Ondankbare eters

25-06-2012 09:29 590 berichten
Grrr, ken je dat?

Zaterdag kwamen er vrienden eten. Hij, zij en drie kinderen. Omdat we weten dat ze redelijk 'gewoon' eten, besloten we om niet al te gek te koken. Maar zeg nou zelf, het is toch leuk als mensen een beetje hun best doen als je langskomt, toch? Macaroni doen we door de week wel weer.

Afijn, een heerlijke mexicaanse tomatensoep gemaakt, die ging nog wel. Maar toen het hoofdgerecht kwam begon iedereen toch moeilijk te kijken. Tomaten (voor konijnen), verse quacamole (heksen-snot), enchilada's met sla (weer konijnen), kidneybonen (wattes!?), chorizo en ui. De eerste reactie was 'lekker, pannekoeken!', vervolgens een zichtbare teleurstelling.

Het toetje, verse frambozen uit de tuin met slagroom en een bolletje ijs, werd ook maar alleen door moeder gegeten want de rest vond die 'bramen' zo zuur (!?).

Ik baalde er zo van. Ik begrijp dat mensen dol zijn op te lang gekookte sperziebonen (proef je toch niet met ketchup of appelmoes) maar leer je kinderen wel dingen te proeven. Ik hoorde vader voordat we aan tafel gingen al fluisteren 'als je het niet lekker vind, schuif je het maar aan de kant'. Ik durf te zweren dat ze op de terugweg langs de Mac zijn gereden. Gelukkig vonden mijn kinderen het heerlijk dus ik had niet voor niks de hele zaterdag in de keuken gestaan. Toch baalde ik er wel van. Ik had ze wel willen horen tegen elkaar in de auto op weg naar huis.

Voel me toch een beetje een slechte gastvrouw......
Alle reacties Link kopieren
quote:Pompadoer schreef op 25 juni 2012 @ 12:49:

[...]

Daar houdt het voor mij wel op hoor. Ik ga echt geen eten koken wat ik zelf met lange tanden naar binnen moet werken, om het mijn gasten naar de zin te maken.

Dat is weer het andere uiterste natuurlijk.

Aan de andere kant: je moet álles leren eten he?
quote:poppyseed schreef op 25 juni 2012 @ 12:50:

[...]

Volgens mij heb jij frustraties.Ah, ok. Ik zal eens vragen hier.
Jeumig dat gezeur altijd over eten en wat mensen wel en niet eten.

Als jij geen lever en tuinbonen lust, ga je het dan wel voor je kinderen maken, 'want ze moeten toch alles proeven'? NOu IK NIET!

En wat jij gemaakt heb, vind ik dus helemaal neit zo gewoon klinken. Wél lekker, echt eerlijk waar, maar mijn man zou er ook niets van gegeten hebben. M'n dochter een gedeelte, m'n zoon een ander gedeelte. En ja.. ik heb ze alles laten proeven. Behalve de tuinbonen en lever dus, want dat lust ik echt niet.
Later is nu
Ik vind dat het in een goede opvoeding thuishoort dat je eet wat je gastvrouw klaargemaakt heeft. Lekker of niet.

Als de kinderen dat niet doen zouden ze op zijn minst daarvoor door de ouders, die uiteraard het goede voorbeeld geven, vermaand moeten worden met excuus aan de gastvrouw.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:dreamer schreef op 25 juni 2012 @ 12:52:

Jeumig dat gezeur altijd over eten en wat mensen wel en niet eten.

Als jij geen lever en tuinbonen lust, ga je het dan wel voor je kinderen maken, 'want ze moeten toch alles proeven'? NOu IK NIET!

En wat jij gemaakt heb, vind ik dus helemaal neit zo gewoon klinken. Wél lekker, echt eerlijk waar, maar mijn man zou er ook niets van gegeten hebben. M'n dochter een gedeelte, m'n zoon een ander gedeelte. En ja.. ik heb ze alles laten proeven. Behalve de tuinbonen en lever dus, want dat lust ik echt niet.Wat gebeurd er met je als je het toch opeet, ookal lust je het niet? Dit is niet cynisch bedoeld, gewoon echt een oprechte vraag.
ja merano daar is iedereen het wel over eens. Maar het zal toch geen verrassing voor TO zijn dat haar vrienden lomp of onbeleefd uit de hoek kunnen komen. Ze zijn toch (desondanks) vrienden ?
.
quote:merano schreef op 25 juni 2012 @ 12:53:

Ik vind dat het in een goede opvoeding thuishoort dat je eet wat je gastvrouw klaargemaakt heeft. Lekker of niet.

.

Kom eens langs zou ik zeggen.

En laat me maar zien hoe je dit op zou lossen bij ons thuis.

(dan is gastvrouw vervangen door moeder of vader)

Wordt er een beetje moe van dat mijn kind dus niet goed opgevoed zou zijn omdat hij een heleboel eten niet in zijn mond stopt.

(wil niet zeggen dat ik eten snot noemen goedkeur)
quote:liv_1 schreef op 25 juni 2012 @ 12:52:

[...]

Dat is weer het andere uiterste natuurlijk.

Aan de andere kant: je moet álles leren eten he? Wij aten vroeger alles uit blik en diepvries (was modern in de jaren zeventig) tot aan de Suzi Wan nasi. Sterker nog, die vonden we héérlijk. Dus ik heb het wel geleerd...
Ik heb zelf lang geleden ook wel eens pannenkoeken staan bakken voor de kinderen van vrienden die in het hele koude buffet dat ik had klaargemaakt kennelijk niets eetbaars konden ontdekken.

Zo gek zou ik nu echt niet meer zijn. Als ze het echt niet bliefden dan aten ze maar niet.

Als die ouders mijn vrienden waren zou ik ze er op aanspreken, en ze zeker nooit meer te eten vragen.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Ik ben hier in huis de moeilijke eter, waar het niet 'lustten' aangaat. Ik lust heel erg weinig, of eigenlijk ik vind heel erg weinig daadwerkelijk lekker. De rest kan ik indelen van niet lekker tot heel vies. Als ik bij anderen eet eet ik zoveel mogelijk gewoon mee en zal er nooit opmerkingen over maken, zolang de ander ook geen opmerkingen maakt over wat ik evt niet opeet. Daarnaast heb ik ook nog twee kinderen. Dochter eet alles, dat is net een kliko, ze houdt niet van haring en het enige waar ze echt van gruwelt zijn kikkererwten, verder heeft ze nog nets geweigerd. Die zet je zo aan tafel. Zoon is van een andere orde, die is voor ontzettend veel dingen allergisch en daarmee dus een hele moeilijke eter om aan tafel te hebben.

Ik geef dus vaak aan dat mensen vooral net teveel moeite moeten doen en voor zoon neem ik vaak gewoon iets mee.
Als smaken zo ver uit elkaar liggen tussen vrienden dan kun je misschien beter iets anders organiseren dan een etentje.

Of anders ga je gourmetten, is toch speciaal uitgevonden zodat je met de hele familie met kerst kun eten zonder gezeur.
quote:Pompadoer schreef op 25 juni 2012 @ 13:01:

[...]

Wij aten vroeger alles uit blik en diepvries (was modern in de jaren zeventig) tot aan de Suzi Wan nasi. Sterker nog, die vonden we héérlijk. Dus ik heb het wel geleerd... Oh, en dat is víes! Nasi uit een blik, net zoals goulash uit een blik, yuk!
quote:eefjewentelteefje schreef op 25 juni 2012 @ 12:59:

[...]

Wordt er een beetje moe van dat mijn kind dus niet goed opgevoed zou zijn omdat hij een heleboel eten niet in zijn mond stopt.

(wil niet zeggen dat ik eten snot noemen goedkeur)Eet jij wel alles, Eefje?

quote:merano schreef op 25 juni 2012 @ 12:53:

Als de kinderen dat niet doen zouden ze op zijn minst daarvoor door de ouders, die uiteraard het goede voorbeeld geven, vermaand moeten worden met excuus aan de gastvrouw.

Wat ik al eerder zei, ik vind het ergens een rare beleefdheid. Ik heb mijn dochter wel geleerd om niet te mopperen en te zeuren en dat doet ze dus ook niet meer. Dat ze ervan proeft, prima. Dat ze het niet wil opeten, ook prima.

Ik vind het interessante van deze discussie dat ik me realiseer dat ik het net zo goed beleefd vind als gastvrouw om rekening te houden met wensen van mijn gasten. Ook de kinderen. Deels uit respect voor het kind zelf, niet lusten mag gewoon van mij. En deels ook uit vriendelijkheid naar de ouders toe want ik weet hoe ongemakkelijk je op je stoel zit met zo'n weinigluster.

Ik vind het niet zo zwart wit. Je houdt gewoon rekening met elkaar, dan komt het vanzelf meestal goed. En heb je een gezellige avond. Daar gaat het mij om.
quote:poppyseed schreef op 25 juni 2012 @ 12:54:

[...]

Wat gebeurd er met je als je het toch opeet, ookal lust je het niet? Dit is niet cynisch bedoeld, gewoon echt een oprechte vraag.

Als ik antwoord daar op mag geven, ik word misselijk en,heel vervelend, áls ik misselijk word dan kan ik het niet binnenhouden dan moet het er uit... hoe of waar dan ook.

Ik proef alles,en eet heel veel soorten voedsel maar wat ik niet lekker vind eet ik echt niet,ook niet uit beleefdheid

[...]

Wat gebeurd er met je als je het toch opeet, ookal lust je het niet? Dit is niet cynisch bedoeld, gewoon echt een oprechte vraag.

Ik ben een behoorlijk breed geörienteerde eter maar er zijn een paar dingen waarvan ik echt moet kokhalzen en daar is lever er een van. Ik denk echt niet dat het me zou lukken om meer dan een hapje naar binnen te werken.

En dan is er nog een categorie die ik gewoon 'ajakkes' vindt: daarvan zou ik de kleinst mogelijke beleefde portie eten.
quote:liv_1 schreef op 25 juni 2012 @ 13:02:

[...]

Oh, en dat is víes! Nasi uit een blik, net zoals goulash uit een blik, yuk!Tsss, heb jij dat nooit leren eten?
quote:Pompadoer schreef op 25 juni 2012 @ 13:06:

[...]

Tsss, heb jij dat nooit leren eten? Nee, en ik ben nog wel een jaren '70 kind!
Ik probeer alles (nou ja, bijna), maar als ik het echt niet lust (en dat is dan dus niet wennen aan een smaak, want dat verschil merk ik wel), dan eet ik het geen tweede keer. Waarom zou ik?
quote:merano schreef op 25 juni 2012 @ 13:03:

[...]

Eet jij wel alles, Eefje?

Het enige wat ik echt niet lust is grapefruit.

En ik ben niet zo gek op bouillon (waterige soepen) maar die eet ik wel als ik ze voorgeschoteld krijg.

Oorgaanvlees maak je me ook niet blij mee, maar ook dat eet ik netjes op.

Dus, ik lust en eet eigenlijk bijna alles (al heb ik dingen als larven, sprinkhanen ofzo nooit geprobeerd)

Hoezo eigenlijk?

[...]

Wat gebeurd er met je als je het toch opeet, ookal lust je het niet? Dit is niet cynisch bedoeld, gewoon echt een oprechte vraag.Hier ook kokhalzen. Soms overgeven. Die dingen eet ik dus niet, waar dan ook . Naar de wc vluchten lijkt me een grotere belediging voor degene die gekookt heeft dan het überhaupt niet opscheppen.
quote:eefjewentelteefje schreef op 25 juni 2012 @ 13:08:

[...]

Het enige wat ik echt niet lust is grapefruit.

En ik ben niet zo gek op bouillon (waterige soepen) maar die eet ik wel als ik ze voorgeschoteld krijg.

Oorgaanvlees maak je me ook niet blij mee, maar ook dat eet ik netjes op.

Dus, ik lust en eet eigenlijk bijna alles (al heb ik dingen als larven, sprinkhanen ofzo nooit geprobeerd)

Hoezo eigenlijk?Ze vraagt zich waarschijnlijk af of je zelf wel het goede voorbeeld geeft.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:eefjewentelteefje schreef op 25 juni 2012 @ 12:59:

[...]

(wil niet zeggen dat ik eten snot noemen goedkeur)

Ik geloof dat ik het kinderen aan tafel niet kwalijk zou nemen als ze niks willen proeven. Op het forum zie ik genoeg gedoe van ouders van moeilijke eters dus ik kan niet geloven dat dat zo maakbaar is.

Maar van volwassenen mag je toch op z'n minst verwachten dat ze iets proeven (dieet en principes uitgezonderd). En op die manier aan hun kinderen leren dat je dat in elk geval hoort te doen, als je volwassen bent, en dat je hoort je excuses aan te bieden aan de gastvrouw/gastheer als je iets niet lekker vindt of niet graag eet.
Wat eten we vanavond?
quote:dunschiller schreef op 25 juni 2012 @ 13:04:

[...]

Als ik antwoord daar op mag geven, ik word misselijk en,heel vervelend, áls ik misselijk word dan kan ik het niet binnenhouden dan moet het er uit... hoe of waar dan ook.

Ik proef alles,en eet heel veel soorten voedsel maar wat ik niet lekker vind eet ik echt niet,ook niet uit beleefdheidAls ik iets net lekker vind, dan word ik daar hoogstens een beetje naar van, maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit bij de eerste hap ergens misselijk van ben geworden... Lijkt me echt heel vervelend. Dus als ik iets niet lust kan ik het gelukkig nog wel naar binnen werken.
Ik hoorde trouwens van de week dat je iets twaalf keer moet proeven voordat je het lust, voordat je smaak eraan gewend is. Of je dat wilt is natuurlijk vers twee.
Wat eten we vanavond?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven