Op mijzelf wonen, maar hoe?

12-12-2013 12:30 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment woon ik (24) nog thuis, maar ik wil eigenlijk op mijzelf wonen, maar zit met een aantal problemen.

Ik heb namelijk geen vaste baan, waar ik wel al een tijd naar op zoek ben, maar ik kan niks vinden.

En word afgewezen als ik solliciteer.

Ik heb 2 oproepcontracten in de zorg, waar ik ongeveer gemiddeld voltijd werk, al hoewel er soms ook weken zijn dat ik minder kan werken, bijvoorbeeld 16 uur.

Ik sta ingeschreven voor huurwoningen, maar op de site staat steeds bij de slaagkans laag of zeer laag, heeft dit misschien te maken met dat ik nog geen vast contract heb?

Of met dat ik nog niet lang genoeg ingeschreven sta?

Ik heb verder heel weinig verstand van hoe ik het meer kan bevorderen, dat ik sneller aan een woning kom?

Ik wil opzich ook op kamers gaan, maar dan niet een kamertje van 4 bij 4 en met weinig privacy en ik wil ook niet meer in een studentenhuis omdat ik al 2 jaar klaar ben met studeren.

Ook loopt het thuis niet meer zo goed, ik heb veel ruzie met mijn ouders, en andere gezinsleden.

Ik ben er echt aan toe om op mijzelf te gaan.

Wie kan mij tips geven, wat ik moet doen?

Want ik weet ook niet of ik recht heb op bijvoorbeeld een gedeeltelijke uitkering, omdat ik geen vast werk heb.

Ik vind de situatie echt een beetje uitzichtloos op dit moment.
Er is nog iets, wat veel mensen niet weten. Woningbouwverenigingen (iig die hier in de regio, valt onder woningnet) geven je eerder een woning en zetten de kansen hoger als je een woning achterlaat, dus als jij vertrekt uit een sociale huurwoning en doorgaat naar de volgende (bv van flatje naar groter flatje, of van flatje naar 1-gezins-woning). Ik sta hier 5 jaar ingeschreven, maar omdat ik geen woning achterlaat, is mijn slaagkans bij alle woningen laag tot zeer laag. De enige plekken waar ik wat meer kans maak, zijn jongerenwoningen. Dat zijn 1-persoons-appartementjes, zo'n 40m2 in totaal, woonkamer met keukenblokje, badkamertje, slaapkamer(tje). Betaal je 530 euro voor.

TO: ik zou eens op de site van de Belastingdienst kijken of je recht hebt op huurtoeslag. Vraag daarnaast je werkgever eens of je iets vaster zou kunnen gaan werken (vast inkomen scheelt idd al behoorlijk). Of vraag of je, op kosten van werkgever, wat bijscholing kunt krijgen (dan wil werkgever je vaak langer houden, want dan krijgt hij zijn investering terug). En zoek uit of er in jouw regio met loting gewerkt wordt. Daarnaast: begin gewoon met reageren op passende woningen (lees: flatjes met woonkamer en 1-2 slaapkamers, jongerenwoningen).
24 is echt de hoogste tijd om allang uit huis te zijn. Ik moet er niet aan denken dat ik nog thuis zou wonen, ben ook 24. Wat verdien je gemiddeld? Denk je dat je met je werkgever wat meer vastigheid kan bespreken? Heb je spaargeld (mag ik hopen, als je op je 24e nog thuis woont)? Heb je al gekeken wat je aan huur/zorgtoeslag zou kunnen krijgen? Hoe lang sta je al ingeschreven bij de woningbouw en wat is de gemiddeld benodigde tijd om wat te kunnen krijgen? Heb je veel spullen nodig of heb je daar ook al wat voor gespaard?
quote:noralief schreef op 12 december 2013 @ 13:16:

[...]

Zo hallo,

Ik heb echt wel het een en ander geprobeerd hoor.

En idd dat ik weinig kans maak is denk omdat ik nog niet zo lang sta ingeschreven.

Ik informeer echt wel, alleen soms krijg je helemaal geen reactie er op terug.

Wat een passieve houding zeg, jeetje. Je zou haast gaan denken dat jij slachtoffer bent van de hele situatie.

Jij hebt je leven zelf in de hand hoor, het komt je niet aanwaaien.
Ik denk ook dat je iets te veel verwacht. Mensen die op hun 18e uit huis gaan en studeren hebben vaak minder te besteden dan jij en die redden het ook allemaal. Ja, wellicht beginnen ze in een bezemkast ergens en eten ze maandenlang hutspot, maar ze redden het wel.

Als je zo lang thuis blijft wonen met een inkomen en niet zulke hoge lasten (weet eigenlijk niet of je nu meebetaalt aan de huur, g/w/l en eten) dan ga je er nou eenmaal flink op achteruit als je uiteindelijk uit huis gaat. Als je 18 bent en uit huis gaat is die klap denk ik kleiner omdat je daarvoor waarschijnlijk ook niet zo veel te besteden had.

Ik zou ook kiezen voor een gedeelde woning met andere werkenden/bijna afgestudeerden. Een eigen woning klinkt heel aantrekkelijk maar het is echt wennen om elke avond thuis te komen in een leeg huis. Huisgenoten zijn dan erg fijn, dan heb je af en toe iemand om thuis een beetje tegen aan te lullen.
O, TO, je vraagt: hoe kan ik op mezelf wonen?

Daar geven we antwoord op, en tips voor. Als jij op jezelf wil wonen, zul je er een aantal dingen voor moeten doen. Zelf. Net zoals straks, dan moet je alles zelf doen. In feite kun je de voorbereiding zien als oefenen voor straks.

Je moet echt zelf actie ondernemen, want een woning komt niet zo maar uit de lucht vallen.

Stap 1: krijg je financiën op orde, en krijg er inzicht in.

Stap 2: zoek uit of je recht hebt op toeslagen

Stap 3: reageer actief op woningen die bij jouw situatie passen

Stap 4: onderzoek de mogelijkheden voor anti-kraak wonen, op kamers met werkende huisgenoten of een vorm van groepswonen/gemeenschappelijk wonen (bijvoorbeeld bij Stichting Timon).
Is nu 24 en zit te duimendraaien dat die woningstichting bellen gaat. Dan weet ik of het doorgaat of niet.

Reuze spannend, zit me echt soort van druk te maken en wil super graag op mijzelf.

Ik verdien net iets minder dan jij, maar ga mij wel redden straks. Huurtoeslag, zorgtoeslag, alvast gekeken naar wat meubeltjes op mp, kwantum en Ikea. Ik ga wel voor een wat volledigere inrichting. Komt gewoon een nette vloer in omdat het al echt voor mezelf is. Heb dan ook een leuk spaarpotje achter de hand. Ondanks de pas gekochte auto.

Wachten duurt lang. Erg lang. Hik er ook al een poos tegen aan, ben er al zo lang klaar voor. En nu is het zo ver. Eindelijk! (hoop ik)

Dit huisje was trouwens ook echt een toevalstreffer, wekelijks reageren op alles wat maar enigszins in de buurt kwam. Opeens was ik de anderen voorbij en nr 1.
quote:Ephina schreef op 12 december 2013 @ 13:00:

Ik zou nog even wachten.

Met 1000 spaargeld ga je het niet redden tenzij je een klein kamertje neemt. Nogmaals, in welke regio zoek je? Dat kan veel uitmaken en dan kan ik ff met je meezoeken.

Je moet rekening houden met het volgende;

Als je een huis/kamer gaat huren kamp je allereerst met de eerste maand huur, een maand huur aan borg, en een maand huur aan commissiekosten. Je moet dus 3x de huur in 1x af tikken.

Daarnaast zullen niet alle woningen zijn uitgerust met belangrijke dingen als een gasfornuis. Wassen kun je eventueel bij je ouders doen als je in de buurt gaat wonen.

Heb je zelf meubels? Een tv? Een bank? Stoelen? Bed wat je mee mag nemen?

Een studio is, indien je je eisen bijstelt, te vinden voor ongeveer 600 inclusief.

Huur=600

boodschappen=250

auto = 30 wegenbelasting, 35 verzekering

Telefoon=50

Sparen= 100

------------------------------------------

1065

Dat zou te doen moeten zijn. Maar alleen met een buffer achter de hand. En indien je 1800 hebt liggen, plus +/- 1000 voor inrichting.

Vergeet de ziektekosten verzekering niet..

En ik denk dat er wel meer kosten zijn die niet in dit lijstje staan.. De auto van TO rijdt echt niet op water.. en het onderhoud??

600 huur is echt te veel voor een inkomen waarbij je moet uitgaan van 1000 per maand.. (ga uit van de minste maand..)
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
quote:noralief schreef op 12 december 2013 @ 12:46:

Mijn inkomsten zijn +/- 1000 tot 1300 euro per maand.

Omdat ik de ene maand meer werk als de andere.

Ik heb pas geïnformeerd naar een studio maar dat was 700 euro per maand, als er dan nog extra kosten en boodschappen bij komen, lukt het mij denk echt niet, omdat ik ook nog mijn zorgverzekering en auto heb.

Ik heb 1 maand terug een auto gekocht, dus er is heel veel spaar geld op omdat het een vrij nieuwe auto is.

Dus ik heb niet veel spaargeld over, 1000 euro ongeveer.

Met een vriendin lijkt me ook geen optie, omdat al mijn vriendinnen andere plannen hebben.. en ik denk dat het ruzie gaat worden dan.

Huh? We hebben het toch over je vriendinnen?

Zijn zij dan zo onmogelijk of ben jij dat?
Nee, 600 is idd misschien net niet te redden. maar 480 wel (zie link voor studio).

Huur=480

boodschappen=200

Zorgverzekering netto= 30 (+/-70 zorgtoeslag)

benzine=150 (zonde TO! Kun je niet op de fiets naar werk?)

auto = 30 wegenbelasting, 35 verzekering

Telefoon=50

Sparen= 100

------------------------------------------

1075.

Als ze de buffer van de ruimere maanden opzij zou houden (0-300/maand) en uitgaat van een gemiddelde van 1100/maand inkomsten kan dit prima. Zeker vanwege de 100 euro sparen per maand.
Dat je de auto absoluut nodig hebt om naar je werk te gaan is natuurlijk onzin, want je hebt nog geen eigen woning. Je zou dus prima woonruimte kunnen zoeken die op fiets/OV afstand van je werk is! Dan heb je die hele auto niet nodig. Alleen een beetje jammer dat je dat niet bedacht hebt voor dat je die gekocht hebt...

Ook echt onzin dat een nieuwe auto goedkoper zou zijn dan een oude. Als dat echt voordeliger was zou je in de wat armere wijken alleen maar nieuwe auto's zien staan, en ik zweer je dat dat nou net niet zo is
Zeg maar Spijker.
Op jouw leeftijd heb je vast veel vriendinnen die al uit huis zijn. Zij kennen wellicht de regio en zaten de afgelopen jaren misschien (deels) in soortgelijke situaties als jij qua studie en werk. Hebben zij jou weleens verteld hoe zij uit huis gingen?

Ik vind jouw inkomen overigens niet te laag om op jezelf te gaan wonen. Het kan prima.
Toen ik op mijn 18e op mezelf ging, studerend en wilde niet op een kamer maar samenwonen met mijn ex (ook student) kwamen we uiteraard ook niet in aanmerking voor een appartement via de woningstichting. Ik heb dus heel actief gezocht naar goedkopere particuliere woningen. Ja je betaald wat meer per m2, moet misschien met wat minder genoegen nemen maaarrrr je moet vooral heel goed zoeken en echt je best doen. Een studio is ook prima als je alleen bent.

Overigens is 1000 euro netto niet veel, maar in de die tijd hadden wij samen ook maar ca. 1500/1600 netto op een huur van 600 + een auto. Als je het als student kan redden red je het zeker als je werkt. Probeer een baan te vinden met vaste uren en een vast inkomen ondertussen! Je ouders zullen trouwens wel borg moeten staar voor je huurcontract gezien je inkomen, maar misschien vinden ze dat geen probleem?

Ik ben overigens zelf ook 24 en ik moet er niet meer aan denken om thuis te wonen na 6 jaar op mezelf! Ga snel op zoek en lekker op jezelf, dat is denk ik wel erg fijn op je leeftijd!
quote:Spijk-er schreef op 12 december 2013 @ 16:18:

Dat je de auto absoluut nodig hebt om naar je werk te gaan is natuurlijk onzin, want je hebt nog geen eigen woning. Je zou dus prima woonruimte kunnen zoeken die op fiets/OV afstand van je werk is! Dan heb je die hele auto niet nodig. Alleen een beetje jammer dat je dat niet bedacht hebt voor dat je die gekocht hebt...

Ook echt onzin dat een nieuwe auto goedkoper zou zijn dan een oude. Als dat echt voordeliger was zou je in de wat armere wijken alleen maar nieuwe auto's zien staan, en ik zweer je dat dat nou net niet zo is

Nou die auto heb ik echt wel nodig, want mijn werk is ergens waar geen station vlakbij is, ook woon ik afgelegen (de eerste bushalte is zeker 15 minuten fietsen)

En omdat op dit moment het werk niet voor het oprapen ligt, kan ik niet zomaar zeggen, ik kan niet zo laat werken want ik heb geen vervoer.

Want ik werk onregelmatig dus moet ik bijvoorbeeld 7 uur beginnen, dan is het onmogelijk om daar op tijd te zijn met OV, en als ik bijvoorbeeld 23:00 klaar ben onmogelijk om thuis te komen. Door de tijden van de bus, de bus rijd niet mee rond die tijd.

En voor de anderen, dat ik nog thuis woon heeft ook een reden, namelijk dat ik een studie heb gedaan tot mijn 22 en op mijn 22 pas een diploma had, daarna ben ik een baan gaan zoeken, wat heel moeilijk is door de crisis.

Dus na 3 maanden had ik eindelijk een baan, en toen ben ik gaan werken en idd sparen, tussentijds een ongeluk gehad, wat me een hoop geld heeft gekost, omdat de auto van mijn ouders niet alrisk verzekerd was.

Helaas kon mijn contract niet verlengd worden, dus heb ik nu een nul uren contract.

Ik wil me absoluut niet aanstellen of in de slachtoffer rol kruipen, ik vraag gewoon advies.

En idd misschien heb ik er niet veel verstand van, al probeer ik me er in te verdiepen.

Ik denk ook echt wel dat het gaat lukken, misschien niet direct binnen 3 maanden, maar misschien wel binnen een jaar.

In ieder geval wel bedankt voor de hulp.
Uuuh....ik ben nu op mn 24e nog niet afgestudeerd maar ik ben toch echt al 4 jaar uit huis...
Gezien jouw leeftijd had je dat al jaren geleden moeten uitzoeken, met 24 ben je al heel wat jaren volwassen en hoor je een en ander al lang te weten. Feit is dat je een nieuwe auto hebt gekocht en daardoor met je wel hele 1000 euro spaargeld niet bepaald ver gaat komen (denk alleen maar eens aan borg voor een huurplek en de eerste maand huur, doei 1000 euri.)

Je had inderdaad ook een jong tweedehandsje kunnen kopen, dan had je nu wat ruimer in je spaargeld gezeten. Nogal naïef allemaal voor een 24-jarige die zo graag het huis uit wil, heel erg naïef.

Kortom, door het kopen van die auto heb je jezelf een heel poosje teruggezet op een eigen woonplek.

Niet vervelend bedoeld maar gewoon reëel.

Misschien heel ouderwets maar mijn ouders stelden altijd, als je 21 bent ben je volwassen genoeg om te beseffen dat je ooit moet uitvliegen. En dat was notabene 35 jaar geleden. Me dunkt dat tegenwoordig het kwartje al vele jaren eerder zou moeten vallen.

24 en geen flauwe notie van hoe het werkt in het leven?
quote:matroesjka_ schreef op 12 december 2013 @ 21:54:

Uuuh....ik ben nu op mn 24e nog niet afgestudeerd maar ik ben toch echt al 4 jaar uit huis...

op mijn 20e had ik het geld daar echt niet voor! kreeg kleine studiebeurs (ivb met inkomen ouders) daarbij woonde ik precies goed voor mijn school en stage, maar het gaat er niet om dat ik niet eerder uit huis ben gegaan, wat boeit dat.

Iedereen is toch anders.

Ik ben het nu alleen een beetje zat aan het worden thuis.
Beetje mosterd na de maaltijd, maar daarom is tijdens je studie of voor je studie op kamers gaan zo belangrijk. Dan is het minder likely dat je in deze situatie komt.

Heb je mijn link nog gezien TO? Ga je reageren?
Ja ik had natuurlijk BAKKEN geld toen ik op kamers ging
Zooo is 24 nou echt zo oud? btw ik ben net 1,5 maand 24, daarbij in mijn omgeving wonen er nog meerdere thuis, mijn zus is ouder woont ook nog thuis, maar gaat wel over een aantal weken uit huis.

Ik vind het wel overdreven reacties, wat boeit het nou dat ik me er pas nu in verdiep, help me liever dat zeuren.

En misschien ben ik niet de slimste, ik heb mbo gedaan, maar ik vind het prima.
quote:Ephina schreef op 12 december 2013 @ 22:08:

Beetje mosterd na de maaltijd, maar daarom is tijdens je studie of voor je studie op kamers gaan zo belangrijk. Dan is het minder likely dat je in deze situatie komt.

Heb je mijn link nog gezien TO? Ga je reageren?Ja ik heb gereageerd, ben benieuwd of ik een reactie terug krijg.. Lijkt me wel wat.
Ik vind 24 best oud ja. Ik ben net 2 maanden 24 en ben net als matroesjka al 4.5jr het huis uit.

Maar TO, wat vond je nou van die link van MP die ik gevonden heb? Dat klinkt top toch?
Ah, ben benieuwd! Laat je het weten? Ik hoop dat het een leuk en net huis is. Dit soort dingen staan niet zo heel vaak online.
quote:Ephina schreef op 12 december 2013 @ 22:08:

Heb je mijn link nog gezien TO? Ga je reageren?Ik heb op mijn 17e 10 weken op kamers gezeten in een verzorgingshuis voor mijn stage, samen met een klasgenoot, ik vond er niks aan.. Kwam ook omdat mijn stage daar niet goed ging..
Ik vind 24 idd best oud om nog thuis te wonen. Maar ik kan me er ook gewoon zo weinig bij voorstellen.
In een verzorgingshuis? Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Het echte "op kamers wonen" in een huis dat je hebt uitgekozen is een heel andere belevenis. Ik heb een vervelende huisgenote gehad, maar toen die opgedonderd was, was het de tijd van mijn leven. Sinterklaas samen vieren, samen eten, naar feestjes, random bij elkaar thee drinken. Het was echt super. Inmiddels woon ik samen en is het tijd voor een beetje meer rust.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven