Op mijzelf wonen, maar hoe?

12-12-2013 12:30 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment woon ik (24) nog thuis, maar ik wil eigenlijk op mijzelf wonen, maar zit met een aantal problemen.

Ik heb namelijk geen vaste baan, waar ik wel al een tijd naar op zoek ben, maar ik kan niks vinden.

En word afgewezen als ik solliciteer.

Ik heb 2 oproepcontracten in de zorg, waar ik ongeveer gemiddeld voltijd werk, al hoewel er soms ook weken zijn dat ik minder kan werken, bijvoorbeeld 16 uur.

Ik sta ingeschreven voor huurwoningen, maar op de site staat steeds bij de slaagkans laag of zeer laag, heeft dit misschien te maken met dat ik nog geen vast contract heb?

Of met dat ik nog niet lang genoeg ingeschreven sta?

Ik heb verder heel weinig verstand van hoe ik het meer kan bevorderen, dat ik sneller aan een woning kom?

Ik wil opzich ook op kamers gaan, maar dan niet een kamertje van 4 bij 4 en met weinig privacy en ik wil ook niet meer in een studentenhuis omdat ik al 2 jaar klaar ben met studeren.

Ook loopt het thuis niet meer zo goed, ik heb veel ruzie met mijn ouders, en andere gezinsleden.

Ik ben er echt aan toe om op mijzelf te gaan.

Wie kan mij tips geven, wat ik moet doen?

Want ik weet ook niet of ik recht heb op bijvoorbeeld een gedeeltelijke uitkering, omdat ik geen vast werk heb.

Ik vind de situatie echt een beetje uitzichtloos op dit moment.
In welke regio zoek je?

Ik heb ook lang ingeschreven moeten staan voor ik een flat via de woningbouwvereniging kreeg (zuiden van het land), stond ongeveer 8 jaar ingeschreven. Je hebt ook woningbouwverenigingen die aan lotingen doen. Dan kun je met een beetje geluk al snel wat leuks vinden. Is vaak beter betaalbaar dan huren via een makelaar of een particuliere vereniging.

Anders zou ik toch gaan voor een kamer. Hoeft toch niet persé in een studentenhuis te zijn? Je hebt ook huizen waar allemaal werkende mensen wonen, dat is vaak rustiger.

Voordeel is dat je weinig hoeft te klussen want je hebt immers weinig ruimte en je bent dus niet veel spaargeld er aan kwijt.
quote:Ephina schreef op 12 december 2013 @ 13:00:

Ik zou nog even wachten.

Met 1000 spaargeld ga je het niet redden tenzij je een klein kamertje neemt. Nogmaals, in welke regio zoek je? Dat kan veel uitmaken en dan kan ik ff met je meezoeken.

Je moet rekening houden met het volgende;

Als je een huis/kamer gaat huren kamp je allereerst met de eerste maand huur, een maand huur aan borg, en een maand huur aan commissiekosten. Je moet dus 3x de huur in 1x af tikken.

Daarnaast zullen niet alle woningen zijn uitgerust met belangrijke dingen als een gasfornuis. Wassen kun je eventueel bij je ouders doen als je in de buurt gaat wonen.

Heb je zelf meubels? Een tv? Een bank? Stoelen? Bed wat je mee mag nemen?

Een studio is, indien je je eisen bijstelt, te vinden voor ongeveer 600 inclusief.

Huur=600

boodschappen=250

auto = 30 wegenbelasting, 35 verzekering

Telefoon=50

Sparen= 100

------------------------------------------

1065

Dat zou te doen moeten zijn. Maar alleen met een buffer achter de hand. En indien je 1800 hebt liggen, plus +/- 1000 voor inrichting.

Ik zoek in regio zuid-holland, woon zelf vlakbij Gouda...

Ik weet ook wel dat het moeilijk gaat worden, omdat ik niet een heel groot inkomen heb, op dit moment alleen ben.

Dat maakt me soms ook wel boos, dat het allemaal zo ingewikkeld is.

Ik heb wel wat spullen die ik mee kan nemen, bed, kast, bureau, verder zou ik idd wat moeten kopen, maar dat kan misschien 2de hans, of goedkoop.
Op de site van Camelot kun je kijken welke huizen er verhuurd worden. Ik weet niet in welke regio je woont. Je hoeft daar niet voorgedragen te worden oid. Je meldt jezelf aan voor een huis, je beschrijft waarom jij bij dat betreffende huis past en dan bekijken zij of je een betrouwbare huurder bent.
Ik kan het warenhuis in Leiden aanraden. Heb daar 4 prachtige eettafelstoelen gekocht voor 25 euro.

Vind je overal in zuidholland ok? Of liever in de buurt van Gouda zelf?
Met 24 ben je geen klein kind meer.

Ik vind dat je erg weinig kennis hebt voor een volwassene over hoe veel geld je nodig hebt om op je zelf te wonen. Over de procedures van de woningbouwvereniging waar je ingeschreven staat en of je eventueel recht hebt op een uitkering naast je werk.

Waarom informeer je je zelf niet beter.

Je hebt internet en telefoon dus google en bel.

Dat de slaagkans laag is, is waarschijnlijk omdat je nog niet lang genoeg staat ingeschreven. Op de site van de woningbouw staat ook een kopje waaronder vermeld staat welke woningen zijn toegewezen met het aantal punten/wachtduur (dat verschilt per woningbouwvereniging). Dan kan je zien hoe lang je nog moet wachten ongeveer.
http://nl.cameloteurope.com/8/0/home/ac ... anbod.html
Die studio van 700 euro zou ik niet aan beginnen met jouw inkomen.
quote:TiTaTamara schreef op 12 december 2013 @ 13:11:

Op de site van Camelot kun je kijken welke huizen er verhuurd worden. Ik weet niet in welke regio je woont. Je hoeft daar niet voorgedragen te worden oid. Je meldt jezelf aan voor een huis, je beschrijft waarom jij bij dat betreffende huis past en dan bekijken zij of je een betrouwbare huurder bent.Oke thnks ik ga dit proberen
quote:noralief schreef op 12 december 2013 @ 12:46:Met een vriendin lijkt me ook geen optie, omdat al mijn vriendinnen andere plannen hebben.. en ik denk dat het ruzie gaat worden dan.

Een woning delen met vreemden is mogelijk veel makkelijker dan met vriendinnen.

Met vriendinnen zijn er allerlei verwachtingen over samen gezellig koken en tv-kijken, en dat leidt tot allerlei gekrakeel als blijkt dat jij toch liever vanavond alleen iets doet, of als jij vriendin C op bezoek hebt en huisgenote B er even niet bij wil hebben.

Met vreemden zijn er geen verwachtingen, en heb je meer privacy dan met een vriendin. Een onbekende huisgenoot is namelijk meestal niet geïnteresseerd in jouw dates en andere privézaken.

Als je maar op tijd je rotzooi opruimt en niet te veel herrie maakt.

Nogmaals: ik zou een huis met andere werkende jonge mensen zoeken. Dat is qua huur en qua inrichting veel goedkoper dan een eigen woning willen.
quote:sugarmiss schreef op 12 december 2013 @ 13:12:

Met 24 ben je geen klein kind meer.

Ik vind dat je erg weinig kennis hebt voor een volwassene over hoe veel geld je nodig hebt om op je zelf te wonen. Over de procedures van de woningbouwvereniging waar je ingeschreven staat en of je eventueel recht hebt op een uitkering naast je werk.

Waarom informeer je je zelf niet beter.

Je hebt internet en telefoon dus google en bel.

Dat de slaagkans laag is, is waarschijnlijk omdat je nog niet lang genoeg staat ingeschreven. Op de site van de woningbouw staat ook een kopje waaronder vermeld staat welke woningen zijn toegewezen met het aantal punten/wachtduur (dat verschilt per woningbouwvereniging). Dan kan je zien hoe lang je nog moet wachten ongeveer.

Zo hallo,

Ik heb echt wel het een en ander geprobeerd hoor.

En idd dat ik weinig kans maak is denk omdat ik nog niet zo lang sta ingeschreven.

Ik informeer echt wel, alleen soms krijg je helemaal geen reactie er op terug.
http://link.marktplaats.nl/754607532

Ik denk dat zoiets perfect voor je zou zijn.

onder de 500 euro. Inclusief. Werkende huisgenoten, maar toch een zelfstandige woonruimte. Washok beschikbaar, dus geen wasmachine kopen..
Die van Ephina klinkt goed!!!
quote:noralief schreef op 12 december 2013 @ 13:09:

[...]Dat maakt me soms ook wel boos, dat het allemaal zo ingewikkeld is.

Kom op zeg, maak er geen drama van. Wat is er nou ingewikkeld aan?

Een eigen woning hebben is duur. Lang niet iedereen kan zich dat veroorloven. Daarom wonen zo veel mensen op kamers, in een studio of antikraak. Dat is niet ingewikkeld, maar gewoon fact of life in een klein land met heel veel inwoners die liefst allemaal een groot huis voor zichzelf alleen willen voor 300 euro per maand.

Ik ben op mijn 17e op kamers gegaan en heb tot mijn 29e met andere mensen mijn huis gedeeld, en vond dat meestal heel praktisch en gezellig, en soms een beetje irritant.
ephina, ziet er leuk uit!
Die van Ephina ziet er goed uit. Tenminste als je in die buurt zoekt.

Dan moet je wel heel snel reageren want er zijn nu vast viva forummers die meelezen en die denken Hé dat is net wat voor mij.
Ik heb het idee dat ze hospiteren (op een volwassen non-studentikoze manier ) vanwege de kennismakingsavond.
quote:noralief schreef op 12 december 2013 @ 12:46:

Mijn inkomsten zijn +/- 1000 tot 1300 euro per maand.

Omdat ik de ene maand meer werk als de andere.

Ik heb pas geïnformeerd naar een studio maar dat was 700 euro per maand, als er dan nog extra kosten en boodschappen bij komen, lukt het mij denk echt niet, omdat ik ook nog mijn zorgverzekering en auto heb.

Ik heb 1 maand terug een auto gekocht, dus er is heel veel spaar geld op omdat het een vrij nieuwe auto is.

Dus ik heb niet veel spaargeld over, 1000 euro ongeveer.

Met een vriendin lijkt me ook geen optie, omdat al mijn vriendinnen andere plannen hebben.. en ik denk dat het ruzie gaat worden dan.

En een tweedehandsje kon niet?

Niet zo handig van je.
Dit is wat meer gericht op studentenhuizen, maar je kunt er wel tips vandaan halen.

http://www.advalvas.vu.nl/tips-trucs/ho ... n-je-leren

http://blog.kamernet.nl/nl/tips-voor-hospiteren/
Als je niet veel geld verdient, kun je ook neit zulke hoge eisen stellen.

Toen ik ¤1300 netto verdiende woonde ik in een app van ¤400 exclusief en dat ging net. Verkijk je dus niet op de bijkomende kosten (en ik heb geen auto, alleen een fiets).
quote:noralief schreef op 12 december 2013 @ 13:16:

[...]

Zo hallo,

Ik heb echt wel het een en ander geprobeerd hoor.

En idd dat ik weinig kans maak is denk omdat ik nog niet zo lang sta ingeschreven.

Ik informeer echt wel, alleen soms krijg je helemaal geen reactie er op terug.

Ik vind dat Sugermiss wel een beetje gelijk heeft. Daarnet vroeg ik jou of je salaris netto was met als reactie "dat denk ik wel", nee dat weet je zeker of je berekend het in ieder geval.

Ik ben zelf 23 en had al ruim voordat ik op mezelf ging 3 jaar geleden alles tot in de puntjes berekend en uitgezocht wat ik wilde kopen qua meubels en wat dit mij ging kosten. Regelingen leer je vanzelf wel.

Heb je misschien iets aan mijn vorige post met alle maandlasten?

Je moet er ook inderdaad rekening mee houden dat de eerste maand extra duur is vanwege aansluitkosten, dubbele huur, etc.
Whatever we expect with confidence becomes our own self-fulfilling prophecy.
Ik vind eigenlijk helemaal niet dat ze de dingen goed op een rijtje heeft. Ze weet niet eens of haar inkomen 1000/1300 bruto of netto is, weet niet hoe de woningbouw werkt en denkt dat ze met zo'n salaris direct een heel huis kan krijgen... Dan sta je een beetje ver van de werkelijkheid af en vind ik je heel onvolwassen overkomen.

Een nieuwe auto kopen en amper spaargeld overhouden is ook niet slim. Denk je dat verhuizen geen geld kost? Je kan er van uitgaan dat sociale huur niet gaat lukken, dus reken maar op 3x kale huur als eerste maandlasten. Dat is dus al snel 1500 euro. Dan nog je verhuizing, wat meubels kopen en misschien wat verf en gordijnen en je bent zomaar 2500 verder en dan zit je er nog alleen maar.

Met zo'n wisselend salaris en een oproepcontract zou ik als ik jou was altijd een buffer van 3 maanden maandlasten op mn spaarrekening willen hebben staan, want anders heb je direct een probleem als je even niet opgeroepen wordt.
Zeg maar Spijker.
Je hebt niet echt meer de leeftijd om nog thuis te wonen ... .

Met jouw inkomen kun je het best goedkoop gaan wonen, tot circa 500 euro en dan inclusief G/W/L.

Ofwel je wooneisen naar beneden bijstellen. Eventueel een tijdelijke woning nemen of een woning delen.

Misschien dat je in aanmerking komt voor een huurtoeslag.

Richt je energie vooral ook op het verkrijgen van een voltijdbaan. Bij je huidige werkgever of elders. Eventueel m.b.v. studie/ bijscholing. Meer inkomen is de oplossing van je situatie.
Eens met Spijk-er

Ik was op mijn 18e al beter voorbereid.
Whatever we expect with confidence becomes our own self-fulfilling prophecy.
quote:noralief schreef op 12 december 2013 @ 12:56:

[...]

Klopt maar ik heb hem nodig om op mn werk te komen, daarbij als ik een goedkopere zou nemen, krijg je weer problemen, en dure rekeningen om hem te laten maken.

Dus daarom daarvoor gekozen..

En ik heb 1 jaar terug een ongeluk gehad met de auto van mijn ouders, daardoor is mijn autoverzekering helaas heel hoog:(

Met een goedkope auto kun je reparatiekosten hebben, of niet. En bij een goedkope auto zijn de reparatiekosten ook vaak laag. Je zet goedkoper een nieuwe radiateur in een Suzuki Alto dan in een BMW. Mijn eerste auto kostte me 500 euro, twee jaar mee gereden. In totaal voor 500 euro aan gerepareerd. Daarna naar de sloop, dus een afschrijving van 500 euro per jaar! Met nieuwe auto's gaat dat sneller!

De auto die ik nu rijd, heeft 2000 euro gekost en daar rijd ik al zes jaar mee. In totaal (uitlaat, banden, accu, radiateur) ongeveer voor 1000 euro kosten gehad. Dat is ook 500 per jaar.

Verder heb je natuurlijk kosten voor het keuren, de benzine, de wegenbelasting en de verzekering. Maar die heb je voor elke auto, oud of nieuw.

Wat heel veel scheelt is je verzekering. De premie gaat namelijk altijd naar rato over de nieuwwaarde, dus een auto die nieuw al niet zo heel duur was, kost je na 12 jaar echt bijna niets in de verzekering.

Dat nieuwe auto's per definitie goedkoper rijden is gewoon een fabeltje. Juist oude auto's kunnen ook heel goedkoop zijn!
quote:noralief schreef op 12 december 2013 @ 13:09:

[...]

Ik zoek in regio zuid-holland, woon zelf vlakbij Gouda...

Ik weet ook wel dat het moeilijk gaat worden, omdat ik niet een heel groot inkomen heb, op dit moment alleen ben.

Dat maakt me soms ook wel boos, dat het allemaal zo ingewikkeld is.

Ik heb wel wat spullen die ik mee kan nemen, bed, kast, bureau, verder zou ik idd wat moeten kopen, maar dat kan misschien 2de hans, of goedkoop.Dat kan niet misschien tweedehands. Dat kan, als je het echt wil, altijd tweedehands. Gewoon een kwestie van prioriteiten, kiezen wat je het belangrijkste vind. De vrijheid van op jezelf wonen, met tweedehands spulletjes of doorsparen voor mooie spullen en nog lekker makkelijk bij paps en mams blijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven