Opknapwoning

09-08-2019 19:57 279 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Momenteel zitten wij in een 'moeilijke situatie'. Wij hebben een woning en deze gaan wij wsl met nogal wat winst verkopen. Hij staat al verkoopklaar zodat de woning meteen in de verkoop kan op het moment dat wij een andere woning hebben.

De huizenprijzen vliegen echt de pan uit. Alles is absurd duur...
Wij zijn vandaag naar de hypotheekadviseur geweest om mogelijke opties te bespreken: nieuwbouw of een opknaphuis.
Aangezien de prijzen voor een bestaande instapklare woning erg hoog zijn en ook zeer gewild.

Wij neigen naar een opknapwoning, je hebt hem dan uiteindelijk helemaal naar wens. Wij kennen mensen die in de bouw werken, waaronder mijn stiefvader (heeft een eigen bedrijf) . Echter geeft hij aan dat dit niets voor ons is, gezien ik nog studeer (ga nu het afstudeerjaar in). Dit betekent dat ik weinig tot niet mee kan helpen klussenk(we hebben een kindje en werken beiden, ik studeer ernaast nog) . Stiefvader geeft aan dat normaliter elk vrije uurtje in helpen met klussen gaat zitten.

Hebben er mensen ervaring met een huis opknappen? Hoe was dit? Ik ben benieuwd hoe die ervaring was.

Dit moet er gebeuren: beneden de vloer, beneden stuken, nieuwe keuken, boven nieuwe badkamer, beneden is ook een badkamer maar dit wordt een speelkamer dan, haard er uit slopen en schilderen.
Dan ben je ver klaar. Boven is alles, buiten de badkamer, in orde en netjes. Het is geen stripwoning, alles is netjes maar niet onze smaak (gedateerd).

Toevoeging: wij gaan pas in het huis als het ver klaar is dus niet in de troep zitten. Tot die tijd blijven we hier ivm de kleine. Dus paar maanden overlapping
anoniem_381405 wijzigde dit bericht op 09-08-2019 20:40
20.03% gewijzigd
Roosje247 schreef:
10-08-2019 23:55
Afgrijselijk? Vind het echt wel een mooie woning wat zij hebben gekocht.
Maar dit huis met k.k is een stukje duurder dan wat jullie willen betalen, tenzij ze er goed onderhandeld hebben. Dus mss even doorsparen?
Roosje247 schreef:
10-08-2019 23:55
Afgrijselijk? Vind het echt wel een mooie woning wat zij hebben gekocht.
Er valt zeker wat moois van te maken. Maar om er sfeer in te krijgen zouden voor mij minimaal alle vloeren vervangen moeten worden en keuken en badkamer.

Dan zit je met aankoopprijs + verbouwingsbudget ver boven wat jij wilt/kunt uitgeven, denk ik.
Dus zet zoiets uit je hoofd, dat is niet haalbaar.
Roosje247 schreef:
10-08-2019 23:54
Daar zijn we vanochtend gaan kijken maar er moet meer aan gedaan worden dat we vanuit foto's dachten. Dan wordt de woning veel te duur en dat geld haal je er nooit meer uit.
Je beseft je ook dat je vrienden het geld er nooit meer uit gaan halen en jij ook niet wanneer je een hut koopt in een dorp waar niemand wil wonen voor 3 a 4 ton?
Je maakt nu winst op je huis omdat de rente zo laag staat en iedereen daardoor meer kan lenen; stort de huizenmarkt weer in, en dat gaat gebeuren en de rentes gaan ook weer stijgen dan kunnen jullie en je vrienden over pakweg 30 jaar bij het oversluiten van je lening (en de dames die minder werken wegens 3 opgroeiende kinderen die ook steeds meer gaan kosten) het huis met een beetje pech niet meer betalen. En wie gaat het dan kopen voor 4 ton + kk?
Ik denk dat dat een heel groot probleem wordt.
Jeetje wie is er in dat huis in Hunsel aan het klussen geweest?

Schrootjes, oude radiatoren, rommelige voegen, verrekening in tegelbreedte boven het raam, eeg weinig (opbouw)stopcontacten, rare industriele lampenrails, overal (truttige) koofjes, plinten niet in verstek gezaagd, moziekjes scheef geplakt en de kapotte slecht hersteld... en dat is alleen nog maar wat te zien is op de foto’s.

Wel lekker veel ruimte en mooier formaat kamers dan het klushuis. Hopelijk gaan je vrienden het huis nog wel verbeteren?

Even ter vergelijking... het klushuis was iets van 250k en dit huis is 290k. Voor het verschil van 40k (en jouw budget is zelfs 30k) kun je al niet dit niveau bereiken, laat staan een echt mooi opgeknapt huis.
drominique schreef:
11-08-2019 07:35
Dit dorp wel maar Baexel liever niet?
Haha nee beiden niet.
drominique schreef:
11-08-2019 09:43
Je beseft je ook dat je vrienden het geld er nooit meer uit gaan halen en jij ook niet wanneer je een hut koopt in een dorp waar niemand wil wonen voor 3 a 4 ton?
Je maakt nu winst op je huis omdat de rente zo laag staat en iedereen daardoor meer kan lenen; stort de huizenmarkt weer in, en dat gaat gebeuren en de rentes gaan ook weer stijgen dan kunnen jullie en je vrienden over pakweg 30 jaar bij het oversluiten van je lening (en de dames die minder werken wegens 3 opgroeiende kinderen die ook steeds meer gaan kosten) het huis met een beetje pech niet meer betalen. En wie gaat het dan kopen voor 4 ton + kk?
Ik denk dat dat een heel groot probleem wordt.
Daarom willen wij geen 3 a 4 ton uitgeven. Wij willen max 275 kk, en dan moet het al instapklaar of nieuwbouw zijn. En willen er dan toch zeker hele lange tijd in blijven.
Ik heb nog niet alles gelezen, maar ik reageer op de post waarin je zegt dat je hebt laten berekenen dat de verbouwing je Max 30k gaat kosten. Dat ik al redelijk tegen het plafond van je budget en geeft weinig ruimte voor 'oh crap' momentjes. Wij wonen in een huis uit de jaren 50. Er moest oa een nieuwe keuken in. Die was berekend op zo'n 15k.
Máár.... Geen enkele gangbare 'keukenboer' durfde de klus aan. Er was zoveel scheef en afwijkend qua maat en weet ik wat nog meer, dat ze geen van allen de klus aan durfden te nemen.
Dus bleven er 2 opties over:
Zelf een keuken bouwen (ikea, zeg maar), maar wij zijn zelf niet zo'n durfals op dat gebied (als de proffeionals het al niet durven, waarom zouden wij dan denken het wel zelf te kunnen?)
Of een maatwerk keuken, van een meubelbouwer. Je weet wel, zo eentje zonder showroom, want iedere keuken wordt vanaf niets helemaal zelf gemaakt.
Dat werd hem dus. Weinig andere keus. Prachtige keuken nu, hoor. En absoluut eentje die 3x zo lang mee gaat dan de gemiddelde keukenkampioen-keuken.maar hij kostte wel het dubbele van het gebudgeteerde bedrag..
En er is bij iedere grote verbouwing altijd wel iets wat niet loopt zoals gepland en veel duurder uitvalt. Houd daar rekening mee..
Roosje247 schreef:
11-08-2019 00:05
Vriendlief is helemaal into de tuinen. Die zou het liefst dagelijks tuinieren. Vandaar dat ie graag grote tuin zou willen.

Er is nieuwbouw maar helaas nu wel in een dorp met weinig voorzieningen. Nu kan ik zelf in elk dorp hier wel wonen als het een mooi huis is.
Wonen in de nieuwbouw wijken dan alleen maar jongere stellen met kindjes?
Manlief heeft ook heel wat zelf getuinierd, maar door ziekte en mantelzorg de tuin maar compleet opnieuw aan laten leggen en onderhoudsvriendelijk. Heb al een afspraak gemaakt met het hoveniersbedrijf dat ze de tuin ook winterklaar komen maken. Beide fulltime baan en geen fut meer om die tuin bij te houden.
Roosje247 schreef:
11-08-2019 15:56
Daarom willen wij geen 3 a 4 ton uitgeven. Wij willen max 275 kk, en dan moet het al instapklaar of nieuwbouw zijn. En willen er dan toch zeker hele lange tijd in blijven.
Laat die klushuizen in de dorpen van meer dan 185.000 kk dan links liggen. Dat krijg je er nooit meer uit. Plus erg krap als er iets gebeurt. We hopen allemaal op gezonde kinderen en goede gezondheid, vaste contracten en gewoon een normaal fijn leven. Maar die garanties krijgt niemand.

Ik zat midden in een verbouwing toen ik van werk op weg naar huis een herseninfarct kreeg en mijzelf onder een vrachtwagen inboorde op de snelweg. Gelukkig heb ik niemand geraakt en gelukkig voor mij zat er een verpleegkundige bij de stoppers die gelijk een donkerbruin vermoeden had wat er aan de hand was. Dat bedenk je jezelf niet, dat je met 38 jaar ineens in vijf seconden van fit en fulltime werkzame moeder naar halve kasplant gaat die zich niet meer verstaanbaar kan uitdrukken. En dan was ik nog tot de tanden toe verzekerd (alhoewel we een jaar na dato nog niets hebben gezien, pas na definitieve vaststellingen kan er iets worden uitgekeerd maar intussen moet je wel de rekeningen kunnen betalen). Dan mag je dankbaar zijn dat het niet gebeurde binnen bebouwde kom langs tig scholieren op weg naar school met je kind en buurjochie achterin.

En dan ben je blij, heel blij, dat je een toko hebt die je met je WIA nog kan betalen en onderhouden. Ook al valt er 2500,- netto weg per maand. Dat je niet in de outback zit zonder te mogen rijden en afhankelijk van iedereen bent om naar je revalidatie te komen, kind naar en van school te brengen/halen (en sport en speelafspraakjes). En dat in het ergste geval jouw hut ook nog dusdanig up to date rechttoe en rechtaan is dat er een traplift in past, dat alles drempelloos is gelegd en je twintig jaar hebt voordat je het dak moet vernieuwen.

Ik heb het gezien bij mijn beste vriendin hoeveel verzekeringen waard zijn als je hoogzwanger in één klap weduwe wordt met 29 jaar. Huis kwijt met die net ingerichte babykamer, midden in de rouw nog een toko verkopen op het hoogtepunt in een crisis en betaalbare vervanging zoeken. De baas smeken om toch meer uren te geven. En dan bevallen terwijl je hele hebben en houden nog in de verhuisdozen staat.
En ook al schreeuwde mijn man dat je niet je hele leven kunt inrichten op de grootste rampspoed, hij zit nu wel lekker op een fijne bank te netflixen in een hut die hij thuis noemt zonder elke cent te moeten omdraaien omdat zijn vrouw ineens wel rampspoed overkwam. Hij had nu ook in die vrijstaande hut kunnen zitten die hij zo mooi vond maar dan was de vraag geweest hoelang hij er nog kon wonen en hoe goed een huis verkoopt met een jungle aan meer dan een jaar niet onderhouden tuin.
Roosje247 schreef:
11-08-2019 15:56
Die 25000 gaan dat verschil niet goedmaken aangezien je nu met 1 baby en kleiner huis al niet meer dan 30000 kan/ wil vrijmaken voor een verbouwing of een jaar dubbele lasten kan/wil dragen voor een nieuwbouwhuis.

Echt: ik gun je de hele wereld en alles waar je van droomt, maar neem een goede financiële man in dienst. Die is elke cent waard. Het zou zo zonde zijn wanneer je dromen nachtmerries blijken te worden...
lemoos2 schreef:
11-08-2019 21:16
Laat die klushuizen in de dorpen van meer dan 185.000 kk dan links liggen. Dat krijg je er nooit meer uit. Plus erg krap als er iets gebeurt. We hopen allemaal op gezonde kinderen en goede gezondheid, vaste contracten en gewoon een normaal fijn leven. Maar die garanties krijgt niemand.

Ik zat midden in een verbouwing toen ik van werk op weg naar huis een herseninfarct kreeg en mijzelf onder een vrachtwagen inboorde op de snelweg. Gelukkig heb ik niemand geraakt en gelukkig voor mij zat er een verpleegkundige bij de stoppers die gelijk een donkerbruin vermoeden had wat er aan de hand was. Dat bedenk je jezelf niet, dat je met 38 jaar ineens in vijf seconden van fit en fulltime werkzame moeder naar halve kasplant gaat die zich niet meer verstaanbaar kan uitdrukken. En dan was ik nog tot de tanden toe verzekerd (alhoewel we een jaar na dato nog niets hebben gezien, pas na definitieve vaststellingen kan er iets worden uitgekeerd maar intussen moet je wel de rekeningen kunnen betalen). Dan mag je dankbaar zijn dat het niet gebeurde binnen bebouwde kom langs tig scholieren op weg naar school met je kind en buurjochie achterin.

En dan ben je blij, heel blij, dat je een toko hebt die je met je WIA nog kan betalen en onderhouden. Ook al valt er 2500,- netto weg per maand. Dat je niet in de outback zit zonder te mogen rijden en afhankelijk van iedereen bent om naar je revalidatie te komen, kind naar en van school te brengen/halen (en sport en speelafspraakjes). En dat in het ergste geval jouw hut ook nog dusdanig up to date rechttoe en rechtaan is dat er een traplift in past, dat alles drempelloos is gelegd en je twintig jaar hebt voordat je het dak moet vernieuwen.

Ik heb het gezien bij mijn beste vriendin hoeveel verzekeringen waard zijn als je hoogzwanger in één klap weduwe wordt met 29 jaar. Huis kwijt met die net ingerichte babykamer, midden in de rouw nog een toko verkopen op het hoogtepunt in een crisis en betaalbare vervanging zoeken. De baas smeken om toch meer uren te geven. En dan bevallen terwijl je hele hebben en houden nog in de verhuisdozen staat.
En ook al schreeuwde mijn man dat je niet je hele leven kunt inrichten op de grootste rampspoed, hij zit nu wel lekker op een fijne bank te netflixen in een hut die hij thuis noemt zonder elke cent te moeten omdraaien omdat zijn vrouw ineens wel rampspoed overkwam. Hij had nu ook in die vrijstaande hut kunnen zitten die hij zo mooi vond maar dan was de vraag geweest hoelang hij er nog kon wonen en hoe goed een huis verkoopt met een jungle aan meer dan een jaar niet onderhouden tuin.
Heftig verhaal zeg.
Hoe gaat het nu met je?
minnimouse schreef:
11-08-2019 21:48
Heftig verhaal zeg.
Hoe gaat het nu met je?
Ik ben weer te verstaan voor buitenstaanders en ik loop weer zonder rollator. Ik werk weer parttime. Dus ik mag niet klagen. Beter dan verwacht in ieder geval.
Vraag eens aan de hypotheekverstrekker of hij een proefberekening kan maken wat je per maand aan hypotheek gaat betalen tot aan de oplevering van een nieuwbouwwoning. Ik heb ook ooit een nieuwbouwhuis gekocht en ik meen me te herinneren dat het hypotheekbedrag steeds verder opliep per fase van de bouw. Maar dus geen volledige dubbele lasten.

Overigens kun je het aankleden van een nieuwbouwwoning zo duur maken als je zelf wil. Wij hebben de badkamer en toilet standaard op laten leveren (en mochten daarbij nog wel uit verschillende tegels kiezen) en de badkamer na een jaar of vijf verbouwd. De keuken en vloer beneden kwamen van Ikea, boven goedkope vloerbedekking en behang op de muren. Dat heeft ons echt geen 30k gekost; eerder max 8k. Ik zou het wel weten on jouw situatie.
drominique schreef:
11-08-2019 21:41
Die 25000 gaan dat verschil niet goedmaken aangezien je nu met 1 baby en kleiner huis al niet meer dan 30000 kan/ wil vrijmaken voor een verbouwing of een jaar dubbele lasten kan/wil dragen voor een nieuwbouwhuis.

Echt: ik gun je de hele wereld en alles waar je van droomt, maar neem een goede financiële man in dienst. Die is elke cent waard. Het zou zo zonde zijn wanneer je dromen nachtmerries blijken te worden...
Wat een onzin. Er zijn genoeg mensen in onze vriendenkring die de maximale hypotheek leenden voor een woning, wie zegt dat die in de problemen komen ooit? . Wij willen max 275, omdat wij niet de maximale hypotheek willen lenen aangezien kinderen duurder worden, een van ons ziek kan worden enz enz. We hebben dan dus wat ruimte.

En om een man te zoeken met veel geld? Sorry... Ik mag hopen dat dit een grap is.
Roosje247 schreef:
12-08-2019 01:34
Wat een onzin. Er zijn genoeg mensen in onze vriendenkring die de maximale hypotheek leenden voor een woning, wie zegt dat die in de problemen komen ooit? . Wij willen max 275, omdat wij niet de maximale hypotheek willen lenen aangezien kinderen duurder worden, een van ons ziek kan worden enz enz. We hebben dan dus wat ruimte.

En om een man te zoeken met veel geld? Sorry... Ik mag hopen dat dit een grap is.

Volgens mij bedoelt ze niet een rijke lover, maar een financieel adviseur die wel realistisch naar de cijfers kijkt. Het lijkt me duidelijk dat jouw financieel adviseur niet heel zinvolle adviezen geeft (of jij begrijpt hem niet).
Je vasthoudendheid is bewonderingswaardig..

Je vraagt naar onze mening omdat je vanuit je omgeving geen positieve reacties krijgt, in 11 pagina’s geven onnoemelijk veel mensen aan waarom het kopen van een/deze kluswoning in elk geval op dit moment geen goed idee is en je blijft het met hand en tand verdedigen.
Zou er dan niet wat inzitten als zoveel mensen het aangeven? Het is niet zo dat ze het je niet gunnen of jaloers zijn. Je krijgt heel veel waardevolle feedback en goede tips.
foxymama schreef:
12-08-2019 03:56
Je vasthoudendheid is bewonderingswaardig..

Je vraagt naar onze mening omdat je vanuit je omgeving geen positieve reacties krijgt, in 11 pagina’s geven onnoemelijk veel mensen aan waarom het kopen van een/deze kluswoning in elk geval op dit moment geen goed idee is en je blijft het met hand en tand verdedigen.
Zou er dan niet wat inzitten als zoveel mensen het aangeven? Het is niet zo dat ze het je niet gunnen of jaloers zijn. Je krijgt heel veel waardevolle feedback en goede tips.
Volgens mij is het nu de derde keer in dit topic dat ik aangeef dat de kluswoningen afvallen... We gaan verder kijken naar instapklaar of nieuwbouw.
Roosje247 schreef:
12-08-2019 01:34

Waar lees jij iets over een man met veel geld zoeken?

Een financiële man is bedoeld om je financiën door de rekenen: een goede berekent meerdere scenario’s zodat je verstandige keuzes kan maken.

Jij zegt hier steeds dat je zo voorzichtig bent, maar dat ben je echt niet.
Je maakt keuzes met enorm financiële risico’s terwijl jij het zelf als verstandige keuzes ziet en je vrienden kennelijk ook.
Ik zie het om me heen nu ook hoor dat jonge mensen dat enorme overpriced huis kopen in een dorp waar niemand dood gevonden wil worden en denken dat het allemaal wel goed komt.
Dat zijn dezelfde type mensen die tig jaar geleden een aflosvrije hypotheek namen en de auto erbij financierden: het kon en iedereen deed het, dus waarom zou het onverstandig zijn: zou allemaal goedkomen! Resultaat nu : huizen die enorm onder water staan, gedateerd zijn en je aan de straatstenen niet kwijt kunt, ook niet voor de helft van het ooit geleende bedrag.

Daarom dus die goede financiële man: het is heel duidelijk dat je die heel hard nodig hebt, want zelf mis je elk inzicht of het nu om een nieuwbouwwoning, bijna instapklaarwoning of kluswoning gaat. En zet die winst van je huidige woning even uit je hoofd: er is nog geen koper, dus ook geen winst. Dat is dus geen toegevoegde waarde in je financiële plaatje. Een goede spaarpolis die vrijkomt bij de verkoop van je huis wel.
drominique wijzigde dit bericht op 12-08-2019 10:43
Reden: Toevoeging
0.75% gewijzigd
drominique schreef:
12-08-2019 10:35
Waar lees jij iets over een man met veel geld zoeken?

Een financiële man is bedoeld om je financiën door de rekenen: een goede berekent meerdere scenario’s zodat je verstandige keuzes kan maken.

Jij zegt hier steeds dat je zo voorzichtig bent, maar dat ben je echt niet.
Je maakt keuzes met enorm financiële risico’s terwijl jij het zelf als verstandige keuzes ziet en je vrienden kennelijk ook.
Ik zie het om me heen nu ook hoor dat jonge mensen dat enorme overpriced huis kopen in een dorp waar niemand dood gevonden wil worden en denken dat het allemaal wel goed komt.
Dat zijn dezelfde type mensen die tig jaar geleden een aflosvrije hypotheek namen en de auto erbij financierden: het kon en iedereen deed het, dus waarom zou het onverstandig zijn: zou allemaal goedkomen! Resultaat nu : huizen die enorm onder water staan, gedateerd zijn en je aan de straatstenen niet kwijt kunt, ook niet voor de helft van het ooit geleende bedrag.

Daarom dus die goede financiële man: het is heel duidelijk dat je die heel hard nodig hebt, want zelf mis je elk inzicht of het nu om een nieuwbouwwoning, bijna instapklaarwoning of kluswoning gaat. En zet die winst van je huidige woning even uit je hoofd: er is nog geen koper, dus ook geen winst. Dat is dus geen toegevoegde waarde in je financiële plaatje. Een goede spaarpolis die vrijkomt bij de verkoop van je huis wel.
Wij hebben afgelopen zaterdag een afspraak met een onafhankelijke hypotheker gehad en ook alles uit laten rekenen middels proefberekeningen(scenario's met winst en zonder winst. Wij willen zelf niet met winst rekenen omdat je daar niet 100% van uit kan gaan, hoewel makelaars wel aangeven dat het in deze markt haalbaar is. Dus mocht het zo zijn dan valt dat altijd mee) . Wij kunnen max 3 ton lenen (meer, want onze lonen stijgen vanaf volgende maand maar daar gaan we niet mee rekenen) maar willen max 275 in totaal kwijt zijn (ivm kind wat meer gaat kosten, miss zelf ooit minder werken, en principe kwestie etc etc) .
- Nieuwbouw kan, maar dan zouden we wel behoorlijk spaargeld moeten hebben om dubbele lasten te kunnen veroorloven (die dubbele lasten zijn niet meteen volop, maar loopt per fase op). Je moet ook nog rekening houden met aanleg van tuin, keuken, vloeren etc.
- opknapwoning kan ook, alleen gaf hij aan dat we wel moeten bedenken of het opknappen echt waardevermeerdering is en of we dat geld er ooit nog uit zullen halen.
- instapklaar is in ons geval het beste alleen vliegen de prijzen momenteel zo de pan uit dat dit boven budget gaat.

Maargoed, ben eerlijk. De huisprijzen zijn nu zo hoog, dat je beter nu niet kan kopen. Denk je zelf dat je ooit je huis met winst verkoopt als je nu koopt? Heb natuurlijk geen glazen bol maar de markt gaat zeker instorten.

Als wij nu een woning willen kopen is dat voor lange tijd (minimaal 20 jaar als dat kan). We gaan dan niet weer na 2 jaar verkassen ;-).
anoniem_381405 wijzigde dit bericht op 12-08-2019 11:03
4.05% gewijzigd
Drominique, waarom noem het niet gewoon 'financieel adviseur'. Het kan ook een vrouw zijn he. En deze woordkeuze verwart de TO duidelijk.
Roosje247 schreef:
12-08-2019 10:59

Als wij nu een woning willen kopen is dat voor lange tijd (minimaal 20 jaar als dat kan). We gaan dan niet weer na 2 jaar verkassen ;-).

Het probleem is dat je dat niet zeker weet. Soms moet je een woning verkopen in een crisisperiode (in mijn geval vanwege een scheiding, we verkochten het met 50.000 verlies, nadat het al 2 jaar te koop stond, we kochten het in een topperiode bleek achteraf).

Het is wel een goed uitgangspunt, verstandig om naar een huis te kijken waar je niet binnen een paar jaar uit groeit.
Marana schreef:
12-08-2019 11:02
Het probleem is dat je dat niet zeker weet. Soms moet je een woning verkopen in een crisisperiode (in mijn geval vanwege een scheiding, we verkochten het met 50.000 verlies, nadat het al 2 jaar te koop stond, we kochten het in een topperiode bleek achteraf).

Het is wel een goed uitgangspunt, verstandig om naar een huis te kijken waar je niet binnen een paar jaar uit groeit.
Dat bedoelde ik idd te zeggen met, "als dat lukt".
Mijn ouders hebben dezelfde situatie als jij gehad, alleen met nog meer verlies (mede daardoor ook in schuldsanering gezeten, helaas).
Je kan ook een ongeluk krijgen waardoor je er niet meer kan wonen etc.

Maar hebben wel de intentie een huis te kopen waar we langere tijd in blijven.
Marana schreef:
12-08-2019 11:00
Drominique, waarom noem het niet gewoon 'financieel adviseur'. Het kan ook een vrouw zijn he. En deze woordkeuze verwart de TO duidelijk.
Sorry hoor. Kon niet op de officiële naam komen en de mijne is toevallig een man.
Roosje247 schreef:
12-08-2019 11:05
Dat bedoelde ik idd te zeggen met, "als dat lukt".
Mijn ouders hebben dezelfde situatie als jij gehad, alleen met nog meer verlies (mede daardoor ook in schuldsanering gezeten, helaas).
Je kan ook een ongeluk krijgen waardoor je er niet meer kan wonen etc.

Maar hebben wel de intentie een huis te kopen waar we langere tijd in blijven.
Volgens mij hebben de meeste mensen de intentie om langere tijd in hun koopwoning te blijven wonen.
Tenslotte maak je behoorlijke kosten bij de aanschaf van een woning: kosten koper bijvoorbeeld krijg je niet terug.
Zelfde geldt voor vloeren en raambekleding, wat in het ene huis past zal in het volgende huis niet toereikend zijn/niet mee verhuisbaar.

Maar als je van zo dichtbij hebt meegemaakt wat er kan gebeuren, waarom dan zo’n enorme uitgave toch willen doen? 1 op de 3 huwelijken loopt stuk, er gebeuren wekelijks ongelukken met dodelijke of zeer ernstige afloop, er worden dagelijks diagnoses gesteld bij mensen die je leven of voorgoed veranderen of zoveel invloed hebben dat het zeker is dat je na ziekbed binnen korte tijd overlijd, enz.

De enige zekerheid die je hebt is dat de huizenmarkt altijd in beweging is en dat de kans dat deze hetzelfde is wanneer je over pakweg 20 jaar verkoopt klein is. En al zou dat wel zo zijn: dan verkoop je misschien goed maar moet je ook weer duur aankopen.
Onder aan de streep levert je dat weinig op.
Geldt ook zeker voor nieuwbouw: stel dat je dat doet en je wil over 20 jaar verkopen? Dan heb je de badkamer en keuken al minimaal 1x vervangen en zijn deze waarschijnlijk alweer gedateerd op moment van verkoop.
Het dak is 20 jaar oud, het voldoet niet meer aan de wens van nu qua energiezuinigheid enzovoort.
En bovenstaand geldt alleen wanneer je het geluk hebt dat je nergens geconfronteerd wordt met onheil waardoor je verplicht moet verkopen.
drominique schreef:
12-08-2019 11:27
Volgens mij hebben de meeste mensen de intentie om langere tijd in hun koopwoning te blijven wonen.
Tenslotte maak je behoorlijke kosten bij de aanschaf van een woning: kosten koper bijvoorbeeld krijg je niet terug.
Zelfde geldt voor vloeren en raambekleding, wat in het ene huis past zal in het volgende huis niet toereikend zijn/niet mee verhuisbaar.

Maar als je van zo dichtbij hebt meegemaakt wat er kan gebeuren, waarom dan zo’n enorme uitgave toch willen doen? 1 op de 3 huwelijken loopt stuk, er gebeuren wekelijks ongelukken met dodelijke of zeer ernstige afloop, er worden dagelijks diagnoses gesteld bij mensen die je leven of voorgoed veranderen of zoveel invloed hebben dat het zeker is dat je na ziekbed binnen korte tijd overlijd, enz.

De enige zekerheid die je hebt is dat de huizenmarkt altijd in beweging is en dat de kans dat deze hetzelfde is wanneer je over pakweg 20 jaar verkoopt klein is. En al zou dat wel zo zijn: dan verkoop je misschien goed maar moet je ook weer duur aankopen.
Onder aan de streep levert je dat weinig op.
Geldt ook zeker voor nieuwbouw: stel dat je dat doet en je wil over 20 jaar verkopen? Dan heb je de badkamer en keuken al minimaal 1x vervangen en zijn deze waarschijnlijk alweer gedateerd op moment van verkoop.
Het dak is 20 jaar oud, het voldoet niet meer aan de wens van nu qua energiezuinigheid enzovoort.
En bovenstaand geldt alleen wanneer je het geluk hebt dat je nergens geconfronteerd wordt met onheil waardoor je verplicht moet verkopen.
Dit huis hebben we gekocht met beiden de mening dat we hier niet heel lang in bleven. Het is een starterswoning en hebben dit ook zo gekocht. We wilde toen kopen voor max 2 ton omdat we beiden van thuis afkwamen en nog moesten wennen aan het samenwonen, niet wisten wat alles zou kosten etc.

Klopt maar dan zou je nooit een huis moeten kopen. Er zijn altijd risico's, alles kost geld wat je in een huis doet en je kam altijd met verlies verkopen.
Wat moeten we dan 😅 in dit huis blijven zitten terwijl dit te klein is en we hier niet kunnen aarden?

Enige wat het aller beste is nu, is verkopen en pas iets kopen als de markt instort. Maar in onze situatie is dat geen optie.
Of wachten met kopen als markt slechter wordt, maar dan levert deze woning ook weer minder op of zelfs verlies.
anoniem_381405 wijzigde dit bericht op 12-08-2019 11:38
15.45% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven