Oude elektra een belemmering?

27-12-2019 10:20 42 berichten
Ik heb in mijn huis verouderde elektriciteit met nog stoffen elektriciteitsdraden. De groepenkast is wel vernieuwd en bevat genoeg groepen voor een normaal woonhuis. Nu stond hoog op mijn lijstje om de elektra te laten vervangen. Ik heb dit steeds voor me uit geschoven omdat het nogal impact heeft (hakken en frezen in een bewoond huis). De kosten voor alleen de elektrische installatie zijn ca 2500-3000.
De verwachting is dat ik nog maar een jaar of 5 in dit huis woon. Denken jullie dat het een belemmering is voor kopers als de elektra niet vernieuwd is? Ik denk van wel, want het zit mij dwars (maar ik zit er ook niet op te wachten om alles opnieuw te laten stuccen). Mijn vriend denkt dat als het 70 jaar werkt, het ook wel 80 jaar werkt, en de ingreep niet leidt tot waardevermeerdering.
Wat denken jullie?
En wordt het echt zo’n erge puinzooi als ik vrees?
Het hakken en frezen is meestal alleen van toepassing als je op andere plekken je elektrapunten wil hebben.

Het alleen vervangen van bestaande bedrading gaat meestal zonder heel erg gehak. Dan trekken ze nieuwe bedrading en sluiten ze dat aan. Mits er geen hele rare dingen word gevonden.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 27-12-2019 10:27
17.34% gewijzigd
Ja het wordt een puinzooi en zodra ik oude bedrading zag in een huis wat we bezichtigde was mijn enige gedachten: vervangen.

Is de rest van je huis wel modern of zouden kopers er sowieso een klus in zien op zich?
Alle reacties Link kopieren
Het is onveilig, dus zeker een belemmering voor kopers. En meestal is er dan ook geen randaarde (ik spreek uit ervaring).
Maar idd, meestal kun je gewoon draden trekken door bestaande leidingen.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Luci_Morgenster schreef:
27-12-2019 10:25
Het hakken en frezen is alleen van toepassing als je op andere plekken je elektrapunten wil hebben.

Het alleen vervangen gaat meestal zonder gehak. Dan trekken ze nieuwe bedrading en sluiten ze dat aan.

Dat is alleen mogelijk als er een directe gladde buis loopt van meterkast naar afname. Als het door een verzameldoos gaat, de hoek om of los door de muur zul je al moeten hakken. Of als de buis niet meer zo glad is door aanvreten.
Een huizenkoper zal altijd vervanging van de elektra meenemen in de waarde van de woning.

Mijn tip: laat het zelf doen door een goede installateur, maar vraag een offerte op basis van dat hij het mag doen in loze uurtjes.
Voor mij niet. Ik heb het zelf vervangen zodat dat ook naar mijn wensen is. oa meer groepen voor de keuken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Fitze schreef:
27-12-2019 10:26
Ja het wordt een puinzooi en zodra ik oude bedrading zag in een huis wat we bezichtigde was mijn enige gedachten: vervangen.

Is de rest van je huis wel modern of zouden kopers er sowieso een klus in zien op zich?
Ik woon er, maar veel plafonds zijn niet naar mijn zin. In de helft van de kamers zijn de plafonds glad gestuct, anderen hebben geschilderd beetje raar soort platen. De keuken heb ik zelf laten plaatsen, badkamer is minstens 30 jaar oud.
Dus ja, in principe geldt het wel als ‘enige modernisering noodzakelijk’.
In de huidige markt zal een oud huis sowieso een goede prijs opleveren, ook met stoffen leidingen. Hoe dat over vijf jaar is weet niemand, maar desnoods vervang je de leidingen als je het verkoopt en er niet meer woont, even aangenomen dat je dan een tijdelijk extra onderkomen hebt.
Fitze schreef:
27-12-2019 10:28
Dat is alleen mogelijk als er een directe gladde buis loopt van meterkast naar afname. Als het door een verzameldoos gaat, de hoek om of los door de muur zul je al moeten hakken. Of als de buis niet meer zo glad is door aanvreten.
Ik hoop zo dat ze het gewoon kunnen doortrekken. Er hoeft van mij niets verplaatst, maar het is nu zo kwetsbaar. In mijn kamer zit nog zo’n ouderwets ‘klikdingetje’ als schakelaar. Daarvan is er elders al een gesneuveld en was bijna niet te vervangen omdat de draadjes zo gammel zijn. Dus met alleen nieuwe draden en schakelaars ben ik ak blij.
MinkeDeWit schreef:
27-12-2019 10:29
Ik woon er, maar veel plafonds zijn niet naar mijn zin. In de helft van de kamers zijn de plafonds glad gestuct, anderen hebben geschilderd beetje raar soort platen. De keuken heb ik zelf laten plaatsen, badkamer is minstens 30 jaar oud.

Oh nee meid, laat zitten die bedrading. Als dat al moet gebeuren schrikken kopers ook niet van wat stoffen wikkels :thumbsup:

Dus pak een kopje warme chocomel en geniet van je dag :biggrin:
MinkeDeWit schreef:
27-12-2019 10:32
Ik hoop zo dat ze het gewoon kunnen doortrekken. Er hoeft van mij niets verplaatst, maar het is nu zo kwetsbaar. In mijn kamer zit nog zo’n ouderwets ‘klikdingetje’ als schakelaar. Daarvan is er elders al een gesneuveld en was bijna niet te vervangen omdat de draadjes zo gammel zijn. Dus met alleen nieuwe draden en schakelaars ben ik ak blij.

Breken de draden af? :-?
MinkeDeWit schreef:
In dat geval zou het mij als koper zeker niet afschrikken als de elektra dan ook vervangen zou moeten worden.
In een huis wat verder helemaal up-to-date en prima is, zou dat wellicht anders zijn, maar als er sowieso opgeknapt moet worden lekker laten zitten.
Als koper moet je toch opnieuw stucen/verven in je gewenste stijl, dus dan kan de elektra in één keer mee (inclusief wellicht een aantal nieuwe aansluitingen, lichtpunten waar jij nu niet voor kiest) dus ik zou daar persoonlijk niet in investeren als je binnen korte tijd (paar jaar) het huis kwijt wil.
Als er nog allerlei andere grote dingen moeten gebeuren dan zou ik het gewoon zo laten hoor. Iemand die een instapklaar huis zoekt loopt de jouwe toch wel voorbij.
Fitze schreef:
27-12-2019 10:38
Breken de draden af? :-?
Nee, maar je kunt er niet zo makkelijk aan trekken als met nieuwe plastic draden. Ik zou dus sowieso wel wat stopcontacten en lichtknopjes willen laten vervangen. Zou een echte elektricien dat mogen, met zulke oude bedrading? Mijn kennis die het vorige keer heeft geprobeerd heeft het nogal provisorisch gedaan, dus ik wil wel dat het er een beetje solide uitziet.
ikBedoelHetGoed schreef:
In de huidige markt zal een oud huis sowieso een goede prijs opleveren, ook met stoffen leidingen. Hoe dat over vijf jaar is weet niemand, maar desnoods vervang je de leidingen als je het verkoopt en er niet meer woont, even aangenomen dat je dan een tijdelijk extra onderkomen hebt.
Ja, midden in een gewilde stad wel.

Een instapklaar huis is wel een pré. Alleen begrijp ik dat er bij TO dan wel meer dient te gebeuren.
MinkeDeWit schreef:
27-12-2019 10:50
Nee, maar je kunt er niet zo makkelijk aan trekken als met nieuwe plastic draden. Ik zou dus sowieso wel wat stopcontacten en lichtknopjes willen laten vervangen. Zou een echte elektricien dat mogen, met zulke oude bedrading? Mijn kennis die het vorige keer heeft geprobeerd heeft het nogal provisorisch gedaan, dus ik wil wel dat het er een beetje solide uitziet.
Maar als je een oud klushuis verkoopt rekent de koper op een verbouwing en zal de elektra dan toch in z'n geheel laten vervangen. Alle geld die jij nu in wat provisorische oplossingen steekt maakt niet dat ze een euro meer voor je huis over hebben natuurlijk.
Toen ik in het huis ging wonen had ik 3000 euro voor al het opknapwerk. De oude meterkast had twee groepen met draaistoppen die zelfs nog niet de laatste versie waren (6 of 10A of zo). Ik kon dus niet met het licht aan koffie zetten, bij wijze van spreken). Voor de keuken heb ik drie jaar moeten sparen, zo ook voor de cv-ketel, de voortuin en het buitenschilderwerk. Geld voor de elektra heb ik al vrij lang, maar dat vond ik dus een ‘enge’ ingreep (je weet niet wat er aan gevolg’schade’ ontstaat), en ook een beetje zonde omdat het zo’n onzichtbare uitgaaf is.
Als ik het zo lees, is het nu al levensgevaarlijk. Die stof om die draadjes die gaat verteren op een bepaald moment. Jammer genoeg weet je dus niet wanneer dat moment zal zijn. Maar dat moment zal nooit uitkomen, dat is zeker.
Ik denk dat nieuwe elektra geen waardevermeerdering geeft. Eerder dat oude (onveilige) bedrading een waardevermindering inhoudt.
-Darkside- schreef:
27-12-2019 10:56
Ik denk dat nieuwe elektra geen waardevermeerdering geeft. Eerder dat oude (onveilige) bedrading een waardevermindering inhoudt.
Dat was ook mijn vraag. Is het een grote belemmering voor kopers? Dat hangt dus van het type koper af, en of ze een klushuis zoeken. Als ik ga verkopen is de keuken ook 12 jaar oud, dus die zullen ze dan gelijk meenemen als ze toch gaan hakken en breken.
Zelf zou ik het wel willen vervangen, maar mijn vriend heeft gelijk dat ik dan geld uitgeef waar ik alleen zelf 5 jaar plezier van heb. Nou ja, en het risico dat ik dan mijn halve huis opnieuw moet laten stuccen. Dat geld heb ik ook wel, maar wil ik liever bewaren.
Het is volkomen onzichtbaar en levert daarom geen enkele waardevermeerdering op.
De electra functioneert. Je hoeft dus bij een verkoop echt niet de stopcontacten open te schroeven en te roepen 'kijk! kijk! Zie die oude bedrading!'

Als ze gaan verbouwen en de stopcontacten laag willen hebben, nemen ze de bedrading gewoon meteen mee.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Misschien je huis gewoon nu al te koop zetten en uitkijken naar een nieuwe woning? Dan hoef je hier niet meer in te investeren
redbulletje schreef:
27-12-2019 11:03
Misschien je huis gewoon nu al te koop zetten en uitkijken naar een nieuwe woning? Dan hoef je hier niet meer in te investeren
Dat kan nog niet. Er wonen nog twee kinderen. Mijn nieuwe huis wordt als het goed is een appartement voor een middelbaar stel :-) Of als de relatie over gaat (= niet de verwachting), een piepklein overzichtelijk appartementje zonder onderhoud.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven