Opruim challenge

04-11-2019 12:49 124 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor iedereen die graag een wat opgeruimder huis zou willen en daar de schouders onder wil zetten. Ontstaan vanuit het topic thuis/oktober-d-r-uitdaging/list_messages/450215, maar open voor iedereen. Of je een hoarder bent of een minimalist, veel tijd hebt of weinig, Marie Kondo aanbidt of verafschuwt, of je groot of klein woont en alleen of met een scala aan huisgenoten, welkom! Het is wel een topic over opruimen, dus niet over huishouden in het algemeen.

In het 'Oktober: d'r uitdaging' topic hadden we een challenge waarbij er een dagelijkse opdracht was. Dit was voor degenen die meeschreven teveel en vaak was de opdracht niet erg van toepassing. Ik stel daarom voor om er een week-challenge van te maken, met keuze uit verschillende opdrachten:
- Iedereen die dat wil plaatst hier in het weekend een opruim opdracht. Groot of klein en wat voor soort maakt niet uit.
- Iedereen die dat wil gaat de uitdaging aan om in de week erna één of meer van die opdrachten uit te voeren. Heb je weinig tijd? Dan doe je gewoon een kleine opdracht of een deel ervan. Of je slaat een keer over.
- Deel je successen, uitdagingen en strubbelingen, zodat we elkaar kunnen stimuleren en helpen. Wil je alleen hierover meeschrijven en niet meedoen aan de opdrachten? Ook prima.

Omdat het weekend net voorbij is mogen wat mij betreft vandaag ook nog opdrachten gedeeld worden, zodat we niet eerst een week zitten af te wachten tot onze Viva opruim challenge van start gaat. En misschien ook leuk om je even voor te stellen en daarbij ook te noemen waar je zelf tegenaan loopt bij het opruimen of wat je doel is of welke plannen je hebt voor de komende tijd op opruimgebied.
Alle reacties Link kopieren
En mijn challenge voor december is om de toch al minimale hoeveelheid Kerstspullen nog verder terug te dringen. Ik heb door omstandigheden al jaren helemaal níks meer met Kerst, sla het het liefst over maar ja, iets met kinderen hebben en jeugdherinneringen/tradities/recht hebben op. Dus komt er hier wel een kerstboom en enige aankleding maar passend bij mijn interieur en absoluut géén glitters en glimmers.
100 advertentie’s hoe krijg je het voor elkaar.
Daar zou ik echt geen tijd voor hebben helaas.
En het jammere is dat ze er na vier weken al weer afgeflikkerd worden.
IBIopviva schreef:
17-11-2019 21:16
Ik heb tot nu toe alleen "mijn" spullen weggedaan dus daar hoeft hij het verder niet mee eens te zijn en dat is wel fijn want anders was er veel minder weggegaan vrees ik.

Wat maakt het dat je geen afstand kan nemen van spullen? Herinneringen of meer de angst van wat als ik het ooit nog nodig heb?
Ow wacht je vind het zonde, ja wel herkenbaar misschien ook proberen voor een klein prijsje te verkopen? Als het alleen maar in de weg zit is het ook zonde toch eigenlijk?
Ik kom nu ook wel dingen tegen waarvan ik dacht: ow ja dat had ik ook nog das handig blij dat ik het weer heb.
Dat is ook fijn hoor hoe je dat doet. Zo is iedereen blij.
Ik heb vandaag 13 lege kratten teruggebracht naar de Ikea.
De meesten zat niet veel in en er stonden ook veel lege.

Ik ben net zo’n opslagplaats. Echt verschrikkelijk.
Ik heb weer een heel klein beetje overzicht.


Nu de spullen uit de kratten langzaamaan op gaan ruimen en nog meer dingen naar de kringloop brengen.

Marktplaats maakt me moe momenteel, ik verkoop bijna niks op het moment.
Alle reacties Link kopieren
Gekopbloemen schreef:
21-11-2019 21:36
100 advertentie’s hoe krijg je het voor elkaar.
Daar zou ik echt geen tijd voor hebben helaas.
En het jammere is dat ze er na vier weken al weer afgeflikkerd worden.
Ik zet één keer in de zoveel maanden alle spullen die ik wil aanbieden er (opnieuw) op. Ik heb vooral veel zo goed als nieuwe boeken die eruit zien alsof ze zelfs in de winkel nog verkocht kunnen worden. De verkooptekst die ik voor de advertenties maak, sla ik op op de computer, zo hoef ik de volgende keer alleen de tekst te kopiëren en te plakken en slechts enkele dingen te selecteren en de prijs in te vullen.
Het verbaast me altijd dat juist de dingen waarvan ik denk 'wie wil dat nou overnemen' sneller verkopen dan de dingen waarvan ik denk dat er veel interesse in zal zijn. Ik verkoop nu ook wat grotere dingen die me niet in de weg staan of die ik zelfs zelf nog gebruik maar bij een goed bod weg mogen.
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn jullie allemaal goed bezig. Ik heb deze week weer een wat drukkere week, dus even kijken of ik nog op tijd aan mijn (simpele) challenge van deze week denk.
Goed bezig allemaal!

Ik heb mijn challenge nog steeds niet gedaan (zooi die van zolder afgekomen is naar de kringloop brengen). Maar vanmorgen wel een andere 'opruim actie' getackeld. Mijn gootsteen zat verstopt, dus het kastje met schoonmaak middelen en spullen moest leeg om de afvoer uit elkaar te schroeven en schoon te maken (ranzige klus trouwens) :|

Toen heb ik dat kastje maar gelijk schoongemaakt, wat spijkertjes in het kastje gemept om stoffer en blik etcetera aan op te hangen en alle doeken, flesjes en andere middelen uitgezocht, geordend en opgeruimd.

Klein klusje en zo gepiept, Maar ik heb weer iets gefixt! :yes:
anoniem_64ca64e6b24fc wijzigde dit bericht op 22-11-2019 10:59
Reden: spelfout
0.86% gewijzigd
Kraaienpootje schreef:
22-11-2019 10:58
Goed bezig allemaal!

Ik heb mijn challenge nog steeds niet gedaan (zooi die van zolder afgekomen is naar de kringloop brengen). Maar vanmorgen wel een andere 'opruim actie' getackeld. Mijn gootsteen zat verstopt, dus het kastje met schoonmaak middelen en spullen moest leeg om de afvoer uit elkaar te schroeven en schoon te maken (ranzige klus trouwens) :|

Toen heb ik dat kastje maar gelijk schoongemaakt, wat spijkertjes in het kastje gemept om stoffer en blik etcetera aan op te hangen en alle doeken, flesjes en andere middelen uitgezocht, geordend en opgeruimd.

Klein klusje en zo gepiept, Maar ik heb weer iets gefixt! :yes:
Fijn ! Geeft een goed gevoel, en nu op naar de zolder.
ExploreTheWorld schreef:
21-11-2019 23:03
Ik zet één keer in de zoveel maanden alle spullen die ik wil aanbieden er (opnieuw) op. Ik heb vooral veel zo goed als nieuwe boeken die eruit zien alsof ze zelfs in de winkel nog verkocht kunnen worden. De verkooptekst die ik voor de advertenties maak, sla ik op op de computer, zo hoef ik de volgende keer alleen de tekst te kopiëren en te plakken en slechts enkele dingen te selecteren en de prijs in te vullen.
Het verbaast me altijd dat juist de dingen waarvan ik denk 'wie wil dat nou overnemen' sneller verkopen dan de dingen waarvan ik denk dat er veel interesse in zal zijn. Ik verkoop nu ook wat grotere dingen die me niet in de weg staan of die ik zelfs zelf nog gebruik maar bij een goed bod weg mogen.
Maar dan nog lijkt het me veel werk maar superfijn dat je goed verkoopt ! Heerlijk dat ruimen.
Alle reacties Link kopieren
.
ibiopviva wijzigde dit bericht op 24-11-2019 20:39
99.73% gewijzigd
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Zo kledingkast is uitgezocht. Uiteindelijk 2 flinke tassen vol met kleding over. Te koop gezet voor klein bedrag. Bij geen interesse doe ik het volgende week alsnog naar de kringloop.
Ook nog een aantal jassen van mijn man en mijzelf in een kledingbak gedaan.

5 dozen bij de action gekocht. 1 gevuld met sjaaltjes, 1 met riemen, 1 met overhemden van mijn man, 1 met shirts lange mouw en 1 met shirts korte mouw. Kunnen mooi op elkaar gestapeld worden dus staat hartstikke netjes nu.
Ook nog wat zomerkleding naar zolder gedaan.
Tevens een kledingkast op de logeerkamer uitgezocht en een gezamenlijke kast ook uitgezocht nou ja nu moet ik eerlijk zijn.
Het was een kast in de slaapkamer waar deels kleding van mijn man in lag en deels andere spullen van hem. Heb er veel kleding (jasjes) van mijzelf opgehangen jaren terug. Dus was het een gezamenlijke kast geworden. Alleen vandaag is vreemd genoeg alle kleding die over was van mijn man elders opgeborgen en nu is het geloof ik mijn kast.
Mijn man zegt: ow ik begrijp dat het nu jouw kast is? :proud: O_o
Maar hij vind het eigenlijk zo overzichtelijker en wat duidelijker dus hij vind het prima gelukkig. :hihi: :D
Hij heeft die kast ook echt niet nodig, hij heeft vrijwel alleen maar kleding die ligt en die ruimte heeft hij zat in zijn eigen kledingkast. Is echt een kwestie geweest van uitzoeken en anders neerleggen waardoor alles ook minder ruimte nodig heeft.

Enige jammere is dat inmiddels de stofzuiger die hier overuren gemaakt heeft afgelopen weken het nu echt begeven heeft.
Het begon ineens naar brand te ruiken, het lawaai was zo heftig dat zelfs onze zo goed als dove buren ieder moment konden aanbellen met de vraag wat er in hemelsnaam gebeurde en bovendien sproeide de stofzuiger plotseling de inhoud van de zak door de kamer. En dat alles in 2 tellen tijd. Die staat dus in de auto om naar de stort te brengen maandag.
Hebben een mooie stofzuiger gezien maar ja 179 euro slik. We wachten maar even tot as vrijdag met black friday en hopen dat die dan wellicht in de aanbieding is. Dus even een weekje zonder is niet anders.

Al met al toch wel redelijk tevreden wat betreft mijn opruim challenge van deze week.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Wordt er nog opgeruimd dames?

Ik ben niet zo goed in specifieke challenges merk ik. Maar ik ben wel productiever met de gedachte dat ik 1 'taak' per week moet doen. Gisteravond heb ik de bovenkastjes van mijn keuken uitgeruimd, schoongemaakt en weer ingeruimd :-)

Maar de challenge (oude zooi naar de kringloop brengen) staat nu al 2 weken op de to-do-lijst :)
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig kraaienpootje!
Inderdaad hoe gaat het met de rest?
Lukt het om jullie de challenge te volbrengen of heb je inmiddels ergens anders energie/gelegenheid voor gehad?

Alles wat naar de stort moet is erheen gebracht, de kleding is niet opgehaald dus vandaag naar de kringloop gedaan.

En de gang/overloop van boven is zo goed als opgeruimd. Nog 1 ding ligt er wat ik weg wil gooien maar dat moet even in overleg.
Dat was "officieel" mijn challenge. Voor mij werkt dit echt voel een soort morele verplichting om hier te kunnen melden dat het gelukt is.

Heb ook nog kookboeken, een bigshoper vol, afgegeven bij de kringloop vanmiddag. Die lagen bovenop een kast in de logeerkamer. Vrijwel allemaal met vlees en dat eet ik al jaren niet meer. Weg ermee!
En ook een aantal mappen vol met uitgeprinte recepten. Handjevol bewaard de rest in de oud papierbak en de mappen zelf naar de kringloop.
Over 2 weken ga ik het huis weer kerstklaar maken en ik verwacht dan nog wel meer spullen weg te willen doen. Ben paar weken geleden al grof door de kerstspullen gegaan en aardig wat weg gedaan.
Ben van de week ook met een vuilniszak naar de schuur gelopen en pas weer weggegaan toen de zak vol met rommel zat.
De volgende dag gingen we toch naar de stort dus dat kon er nog mooi bij. Sowieso vind ik dat een briljante manier van ontrommelen. Eens in de zoveel tijd loop ik naar een kamer met als missie een vuilniszak vol krijgen. Jaren terug een verkeerd formaat vuilniszak gekocht dus die konden mooi gebruikt worden op deze manier. Die zijn inmiddels op, das dubbel ontrommelen hé zowel de zak als hetgeen wat erin zit moest toch weg.

Heb ook eens een kijkje genomen in onze kaarsenplank. Daar lagen heel veel losse waxinelichtjes in. Heb alles in een zak gedaan en heb veel kaarsjes gebrand. Sommige waren ook al 25 jaar oud gaf mijn man aan. Een aantal deden/doen het ook helemaal niet meer maar overwegend zijn ze nog ok. De tas is inmiddels zoveel leger dat ik het restant in een doos kon doen dat ziet er toch heel wat beter uit. En dat doosje dat lag nog op de hal boven dus moest toch een nieuwe (tijdelijke) bestemming hebben.
Kwam nog leuke kerst waxinelichtjes houders tegen. Dus ik dacht: ach wat vroeg maar laat ik ze maar gebruiken. Bleek door de warmte de kerstlaag er gewoon af te vallen, bleek een soort vreemd stickerspul te zijn. Uh tja weg ermee! Maar die heb ik vorig jaar gekocht dus dat was gewoon slechte kwaliteit. Ik bedoel een waxinelichthouder hoort er toch tegen te kunnen dat er een kaarsje in gebrand wordt lijkt mij.

Ik weet dat er nog een paar tassen met oa knutselspullen op zolder staan die wil ik het liefst komende tijd ook gaan uitzoeken. Ik stel dat dus als challenge 2.0 voor mijzelf voor deze week.
Merk dat ik een beetje van hot naar her werk en dat iets meer overzicht wellicht handiger was geweest maar he als dit voor mij werkt kan ik het beter zo aanpakken dan helemaal stilstaan.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Jeetje IBI je gaat echt als een speer.

Ik heb vandaag de "prulletjes/papieren" bak uitgezocht. Dat was nog mijn challenge van vorige week, haha.
Alle reacties Link kopieren
Kraaienpootje schreef:
26-11-2019 20:51
Wordt er nog opgeruimd dames?

Ik ben niet zo goed in specifieke challenges merk ik. Maar ik ben wel productiever met de gedachte dat ik 1 'taak' per week moet doen. Gisteravond heb ik de bovenkastjes van mijn keuken uitgeruimd, schoongemaakt en weer ingeruimd :-)

Maar de challenge (oude zooi naar de kringloop brengen) staat nu al 2 weken op de to-do-lijst :)

Ach zolang je toch maar steeds af en toe wat doet. Kun je mooi die zooi wegbrengen als challenge voor volgende week, hihi :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig IBI!

En Kraaienpootje ook! Juist goed dat je het niet op hebt gegeven, maar nu toch die keukenkastjes hebt gedaan!

Hier is er de klad in gekomen. Druk met werk (ook thuis vaak nog), druk met Sinterklaas voorbereidingen, druk met de kinderen en als ik wel tijd heb ben ik moe vanwege al meer dan een jaar gebroken nachten. En ik ben te perfectionistisch: als ik iets opruim dan moet het ook helemaal goed en weet ik al bij voorbaat dat het veel tijd gaat kosten. Dus ik blijf er tegenaan hikken.

Ik maak mijn challenge voor deze week kleiner: 3 dingen op Marktplaats zetten. Foto's heb ik al gemaakt, omschrijvingen staan deels ook al op de computer, dus echt veel werk is het niet meer. Hopelijk kan ik het deze week wel opbrengen.
In kleine stapjes kom je er ook.

Pakje kerstkaarten weggegeven. Ik heb er nog teveel, dus wellicht stof ik mijn marktplaatsaccount af.
Heb daar wel net een zoekopdracht verwijderd, want het item dat ik zoek kost blijkbaar minimaal 12 euro (of tenminste dat probeert men te krijgen ervoor) en inmiddels mis ik het item toch niet meer. Soms heb ik van die ongeplande opruimacties door dingen van tafel te stoten :$
Alle reacties Link kopieren
Kringloopwinkel ingegaan en ingeleverd: kerstversiering, dorp, spelletjes die we niet meer spelen zoals monopoly.

Deel 2 richting kringloop komt in de loop van volgende week. Ze staan al klaar om ingeladen en weggebracht te worden.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Ik had geen challenge voor mezelf deze week,maar wel enorme opruimdrang, dus ik heb al twee zakken vol voor de kringloop deze week :biggrin:

Ik heb net alle kleding van mijn zoon uitgezocht, daar zaten zelfs nog 2 setjes kleding voor de kerstdagen bij die hij nog past, dus dat hoef ik dit jaar niet te kopen. :yes:
Goed bezig dames ! Ik moet me letterlijk steeds van de bank slepen om iets te gaan doen.
Als ik eenmaal opgestart ben lukt het wel.
De woonkamer is netjes.
Nu proberen al die overvolle kasten eens aan te pakken, en de slaapkamer , en mijn vriend zijn kamer.......zucht.
Alle reacties Link kopieren
Gekopbloemen schreef:
29-11-2019 14:35
Goed bezig dames ! Ik moet me letterlijk steeds van de bank slepen om iets te gaan doen.
Als ik eenmaal opgestart ben lukt het wel.
De woonkamer is netjes.
Nu proberen al die overvolle kasten eens aan te pakken, en de slaapkamer , en mijn vriend zijn kamer.......zucht.
La voor la, plank voor plank, niet de hele kast in een keer
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Zo ik duik dit topic weer op.
In de kerst en nieuwjaarsperiode is ons goede voornemen misschien op de achtergrond geplaatst maar wellicht zijn er meer mensen die weer wat oppakken inmiddels.

Het is hier echt veel opgeruimder. Dingen hebben gewoon een plek of zijn weggedaan.

Dinsdag wordt er nieuw zeil gelegd in de keuken. Daar stond ook een soort tafeltje aan de muur. Die heb ik vandaag verwijderd en een leuk zilver kastje via marktplaats gekocht en die staat er nu. Dus ben door de keukenkasten enzo heen gegaan en sommige dingen konden weg, sommige dingen konden beter in het nieuwe kastje.
Er was nu ruimte in de grote keukenkast voor bv mijn make-up wat eerst onder de aanrecht op de grond (in 2 dozen niet los uiteraard)
Het geeft enorm veel overzicht. Als dinsdag het zeil gelegd wordt gaat er nog een extra keukenkastje opgehangen worden gelukkig dus er is nog 1 kastje waar spullen erg rommelig staan omdat er te weinig ruimte is en het zijn huishoudelijke apparaten die ik regelmatig gebruik.
Morgen gaan we nog 2 nieuwe welkoms matten kopen. 2 dezelfde, 1 voor bij de voordeur en 1 voor bij de achterdeur. Ze zijn beide enorm aan vervanging toe.
Volgende wat we aanpakken zijn de keukenkastjes zelf. Er komt nieuwe folie over en nieuwe handvatten. Het liefst wilde ik de lamp ook vervangen maar volgens mij ziet mijn man dat minder zitten.

Ik ben dus nog altijd bezig met opruimen en dus echt het wegdoen van dingen maar in combinatie met extra kastruimte voor de dingen die ik wel wil/moet bewaren.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg een andere vloer deze week, dus wel handig om kast leeg te maken voor het sjouwen. Zo daar kwam een hoop uit waarvan ik niet meer wist dat ik het had. Toch maar eens goed doorheen gaan voor ik alles terug leg
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Dit topic startte voor mij op een verkeerd moment. Er kwam telkens niets van terecht.

Maar... na de feestdagen zijn man en ik flink aan de slag gegaan en heeft al veel troep het huis verlaten.

Komende week gaan we de kinderkamers aanpakken.

Eerst wilde ik met de grootste rommel (zolder!) beginnen. Maar het werkt beter eerst de makkelijke ruimtes aan te pakken, zodat we de smaak van het opruimen eerst goed te pakken kregen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven