Op mijzelf wonen, maar hoe?

12-12-2013 12:30 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment woon ik (24) nog thuis, maar ik wil eigenlijk op mijzelf wonen, maar zit met een aantal problemen.

Ik heb namelijk geen vaste baan, waar ik wel al een tijd naar op zoek ben, maar ik kan niks vinden.

En word afgewezen als ik solliciteer.

Ik heb 2 oproepcontracten in de zorg, waar ik ongeveer gemiddeld voltijd werk, al hoewel er soms ook weken zijn dat ik minder kan werken, bijvoorbeeld 16 uur.

Ik sta ingeschreven voor huurwoningen, maar op de site staat steeds bij de slaagkans laag of zeer laag, heeft dit misschien te maken met dat ik nog geen vast contract heb?

Of met dat ik nog niet lang genoeg ingeschreven sta?

Ik heb verder heel weinig verstand van hoe ik het meer kan bevorderen, dat ik sneller aan een woning kom?

Ik wil opzich ook op kamers gaan, maar dan niet een kamertje van 4 bij 4 en met weinig privacy en ik wil ook niet meer in een studentenhuis omdat ik al 2 jaar klaar ben met studeren.

Ook loopt het thuis niet meer zo goed, ik heb veel ruzie met mijn ouders, en andere gezinsleden.

Ik ben er echt aan toe om op mijzelf te gaan.

Wie kan mij tips geven, wat ik moet doen?

Want ik weet ook niet of ik recht heb op bijvoorbeeld een gedeeltelijke uitkering, omdat ik geen vast werk heb.

Ik vind de situatie echt een beetje uitzichtloos op dit moment.
quote:Ephina schreef op 12 december 2013 @ 22:13:

Ik vind 24 best oud ja. Ik ben net 2 maanden 24 en ben net als matroesjka al 4.5jr het huis uit.

Maar TO, wat vond je nou van die link van MP die ik gevonden heb? Dat klinkt top toch?

Ja ik ben niet heel jong meer, maar oud???:P

Ik dacht dat het leven net was begonnen..

Ja dat klinkt heel positief, maar ik ben wel een benieuwd naar de huisgenoten met wie je het deelt.. dat lijkt me soms wel lastig, omdat je wel echt rekening moet houden met voor mij nu nog.. vreemden.
Overigens vier ik er nog steeds sinterklaas, want ook de nieuwe huisgenoot is een vriendin van mij .
quote:noralief schreef op 12 december 2013 @ 22:10:

Zooo is 24 nou echt zo oud? btw ik ben net 1,5 maand 24, daarbij in mijn omgeving wonen er nog meerdere thuis, mijn zus is ouder woont ook nog thuis, maar gaat wel over een aantal weken uit huis.

Ik vind het wel overdreven reacties, wat boeit het nou dat ik me er pas nu in verdiep, help me liever dat zeuren.

En misschien ben ik niet de slimste, ik heb mbo gedaan, maar ik vind het prima.

24 is oeroud en end al richting de 30 hoor

Toen ik 24 had ik al 3 jaar een fulltime baan, studie er bij en woonde al samen, nooit problemen gehad want vanaf mijn 17de altijd vakantie en bijbaantjes gehad dus gespaard tot ik suf zag voor als ik het huis uit ging.

Met de paplepel ingegoten,werken en sparen voor je eigen toekomst. School/studie of niet, werken, hoe meer hoe beter, zelfs in de laat 70-ger en vroeg 80-ger jaren was dat normaal, en nog stevig kostgeld thuis betalen dus ik snap echt niet dat iemand van 24 de boel nog niet op de rails heeft qua kennis wat op jezelf gaan wonen voor voorbereiding en kosten vergt.

Nieuwe auto is veel belangrijker als je 24 bent, toch?
Nou Thaorchid, ik ben het deels met je eens maar zo'n cynische toon hoeft toch niet ?
Beste tijd van mn leven trouwens die tijd op kamers
quote:thaorchid schreef op 12 december 2013 @ 22:18:

[...]

24 is oeroud en end al richting de 30 hoor

Toen ik 24 had ik al 3 jaar een fulltime baan, studie er bij en woonde al samen, nooit problemen gehad want vanaf mijn 17de altijd vakantie en bijbaantjes gehad dus gespaard tot ik suf zag voor als ik het huis uit ging.

Met de paplepel ingegoten,werken en sparen voor je eigen toekomst. School/studie of niet, werken, hoe meer hoe beter, zelfs in de laat 70-ger en vroeg 80-ger jaren was dat normaal, en nog stevig kostgeld thuis betalen dus ik snap echt niet dat iemand van 24 de boel nog niet op de rails heeft qua kennis wat op jezelf gaan wonen voor voorbereiding en kosten vergt.

Nieuwe auto is veel belangrijker als je 24 bent, toch?

Nou fijn zo'n positief verhaal.

Helaas is dat niet bij iedereen zo, ik heb al heel wat problemen gehad.

En ik werk echt wel hard voor mijn geld, op dit moment merk ik wel dat ik net te laat ben.. omdat het nu vette crisis is, en ik merk daar echt wat van in het zoeken naar een vaste baan.

Daarbij huurwoningen zijn niet te krijgen (als ik het zo begrijp) de komende 5 jaar, dus dan zal ik toch antikraak of particulier moeten huren.

Ik heb geen vriend, anders zou de situatie ook anders zijn, als je 2 salarissen hebt, dan is het zoiezo een voordeel.

Ik vind het fijn voor de mensen die het wel goed voor elkaar hebben, maar dit is op dit moment mijn situatie.
quote:Ephina schreef op 12 december 2013 @ 22:19:

Nou Thaorchid, ik ben het deels met je eens maar zo'n cynische toon hoeft toch niet ?

Het is absoluut niet cynisch bedoeld, echt niet. Ik snap het gewoon niet, met 24 ben je echt geen jonge pup meer die niet weet wat het leven biedt. Dan hoor je op die leeftijd al lang te weten, hoe het zit met woonruimte, sparen, verzekeringen etc, voor als je op jezelf wilt.

Met 24 nog thuis wonen kan, maar dan hoor je wel al alles te weten op woon- en financieel gebied voor als je op jezelf wilt gaan wonen. En bij dat besef hoort ook het stellen van prioriteiten.
Dat ben ik deels met je eens. Maar at least she's catching up.

Misschien dat ik je post verkeerd lees. Maar vooral de laatste zin klinkt echt als onnodig natrappen.
Nora, goed dat je je er nu in verdiept. Ik denk dat je een proces doormaakt wat veel mensen doormaken als ze wat jonger zijn. Dat is nl. uitvinden wat je voor je geld kan krijgen en compromissen aangaan. Ga op jezelf, je gaat voor een begin, niet voor je droomhuis.

Die studio van Ephina ziet er top uit. Wat vind jij ervan?

Ik ben zelf begonnen op een kamer van 11m3, toen met zijn 2en op 27m3 en toe eindelijk een ruime flat met twee slaapkamers. Ik was toen echt niet ongelukkiger dan nu.
I choose happy!
quote:noralief schreef op 12 december 2013 @ 22:24:

[...]

Nou fijn zo'n positief verhaal.

Helaas is dat niet bij iedereen zo, ik heb al heel wat problemen gehad.

En ik werk echt wel hard voor mijn geld, op dit moment merk ik wel dat ik net te laat ben.. omdat het nu vette crisis is, en ik merk daar echt wat van in het zoeken naar een vaste baan.

Daarbij huurwoningen zijn niet te krijgen (als ik het zo begrijp) de komende 5 jaar, dus dan zal ik toch antikraak of particulier moeten huren.

Ik heb geen vriend, anders zou de situatie ook anders zijn, als je 2 salarissen hebt, dan is het zoiezo een voordeel.

Ik vind het fijn voor de mensen die het wel goed voor elkaar hebben, maar dit is op dit moment mijn situatie.Volkomen duidelijk. Logisch ook maar toen ik op mezelf ging begin jaren 80 was het ook dikke vette crisis, beetje vergelijkbaar met nu zeg maar. Anders zou ik het niet hebben durven zeggen, het was toen ook zwaar maar luxe werd een stuk makkelijker opzij geschoven, oud barrel rijden en van smartphones, laptops, breedbeeld tv's en zo had nog niemand ooit gehoord, dat scheelt want wat er toen niet was had je dus niet. Het is er nu wel maar de cultuur van alles moeten willen hebben is er wel. En dat is toch wel een feit. Ik zie dat bij kinderen van vrienden, overal geld voor behalve voor nuttige zaken zolang ze thuis wonen. Dat is geen sneer, dat is de realiteit. Als ze dan op zichzelf gaan valt het enorm tegen dat sommige zaken gewoon niet meer kunnen. Dat geeft op zich niet maar is dan wel lastig te verhappen.

Het is prettiger als men zich dat realiseert, des te leuker en makkelijker (relatief) is het dan om op jezelf te kúnnen gaan wonen.

Kort gezegd, ik probeer enkel een beetje nuance te brengen in het reëel zijn van het besef van wat je kunt doen in voorbereiding op het begin van je zelfstandige leven.

(oei, ik lijk haast Dr Phil ) maar het is enkel goed bedoeld hoor.
quote:thaorchid schreef op 12 december 2013 @ 22:32:

[...]

Volkomen duidelijk. Logisch ook maar toen ik op mezelf ging begin jaren 80 was het ook dikke vette crisis, beetje vergelijkbaar met nu zeg maar. Anders zou ik het niet hebben durven zeggen, het was toen ook zwaar maar luxe werd een stuk makkelijker opzij geschoven, oud barrel rijden en van smartphones, laptops, breedbeeld tv's en zo had nog niemand ooit gehoord, dat scheelt want wat er toen niet was had je dus niet. Het is er nu wel maar de cultuur van alles willen hebben is er wel. En dat is toch wel een feit.

Oh ik ben echt niet heel erg gehecht aan luxe hoor, ik kan prima met minder, maar idd ik heb die auto gekocht, en ik ben er blij mee.

Ik heb toch vrijheid, kan overal heen rijden waar ik wil.

En snap echt wel dat het vroeger anders was, minder luxe enzo.

Maarja vroeger was alles beter toch:p (grapje)

Ik wil niet alles hebben hoor.

Ik ben misschien een beetje laat, maarja er zijn ergere dingen.
quote:noralief schreef op 12 december 2013 @ 22:10:

Zooo is 24 nou echt zo oud?

Ik vind 24 inderdaad oud om je dan pas voor het eerst te verdiepen in uit huis gaan. Ik ging op mijn 19e het huis uit, toen studeerde ik nog. En op mijn 23e kocht ik mijn eerste koophuis. Waarvoor ik alles zelf had geregeld en uitgezocht. Op je 24e zou je dus wel eens het verschil mogen weten tussen bruto en netto, bijvoorbeeld.

Als je trouwens woonruimte zoekt vlakbij je werk heb je die auto niet meer nodig, dat scheelt een hoop in je vaste lasten.
quote:thaorchid schreef op 12 december 2013 @ 22:32:

[...]

Volkomen duidelijk. Logisch ook maar toen ik op mezelf ging begin jaren 80 was het ook dikke vette crisis, beetje vergelijkbaar met nu zeg maar. Anders zou ik het niet hebben durven zeggen, het was toen ook zwaar maar luxe werd een stuk makkelijker opzij geschoven, oud barrel rijden en van smartphones, laptops, breedbeeld tv's en zo had nog niemand ooit gehoord, dat scheelt want wat er toen niet was had je dus niet. Het is er nu wel maar de cultuur van alles moeten willen hebben is er wel. En dat is toch wel een feit. Ik zie dat bij kinderen van vrienden, overal geld voor behalve voor nuttige zaken zolang ze thuis wonen. Dat is geen sneer, dat is de realiteit. Als ze dan op zichzelf gaan valt het enorm tegen dat sommige zaken gewoon niet meer kunnen. Dat geeft op zich niet maar is dan wel lastig te verhappen.

Het is prettiger als men zich dat realiseert, des te leuker en makkelijker (relatief) is het dan om op jezelf te kúnnen gaan wonen.

Kort gezegd, ik probeer enkel een beetje nuance te brengen in het reëel zijn van het besef van wat je kunt doen in voorbereiding op het begin van je zelfstandige leven.

(oei, ik lijk haast Dr Phil ) maar het is enkel goed bedoeld hoor.

Ben van dezelfde generatie, ook dus crisis, gelukkig had niemand nog een mobieltje, een simpele bakbeest televisie, een oud klein autootje, en jawel met 21 jaar een huisje gekocht (uit 1900) en fijn een jaar aan het verbouwen geweest, als ons geld ging in het huis, en vakantie's hebben we jaren niet gedaan.

En toen ik nog thuis woonde mocht ik inderdaad 200 gulden kostgeld betalen, dat lijkt weinig, maar was toen een hoop geld!

Gebruik je periode die je nog thuis woont om te sparen, en laat veel mensen weten dat je een woning/flat zoekt, wellicht dat je zo aan betaalde woonruimte komt?
quote:Christiana schreef op 12 december 2013 @ 23:30:

[...]

Ben van dezelfde generatie, ook dus crisis, gelukkig had niemand nog een mobieltje, een simpele bakbeest televisie, een oud klein autootje, en jawel met 21 jaar een huisje gekocht (uit 1900) en fijn een jaar aan het verbouwen geweest, als ons geld ging in het huis, en vakantie's hebben we jaren niet gedaan.

En toen ik nog thuis woonde mocht ik inderdaad 200 gulden kostgeld betalen, dat lijkt weinig, maar was toen een hoop geld!

Gebruik je periode die je nog thuis woont om te sparen, en laat veel mensen weten dat je een woning/flat zoekt, wellicht dat je zo aan betaalde woonruimte komt?

Maar de bakbeestteleviesie was toendertijd naar rato ook duur hoor, rib uit je lijf

En dan beginnen op een klein flatje, magnetrons waren er nog niet en drogers waren er toen amper dus grote dekbedhoezen drogen op een rekje ergens waar daar plaats voor was, dat pruimen ze tegenwoordig toch niet meer

Hoe hebben we het toch overleefd zonder al die zooi, helden waren we in die tijd (en zo veel gelukkiger met niks)
Kleine kanttekening op het huizen kopen/huren begin jr 80: Ik had het huis van mijn ouders voor de prijs waar zij het indertijd voor gekocht hebben nu contant kunnen afrekenen, maar mooi dat ik voor een vergelijkbare woning nauwelijks een hypotheek kan krijgen hoor

TO spijker zei het al, maar waarom ga je niet dichter bij je werk huren? Kan die auto ook de deur uit, en in the middle of nowhere (waar je werk blijkbaar ligt) zijn vaak wel goedkoper kamers te huur.
@Nora, ga je mond spoele . Voor mij is 24 zijn pas een kleine 4 jaar geleden. Gaat dus niet over vroeger.
I choose happy!
quote:noralief schreef op 12 december 2013 @ 21:51:

[...]

Nou die auto heb ik echt wel nodig, want mijn werk is ergens waar geen station vlakbij is, ook woon ik afgelegen (de eerste bushalte is zeker 15 minuten fietsen)

Joh even lezen en meedenken: waar je nu woont is waar je ouders wonen toch? Daar hoef je toch niet te blijven? In plaats van een auto te kopen had ik als ik jou was woonruimte in de buurt van je werk gezocht, dan heb je dus geen auto meer nodig!

Of wil je perse bij je ouders in de straat blijven wonen?

Ik zie het overigens ontzettend veel om me heen, dat twintigers thuis blijven wonen. Dat verbaast me en dat is echt iets nieuws. Ik ben (heel erg begin) dertiger en wij gingen allemaal zo snel mogelijk het huis uit. Dat is in 10 jaar echt veranderd. Misschien inderdaad wel omdat wij ons geld uitgaven aan wonen en het nu wordt besteed aan smartphones en laptops. Toen ik uit huis ging had ik echt geen laptop of internet, ik gebruikte de computers op school en in de bieb. Een prepaid telefoon had ik wel, want mijn studentenhuis had geen vaste lijn. Maar de meeste studentenhuizen hadden dat nog wel, zie je volgens mij nu ook echt nooit meer.
Zeg maar Spijker.
Spijk-er ik ben +/- 5 jaar geleden op kamers gegaan en de meeste van mijn ex-klasgenoten en studievrienden gingen ook zo rond hun 20e echt wel uit huis. En ja ik had een laptop en smartphone het verbaast me eigenlijk vaak dat mensen niet uit huis kunnen ivm geldgebrek. Omdat velen van ons ook echt geen bak geld van pa en ma kregen en toch hebben we het voor elkaar gekregen, aten we echt niet de helft van de maand boterhammen met pindakaas voor het avondeten en hadden we ook nog geld om eens op vakantie te gaan oid. Goed, door veel werken heb ik een jaartje studievertraging opgelopen en moet ik nu wat lenen voor mijn master. Maar dat is nou allemaal ook niet het einde van de wereld.
Volgens mij scheelt het of je uni of hbo gaat doen, veel hbo-studenten blijven thuis (in elk stadje zit wel een hbo-instelling). Daarbij valt me op dat mensen uit het zuiden vaker thuis blijven wonen, met name Limburgers.

20 jaar geleden, toen ik op kamers ging, bleven veel klasgenoten thuis en waren ze al vanaf hun 14-e voor de uitzet aan het sparen. Die gingen uiteindelijk vanuit huis gelijk naar een koophuis.
thaorchid, ik moet wel een beetje om je lachen..

Ik ben 3 jaar 24jarige af.. En ik woon al een behoorlijke tijd op mezelf.. (was ik 19 of was ik 20?) Heb in een studentenhuis gewoond en in een studio en heb nu een eigen appartement. Maar luxe leven? Nee, ik heb nog steeds een grote baktv.. Die nog steeds prima bevalt, al klagen vrienden die hier komen kijken wel over mij tv.. (maar dat is hun probleem). Ik heb geen droger.. dus ik hang nog steeds al mijn dekbedovertrekken en lakens over deuren en in de zomer over een rekje, ik heb geen afwasmachine, dus ik was en droog zelf af en ik heb geen magnetron. Kortom.. Er zijn nog steeds mensen, die het ouderwets maar toch goed voor elkaar hebben EN belangrijker nog: gelukkig zijn.
Ik ben 24 en mijn dekbedovertrekken hangen over de stang van het douchegordijn in de badkamer, en mijn kleding, handdoeken en theedoeken over de verwarming in de woonkamer... Overigens heb ik ook geen magnetron en geen oven.

TO, ik heb misschien een boekentip voor je: Handboek voor de Moderne Vrouw. Staat een hoop in, ook veel antwoorden op je vragen (en op de vragen die nog komen gaan).
Ik heb een wasrek gekocht voor een tientje. Beetje lastig op een kamer van 11m2 maar he…it works. beddengoed vouwde ik dubbel en legde er dan overheen.
Mijn beddengoed hangt altijd over de deuren ^^ .
In de zomer hangt het buiten. Een waslijn is namelijk maar 1,50, een wasrek rond de 20 euri

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven