Oude elektra een belemmering?

27-12-2019 10:20 42 berichten
Ik heb in mijn huis verouderde elektriciteit met nog stoffen elektriciteitsdraden. De groepenkast is wel vernieuwd en bevat genoeg groepen voor een normaal woonhuis. Nu stond hoog op mijn lijstje om de elektra te laten vervangen. Ik heb dit steeds voor me uit geschoven omdat het nogal impact heeft (hakken en frezen in een bewoond huis). De kosten voor alleen de elektrische installatie zijn ca 2500-3000.
De verwachting is dat ik nog maar een jaar of 5 in dit huis woon. Denken jullie dat het een belemmering is voor kopers als de elektra niet vernieuwd is? Ik denk van wel, want het zit mij dwars (maar ik zit er ook niet op te wachten om alles opnieuw te laten stuccen). Mijn vriend denkt dat als het 70 jaar werkt, het ook wel 80 jaar werkt, en de ingreep niet leidt tot waardevermeerdering.
Wat denken jullie?
En wordt het echt zo’n erge puinzooi als ik vrees?
MinkeDeWit schreef:
27-12-2019 11:01
Dat was ook mijn vraag. Is het een grote belemmering voor kopers? Dat hangt dus van het type koper af, en of ze een klushuis zoeken. Als ik ga verkopen is de keuken ook 12 jaar oud, dus die zullen ze dan gelijk meenemen als ze toch gaan hakken en breken.
Zelf zou ik het wel willen vervangen, maar mijn vriend heeft gelijk dat ik dan geld uitgeef waar ik alleen zelf 5 jaar plezier van heb. Nou ja, en het risico dat ik dan mijn halve huis opnieuw moet laten stuccen. Dat geld heb ik ook wel, maar wil ik liever bewaren.
Ik zou offertes opvragen zodat je zeker weet over welk bedrag je het hebt
Alle reacties Link kopieren
Jouw huis klinkt als een typisch klushuis, en dan maakt het idd niet uit want gaat het met strippen en heropbouwen in 1 moeite door.

Maar... ik maak me wel zorgen om de veiligheid. Oude bedrading kan gevaarlijk zijn en geschilderde plafondplaten zijn vaak ook zeer brandbaar. Ik zou om die reden, als je dat nog niet gedaan hebt, wel investeren in goede melders en blussers.
Nummer*Zoveel schreef:
27-12-2019 11:17
Jouw huis klinkt als een typisch klushuis, en dan maakt het idd niet uit want gaat het met strippen en heropbouwen in 1 moeite door.

Maar... ik maak me wel zorgen om de veiligheid. Oude bedrading kan gevaarlijk zijn en geschilderde plafondplaten zijn vaak ook zeer brandbaar. Ik zou om die reden, als je dat nog niet gedaan hebt, wel investeren in goede melders en blussers.
Eens
Als je huis toch al gedateerd is dan maakt de oude bedrading ook niets meer uit. Het wordt dan toch door de koper volledig gerenoveerd. Wel is het zo dat de bedrading bij de uiteinden vaak in slechte staat is omdat de isolatie hier verdroogt en makkelijk uiteen valt (maar dat had je al geconstateerd). Dit maakt het vervangen van stopcontacten en lichtschakelaars niet makkelijk.
MinkeDeWit schreef:
27-12-2019 10:50
Nee, maar je kunt er niet zo makkelijk aan trekken als met nieuwe plastic draden
.
Waarom dat dan niet ?
Is de koperen kern van de oude draden minder sterk dan de koperen kern in de nieuwe draden ?

Je trekt tenslotte aan het koper, niet aan de isolatie. De isolatie moet je eerst verwijderen voordat je de draad vastmaakt aan de trekveer.
Niet geschoten is altijd mis
Ik ga maar eens een elektricien laten langskomen. Het belangrijkste is goede schakelaars en werkende lichtpunten, en ik ben wel benieuwd naar de prijs voor alles. Volgens online info is een groepenkast een belangrijk deel van de prijs en die heb ik dus al (plus aparte groepen en nieuwe elektra in de keuken, aparte groepen voor wasmachine en droger).
Maar dan ben je dus ook geen kunststof leidingen waar de draden in zitten?

In de tijd van het stofomwikkelde draad werden er metalen buizen gebruikt die aan één kant 'open' waren. (Opgerold metaal met een klein beetje overlap)

In ons eerste huis (1990) kregen wij geen stroom totdat alles vervangen was. Bij de overdracht kwam het energiebedrijf de hele instalatie keuren, en dus afkeuren en verzegelen. Hoe kan het dat het bij jou nog in bedrijf is? Je woont daar, neem ik aan, niet meer dan vijftig jaar.
Nummer*Zoveel schreef:
27-12-2019 11:17

Hier ben ik het mee eens. Ik snap overigens niet eens dat dit kan.

Mijn broer kocht een aantal jaar geleden een oude woning en de eis voor de verzekering was dat deze bedrading en de oude plafonds vervangen zouden moeten worden.

Als ik dit zo hoor is het heel gevaarlijk en zou ik daar liever niet met kinderen wonen.
Andersom schreef:
27-12-2019 11:58

In de tijd van het stofomwikkelde draad werden er metalen buizen gebruikt die aan één kant 'open' waren. (Opgerold metaal met een klein beetje overlap)

In ons eerste huis (1990) kregen wij geen stroom totdat alles vervangen was. Bij de overdracht kwam het energiebedrijf de hele instalatie keuren, en dus afkeuren en verzegelen. Hoe kan het dat het bij jou nog in bedrijf is? Je woont daar, neem ik aan, niet meer dan vijftig jaar.
Grappig, dat kon bij ons in 2002 nog prima hoor.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Bitje93 schreef:
27-12-2019 11:33
.
Waarom dat dan niet ?
Is de koperen kern van de oude draden minder sterk dan de koperen kern in de nieuwe draden ?

Je trekt tenslotte aan het koper, niet aan de isolatie. De isolatie moet je eerst verwijderen voordat je de draad vastmaakt aan de trekveer.

Als die stoffen isolatie uit elkaar valt, krijg je door trekken aan de draden kale plekken. Op die kale plekken kan het koper uit de rode draad contact maken met het koper uit de zwarte draad. Met alle gevolgen van dien. Een aardedraad werd niet mee getrokken. Tel uit je winst.
streepjessokken schreef:
27-12-2019 12:01
Grappig, dat kon bij ons in 2002 nog prima hoor.

Nou zo grappig vind ik dat niet. Je zult er maar naast wonen. Bij brand blijken huizen uit die tijd ook altijd meer één geheel te zijn dan je denkt.
Andersom schreef:
27-12-2019 11:58

Dat is gek. Ik heb een paar jaar geleden ook een slimme meter gekregen en ook toen werd niets gezegd. Het huis is uit 1955 en ik woon er sinds 2010.
Andersom schreef:
27-12-2019 12:04
Nou zo grappig vind ik dat niet. Je zult er maar naast wonen. Bij brand blijken huizen uit die tijd ook altijd meer één geheel te zijn dan je denkt.
En alles hout. Ik heb vorig jaar het huis tegenover het station zien afbranden, daar bleef niets van over.
MinkeDeWit schreef:
27-12-2019 12:09
En alles hout. Ik heb vorig jaar het huis tegenover het station zien afbranden, daar bleef niets van over.

Dat bedoel ik. Mijn eerste huis stond in L. hier niet ver vandaan. Ook een keer brand gezien in de straat. Huizen uit 1925/1930. Terwijl er brand was bij de buren links, stond het huis van de buren rechts ook vol rook.
Waarschijnlijk heb je dan een woning uit jaren 1920-1950 met houten vloeren en metalen buizen waarin elektra-bedrading met een stoffen omhulsel.

Of je verplicht bent deze te vervangen durf ik niet te zeggen; maar verstandig is het zeker. Deze bedrading is al lang over de houdbaarheidsdatum heen en is onveilig. Het stof rondom de bedrading verpulvert en in combinatie met stalen buizen en houten vloeren wordt het risico steeds groter. Ook is deze bedrading aangelegd in een tijd dat het elektra-vermogen op deze bedrading veel kleiner was. Juist omdat je de groepenkast hebt vervangen wordt nu ook je bedrading extra zwaar belast. En dat telt waarschijnlijk ook voor je schakelmateriaal.

Je vriend heeft wat mij betreft geen gelijk; de bedrading kan niet nog 10 jaar mee; de bedrading had 40 jaar geleden al vervangen moeten zijn. De vraag is misschien niet of het verplicht is, maar wat een verzekeraar hier van vindt en wat je er zelf van vindt als je achteraf moet constateren dat niet goed is gegaan? Zeker met kinderen in huis.

Als je alleen de bestaande bedrading en het schakelmateriaal vervangt blijven de kosten en de overlast beperkt. Waarschijnlijk moeten dan de vloeren open, maar hoef je niet te frezen in de wanden.
anoniem_393485 wijzigde dit bericht op 27-12-2019 15:07
0.08% gewijzigd
Alleen al.voor mijn eigen gemoedsrust zou ik het liever vandaag als.morven lagen vervangen. Als ik het zo lees zit je op een tijdbom qua veiligheid. Jutte, stalen leidingen, bakeliet schakelaars, afbrekende draden en provosorise aanpassingen. Dit wil je niet nog 5 jaar boven je hoofd hebben hangen.

En nee het zal in principe geen waarde vermeerdering opleveren maar een veilig huis, alleen al voor jezelf komende jaren is echt wel belangrijk al dan niet voor eventuele buren.
Andersom schreef:
27-12-2019 12:04
Rustig maar, elektra is datzelfde jaar nog vervangen. Maar nog steeds houten vloeren (huis uit 1903), dus bij brand gaat het hard.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven