Optie op een kavel

22-02-2011 08:38 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb een jaar geleden ook een topic geplaatst maar kan dat niet terug vinden en krijg geen respons van een moderator vandaar maar een nieuw topic.

Wij denken erover om een huis te laten bouwen, we hebben inmiddels een optie op een kavel maar we zijn gloednieuw en ik ben bang dat we in onze berekingen iets over het hoofd gaan zien of dat er andere dingen zijn waar we rekening mee moeten houden.

Wie heeft zijn eigen huis laten bouwen en heeft tips?
Geen ervaring maar ik kijk wel minstens 1 keer per week naar Grand Designs en wat me elke keer weer opvalt zijn de budgetproblemen. Gemiddeld moet je uitgaan van 10% extra kosten boven je gecalculeerde budget, aldus Kevin McCloud

Grand Designs kijken is behalve leuk ook leerzaam denk ik, het word iedere werkdag uitgezonden op Discovery Channel om 23.00 uur.

Wat ik er ook van opgestoken heb: zorg voor een heldere visie, hou strak voor ogen wat je wilt en zorg ervoor dat je met mensen in zee gaat die deze visie duidelijk kunnen overnemen en vertalen naar de praktijk.
quote:Mirremara schreef op 22 februari 2011 @ 08:38:

Hoi,

Ik heb een jaar geleden ook een topic geplaatst maar kan dat niet terug vinden en krijg geen respons van een moderator vandaar maar een nieuw topic.

Even op je eigen loupje klikken onder je avatar en je ziet alle topics waar je (ooit) op hebt gereageerd.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Idd, 10% van je budget reserveren voor de post 'onvoorzien'.

Daarnaast is het erg verstandig om een projectmanager in te huren. Die stuurt alle partijen aan en zorgt ervoor dat de bouwers door kunnen gaan, door op tijd de juiste vragen te stellen/opdrachten te geven en jullie er op te wijzen dat er tijdig beslissingen genomen moeten worden.

Je hebt ook bedrijven die in opdracht je huis tekenen en dan tevens voor de uitvoering zord dragen.
Heb je het helemaal zelfstandig berekend dan of contact gehad met een aannemer?

Aannemer kan je ook precies vertellen wat er, naast bouwkosten, nog bij komt kijken. Zoals leges voor de bouwvergunning, aansluitkosten nutsvoorzieningen etc.
Dag, we hebben al een aantal offertes. Het is een bouwkavel inclusief aansluitkosten riolering e.d. We moeten nog wel door de welstand. Op dit moment twijfelen we tussen een cataloguswoning en een kleine plaatselijke aannemer.

Welke onvoorziene kosten zouden er nog bij kunnen komen? Waar en wanneer kunnen we die kosten verwachten? Als je een offerte rond hebt, kan de aannemer dan toch meer vragen?
Wat staat er in de grote dan wel kleine letters van de offerte? Welke kosten zijn wel/niet meegeteld? Mag de aannemer meerwerk declareren?

Laat het alsjeblieft goed nakijken, want als je er geen ervaring mee hebt kun je gigantisch het schip in gaan.
quote:himalaya schreef op 22 februari 2011 @ 10:11:

Wat staat er in de grote dan wel kleine letters van de offerte? Welke kosten zijn wel/niet meegeteld? Mag de aannemer meerwerk declareren?

Laat het alsjeblieft goed nakijken, want als je er geen ervaring mee hebt kun je gigantisch het schip in gaan.

Dankjewel, ik ben er inderdaad bang voor dus ik wil ruim de tijd nemen om dit soort risico's zo veel mogelijk te voorkomen.

Ik zal de offerte laten lezen door een kennis die er wel redelijk wat verstand van heeft. Wat ik ook heel raar vind, is dat er verschillen tot wel 60.000 euro in de offertes zitten. Voor een woning van dezelfde afmetingen en dezelfde afwerking. Ik heb veel offertes aangevraagd en daar een paar van overgehouden. Ik kijk ook naar bouwgarant.
quote:Mirremara schreef op 22 februari 2011 @ 11:01:

[...]

Dankjewel, ik ben er inderdaad bang voor dus ik wil ruim de tijd nemen om dit soort risico's zo veel mogelijk te voorkomen.

Ik zal de offerte laten lezen door een kennis die er wel redelijk wat verstand van heeft. Als je zo'n grote uitgave gaat doen zou ik toch maar een échte deskundige laten kijken en daar een paar honderd euro voor uitgeven!
Waar kan je zo'n echt deskundige vinden? Iemand van Vereniging Eigen Huis bijvoorbeeld?
Aansluiting op riolering is leuk, dat hoort gewoon bij het bouwrijpmaken wat de gemeente doet.

Maar je moet daarnaast er ook nog op aangesloten worden. Dus aansluitkosten van openbare riool/gasleiding etc naar je woning.

Dit moet je voor water, riool, gas, elektra, kabel etc.
Hoi, hier is je topic twompie in "Vrije kavel kopen?"

Staan al veel goede tips in
quote:diedietje schreef op 23 februari 2011 @ 11:21:

Aansluiting op riolering is leuk, dat hoort gewoon bij het bouwrijpmaken wat de gemeente doet.

Maar je moet daarnaast er ook nog op aangesloten worden. Dus aansluitkosten van openbare riool/gasleiding etc naar je woning.

Dit moet je voor water, riool, gas, elektra, kabel etc.Die kosten zitten er ook bij (gelukkig). Twompie bedankt voor het opzoeken van mmijn oude topic!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven