Opruim challenge

04-11-2019 12:49 124 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor iedereen die graag een wat opgeruimder huis zou willen en daar de schouders onder wil zetten. Ontstaan vanuit het topic thuis/oktober-d-r-uitdaging/list_messages/450215, maar open voor iedereen. Of je een hoarder bent of een minimalist, veel tijd hebt of weinig, Marie Kondo aanbidt of verafschuwt, of je groot of klein woont en alleen of met een scala aan huisgenoten, welkom! Het is wel een topic over opruimen, dus niet over huishouden in het algemeen.

In het 'Oktober: d'r uitdaging' topic hadden we een challenge waarbij er een dagelijkse opdracht was. Dit was voor degenen die meeschreven teveel en vaak was de opdracht niet erg van toepassing. Ik stel daarom voor om er een week-challenge van te maken, met keuze uit verschillende opdrachten:
- Iedereen die dat wil plaatst hier in het weekend een opruim opdracht. Groot of klein en wat voor soort maakt niet uit.
- Iedereen die dat wil gaat de uitdaging aan om in de week erna één of meer van die opdrachten uit te voeren. Heb je weinig tijd? Dan doe je gewoon een kleine opdracht of een deel ervan. Of je slaat een keer over.
- Deel je successen, uitdagingen en strubbelingen, zodat we elkaar kunnen stimuleren en helpen. Wil je alleen hierover meeschrijven en niet meedoen aan de opdrachten? Ook prima.

Omdat het weekend net voorbij is mogen wat mij betreft vandaag ook nog opdrachten gedeeld worden, zodat we niet eerst een week zitten af te wachten tot onze Viva opruim challenge van start gaat. En misschien ook leuk om je even voor te stellen en daarbij ook te noemen waar je zelf tegenaan loopt bij het opruimen of wat je doel is of welke plannen je hebt voor de komende tijd op opruimgebied.
ExploreTheWorld schreef:
04-11-2019 14:08
Wat een heerlijk topic 😊. Ik ben ook weer flink aan het opruimen in huis, heb een aantal maal per jaar zo’n bui. Gelukkig ben ik geen verzamelaar en kan ik makkelijk dingen weg doen. Wel zo fijn met vier kinderen in huis (opruimen en ook het weggooien doe ik wel als de kinderen op school zitten 😉. Als je dat doet wanneer ze erbij zijn, wordt het niks).

De regel die ik altijd hanteer: mocht ik op stel en sprong volgende week moeten verhuizen, dan wil ik niet dan nog hoeven uitzoeken wat er wel of niet mee moet. Alles wat in huis is, is de moeite waard om direct en ongezien in te pakken en mee te verhuizen en ook daadwerkelijk nodig/functioneel/van heel bijzondere waarde.

Dit is een hele goeie. Ik denk ook bij alles: als we morgen zouden verhuizen, zou ik het dan nog meenemen?
Best een eyeopener.
nicole123 schreef:
04-11-2019 14:13
Goed bezig al, op maandag al klaar met je weekopdracht. Mooi!

Ja, best blij mee. Misschien doe ik ook nog wel mee met een van de andere opdrachten die anderen inbrengen. Speelt wel mee dat ik thuis ben, dus ja dan is het ook sneller gedaan dan wanneer het na het werk moet gebeuren allemaal
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ramen aan het lappen beneden, en dan worden de plantboel en frutsels op de vensterbank ook meegenomen. Met dit topic in het achterhoofd heb ik meteen het een en ander weg gegooid, al met al zo'n 10 dingen. En aan het eind van de middag zal er nog wel meer weg zijn denk ik. Het slibt hier regelmatig dicht, dus er moet wel wat weg steeds. Voor mijn kledingkast hanteer ik het principe iets nieuws erin, iets ouds eruit. Dat zou ik met prullaria ook moeten doen :)
Er mag ook wel een doosje neergezet worden voor de kringloop. Ik breng daar best regelmatig spullen naar toe. En toch vind ik het lastig om alles opgeruimd te houden, terwijl ik het wel fijn vind als alles aan de kant is (wat bijna nooit het geval is)
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk topic, heel graag doe ik mee! Ik heb al veel leuke opdrachten gelezen en wat ik lees is heel herkenbaar.

Mijn opdracht van deze week is om wat nieuwe ongebruikte spullen die nog in de verpakking zitten op Marktplaats te zetten. Dit is de ideale tijd, zo rond Sinterklaas en Kerstmis.

Waar ik ook onder meer aan wil gaan werken de komende tijd:

-De voorraad zoveel mogelijk opmaken. Ik ben gevoelig voor bijvoorbeeld de Hamsterweken. En voor aanbiedingen van kattenvoer voor mijn katje.


-Ik ben een verzamelaar. Heel lang heb ik met plezier aan Postcrossing gedaan. Ik raakte verslaafd aan ansichtkaarten te bestellen. Deze voorraad wil ik ook uit gaan zoeken. Hetzelfde geldt voor moestuinzaden. De afgelopen jaren ben ik ieder voorjaar enthousiast begonnen aan mijn moesbalkon, zonder spectaculaire oogst. Veel moestuinzaden die ik nog op voorraad had heb ik aan een goed doel gegeven.

-Er zijn mensen die voordat ze hun spullen naar de kringloop brengen, eerst een avondje voor familie, vrienden en kennissen organiseren als ze bijvoorbeeld boeken wegdoen. In de berging heb ik nog een hele tas boeken staan die ik van een kennis heb meegenomen, ik zou me anders schuldig voelen. Nu zeg ik voortaan dat ik niet kan komen, of nog beter, ik ben gewoon eerlijk en zeg dat ik zelf ook aan het opruimen ben.

Het is trouwens een goede tip om te doen alsof ik volgende week zou gaan verhuizen! Voor volgend jaar is dat ook een van mijn doelen. In ieder geval ga ik de komende tijd ook de berging opruimen.
Alle reacties Link kopieren
nepese schreef:
04-11-2019 18:56
Mijn opdracht van deze week is om wat nieuwe ongebruikte spullen die nog in de verpakking zitten op Marktplaats te zetten. Dit is de ideale tijd, zo rond Sinterklaas en Kerstmis.
Ik doe met je mee, want hier hik ik al een hele tijd tegenaan. Dan heb ik besloten dat iets weg kan en dan staat het nog een eeuwigheid in mijn huis. Dit heeft voor mij eigenlijk wel prioriteit, dus ik ga dit deze week doen en die handleidingen volgende week, of als ik nog tijd over heb. Ik heb hier nog vanalles staan wat nog op Marktplaats en naar de Kringloop moet. Van een aantal items heb ik ook al foto's gemaakt, maar daar is het blijven steken. Ik ben vrij perfectionistisch en vind het zinloos om iets op Marktplaats te zetten met weinig of onduidelijke foto's en te weinig beschrijving, want dan is er geen hond die het wil kopen. Dus ik leef me altijd uit op het maken van mooie foto's (ook van details), een uitgebreide tekst, goed uitzoeken hoeveel er gevraagd wordt voor vergelijkbare items, etc. Maar dan is het wel veel werk en daardoor een goede reden om het voor me uit te schuiven. Nu maar weer eens even wat tijd erin investeren. Ik wil deze week in ieder geval alles waar ik al foto's van heb gemaakt op Marktplaats zetten en de spullen die klaar staan voor de Kringloop daarheen brengen. Gisteren meteen de daad bij het woord gevoegd en een tas vol spullen naar de Kringloop gebracht. Volgende week maak ik dan foto's van de rest van de Marktplaats spullen en zet ik dat erop. Voor sommige dingen is het inderdaad nu precies de goede tijd! Ik heb ook nog 2 bakken winterkleding van de kinderen staan, daar ben ik nu eigenlijk alweer te laat mee. Maar even kijken of ik het alsnog op Marktplaats zet, het op de vliering zet voor volgend jaar of ook maar naar de Kringloop breng.
Alle reacties Link kopieren
nepese schreef:
04-11-2019 18:56
-Er zijn mensen die voordat ze hun spullen naar de kringloop brengen, eerst een avondje voor familie, vrienden en kennissen organiseren als ze bijvoorbeeld boeken wegdoen. In de berging heb ik nog een hele tas boeken staan die ik van een kennis heb meegenomen, ik zou me anders schuldig voelen. Nu zeg ik voortaan dat ik niet kan komen, of nog beter, ik ben gewoon eerlijk en zeg dat ik zelf ook aan het opruimen ben.
Oh dat is lastig, van die dingen die je eigenlijk niet echt wilt hebben, maar waarbij je je toch sociaal verplicht voelt het mee te nemen of te bewaren. Wel op zich een heel mooi initiatief van die mensen, om eerst zo'n avondje te organiseren. Ik vind het zo zonde als persoon A iets weggooit terwijl op hetzelfde moment persoon B exact hetzelfde item nieuw in de winkel koopt. Maar als je niets nodig hebt zou ik dit soort avonden inderdaad maar mijden. Ik denk niet dat die mensen dat erg vinden, ze willen anderen de kans geven als die hun spullen goed kunnen gebruiken, maar ze willen vast anderen niet opzadelen met onnodige rotzooi.

Mijn man is ook heel gevoelig voor dingen die we van anderen gekregen hebben. Ik ben er vrij makkelijk in, hecht er niet zoveel emotionele waarde aan. Maar dan wil ik bijvoorbeeld een set van stoffen servetten wegdoen, omdat die al 8 jaar ongebruikt in een la liggen en we nooit stoffen servetten gebruiken, en dan roept mijn man: "Maar die hebben we op onze bruiloft van tante Truus gehad!". Ik denk dan: Tsja, alsof tante Truus er iets aan heeft dat ze hier liggen te verstoffen, ik heb liever dat ze naar de Kringloop gaan en iemand anders ze nog kan gebruiken, of dat ze desnoods gerecycled worden tot iets anders nuttigs.
Alle reacties Link kopieren
Geen avondje hier om te ruilen, hooguit dat iemand op de app, of eerder de mail een berichtje stuurde: dit heb ik over, wil iemand het. Voel je je toch minder bezwaard om nee te zeggen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de afgelopen maanden heel veel opgeruimd, ik ben in de bijkeuken begonnen en heb elk kastje, lade enzo leeggehaald en gekeken wat weg kon en de rest gesorteerd.
Ik ben nu klaar met de begane grond en de 1e verdieping, op boeken en papieren na.
Ik ben ook begonnen op zolder, bijna de helft opgeruimd, en als laatste is de schuur aan de beurt.
Afgelopen weekend heeft mijn vriend de gereedschapskast (kast, niet kist) op zolder opgeruimd en ook dingen weg gedaan en 1 ding verkocht op MP.

De tip om handleidingen te downloaden vind ik een goede, daar hebben we een la vol van namelijk.
Alle reacties Link kopieren
Mijn challenge is het bedenken van een challenge, haha. Er zijn genoeg dingen om te doen hier in huis hoor, maar ik weet gewoon niet of ik deze week nog tijd (maar vooral zin) heb. En om nou meteen te falen op de eerste opdracht :hihi:
Oeps ik heb blijkbaar een heel belangrijke tekening van mijn zoon weggegooid. :-$ Ik hoor hem nu boven boos op een kussen slaan :roll:

Ik ben nu trouwens allemaal to do's aan het opschrijven als ik iets tegenkom tijdens het opruimen wat ik niet direct kan / wil oppakken. Dan kan ik daar op terugvallen als ik me verveel :rofl:
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
06-11-2019 00:04
Mijn challenge is het bedenken van een challenge, haha. Er zijn genoeg dingen om te doen hier in huis hoor, maar ik weet gewoon niet of ik deze week nog tijd (maar vooral zin) heb. En om nou meteen te falen op de eerste opdracht :hihi:
Misschien iets heel kleins verzinnen als opdracht? Dan heb je in ieder geval kans dat het een succes wordt en dat stimuleert weer voor het vervolg. Bijv. één laatje, één makkelijke kleine categorie (je koffiemokken ofzo), 10 dingen weggooien, in één kamer de dingen verzamelen die eigenlijk elders thuishoren? Of de eerste stap zetten bij iets waar je dagelijks tegenaan loopt?
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
06-11-2019 09:22
Oeps ik heb blijkbaar een heel belangrijke tekening van mijn zoon weggegooid. :-$ Ik hoor hem nu boven boos op een kussen slaan :roll:

Ik ben nu trouwens allemaal to do's aan het opschrijven als ik iets tegenkom tijdens het opruimen wat ik niet direct kan / wil oppakken. Dan kan ik daar op terugvallen als ik me verveel :rofl:
Oei! Volgende keer toch met hem samen die tekeningen opruimen? Of wil hij dan niks weg doen? Ik merk dat mijn criteria om dingen weg te gooien soms heel anders zijn dan die van de kinderen. Ze willen vaak dingen per se houden waar ik de waarde totaal niet van inzie. Zolang het in hun bewaardoos past vind ik het best.

En oh drama, dat je dan bij het opruimen allemaal van die 'projectjes' tegenkomt van dingen die je nog moet repareren, uitzoeken, regelen, aanvullen, etc. Mijn to do list reikt al tot Tokyo en van verveling is hier meestal geen sprake.
Ze krijgen hier op school elke week een hele stapel werkjes mee naar huis. Ik word er eerlijk gezegd een beetje gestoord van, want hij wil alles bewaren. En om daar nou ook weer een doos voor te gaan maken??

Ik heb er even een beetje genoeg van,al die zooi :roll:
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
06-11-2019 09:50
Ze krijgen hier op school elke week een hele stapel werkjes mee naar huis. Ik word er eerlijk gezegd een beetje gestoord van, want hij wil alles bewaren. En om daar nou ook weer een doos voor te gaan maken??

Ik heb er even een beetje genoeg van,al die zooi :roll:
Hoe doe je het nu dan? Alles weggooien?
Alle reacties Link kopieren
ik gooi alle knutsels na een week of wat weg. Ik denk dan, waarom zou ik het bewaren. Als mijn ouders met een doos tekeningen en andere knutsels van mij zouden aanzetten hoef ik het ook niet. eventueel als iets heel bijzonder is kan je er een foto van maken voor in het fotoboek.
nicole123 schreef:
06-11-2019 10:11
Hoe doe je het nu dan? Alles weggooien?

Sommige dingen hangen we een tijdje op, als er dan iets nieuws komt dan gaat er inderdaad ook een hoop weg.
Alle reacties Link kopieren
VGM1980 schreef:
06-11-2019 10:40
ik gooi alle knutsels na een week of wat weg. Ik denk dan, waarom zou ik het bewaren. Als mijn ouders met een doos tekeningen en andere knutsels van mij zouden aanzetten hoef ik het ook niet. eventueel als iets heel bijzonder is kan je er een foto van maken voor in het fotoboek.
Oh, ik vind dat juist heel leuk, om nog wat tekeningen te hebben van mijn eerste koppoters, de eerste woordjes die ik schreef en mijn eerste 'boek'. Als het maar niet de spuigaten uitloopt met de hoeveelheid.
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
06-11-2019 10:56
Sommige dingen hangen we een tijdje op, als er dan iets nieuws komt dan gaat er inderdaad ook een hoop weg.
Daar heb ik dan weer geen tijd voor ben ik dan weer te lui voor, om elke keer alles wat binnenkomt of thuis gemaakt wordt acuut te beoordelen of op het opgehangen moet worden en zo ja wat er dan weer af moet. Hier zou zo'n systeem ertoe leiden dat er van alles op tafel en elders in de kamer rondslingert. We hangen wel dingen op, maar dat wisselt eens per maand ofzo. En verder alles in een la en een paar keer per jaar uitzoeken wat in de bewaardoos gaat.
Alle reacties Link kopieren
Oke TO, ik ga je advies opvolgen. Mijn challenge voor deze week is het uitzoeken van de keukenla waar alle afvalzakken, bakpapier. folie, afsluitdeksels, broodzakken etc in liggen.
Mijn challenge van deze week is de rotzooi op zolder uit te zoeken!

(zolder is bij mij: ruimte onder een stuk schuin dak waar ik van alles dat ik weinig gebruit opsla)
Ik ben deze week wel even lekker bezig qua opruimen. Mijn rommel-tolerantie is soms vrij laag, en als ik dan een keertje tegelijkertijd een lage tolerantie heb én energie... Nou, dan ga ik echt los hoor :biggrin: Het gaat me alleen nooit hard genoeg moet ik zeggen...
Alle reacties Link kopieren
Nog niks gedaan hier en morgen heb ik ook geen tijd. Hopelijk van het weekend, haha.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
04-11-2019 13:20
Tip: download die handleidingen nu en bewaar ze op een (externe) harde schijf in een mapje. Als je dan ook nog een goed backupsysteem hebt raak je ze nooit meer kwijt.
Dit heb ik ook. Ik heb daarom een externe HD schijf gekocht (2 Tb geheugen).

Bezig om alle handleidingen te organiseren en op PDF te zetten middels scanner of te downloaden.

Laatst een nieuwe elektrische tandenborstel gekocht en de papieren bon/garantie/handleiding op PDF gezet (scanner).

Schaf je elektrische apparaten aan, papieren bon/garantie/handleiding scannen en op schijf zetten. Werkt bij mij het beste.

Tekeningen van zoon heb ik deels bewaard en deels gescand en daarna weggegooid.
Met als resultaat 1 doos met tekeningen. Knutsels van eierdozen, melkpakken e.d, heb ik eerst op MP4 (filmpje) gezet voordat het bij oud papier ging. Filmpjes van de knutsels bewaar ik in map (naam zoon) op HD schijf. Toch nog een herinnering.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Ik verschuif mijn challenge naar volgende week. Goed begin :facepalm:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven