nu ben ik het zat! (kattenoverlast in tuin)

28-03-2014 09:46 157 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Een poos terug heb ik een topic geopend met de vraag of iemand tips had tegen de vele katten die onze tuin als kattenbak gebruiken, heb al het een en ander geprobeerd qua tips (plantjes, koffieprut en cacaodoppen).

Verder hebben we op "strategische plekken" gaas en prikkels, echter springen die beesten er gewoon overheen. (Heb helaas geen wateraansluiting, dus zo'n waterding is geen optie)

Hoewel het misschien overdreven klinkt is bij mij de maat vol, letterlijk élke dag dat ik naar buiten ga zitten er circa 5 kattendrollen óp het gras en naast onze (nieuwgekochte) plantjes.

Ik weet gewoon dat wanneer mijn kinderen even in de tuin willen spelen ik eerst met een schepje al die vieze stront moet weghalen, wat ook lekker in het gras blijft kleven.

Wat een enorme aso ben je dan, als je je huisdier lekker de gehele dag buiten laat en voor overlast laat bezorgen. Ik krijg bijna de neiging mij op hetzelfde asoniveau te verlagen en poepluiers of de kattenpoep in hun eigen tuin of brievenbus te flikkeren (uiteraard blijft dit bij een fantasie).

Vraag: hoe zou jij reageren als jij op het gedrag van je kat aangesproken wordt?
Is schrikdraad geen optie?

http://www.afrasteringonline.nl/schrikdraad-katten
quote:schouderklopje schreef op 29 maart 2014 @ 00:22:

[...]

Wie de oplossing heeft, heeft een goudmijntje in handen.Naar de boerderij brengen waar hij naar hartenlust kan schijten zonder buren tot last te zijn, desnoods op de mestvaalt of in het groene gras tussen de koeien. Op de koop toe heeft je kat nog een beter leven dan in de stad waar hij zich helemaal te buiten kan gaan aan muizen vangen.
quote:tillywowo schreef op 28 maart 2014 @ 22:44:

[...]

Dankje! Afrikaantjes nog geen succes hier, de sinaasappelschillen zijn makkelijk te proberen! Heeft het gewerkt bij jou? Bedankt!!

ehm, geen idee Tillywowo, heb zelf een kat dus deze tactieken niet nodig. Ook niet vanuit de buurt trouwens want meerderen buren hebben hun kat gewoon loslopen. Ik erger me er daarom ook niet aan noch hoef ik die buurtkatten weg te jagen, dat doet onze kat wel vanwege territoriumgedrag. Nu heb ik een tuin van 15m bij 40m dus heb daardoor al sowieso weinig last van andere katten.

Wil niet zeggen dat ik me niet kan voorstellen dat je er niet op zit te wachten.
wij slapen nooit.
quote:mats schreef op 28 maart 2014 @ 21:27:

Ik heb werkelijk nooit een hekel aan katten gehad maar de hele buurt heeft katten en uiteraard is mijn tuin de ontmoetingsplek.

Van de helft weet ik niets eens waar ze thuis horen want anders was er even aangebeld met het vriendelijke verzoek om het dier als "huis"dier te beschouwen.

Niet alleen poepen maar ook sproeien tegen je pas gewassen auto of een heerlijke vechtpartij midden in de nacht.. zwaar irritant want de eigenaren wonen meestal om de hoek en worden er niet wakker van.

Als een hond een bolus op de stoep legt dan is dat vies en asociaal van het baasje dat hij het laat liggen, bij een kat is dat dan anders!?

Het voorjaar komt er weer aan dus komen er ook weer jonge vogeltjes die nog niet kunnen vliegen.. als je de buren dan vraagt om de katten binnen te houden omdat zo'n vogeltje ook een kans verdient dan worden de schouders opgehaald "dat is de natuur"... maar ondertussen ben ik bang dat ik voor het zoveelste jaar een afgekauwd karkas aantref.

Een tuigje is geen optie want dan hangt de kat zichzelf op over de schutting... tja, ook dat is de natuur..Ja, heel natuurlijk zo'n tuigje, zie je bij alle dieren in het wild ook, leeuwen met een tuigje, vogels met een tuigje, allemaal geheel natuurlijk, daar worden ze mee geboren
quote:schouderklopje schreef op 29 maart 2014 @ 00:22:

[...]

Wij hadden vroeger thuis een kat en wij hadden een ommuurde stadstuin met muren van 3 meter hoog en nog wist het beest er uit te komen. Of je moet he-le-maal niks in je tuin hebben staan.

Mijn kat kan ook zeer hoge sprongen maken en klimt (via de regenpijp) met gemak over de schutting van de buuf heen.

Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat ik kan aanbieden aan buren, dan op gezette tijden poep komen scheppen bij ze. Mijn kat kan ik niet binnenhouden. Heb dat rondom catsratie moeten doen en het beest werd gek en vloog bij mij nog net niet in de gordijnen. Op de kattenbak doet ze niks meer (heb al een half jaar niet hoeven verschonen). Het geluk is dat ze het grootste deel bij ons in de tuin poept en plast en verder is er een groot bos naast de deur waar ze loopt te struinen. Dus ik heb nog geen klachten gehoord van buren. Denk dat ze vooral in het bos haar wandelingen maakt.

Maar ik zou serieus niet weten hoe ik een kat moet beperken in haar vrijheid (tuigje hebben we geprobeerd toen ze nog een kitten was, maar ze wurgt zichzelf ermee of draait zichzelf vast aan struiken en tafelpoten).

Wie de oplossing heeft, heeft een goudmijntje in handen.

Een net/gaas spannen over je 3meter hoge muur, zorgen dat er geen klimtoestellen dicht genoeg bij de muur staan, zorgen dat ze niet aan de regenpijp kan,...

Ik blijf erbij dat alleen katteneigenaars met zo'n excuus wegkomen. Als mensen een hond hebben die twee keer ontsnapt, of een paard dat steeds uit zijn wei springt, komen die mensen er echt niet mee weg op te zeggen: Tja, het is een echte Houdini...
Mijn voorstel is, om een petitie aan de 2e kamer aan te bieden inzake een wetswijziging t.a.v. het hebben of houden van katten.

Een kat wordt gezien als een huisdier, net zoals een hond dat ook is. Voor een hond gelden regels, zoals dat een hond buiten niet vrij mag rondlopen, tenzij dat op een plek is, waar dat duidelijk staat aangegeven, of op het eigen erf.

Mijn achterburen hebben 2 katten, die in onze tuin hun behoefte doen. Ik heb mijn achter- buurman op de hoogte gebracht van het feit, dat als wij in onze tuin zijn, wij in de lucht zitten van de poep van zijn katten.

Hierop antwoordde mijn buurman, dat hij dit heel vervelend vindt, maar er niets aan kan doen.

Ergo, het interesseert hem totaal niet, dat ik overlast ondervind van zijn katten.

Ik heb hem gezegd, dat ik passende maatregelen zal nemen, als ik 1 van zijn katten aantref in mijn tuin.

Hij vroeg mij wat ik dan zou doen. Antwoord: Helemaal natspuiten. Hij vindt dit dierenmishandeling en dreigde mij dan wel even aan te zullen pakken.

Er zijn mijns inziens wel degelijk dingen, die hij kan doen om de overlast voor ons weg te nemen.

Hij kan b.v. over de brug komen met een vergoeding voor de voorzieningen, die ik moet treffen om zijn katten uit mijn tuin te houden.

Tot slot: als een kat een huisdier is, hou het dier dan ook thuis. Als een kat de gehele dag buiten rondzwerft, dan is het een zwerfkat.
Verschrikkelijk, ik ken het! Wij hebben hier ook continu de katten van de buren in de tuin lopen. Wij hebben rondom onze vogelkooi een stroomdraadje gespannen om ze te laten schrikken (nee geen 220, gewoon een klein tikje waar ze niks aan overhouden) in de hoop dat ze wegblijven... maar helaas zijn deze kattenkrengetjes nergens bang voor. Ook met een waterpistool achter ze aan rennen heeft geen zin.

Wat mijn oom doet met de poezen van zijn buurvrouw... als ze in zijn tuin zitten oppakken en over de schutting mieteren. Hetzelfde doet hij met de poep van deze katten! Hij heeft zijn tuinhek/schutting af moeten maken met prikkeldraad om de beesten weg te houden.

Ik snap dat een kat buiten hoort, net zoals een hond eigenlijk. Het is bullshit om te zeggen dat je een kat niet kan afleren bij de buren op visite te gaan. Vanaf jongs af aan meteen een halsbandje om en een stuk touw en in je eigen tuin laten lopen. Als ze dat eenmaal gewend zijn komen ze later, zonder halsbandje, niet verder dan je eigen tuinmuren!

En TO ... zou misschien toch proberen om de poepjes eens over de schutting te mieteren ;) Verder... misschien prikkeldraad (net zoals in gevangenissen) op je schutting ?!

Succccces!
Think it, say it, do it!
quote:pluffie schreef op 14 augustus 2015 @ 09:30:

Verschrikkelijk, ik ken het! Wij hebben hier ook continu de katten van de buren in de tuin lopen. Wij hebben rondom onze vogelkooi een stroomdraadje gespannen om ze te laten schrikken (nee geen 220, gewoon een klein tikje waar ze niks aan overhouden) in de hoop dat ze wegblijven... maar helaas zijn deze kattenkrengetjes nergens bang voor. Ook met een waterpistool achter ze aan rennen heeft geen zin.

Wat mijn oom doet met de poezen van zijn buurvrouw... als ze in zijn tuin zitten oppakken en over de schutting mieteren. Hetzelfde doet hij met de poep van deze katten! Hij heeft zijn tuinhek/schutting af moeten maken met prikkeldraad om de beesten weg te houden.

Ik snap dat een kat buiten hoort, net zoals een hond eigenlijk. Het is bullshit om te zeggen dat je een kat niet kan afleren bij de buren op visite te gaan. Vanaf jongs af aan meteen een halsbandje om en een stuk touw en in je eigen tuin laten lopen. Als ze dat eenmaal gewend zijn komen ze later, zonder halsbandje, niet verder dan je eigen tuinmuren!

En TO ... zou misschien toch proberen om de poepjes eens over de schutting te mieteren ;) Verder... misschien prikkeldraad (net zoals in gevangenissen) op je schutting ?!

Succccces!Hij weet dat dit strafbaar is als mens of dier zich verwond?
Emmer water erover.
Wat vinden jullie van vogels die op ramen poepen of op tuinmeubels enz?

Dat vraag ik mij altijd af als mensen over los lopende katten hebben...
quote:zonnebloemje schreef op 14 augustus 2015 @ 16:19:

Dat vraag ik mij altijd af als mensen over los lopende katten hebben...

Die vogels hebben geen eigenaar die verantwoordelijk is.

Overigens hebben vogels nog nooit mijn tuin verpest of laten stinken of dingen gesloopt of mij midden in de nacht wakker gehouden.
Alleen kattenbezitters hebben het idee dat anderen verantwoordelijk zijn voor het oplossen van de overlast die hun huisdieren veroorzaken. Gelukkig heb ik een zeer geducht middel tegen katten in de tuin, alles op 4 voeten wat een stap over de muur zet word zonder pardon opgevreten en ik wil geen gezeur of tranen want dan moest je maar zorgen dat ze niet op mijn terrein komen.
quote:mara2 schreef op 14 augustus 2015 @ 15:10:

Emmer water erover.Zelfs dat hielp niet hier. De kat kwam vrolijk aangewandeld tussen de containers in onze voortuin. Ging naast me staan en dacht dat ik wel wilde spelen. Ja idd, met een plens water beest was zeiknat en sprong weg naar de tuin van de buren. Heeft zich daar zitten schoonlikken. Uur later...zat ie in mijn tuin te graven om te gaan schijten! Ben naar buiten gelopen en heb hem weggejaagd. Maar schiet dus niet op. Wij gaan de voortuin nu maar betegelen en met plantenbakken werken ipv een stuk tuin. Hopelijk blijft ie dan wel weg.
quote:khemam schreef op 14 augustus 2015 @ 21:35:

Alleen kattenbezitters hebben het idee dat anderen verantwoordelijk zijn voor het oplossen van de overlast die hun huisdieren veroorzaken. Gelukkig heb ik een zeer geducht middel tegen katten in de tuin, alles op 4 voeten wat een stap over de muur zet word zonder pardon opgevreten en ik wil geen gezeur of tranen want dan moest je maar zorgen dat ze niet op mijn terrein komen.Opgevreten door????
De hond natuurlijk
De tip. Maak een zandbak achter in je tuin. Katten poepen er graag. Geen drrollen meer op het gras.
quote:Louise70 schreef op 14 augustus 2015 @ 22:27:

De tip. Maak een zandbak achter in je tuin. Katten poepen er graag. Geen drrollen meer op het gras.Dat zorgt er niet voor dat je niet meer in de stank zit. En je zou wel gek zijn om die beesten ook nog eens een openbaar toilet te geven en daarvoor een stuk van je eigen tuin op te offeren. Die beesten hebben gewoon niks in andermans tuin te zoeken. Ik verwacht van mijn buurman ook niet dat ie een openbaar toilet in zijn achtertuin zet, zodat ik daar lekker kan gaan zitten schijten.
quote:zonnebloemje schreef op 14 augustus 2015 @ 16:19:

Dat vraag ik mij altijd af als mensen over los lopende katten hebben...Wat vind jij dan van honden die in jouw tuin poepen? Oh, dat is natuurlijk heel wat anders....
volgens de wet:

De bezitter van een dier is aansprakelijk voor schade die dat dier veroorzaakt, en het betekend dat de bezitter van het dier voor de kosten opdraait. Daarbij doet het er niet toe zake of die bezitter "schuldig" is of niet. Bij deze aansprakelijkheid gaat het niet om "schuld", maar om het feit dat de bezitter van het dier het risico draagt. De achtergrondgedachte is dat dieren nu eenmaal eigen energie hebben, en daarom soms onvoorspelbaar gedrag vertonen. Als door dat gedrag schade ontstaat, is iemand daarvoor verantwoordelijk, zonder dat er sprake is van "schuld".

Kat is wel degelijk een huisdier, oftewel in bezit van de "eigenaar", en zodoende is de eigenaar dus wettelijk aansprakelijk voor de schade. Ik snap wel dat dit niets tegen drollen in de tuin doet. maar wel voor de eigenaar van een voillere/vissen, kapot gemaakte planten, en het geeft denk ik ook aan dat de eigenaar degene is die de beschermende maatregelen moet nemen en niet degene die er last van heeft. Want zijn risico, niet dat van jou.
Mijn buren hebben zo’n systeem in de voortuin met schrikdraad om katten uit hun tuintje te weren. Nu poept echter hun eigen kat voortdurend in de tuin van de buren. Ik Heb hen aangesproken en gevraagd of ze zich realiseerden dat hun kat nu voortdurend bij de buren poept. Vervolgens krijg ik het antwoord dat ze hun kat erop zullen aanspreken maar dat ze niet denken dat die er niet naar zal luisteren.
1 april!
iones schreef:
01-04-2018 22:34
1 april!

Nee helaas geen 1 april mop!
Mijn buren hebben kattenschrikdraad in hun voortuin terwijl hun eigen kat bij de buren poept! En dat antwoord kreeg ik echt toen ik er beleefd op wees dat hun eigen kat in de tuinen van de buren poept.
Vandaag heb ik weer drollen geschept. Mijn vingers jeuken om de drollen over de heg te gooien tussen het schrikdraad.......
pixiemorgan schreef:
28-03-2014 11:24
Nou ja, moet je bij deze discussie gewoon eens het woord "kat" vervangen door "hond" en dan wordt de discussie ook ineens heel anders.

Want dat een hond in andermans tuin schijt is natuurlijk voor (bijna) niemand acceptabel.

Ik snap je echt hoor, TO. Ik ben zelf katteneigenaar en ik begrijp tóch je frustratie. Ik heb er alleen niet echt een oplossing voor. Ja, dat katteneigenaren ervoor zorgen dat hun kat niet meer uit de tuin kan komen. Ik denk dat ik dat zou doen, als ik mijn katten buiten zou laten.
Mmm dankzij buurhonden zeg maar HR honden kan ik niet eens gebruik maken van mijn tuin en mijn hond en katten durven ook niet meer. Mag ook allemaal in Nederland. Dus breek me de bek niet open.
2014? Nja.. katten blijven kakken natuurlijk. Maar die bek staat dus al effe open.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Bloemnon schreef:
02-04-2018 00:21
Nee helaas geen 1 april mop!
Mijn buren hebben kattenschrikdraad in hun voortuin terwijl hun eigen kat bij de buren poept! En dat antwoord kreeg ik echt toen ik er beleefd op wees dat hun eigen kat in de tuinen van de buren poept.
Vandaag heb ik weer drollen geschept. Mijn vingers jeuken om de drollen over de heg te gooien tussen het schrikdraad.......
Moet je gewoon doen! Het zijn aso's en zij gaan niet uit van het principe "wat jij niet wil dat jou geschiedt, doe dat ook een ander niet". Ze willen dat hun eigen kat niet bij hen schijt, dus moet hij dat maar bij de buren doen. Fraai!

Mieke, jij moet echt verhuizen! Jij woont echt in een tokkiebuurt als je het mij vraagt. Als je je EIGEN dieren nog niet met een gerust hart los kunt laten in je EIGEN tuin, dan zit je er niet goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven