Plastic afval apart verzamelen - hoe?

29-03-2010 17:30 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Ik heb een plastic zak in de keuken hangen, meestal zo'n flutzak die je in de winkels krijgt. En als die vol is gaat ie in de grote zak van de gemeente
Ik heb geen kinderkamers of werkkamer, maar heb in mijn bijkeuken een plastic zak hangen waar ik mijn plastic in gooi. Het meeste komt toch uit de keuken en de verpakking van folders o.i.d. gooi ik meteen weg met het papier, waarvoor ik in dezelfde ruimte een tas heb staan.

Maar als je niet voor ieder stukje plastic naar een andere verdieping wilt lopen kun je misschien een klein vuilnisbakje neerzetten?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik begin er niet aan. Ik scheidt mijn papier en groenafval al en heb geen behoefte aan nog een bak. Ik heb ook begrepen dat het zogenaamde 'nascheiden' veel beter werkt: http://www.volkskrant.nl/ ... _scheiden,_niet_de_burger

Ik doe dus voor 1 keertje niet mee.
Ik heb in de keuken twee afvalemmers staan. Voorheen stond er één grote bak waar ik alles in kieperde. Nu staan er twee kleinere, één voor plastic en één voor overig afval.

In de badkamer/toilet/hobbykamer blijft er gewoon één prullenbak staan, maar als ik veel plastic tegelijk heb neem ik dat mee naar de keuken.

Van mij mogen ze het wel iets vaker op komen halen trouwens, 1x per maand is te weinig. De hele berging staat nu steeds vol met zakken met die oranje mannetjes erop...
Hier in de stad heb je o.a. bij verschillende supermarkten een grote container waar je het in kunt gooien. Ik neem mijn volle zak dus mee als ik boodschappen ga doen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ah, dat zou wel handig zijn. Hier kan ik het ook zelf bij het afvalpunt inleveren dacht ik, maar dat is aan de andere kant van de stad en ik heb geen auto... Zie mezelf nog niet zo op de fiets de stad doorkuisen met die enorme zakken met oranje poppetjes erop
Ik heb een kleine open keuken dus vind dat scheiden echt een crime.
Hoi Dana,

Ik heb de oranje zak hangen in de kast waar ook de stofzuiger en de verwarmingsketel staan.

Ik vind het echt een sport om alles wat erin hoort erin te doen!

Als hij vol is verhuist hij naar de schuur tot de ophaaldag : mórgen!!

Als je de moeite neemt bepaalde dingen klein te knippen of plat te stampen gaat er echt een héleboel in zo'n zak. Als je sommige verpakkingen éven afspoelt heb je ook geen last van stank.

Groetjes, Beter Laat
Mijn gemeente doet mee, ik niet.

Nog even en we krijgen thuis een vuilverbrandingsoven geinstalleerd om alvast voor te kunnen verbranden!?

Ik scheidt al GFT en 'grijs', en ook het papier gaat in een aparte container.

Maar ik vertik het om mijn huis te gaan vervuilen met zo'n on-ooglijke plastic zak.

Mijn gemeente kwam niet opdagen bij de presentatie van de na-scheidingdinstallatie in Wijster, omdat dat de-motiverend naar de burgers toe zou zijn om zelf hun afval te scheiden. Niet zo gek, nu blijkt dat na-scheiden veel goedkoper (en milieu-vriendelijker) is dan iedere maand een vrachtwagen al die plastic zakken op te laten halen.
Ik heb welgeteld één zak van de gemeente gehad.

Iemand een idee hoe je aan meer zakken komt? Alhoewel ik niet van plan ben voorlopig om nog meer te scheiden. Papier gaat apart, GFT, glas. En met 3 personen hebben we slechts één zak afval per week dus heb geen zin om dan ook nog iets voor het plastic in huis te hebben.
Ik heb ook maar 1 zak gekregen van de gemeente. Nu gebruik ik mijn plastic zakken van de winkels.
Ik heb in de bijkeuken een aparte prullenbak staat waar ik die zak inhang. Verder nergens, de spullen van boven (bv de lege shampoofles) neem ik wel mee naar beneden.

En als ik vanuit de kamer aan het opruimen ben, staat mijn gewonen prullenbak ook in de keuken, dus dan boeit die 2 stappen naar de bijkeuken ook niet meer.

Wij scheiden redelijk ja, in ieder gavel plastic en papier heel fanatiek. En glas gaat naar de glasbak. Groenafval niet, omdat we vrijwel de gehele tuin verhard hebben en dus vrijwel geen gft afval hebben (dat beetje aardappelschillen enzo bost ook niet aan) en het dan zolang duurt voor de container vol is, dat het alleen maar gaat stinken. En halfvol aan de weg zetten doen we niet, want we betalen per leging.

Ook wel de reden dat we zo fanatief scheiden: we betalen per lediging van de container en glas, papier en plastic kunnen we gratis afvoeren (nog wel, plastic zal je straks ook wel voor moeten gaan betalen).

fussie: de zakken kun je gratis ophalen bij de gemeente (bij ons tenminste).
quote:Mazou schreef op 29 maart 2010 @ 17:59:

Ik heb ook maar 1 zak gekregen van de gemeente. Nu gebruik ik mijn plastic zakken van de winkels.Dat mag bij ons niet. Bij ons wordt het opgehaald en moet je het dus aan de weg zetten. Maar andere zakken dan degene die ervoor geschikt zijn laten ze staan...
@ Fussie : Ik heb welgeteld één zak van de gemeente gehad.

Iemand een idee hoe je aan meer zakken komt?

Dat verschilt blijkbaar per gemeente. Bij mij staan er bij iedere supermarkt bakken met rollen zakken die je gratis mee mag nemen!
Ik woon gelukkig in een niet-scheidende gemeente. Zou ook niet kunnen hier, van die grote klikobakken passen niet in kleine appartementjes. Dus ik houd mijn papier en glas apart, en de rest gaat in zakken die ik in de ondergrondse container even verderop in de straat kan gooien. Dus ook geen gedoe met ophaaldagen

Bovendien zou ik alleen al vanwege die tenenkrommende commercials niet meedoen aan het scheiden van plastic...
Mijn gemeente geeft niet van die zakken, ze vinden dat ze op die manier bijdragen aan de vervuiling . Vuilniszakken mag je niet gebruiken, boodschappentassen ook niet. Ze verwachten dus dat je met je kratje naar het inzamelpunt fietst, of je moet een doorzichtige plastic zak gebruiken.. Tis goed met ze.. Inzamelpunt ligt 5 km. verderop.. Ik ga geen 5 km fietsen voor een lullig tasje plastic.
Ik heb een grappig gordijntje in mijn keuken, daarachter staat een bak, waarin ik plastic (in een plastic) tas verzamel. Wij hebben geen container, dus als ik dan boodschappen doe, neem ik de hele tas/zak mee en kieper dat in de container.

Spullen in de badkamer (lege shampoofles etc.) neem ik direct mee naar beneden en gooi dat dus in die plastic zak.

Aangezien ik dus nu geld terugkreeg (grijze container betaal ik nog), merk ik dus dat dit scheiden echt wel wat oplevert!
quote:misschicken schreef op 29 maart 2010 @ 17:33:

Ik heb een plastic zak in de keuken hangen, meestal zo'n flutzak die je in de winkels krijgt. En als die vol is gaat ie in de grote zak van de gemeenteHier precies zo. Ik hang 'm in de bijkeuken, dus heb er sowieso geen last van.
Blont, zie bericht hieronder. Ik wilde aanvullen, niet quoten!
quote:fozziebear schreef op 29 maart 2010 @ 19:15:

Kleine zak in de keuken, grote in de schuur. Maar ideaal vind ik het niet...

Wij kunnen de zakken online bestellen op www.zakkenservice.nl Als je je postcode invoert kun je kijken of jouw gemeente daar ook aan meedoet. Anders even op de website van je gemeente kijken. Naast het gemeentehuis kun je de zakken misschien ook wel bij de bieb ophalen.
Ik sorteer ook alles apart en breng alles zelf naar de bakken. (staan op 5 a 10 min loopafstand.) Ik kan het over het glas eigenlijk nergens vinden. Dit spoel ik altijd even schoon omdat het anders gaat stinken. Moeten de etiketten er eigenlijk ook af? De deksels en doppen doe ik wel in de gewone vuilnisbak. Plastic gaat ook apart, maar dit spoel ik niet schoon. Alleen het meeste eruit zeg maar. Ook hier laat ik de etiketten erop zitten. Wat denken jullie etiketten kunnen prima blijven zitten of moet het er toch af? Leeg maken kan bijna niet neem bij een shampoofles of je tube van de tandpasta blijft altijd wel iets in zitten. Wat denken jullie?
Ik vind afspoelen al te veel werk, ga dus echt niet alle etiketten er nog af peuteren!! Plastic in de zak, that's it!
Nee idd en daar zou je nog weet ikhet hoeveel water aan kwijt zijn ook. Dus bespaar je alsnog bijna niks. Schoonspoelen doe ik wel en de doppen eraf.
Ik scheid ook het plastic, maar dat komt omdat in onze gemeente vuilniszakken voor gewoon afval een euro kosten. Je kunt bij de supermarkt 10 zakken kopen voor een tientje. Afval scheiden merk je dus direct in je portemonnee. Ik heb de doorzichtige zak in de berging hangen en op de eerste verdieping een paar bakken van Ikea. Een voor papier, een voor plastic en een voor restafval. Appeltje, eitje.
Home is where your wifi connects automatically.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven