Nieuw (T)huis
woensdag 6 oktober 2010 om 10:28
Ik heb mijn ideale huis toegewezen gekregen...........Maar kan het niet betalen. Ik heb momenteel een ww-uitkering en de huur van het huis is meer dan de helft van de uitkering. Ik baal hier enorm van en ik twijfel nog steeds. Wel of niet accepteren? Iedere maand mijn spaargeld aanspreken? Gatverdamme, wat een dilemma. Ik moet vóór vrijdag beslissen
woensdag 6 oktober 2010 om 10:41
Besef wel dat je huur iedere maand terug komt (+ jaarlijkse huurverhoging). Ik weet niet hoeveel spaargeld je hebt, maar het lijkt me een behoorlijke aanslag daarop, als de huur je halve inkomen opslokt.
Wat zijn de werkvooruitzichten? heb je een beroep waarin je hoogstwaarschijnlijk binnenkort weer aan de slag kunt, tegen een goed salaris? Kun je je omscholen?
En wat maakt dat huis je droomhuis?
In ieder geval niet de gunstige huurprijs...
Wat zijn de werkvooruitzichten? heb je een beroep waarin je hoogstwaarschijnlijk binnenkort weer aan de slag kunt, tegen een goed salaris? Kun je je omscholen?
En wat maakt dat huis je droomhuis?
In ieder geval niet de gunstige huurprijs...
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
woensdag 6 oktober 2010 om 10:42
WW is 70% van je laatst verdiende loon toch? Dat zou betekenen dat als je straks weer een baan hebt je nog altijd behoorlijk hoog zit qua woonkosten (35%). Hoe groot is de kans dat je op korte termijn een baan vindt? En hoe groot is de kans dat die baan je hetzelfde salaris oplevert als je vorige functie?
woensdag 6 oktober 2010 om 10:43
Ik ga de belastingdienst maar eens bellen. Bedankt voor de reacties, ik wil dit huis zo graag, het is lekker in het centrum van mijn stadje en er hoeft niks aan te gebeuren...........alleen beneden de vloer doen en verder is alles oke. Ik kan van alles overnemen van de huidige bewoners en ik wil het zo graag maar heb dus geen zin om elke maand te sappelen met geld wat er niet is
woensdag 6 oktober 2010 om 10:51
35% huurkosten hoog? I wish... voor grote-stedelingen in ieder geval niet, althans niet extreem. Natuurlijk moet je niet iets accepteren waarvan je nu al op je klompen aanvoelt dat je huurachterstanden gaat krijgen, maar controleer inderdaad huurtoeslag, check je mogelijkheden op werk (en het daarbij behorende salaris) reeel in (verdien je nu 70% van een fulltime salaris, of zou je meer dan 100% van je laatste salaris kunnen gaan verdienen), de optie om een huisgenoot te nemen en reken uit hoeveel je gedurende bv 6 maanden zou moeten interen op je spaargeld als je dit huis neemt en nog in de ww zit.
woensdag 6 oktober 2010 om 10:59
quote:Mlle_j schreef op 06 oktober 2010 @ 10:51:
35% huurkosten hoog? I wish... voor grote-stedelingen in ieder geval niet, althans niet extreem. Ik woon zelf ook in een bizar duur deel van Nederland. Dus 35% zou ik zelf ook héél fijn vinden, maar helaas. Het zit hem meer in de post die je hierna doet. Als je het met 70% nauwelijks, of eigenlijk niet, op kunt brengen, dan is 30% inkomen erbij gewoon ook krap om nog relaxt en prettig te kunnen leven.
35% huurkosten hoog? I wish... voor grote-stedelingen in ieder geval niet, althans niet extreem. Ik woon zelf ook in een bizar duur deel van Nederland. Dus 35% zou ik zelf ook héél fijn vinden, maar helaas. Het zit hem meer in de post die je hierna doet. Als je het met 70% nauwelijks, of eigenlijk niet, op kunt brengen, dan is 30% inkomen erbij gewoon ook krap om nog relaxt en prettig te kunnen leven.
woensdag 6 oktober 2010 om 11:25
quote:janna0980 schreef op 06 oktober 2010 @ 11:05:
Ik zou hier hééél goed over nadenken. Door omstandigheden (relatie uit, ex weg) zit ik nu bijna een jaar met een hoge hypotheek die ik in mijn eentje af moet lossen. Het lukt, net, of net niet... En dat is niet relaxed....
Misschien kun je hier nog wat tips uit halen?
Viva vrekkenclub
Ik zou hier hééél goed over nadenken. Door omstandigheden (relatie uit, ex weg) zit ik nu bijna een jaar met een hoge hypotheek die ik in mijn eentje af moet lossen. Het lukt, net, of net niet... En dat is niet relaxed....
Misschien kun je hier nog wat tips uit halen?
Viva vrekkenclub
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zaterdag 9 oktober 2010 om 01:45
Het is al laat, ik weet het.
Maar ik word helemaal gek van die hut. Maandag heb ik een gesprek bij de woningstichting en ik ga daar heen en ik denk dat ik het toch maar doe. Het is zo'n ideale kans voor me. Alleen beneden moet er iets op de vloer gelegd worden en verder is alles keurig gestoffeerd en behangen en geverfd. Dus eigenlijk.........als ik mijn bed (dat wordt nog wat met een waterbed ) er neer zet, kan ik er al slapen zeg maar. IK was van plan om met de verhuizing allemaal nieuwe meubels + tv te gaan kopen, maar dat kan dan even niet en ik zal elk dubbeltje 3 keer om moeten draaien, maar dan heb ik wel een huisje naar mijn zin in het centrum van mijn stadje. Als ik alle vaste lasten bereken hou ik nog zo'n 50 euro in de week over voor de boodschappen en dan is het ook echt op, maar hé, ik woon alleen dus wat heb ik nou nodig en het is meteen een goede stimulans om met dat verrekte roken te stoppen. Maar mijn spaarrekening is er ook nog, niet dat ik die elke maand aan wil spreken, maar voor grote uitgaven heb ik toch nog een reservepotje. En dan nog...........het UWV heeft geen heffingskoring op mijn uitkering toegepast, daar heb ik over gebeld vanochtend en ik kreeg als antwoord: Ach mevrouw Gwennie, wat goed van u om dat te ontdekken, zo ziet u maar weer dat we elkaar altijd kunnen helpen............omdat mijn klompen braken en mijn broek afzakte en de vullingen uit mijn kiezen sprongen kon ik daar even niet gepast op reageren en heb die doos maar gelijk gegeven met een vriendelijk, zeer schijnheilig lachje, dat dan weer wel
Welterusten allemaal en ik hoop toch nog op wat positieve reacties
Maar ik word helemaal gek van die hut. Maandag heb ik een gesprek bij de woningstichting en ik ga daar heen en ik denk dat ik het toch maar doe. Het is zo'n ideale kans voor me. Alleen beneden moet er iets op de vloer gelegd worden en verder is alles keurig gestoffeerd en behangen en geverfd. Dus eigenlijk.........als ik mijn bed (dat wordt nog wat met een waterbed ) er neer zet, kan ik er al slapen zeg maar. IK was van plan om met de verhuizing allemaal nieuwe meubels + tv te gaan kopen, maar dat kan dan even niet en ik zal elk dubbeltje 3 keer om moeten draaien, maar dan heb ik wel een huisje naar mijn zin in het centrum van mijn stadje. Als ik alle vaste lasten bereken hou ik nog zo'n 50 euro in de week over voor de boodschappen en dan is het ook echt op, maar hé, ik woon alleen dus wat heb ik nou nodig en het is meteen een goede stimulans om met dat verrekte roken te stoppen. Maar mijn spaarrekening is er ook nog, niet dat ik die elke maand aan wil spreken, maar voor grote uitgaven heb ik toch nog een reservepotje. En dan nog...........het UWV heeft geen heffingskoring op mijn uitkering toegepast, daar heb ik over gebeld vanochtend en ik kreeg als antwoord: Ach mevrouw Gwennie, wat goed van u om dat te ontdekken, zo ziet u maar weer dat we elkaar altijd kunnen helpen............omdat mijn klompen braken en mijn broek afzakte en de vullingen uit mijn kiezen sprongen kon ik daar even niet gepast op reageren en heb die doos maar gelijk gegeven met een vriendelijk, zeer schijnheilig lachje, dat dan weer wel
Welterusten allemaal en ik hoop toch nog op wat positieve reacties
zaterdag 9 oktober 2010 om 03:23
Tja, dan is het maar net de vraag wat je een positieve reactie vindt natuurlijk. Ik gok iemand die je gaat vertellen dat het geweldig is dat je het diepe in gaat. Dus ik zal niet reageren, maar gewoon even wat dingen vragen waar ik nieuwsgierig naar ben.
Als je wasmachine kapot gaat, waar ga je dan een nieuwe van kopen?
En als je spaargeld op is, hoe ga je dat dan aanvullen?
Wat ga je doen als je een baan kunt krijgen die je wèl uit de WW helpt, maar niet méér, of zelfs minder oplevert dan je huidige (eindige!) uitkering?
Wat ga je doen als je geen baan vindt en in de bijstand terechtkomt?
Heb je in je berekening die uitkomt op ¤50,- per week ook rekening gehouden met onvoorziene kosten, en bestaande kostenposten die volgend jaar zullen stijgen zoals het eigen risico van je zorgverzekering?
Not to rain on your parade, maar ik denk oprecht dat je gelukkiger zult zijn in een minder 'fantastisch' huis maar mèt ruimte om adem te halen, dan in een over the top geweldig huis en financiële problemen die je niet kunt overzien.
Wat maakt dat het zo verscrhikkelijk moeilijk voor je is om te accepteren dat er dingen zijn die (in ieder geval op dit moment) onbereikbaar zijn omdat je ze niet kunt betalen?
Als je wasmachine kapot gaat, waar ga je dan een nieuwe van kopen?
En als je spaargeld op is, hoe ga je dat dan aanvullen?
Wat ga je doen als je een baan kunt krijgen die je wèl uit de WW helpt, maar niet méér, of zelfs minder oplevert dan je huidige (eindige!) uitkering?
Wat ga je doen als je geen baan vindt en in de bijstand terechtkomt?
Heb je in je berekening die uitkomt op ¤50,- per week ook rekening gehouden met onvoorziene kosten, en bestaande kostenposten die volgend jaar zullen stijgen zoals het eigen risico van je zorgverzekering?
Not to rain on your parade, maar ik denk oprecht dat je gelukkiger zult zijn in een minder 'fantastisch' huis maar mèt ruimte om adem te halen, dan in een over the top geweldig huis en financiële problemen die je niet kunt overzien.
Wat maakt dat het zo verscrhikkelijk moeilijk voor je is om te accepteren dat er dingen zijn die (in ieder geval op dit moment) onbereikbaar zijn omdat je ze niet kunt betalen?