Open haard bio ethanol

23-12-2014 19:06 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag een open haard met waarschijnlijk bio ethanol. Iemand ervaring hiermee? Maakt het herrie? Ziet het er "echt" uit? Kost het gebruik veel geld?
Bij Kassa is er een paar maanden geleden een topic over dergelijke haarden geweest. Met name de brandveiligheid van die dingen is vaak een probleem...
Wij hebben er 1 maar ik vind het qua sfeer tegenvallen, en de brandstof, die ik bij action haal, is vrij snel op. Een echte haard of gashaard is veel gezelliger maar ja, daar zit ook een kosten plaatje aan natuurlijk.
Ik twijfel nou of ik het over dezelfde haard heb als jij aan wilt schaffen. Wij hebben er een met drie brandvlakjes waar je dan afzonderlijk die bio ethanol in moet doen, dus je krijgt drie vlammen.
Wij hebben thuis ook een bio-ethanol haard, zoiets als de link.

http://www.bio-ethanolhaa ... r-haard-small-chroom.html

Er gaat bij ons per keer iets meer dan een halve liter in en dat brand iets meer dan 1,5 uur. We kopen de bio-ethanol altijd bij de Blokker.

Het is een mooie vlam en maakt geen herrie.
Ik had er een.

Sfeer en warmte: helemaal prima.

Veiligheid: door (normaal!) gebruik waren de lasnaden van een van de bakjes gaan wijken. Er was ethanol door het binnenwerk van de haard gesijpeld en één vlammetje later stond m'n muur in brand. Gelukkig hadden we de dag daarvoor net een poederblusser en een blusdeken gekocht... De brandweer heeft het huis wel moeten luchten want dat poeder is ook niet zo gezond.

Verzekering stuurde poetsploegen en schilders, is nog ruim een week werk geweest. Volgens de expert hadden we geluk gehad, hij moest die dag nog naar twee bio-ethanol-brandschades waarvan er bij zeker één het huis onbewoonbaar was geworden door de brand. Naar zijn mening zijn bio-ethanol-haarden levensgevaarlijk. En ik ben geneigd hem gelijk te geven. Mooie vlammetjes hoor, maar ik begin er niet meer aan.
Het klinkt alsof jullie echt geluk gehad hebben, Bij_Zonder! Dat had veel slechter kunnen aflopen...
Bedankt voor de reacties!

@bij zonder, had je een open haard die je tegen de muur kunt ophangen? Ik wil er namelijk 1 voor tegen de muur van ongeveer 1 meter, geen tafel haard zeg maar.
Die ik had was ongeveer zoiets:

Tof, zeker geluk gehad! Zonder die blusser was de schade enorm geweest, was er heel veel verloren gegaan omdat we dan op de brandweer hadden moeten wachten. Nu zat alles onder poeder en/of roet maar dat kon gereinigd worden.
Inderdaad geluk gehad! Bedankt voor de info!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven