olieverf nat-in-nat
zaterdag 23 juni 2018 om 06:31
Welke kenner kan mij adviseren?
Ik wil materiaal aanschaffen voor de nat-in-nat techniek (olieverf). Om de techniek te oefenen ga ik beginnen met filmpjes van de onvolprezen bob Ross. Ik kies voor landschappen.
De materialen van zijn label zijn ontzettend duur. Echt honderden euro’s. Nu ben ik op zoek naar info over welke oefenmaterialen ik als goedkoper alternatief kan aanschaffen. Het hoeft nog geen topkwaliteit te zijn, maar wel voldoende om goed te kunnen oefenen.
Ik heb al een internet-zoekslag gemaakt. De volgende vragen heb ik:
- doek van action, is dat bruikbaar of te lage kwaliteit?
- welk alternatief is er voor dat “liquid white” dat hij als basis gebruikt? Kan ik verdunner (welke?) gebruiken om witte olieverf te verdunnen?
- hoe breng je die basis op het doek aan? Op de filmpjes is zijn doek al geprareerd nl.
- welk merk goedkopere penselen zijn goed genoeg? Welke penselen moet ik perse aanschaffen (maat). Is het nodig om meerdere penselen te hebben zodat je niet tussentijds hoeft te reinigen en de kwast niet te nat is?
- waar maken jullie je kwasten mee schoon?
- ik heb olieverf tubes van de action gekocht. Zelfde kleurbenamingen als bij de Ross-verf. Is dat goed genoeg?
Ik ben benieuwd.
Ik wil materiaal aanschaffen voor de nat-in-nat techniek (olieverf). Om de techniek te oefenen ga ik beginnen met filmpjes van de onvolprezen bob Ross. Ik kies voor landschappen.
De materialen van zijn label zijn ontzettend duur. Echt honderden euro’s. Nu ben ik op zoek naar info over welke oefenmaterialen ik als goedkoper alternatief kan aanschaffen. Het hoeft nog geen topkwaliteit te zijn, maar wel voldoende om goed te kunnen oefenen.
Ik heb al een internet-zoekslag gemaakt. De volgende vragen heb ik:
- doek van action, is dat bruikbaar of te lage kwaliteit?
- welk alternatief is er voor dat “liquid white” dat hij als basis gebruikt? Kan ik verdunner (welke?) gebruiken om witte olieverf te verdunnen?
- hoe breng je die basis op het doek aan? Op de filmpjes is zijn doek al geprareerd nl.
- welk merk goedkopere penselen zijn goed genoeg? Welke penselen moet ik perse aanschaffen (maat). Is het nodig om meerdere penselen te hebben zodat je niet tussentijds hoeft te reinigen en de kwast niet te nat is?
- waar maken jullie je kwasten mee schoon?
- ik heb olieverf tubes van de action gekocht. Zelfde kleurbenamingen als bij de Ross-verf. Is dat goed genoeg?
Ik ben benieuwd.
zaterdag 23 juni 2018 om 07:06
Geen tips mbt materialen, maar waarom volg je niet een keer een Bob Ross workshop. Dan kun je daar al je vragen kwijt en krijg je ook 'live' tips mbt de techniek.
Ik heb dat een paar jaar geleden gedaan en mijn Bob Ross-schilderij staat nog steeds te pronken in de woonkamer
Ik deed dat destijds in 't Oude Badhuis in Amsterdam Noord. Geweldige instructeur!
Ik heb dat een paar jaar geleden gedaan en mijn Bob Ross-schilderij staat nog steeds te pronken in de woonkamer
Ik deed dat destijds in 't Oude Badhuis in Amsterdam Noord. Geweldige instructeur!
.
zaterdag 23 juni 2018 om 07:14
Hoiimpala schreef: ↑23-06-2018 07:06Geen tips mbt materialen, maar waarom volg je niet een keer een Bob Ross workshop. Dan kun je daar al je vragen kwijt en krijg je ook 'live' tips mbt de techniek.
Ik heb dat een paar jaar geleden gedaan en mijn Bob Ross-schilderij staat nog steeds te pronken in de woonkamer![]()
Ik ben daar al eens geweest! Was idd erg leuk. Nu ga ik lekker aan de slag thuis.
zaterdag 23 juni 2018 om 08:54
Goedkope doeken van de Action zijn prima om te oefenen. Al het goedkope spul is prima om te beginnen. Pas als je zelf weet waarom het materiaal minder goed werkt, ben je toe aan iets duurders.
Duurder materiaal gaat vooral langer mee. De verf verkleurt minder snel, de doeken vergelen minder snel, de kwasten verharen minder snel.
Drie kwasten is voldoende om te beginnen. Er zaten er drie in mijn starterspakket van de kunstacademie en daar heb ik het hele eerste jaar genoeg aan gehad. Nou deden wij geen Bob Ross, maar dat is weer een ander verhaal.
Duurder materiaal gaat vooral langer mee. De verf verkleurt minder snel, de doeken vergelen minder snel, de kwasten verharen minder snel.
Drie kwasten is voldoende om te beginnen. Er zaten er drie in mijn starterspakket van de kunstacademie en daar heb ik het hele eerste jaar genoeg aan gehad. Nou deden wij geen Bob Ross, maar dat is weer een ander verhaal.
zaterdag 23 juni 2018 om 08:56
Hoi Hasse, ik ben gediplomeerd kunstenaar. Hier volgen mijn tips :
- gebruik geen doek van de Action. Deze doeken zijn van slechte kwaliteit. Het is zonde als je uren aan een werk heb besteed, je hebt een mooi resultaat en je hebt het op een snertdoek geschilderd dat krom trekt.
- gebruik olieverf van Rembrandt of van Gogh. Olieverf dat goedkoper is bevat veel minder pigment. De kleuren zijn fletser en de verf is minder prettig om mee te werken. Bovendien vervagen de kleuren sneller.
- om de verf te verdunnen maak je zelf een medium van 50% White spirit ( terpentine) en 50% lijnolie. Als je wilt dat de verf sneller droogt gebruik je meer White spirit in het mengsel of je gebruik alleen White spirit. Het resultaat op je doek wordt daar wel schraler van, minder rijk.
- opgespannen (wit) doek hoeft niet geprepareerd te worden. Als je ongeprepareerd doek koopt, dan behandel je dat met 1 of twee lagen witte latex.
- kwasten van de Action zijn om te beginnen wel goed genoeg, tenzij ze haar verliezen of snel wijd uit gaan staan, dat is een kwestie van geluk of pech hebben. Koop een stuk of 5 maten van klein naar groot. Afhankelijk van hoe groot je wilt gaan werken. 1 brede kwast is wel handig voor grote vlakken. Ik gebruik rechte, platte kwasten en zogenaamde “kattentongen” van varkenshaar en synthetisch materiaal. Ronde Marterharen kwasten hou ik niet van. Maar dat is persoonlijk.
- je kunt kwasten tussendoor prima met terpentine reinigen en even afdrogen met keukenpapier. Je kunt er dan gewoon mee verder schilderen. Dat is niet te nat.
- kwasten maak je oppervlakkig schoon met terpentine en daarna net warm water en groene zeep.
- om dure olieverf te besparen kun je je werk opzetten met acryl verf. Koop dan wel Amsterdam verf om dezelfde reden als hierboven beschreven. Nadat je met acryl een opzet hebt gemaakt kun je er met olieverf overheen. (Andersom niet)
Heel veel schilderplezier !
- gebruik geen doek van de Action. Deze doeken zijn van slechte kwaliteit. Het is zonde als je uren aan een werk heb besteed, je hebt een mooi resultaat en je hebt het op een snertdoek geschilderd dat krom trekt.
- gebruik olieverf van Rembrandt of van Gogh. Olieverf dat goedkoper is bevat veel minder pigment. De kleuren zijn fletser en de verf is minder prettig om mee te werken. Bovendien vervagen de kleuren sneller.
- om de verf te verdunnen maak je zelf een medium van 50% White spirit ( terpentine) en 50% lijnolie. Als je wilt dat de verf sneller droogt gebruik je meer White spirit in het mengsel of je gebruik alleen White spirit. Het resultaat op je doek wordt daar wel schraler van, minder rijk.
- opgespannen (wit) doek hoeft niet geprepareerd te worden. Als je ongeprepareerd doek koopt, dan behandel je dat met 1 of twee lagen witte latex.
- kwasten van de Action zijn om te beginnen wel goed genoeg, tenzij ze haar verliezen of snel wijd uit gaan staan, dat is een kwestie van geluk of pech hebben. Koop een stuk of 5 maten van klein naar groot. Afhankelijk van hoe groot je wilt gaan werken. 1 brede kwast is wel handig voor grote vlakken. Ik gebruik rechte, platte kwasten en zogenaamde “kattentongen” van varkenshaar en synthetisch materiaal. Ronde Marterharen kwasten hou ik niet van. Maar dat is persoonlijk.
- je kunt kwasten tussendoor prima met terpentine reinigen en even afdrogen met keukenpapier. Je kunt er dan gewoon mee verder schilderen. Dat is niet te nat.
- kwasten maak je oppervlakkig schoon met terpentine en daarna net warm water en groene zeep.
- om dure olieverf te besparen kun je je werk opzetten met acryl verf. Koop dan wel Amsterdam verf om dezelfde reden als hierboven beschreven. Nadat je met acryl een opzet hebt gemaakt kun je er met olieverf overheen. (Andersom niet)
Heel veel schilderplezier !
anoniem_370937 wijzigde dit bericht op 23-06-2018 09:10
6.50% gewijzigd
zaterdag 23 juni 2018 om 08:59
zaterdag 23 juni 2018 om 09:05
Hier zit ook wel wat instroman schreef: ↑23-06-2018 08:59Ik weet niets van olieverf, maar ik weet dat mijn docent voor aquarel ons gewoon de verf van de Xenos aanraadde om te beginnen.
Het zit hem niet in de kwaliteit verf, het zit hem in de lol die je erin hebt. Als je chagrijnig wordt van de prijs of van de slechte kleurkwaliteit, dan koop je andere.
Maar ik denk er toch anders over : als je niet weet hoe het is om met echt fantastisch materiaal te werken (zoals Rembrandt verf) dan weet je niet beter en blijf je misschien hangen bij slechte kwaliteit. Daarnaast is het echt een genot om met hooggepigmenteerde verven te werken. De kleuren en de plastisiteit zijn echt fantastisch ! Die ervaring mis je dan. Misschien 1 of 2 tubes uitproberen naast je startersmateriaal van de Xenos ?
anoniem_370937 wijzigde dit bericht op 23-06-2018 09:09
3.94% gewijzigd
zaterdag 23 juni 2018 om 09:08
Dit is de beste tip! We zijn eruit. Koop de goedkoopste verf en dan twee of drie tubes dure om te vergelijken.Ouwedibbes schreef: ↑23-06-2018 09:05Hier zit ook wel wat in![]()
Maar ik denk er toch anders over : als je niet weet hoe het is om met echt fantastisch materiaal te werken (zoals Rembrandt verf) dan weet je niet beter en blijf je misschien hangen bij slechte kwaliteit. Daarnaast is het echt een genot om met hooggepigmenteerde verven te werken. Dat mis je dan. Misschien 1 of 2 tubes uitproberen naast je startersmateriaal van de Xenos ?![]()
En heb je al eens op Marktplaats gekeken? Ik kom wel eens materiaal tegen “wegens beëindigen hobby”.
zaterdag 23 juni 2018 om 17:03
Lijnolie via webwinkels als de Kwast, Gersteacker of Deva. Of die van de Gamma goed is weet ik niet. Gekookt of ongekookt heb ik nog nooit van gehoord. Gewoon lijnzaadolie voor kunstenaars. Basis laag aanbrengen met roller geeft een glad en tegelijk wat korrelig effect. Een kwast wat streperig. Dat blijf je zien dus goed om over na te denken. Het beïnvloed het uiteindelijke resultaat. Ligt eraan welk effect je wilt bereiken. Uitproberen dus !HasseSimonsdochter schreef: ↑23-06-2018 11:58Hey bedankt voor de reacties
Waar koop ik lijnolie? Moet dat gekookt pf ongekookt zijn? Is die van de gamma goed?
Hoe breng ik die basislaag aan? Met een lakroller? Of kwast? Hoe dik?
dinsdag 26 juni 2018 om 20:53
Hey,
Nou even een update over wat ik gekocht heb (misschien kan iemand zn voordeel ermee doen).
Bij xenos: olieverf papier
Bij pipo’s: lijnzaadolie, witte olieverf grote tube, paletmes
Bij gamma op advies van Pipo: een dikke kwast.
Bij action: olieverf tubes. Dunne canvas (soort dik papier).
Zelf liquid white gemaakt van witte olieverf en lijnzaadolie. Ging best goed.
Ik heb al drie bob Ross schilderijen gemaakt via YouTube. Superleuk en ik ben helemaal zen ervan.
Nou even een update over wat ik gekocht heb (misschien kan iemand zn voordeel ermee doen).
Bij xenos: olieverf papier
Bij pipo’s: lijnzaadolie, witte olieverf grote tube, paletmes
Bij gamma op advies van Pipo: een dikke kwast.
Bij action: olieverf tubes. Dunne canvas (soort dik papier).
Zelf liquid white gemaakt van witte olieverf en lijnzaadolie. Ging best goed.
Ik heb al drie bob Ross schilderijen gemaakt via YouTube. Superleuk en ik ben helemaal zen ervan.
woensdag 27 juni 2018 om 11:52
Mijn ervaring is dat de 'knutselcollectie' bij Xenos nogal eens wisselt. Dus tip: groot inslaan zolang het er is.Ouwedibbes schreef: ↑27-06-2018 10:23Klinkt goed TO !
En ik heb inderdaad iets aan jou tip : ik wist niet dat ze olieverf papier hebben bij Xenos. Dat heb ik nodig voor mijn studies. Dank je wel ! En veel succes en plezier met schilderen![]()