoog als je kijkt naar de kwaliteit ervan. Ik zou ook op zoek gaan naar een voer met een hoger vleespercentage. Dat hoeft niet duurder te zijn dan Royal Canin.
Een ander huis, ontvlooien, ontwormen en ander voer in dezelfde week is wel heel erg veel voor een kat. (wil niet zeggen dat je hem daarmee niet goed verzorgt, integendeel.)

Ik zou hem nu het voer geven wat je voortaan wil geven, omdat hij nu toch al ander voer heeft gehad. Bij ons is het ook aangeraden om voer te mengen, maar dat hielp niet want ze vist de lekkerste brokjes er gewoon tussen uit met haar pootjes.

We geven haar trouwens royal canin, en daar doet ze het ontzettend goed op. En die vindt ze zelf ook het lekkerst.
Ik zou brokjes onbeperkt aanbieden zo een jong katje moet nog groeien en heeft het echt nodig en daarnaast 1 a 2 x per dag natvoer geven.

Ik denk ook dat je kat diarree heeft van wisselende voer,zoals gezegd van vele hier gewoon beetje mengen.

Kijk op zooplus voor voer en overige kattenspullen.
Prrrr, mauw miawwwww.
Royal canin (ofwel royal konijn) is geen goed merk. Er zullen vast katten zijn die het er goed op doen, maar er zijn ook genoeg katten die het goed doen op euroshopper brokjes.

Ze zijn vooral goed in marketing.

Ik zou eens goed naar de ingrediënten van het voer kijken.

gedroogd kippenvlees (min. 58%), gedroogde aardappel (min. 10%), kippen pate (min. 9%), pluimvee olie (min. 7%, bron van omega 6), pluimvee jus (min. 3%), bietenpulp (min. 3%), gedroogde hele eieren (min. 3%), zalm olie (min. 2,6% bron van Omega 3, EPA & DHA), brouwers gedroogd gist, cellulosevezels (min. 1%), mineralen, veenbessen extract , natriumchloride, calciumcarbonaat, zeewier, hele veenbessen, DL-Methionine, kaliumchloride, Yucca extract, citrus, rozemarijn extract. 

Of variant 2

Gedehydreerd gevogeltevlees, rijst, isolaat van plantaardige eiwitten*, dierlijke vetten, maïs, maïsgluten, hydrolysaat van dierlijke eiwitten, plantaardige vezels, L-lysine, bietenpulp, mineralen, visolie, gist, soja-olie, eipoeder, natriumfosfaat, Fructo-Oligo-Scchariden, hydrolysaat van gist (bron van Manno-Oligo-Sacchariden), taurine, DL-methioni-ne, Tagetes (Afrikaan) extract (rijk aan luteïne), L-carnitine

Dan lijkt variant 1 mij persoonlijk een stuk gezonder..
Maar de kat heeft de afgelopen paar dagen wel heel veel voor zijn kiezen gehad, en enten, en ontwormen en ontvlooien..

Kinderen kunnen ook ziek worden van entingen, en dan is kat ook nog pas verhuist, ontvlooit en ontwormd...

Is ee bal waar je de brokjes in kunt verstoppen een idee? Misschien voelt kat zich eerder voldaan als hij werkt voor zijn eten.

En verder zou ik gewoon voeren op zicht. Is hij te dun dan voer je meer, wordt hij dik dan krijgt hij minder
Gewoon altijd een bak harde brokjes en water laten staan. Ook goed voor de tanden. Mijn ervaring is dat de brokken niet opgaan als er geen trek is. Zacht voer kan je geven als bijvoer.
Hoi lucky birdie

Welk voer of merk is die eerste dan.

Ik vind het lastig neig roch wel naar die persian brokjes omsat er foede reacties staan op zooplus..en iemand geeft sijn exotic dit ook ipv de corm en makkelijk eten..en help tegen traan ogen waar hij nu ook last van heeft.. wil graag het beste geven of in ieder geval heel goed voer zonder onzin erin.

Maar elke twee weken wisselen lijkt mij nu ook niet goed. Heb nog een kilo voer of iets meer maar dan moet k dalijk gaan mengen en overgaan op 1 soort.

Jullie zeggen onbeperkt brokjes? Hij is ander half jaar nu..mag idd van mij best aankomen..maar als hij blijft eten wat de vorige eigenaar beweerde lijkt me dat toch ook niet goed.

Of zal ik dat proberen.. hij mag wel wat aankomen..
Ik bedoelde dus ook zooplus ipv zoover ...
Ik zou brokjes echt gewoon altijd aanbieden. Wel even in de gaten houden natuurlijk. En natvoer kan ook als hoofdvoer gegeven worden. Ligt een beetje aan het merk. Wij hebben nu brokjes van Applaws (even duur als RC) en natvoer van Animonda Carny voor kittens. Beide graanvrij. Onze kleine kater doet het er super op (goede ontlasting, komt goed aan en heeft een mooie vacht.
Oke even gegoogled overal zit graan in wat is het goedkoopste voer dan waar het niet in zit.?

Acana? En ik lees ook dat alleen droog voer ook niet goed is hoe denken jullie daarover? Ik wil best ook savonds natvoer geven...maar welke kan ik dan het beste geven?
ik zou toch even naar de dierenarts. er kunnen zoveel redenen zijn voor diarree.
Ik ben gisteren bij de DA geweest...inenting...oorontsteking..nu even regelmaat met voer even kijken
De reden van de diarree kan meerdere oorzaken hebben in jullie geval denk ik. Verhuizing, ander voer, allerlei medische dingen.

Geef het wat tijd. En kies één soort voer. Katten reageren slecht op steeds ander voedsel (en merk). Het kan ook zijn dat je kat slecht reageert op één specifiek merk. Onze kleine kater van 7 maanden bleek slecht tegen Whiskas te kunnen. Nu krijgt ie Felix en is de diarree over.

Wat ik wel vreemd vindt, dat hij zoveel eet en toch te mager is. Dat zou kunnen wijzen op een te snel werkende schildklier. Een ander symptoom van een te snel werkende schildklier is diarree en hyperactiviteit. Dus als de problemen aan houden, zou je hier nog eens op kunnen laten testen.
If we don't get lost, we'll never find a new route
quote:vivameid27 schreef op 05 december 2013 @ 19:26:Jullie zeggen onbeperkt brokjes? Hij is ander half jaar nu..mag idd van mij best aankomen..maar als hij blijft eten wat de vorige eigenaar beweerde lijkt me dat toch ook niet goed.

Of zal ik dat proberen.. hij mag wel wat aankomen..Ik geef ook onbeperkt droogvoer. Normaalgezien stoppen ze wel als ze genoeg gegeten hebben. Aangezien de kat zo mager is denk ik dat de vorige eigenaar misschien een beetje te weinig eten gaf waardoor de kat altijd honger had.
Duur voer is trouwens heus niet altijd nodig hoor.. De katten mn moeder zijn 20 geworden op Whiskas. En de ene kat is de andere niet. Als een kat geen specifieke problemen heeft dan is gewoon voer prima.

Er is niks mis met alleen brokken, kan een kat goed op functioneren. Zolang hij maar water drinkt. Drinkt hij te weinig water dan is natvoer een goede oplossing. Wij geven 's avonds een half zakje natvoer voor de lekker. Zonder brokken kunnen ze niet, gezien ze dit nodig hebben voor t gebit.
If we don't get lost, we'll never find a new route
Hoi dames ik heb applaws brokken en blikjes besteld ik geen heb dan smorgens en savodns brokken en savonds 100grm blikje... Het voer komt morgen.. Ik zal het beetje mengen met de rest..hij heeft nu net 30grm gegeten en liet een paar brokjes staan..na het eten komt hij dan miauwend aanlopen..terwijl er nog wat brokjes liggen.. Naja heb eat meer brokjes gegeven en hij is niet gaan kijken hij ging spelen en ligt nu te slapen.. Bedankt voor jullie reactie..
Hij vind ze niet zo lekker....bijft soms miauwen en me zielig aan kijken..en wil dan nat voer..naja heb twee kilo dus hij moet het maar even eten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven