Opruim challenge

04-11-2019 12:49 124 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor iedereen die graag een wat opgeruimder huis zou willen en daar de schouders onder wil zetten. Ontstaan vanuit het topic thuis/oktober-d-r-uitdaging/list_messages/450215, maar open voor iedereen. Of je een hoarder bent of een minimalist, veel tijd hebt of weinig, Marie Kondo aanbidt of verafschuwt, of je groot of klein woont en alleen of met een scala aan huisgenoten, welkom! Het is wel een topic over opruimen, dus niet over huishouden in het algemeen.

In het 'Oktober: d'r uitdaging' topic hadden we een challenge waarbij er een dagelijkse opdracht was. Dit was voor degenen die meeschreven teveel en vaak was de opdracht niet erg van toepassing. Ik stel daarom voor om er een week-challenge van te maken, met keuze uit verschillende opdrachten:
- Iedereen die dat wil plaatst hier in het weekend een opruim opdracht. Groot of klein en wat voor soort maakt niet uit.
- Iedereen die dat wil gaat de uitdaging aan om in de week erna één of meer van die opdrachten uit te voeren. Heb je weinig tijd? Dan doe je gewoon een kleine opdracht of een deel ervan. Of je slaat een keer over.
- Deel je successen, uitdagingen en strubbelingen, zodat we elkaar kunnen stimuleren en helpen. Wil je alleen hierover meeschrijven en niet meedoen aan de opdrachten? Ook prima.

Omdat het weekend net voorbij is mogen wat mij betreft vandaag ook nog opdrachten gedeeld worden, zodat we niet eerst een week zitten af te wachten tot onze Viva opruim challenge van start gaat. En misschien ook leuk om je even voor te stellen en daarbij ook te noemen waar je zelf tegenaan loopt bij het opruimen of wat je doel is of welke plannen je hebt voor de komende tijd op opruimgebied.
Mijn uitdaging heb ik ruimschoots gehaald deze week.
Gisteren een nieuwe bergkast opgehaald en degene die voor ons ging rijden heeft hem ook gelijk in elkaar gezet. Daar kunnen we veel meer in kwijt dan ik had gedacht.
Alle voedingsmiddelen die in tassen en kasten stonden op mijn knutselkamer passen er met gemak in. Ook de reguliere bergkast is een stuk overzichtelijker. Hadden wel wat dingen over de datum maar hopelijk komt dat straks niet meer voor omdat we meer overzicht hebben.
Goed met mijn man besproken om te voorkomen dat we juist meer gaan kopen nu "omdat de ruimte er is". Heb dus bijvoorbeeld de spellen kast uitgeruimd en zo neer gezet dat we er weer bij kunnen dus dat neemt nu meer ruimte in en dus is er geen plek voor nieuwe spullen.

De knutselkamer ben ik nu verder aan het opruimen. Heb 2 flinke vuilniszakken vol shampoo die ik niet meer gebruik, haargel enz enz verkocht dat wordt morgenochtend opgehaald.
Verder nog flink flink wat spullen naar de kringloop gebracht. Het kastje wat voorheen stond op de plek van de nieuwe kast is naar de milieustraat gebracht. Gisteren zijn we daar 2 keer heen gereden en morgen weer.
Staat ook alweer een goed gevulde bigshoper vol klaar voor de kringloop morgen. Ik vraag inmiddels maar bigshopers terug aan de kringloop zodat ik hem weer opnieuw kan vullen en afgeven.

Morgen eerst maar eens nieuwe vuilniszakken kopen want die zijn inmiddels op.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Heb dus bijvoorbeeld de spellen kast uitgeruimd en zo neer gezet dat we er weer bij kunnen dus dat neemt nu meer ruimte in en dus is er geen plek voor nieuwe spullen.
@IBI, hier ga je dus fout, een spellenkast zo inrichten dat er niets meer bij kan, foei o_o
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
nlies schreef:
14-11-2019 18:23
Heb dus bijvoorbeeld de spellen kast uitgeruimd en zo neer gezet dat we er weer bij kunnen dus dat neemt nu meer ruimte in en dus is er geen plek voor nieuwe spullen.
@IBI, hier ga je dus fout, een spellenkast zo inrichten dat er niets meer bij kan, foei o_o
Haha nee ik bedoel dat we nu gewoon de spellen kunnen pakken die we willen spelen zonder eerst allerlei andere meuk opzij moeten schuiven. Om dat zou te hadden kunnen er geen nieuwe spullen meer bij.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
owww hmmm ja je kan hem ook anders invullen dat ik nu helaas geen ruimte meer heb voor nieuwe spellen? Nou mocht er een leuker nieuw spel bijkomen doe ik een ander spel gewoon weg. Dan denken we nog wel 3 keer na voordat we wat nieuws kopen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
IBIopviva schreef:
14-11-2019 18:47
owww hmmm ja je kan hem ook anders invullen dat ik nu helaas geen ruimte meer heb voor nieuwe spellen? Nou mocht er een leuker nieuw spel bijkomen doe ik een ander spel gewoon weg. Dan denken we nog wel 3 keer na voordat we wat nieuws kopen.
Dat ja, en als je bedenkt dat ik het bordspeltopic geopend heb, snap je dat ik ruimte voor spellen heel belangrijk vind ;)
nlies schreef:
14-11-2019 19:13
Dat ja, en als je bedenkt dat ik het bordspeltopic geopend heb, snap je dat ik ruimte voor spellen heel belangrijk vind ;)
Haha ja dacht later zoiets al. Maarre heel stiekem ligt het mooie nieuwe houten keezenspel voor de verjaardag van mijn man nog onder het logeerbed dus die moet er wel nog bij in de kast. :P
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Goed bezig IBI , is je man het overal mee eens wat er allemaal weggaat uit huis ?

Hier een enorme hoarder , we hebben veel te veel spullen en ik kan nergens afstand van nemen.

Ik probeer een begin te maken, en bevries vervolgens omdat ik niet weet waar ik moet beginnen en dan gebeurt er niets.

Daar word ik weer zwaar gefrustreerd van. Alles heeft zoveel geld gekost, ik vind het gewoon zonde,

Maar we groeien dus wel uit ons jasje. Grrrr
@Gekopbloemen, begin met 1 laatje. En dan maak je dat leeg en doet meteen weg wat weg kan, en wat je wil bewaren maar wat niet in de goede la ligt, leg je in de goede la. En dan ga je de rest van de dag genieten van die opgeruimde la.
En de volgende dag doe je op dezelfde manier de volgende la. En ga je weer genieten.
En zo verder. Niet meteen de hele kast willen doen, of maar meteen 2 kasten, dan raak je het overzicht kwijt en stop je al voor je goed en wel begonnen bent, en dan zit je met een half uitgeruimde kast, moed weg, en je propt alles terug en je bent nog verder van huis
Ik ben duidelijk in de verkeerde week aangehaakt. Ook deze week komt het er niet van helaas.

Maar ik heb wél de oude tekeningen van de tekeningen-muur afgehaald. Dus wel een heel klein beginnetje gemaakt :)
Bedankt Nlies , ik moet het inderdaad maar op deze manier aan gaan pakken.

Doro, dan heb je toch ook al. Iets gedaan ? En zo verder 😀...........zeg ik :facepalm:
Gekopbloemen schreef:
15-11-2019 15:45
Bedankt Nlies , ik moet het inderdaad maar op deze manier aan gaan pakken.

Doro, dan heb je toch ook al. Iets gedaan ? En zo verder 😀...........zeg ik :facepalm:
Haha, that’s the spirit! :D

Het is ook wel een zichtbare verandering. Dus ik heb er nu al veel plezier van.
:hello: zat ooit bij dit spatieloze topic [ur]thuis/opruimchallenge/list_messages/354635[/url] maar dat ligt nogal stil
Per dag 5 dingen opruimen was het idee, in de praktijk streefde ik ernaar om elk weekend 20-35 items naar de kringloop te brengen. O.a. door kritisch door de boekenkast en cd/dvd-kast te gaan.
Weggeefhoek en marktplaats heb ik vaak het geduld niet voor, maar zal toch eens wat met marktplaats proberen voor de items die niet direct in de weg liggen.
Oftewel morgen in ieder geval een deken naar de kringloop brengen, heb er twee op loopafstand, dus misschien degene kiezen die de minste verleidingen voor 'nieuwkoop' oplevert.
Verzamelen/bewaren is een familietrekje maar probeer in gedachten te houden:
- geen huiswerk/projectjes/to-do in je (boeken)kast bewaren
- als je het ooit mist en aanschaf kost minder dan 15-25 euro dan mag het wel weg als het al een jaar niet gebruikt is
- geen kleding op de groei of krimp bewaren (jo-jo-en doe ik blijkbaar niet dat scheelt.
- als jij en/of huis niet geschikt zijn voor tien bezoekers tegelijk hoef je ook geen serviesgoed voor tien personen te hebben. (verjaardag: theater of terrasje in klein gezelschap)
nlies schreef:
04-11-2019 13:51
En voor degenen die niet weten hoeveel tekeningen, studieboeken, werkstukken en andere zooi ze moeten bewaren: Ik heb niets van dingen van welke school dan ook, behalve rapporten, of daarvoor, en ik heb het nooit gemist.
Mijn voorraadje werkstukken/opstellen is in de loop der jaren wel wat uitgedund, af en toe werp ik weer een blik erop. Mijn basisschoolrapport is verloren gegaan en dus ben ik zuinig op rapporten van de middelbare school, dat was geen boekje maar per leerjaar meerdere A4tjes of foliovellen per jaar, dus misschien toch eens wat kritisch doorheen tzt......

Je bij ieder item afvragen of je het mee zou verhuizen vind ik ook wel een interessant uitgangspunt. :) Maar zal nu eerst ivm drukte even op zoek naar kleinere doelen...

Vandaag spullen naar de kringloop gebracht :yes:
goed bezig weer Watervrouw
Gekopbloemen schreef:
14-11-2019 20:16
Goed bezig IBI , is je man het overal mee eens wat er allemaal weggaat uit huis ?

Hier een enorme hoarder , we hebben veel te veel spullen en ik kan nergens afstand van nemen.
Ik heb tot nu toe alleen "mijn" spullen weggedaan dus daar hoeft hij het verder niet mee eens te zijn en dat is wel fijn want anders was er veel minder weggegaan vrees ik.

Wat maakt het dat je geen afstand kan nemen van spullen? Herinneringen of meer de angst van wat als ik het ooit nog nodig heb?
Ow wacht je vind het zonde, ja wel herkenbaar misschien ook proberen voor een klein prijsje te verkopen? Als het alleen maar in de weg zit is het ook zonde toch eigenlijk?
Ik kom nu ook wel dingen tegen waarvan ik dacht: ow ja dat had ik ook nog das handig blij dat ik het weer heb.
ibiopviva wijzigde dit bericht op 17-11-2019 21:21
20.03% gewijzigd
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Watervrouw333 schreef:
15-11-2019 22:31
:hello: zat ooit bij dit spatieloze topic [ur]thuis/opruimchallenge/list_messages/354635[/url] maar dat ligt nogal stil
Per dag 5 dingen opruimen was het idee, in de praktijk streefde ik ernaar om elk weekend 20-35 items naar de kringloop te brengen. O.a. door kritisch door de boekenkast en cd/dvd-kast te gaan.
Weggeefhoek en marktplaats heb ik vaak het geduld niet voor, maar zal toch eens wat met marktplaats proberen voor de items die niet direct in de weg liggen.
Als je het gewoon goedkoop weg doet ben je het zo kwijt. Ik had vanmiddag een stapel nieuwe kleurboeken op een fb pagina gezet voor 10 euro (18 kleurboeken). Ik zet het erop, kleed me uit om te gaan douchen en wilde nog even een muziekje opzetten. Ik kijk nu al een pb werkelijk in 1 minuut bizar. Morgen komt ze ze halen.
Verder komt iemand nog een andere stapel kleurboeken ophalen en weer iemand anders 2 bigshopers vol (knutsel)spullen.

Ja het is ergens zonde want voor veel meer gekocht maar goed alle beetjes helpen en de rust in het hoofd is oog wat waard.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ik ben op mijn knutselkamer toegekomen aan stofzuigen en schoonmaken, dat ga ik morgenochtend doen.
Nog nooit ben ik zo enorm grondig te werk gegaan. Elke kast heb ik leeggehaald, alle meubels zijn van hun plek geweest. Alle dozen zijn leeggehaald en stuk per stuk bekeken en geselecteerd op: houden in knutselkamer, naar zolder (heen weinig en voornamelijk spullen van mijn man), in de verkoop, weggooien of kringloop.
Verkopen heb ik de eerste periode niet gedaan. Ik wilde niet blijven leuren met dingen en het was zoveel dat ik het niet kon overzien. Inmiddels is het wat leger en lukt het mij om de rust te nemen even op fb te zitten. En inderdaad ik zet het er stik goedkoop op en ben steeds alles binnen een half uur kwijt.
Kreeg gisteren zo'n lieve reactie van iemand. Ik had 2 vuilniszakken met (verzorgings)producten te koop gezet voor 10 euro. Gaandeweg kwam ik nog van alles tegen en had het er maar gewoon bij gedaan. Kreeg pb dat het persoon er zo blij mee was en mij hartelijk bedankte. Een deel ging nog naar kerstpakketten voor mensen van de voedselbank hoe mooi is dat.

Wat betreft het doel voor komende week zit ik enorm in twijfel. Aan de ene kant wil ik doorpakken en of de zolder of de logeerkamer aan gaan pakken.
Aan de andere kant moet ik waken voor niet doorslaan en is het misschien beter om even als doel te hebben de hal in de bovenverdieping opruimen. Denk er nog even over na.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Sorry ik had dit weekend even geen tijd om een challenge uit te typen. Mijn challenge voor deze week is speelgoed uitzoeken. Het loopt namelijk de spuigaten uit hier met speelgoed
Kwam zojuist thuis op de fiets staan er 2 vrouwen in mijn voortuin te kletsen met ieder een grote stapel kleurboeken in hun fietsmand. Hallo, zeggen ze. Kom je ook een stapel kleurboeken ophalen? Ik lachen: uh nee ik doe ze juist weg wijzend naar hun stapels. Even staan kletsen, ze waren beide wat vroeger en mijn man had ieder de juist stapel gegeven.

Het is echt fijn om te zien dat ze er zo blij mee waren! 1 persoon ging het aan haar dochter geven en de ander gaat er komende winter zelf mee aan de slag. Hun blij, ik blij zo zie ik dat graag.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Hoeveel kleurboeken had je wel niet Ibi? :-D Fijn dat je er anderen blij mee kan maken.
Ik ga deze week mijn challenge van twee weken geleden oppakken: de (mega) doos met alle kindertekeningen uitzoeken.
chocolol schreef:
18-11-2019 13:20
Hoeveel kleurboeken had je wel niet Ibi? :-D Fijn dat je er anderen blij mee kan maken.
Hmmm laat ik het zo stellen de dames zijn vertrokken met ieder tussen de 15 en 20 kleurboeken en in mijn kasten valt het niet eens op dat ze weg zijn.
Ik dacht toen: ooooh straks is het helemaal uit de mode dat kleuren voor volwassenen, dan zijn er geen boeken meer te koop en dat moet ik voor zijn.

Nou 5 jaar later zijn ze nog steeds te kopen en heb ik inmiddels een andere smaak wat kleurboeken betreft. Ter mijn "verdediging" dit waren echt goedkope kleurboeken van de action enzo dus heb er niet veel verlies op geleden. :P
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Je hoeft je niet te verdedigen hoor. Ik was net m'n make-up stash aan het uitzoeken en heb blijkbaar 7 foundations, terwijl ik dat niet eens draag :biggrin: Volgens mij heeft iedereen wel spullen die die eigenlijk niet nodig heeft of niet gebruikt. Behalve Kindrebel natuurlijk, want die heeft alles op orde.

Maar goed dat je ze dan toch weg kan doen. Volgens mij krijg je ze anders toch nooit vol gekleurd zoveel boeken. Ik doe mijn foundations namelijk niet weg want wat als ik ze opeens wel wil gebruiken? XD
Ik breng vanmiddag twee tassen vol puzzels en kinderboeken naar de kringloop, er staan 3 kapotte apparaten klaar voor de milieustraat en ik heb ruim 100 advertenties op Marktplaats gezet en inmiddels ook al wat dingen verkocht. Het gaat lekker dus hier!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven