Recyclen thuis

19-10-2019 07:27 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij verhuizen binnenkort naar een grote mensen huis in een dorp. Hier moeten we afval scheiden. Op zich hebben we een ruime keuken, maar een hele rij prullenbakken is ook weer zo wat.
Hoe en waar scheiden jullie afval?

P.s. De tuin/ binnenplaats is klein en de schuur ook. Keuken zelf heeft redelijk veel bergruimte. En er is een hoekje in de hal waar was/droogcombi op elkaar stonden waar ik wel iets mee kan.
Kerel, kerel, kerel, kerel! Ik sta paf!
Zijn er serieus nog mensen die hun afval niet scheiden?!? o_o
anoniem_64d31c260ee77 wijzigde dit bericht op 19-10-2019 07:31
1.61% gewijzigd
Natuurlijk neem je wel een rijtje prullenbakken! Wij hebben 4 kleintjes. (2x2)
En krijg je geen kliko's van de gemeente? Die kan je dan in je tuin neerzetten.
@sophielagiraffe: mogelijk kun je prullenbakken "inbouwen"? Zoiets heb ik iig wel eens bij de Ikea gezien maar is vast in meer winkels te krijgen.

@chocho: mijn gemeente haalt, naast restafval - glas - oud papier - chemisch afval - tuinafval bv geen plastic apart op. Dat wordt er door de vuilverwerker uitgefilterd. Dus afval gescheiden aanbieden heeft niet in alle gemeentes zin.
Oh wat raar! Ik dacht dat scheiden wel zo'n beetje de norm was tegenwoordig; zeker plastic.
Heb je een kelder(kast)? Daar heb ik twee bakken (oude, hoge wasmanden) staan. Één voor papier en één voor plastic. In de keuken zit een lade met vuilnisemmer, die gebruik ik voor overig afval. Groenten/fruit afval breng ik meteen naar buiten naar de groenbak. Zo heb ik geen prullenbakken in de keuken staan, vind die dingen altijd zo lelijk (op één merk na, maar niet te betalen).

Ik scheid het afval vooral omdat ik dan zoveel mogelijk gratis in kan leveren, want de grijze kliko is hier erg duur om aan de straat te zetten. Afval scheiden heeft milieutechnisch gezien blijkbaar geen meerwaarde, was laatst in het nieuws. Een enorme desillusie voor me
Hier zijn ze na een aantal jaar weer gestopt met plastic apart ophalen.

@TO als je geen 4 prullenbakken naast elkaar wilt, kijk dan eens naar de Joseph Joseph waste totem. https://www.blokker.nl/p/joseph-joseph- ... ne/1386013
Heel simpel: in de tuin kliko groen en kliko grijs.
In de keuken een gewoon afvalbakje en een teiltje waarin ik groen afval verzamel en daarna naar de groene kliko breng.
Plastic verzamel ik in een doos in de schuur. Ik gebruik de broodzakken om plastic in te verzamelen. Een keer per week brengen we het weg. Samen met papier en glas (voor glas hangt een tas in de berging.)
chocho schreef:
19-10-2019 07:43
Oh wat raar! Ik dacht dat scheiden wel zo'n beetje de norm was tegenwoordig; zeker plastic.
Bij ons kan je alleen huisvuil kwijt in de ondergrondse container. Papier wordt bij ons nog vanuit de vve gedaan, maar plastic en gft kunnen wij niet kwijt, dat zouden we naar de milieustraat moeten brengen... dat is mij toch iets te veel tijd en moeite (Hoe slecht dat ook klinkt).

Binnenkort verhuizen we uit de stad weg en dan krijgen we inderdaad 4 containers en gaan we dus netjes scheiden.
In het keukenkastje twee van die uitschuifbare bakken: één voor plastic (PMD) en één voor restafval.
Op het aanrecht een klein bakje met dekseltje van Mepal voor GFT afval. Naast een kastje een mand/hoes voor oud papier.
GFT elke avond rechtstreeks in de container zodat het niet gaat stinken.
Glaswerk in de berging. Daar staan ook de statiegeld flessen.
Apparaten die kapot zijn met een snoer brengen we eigenlijk bijna direct weg of bewaren we even in de schuur.
Batterijen in een zakje totdat het er genoeg zijn en gaan ze in een bak bij een winkel.

En ik wilde liever ook geen zichtbare prullenbakken op een rijtje en ben hier wel tevreden mee nu!
Wij hebben 4 klikos in de tuin: gft, plastic, papier en restafval. Misschien is dit bij jullie ook wel zo.
Batterijen en apparaten brengen wij inderdaad ook weg. Die bewaar ik op zolder en af en toe rijden we naar de milieustraat.
chocho schreef:
19-10-2019 07:29

Het is geen onwil, maar ik kan het in de stad niet gescheiden aanbieden. Glas en klein chemisch breng ik uiteraard weg. Maar plastic, gft en rest gaat bij elkaar.

Papier recycle ik liever ook, maar door weer en wind met je bak papier naar de supermarkt fietsen en je brieven een voor een door zo'n spleetje doen is niet heel gebruiksvriendelijk.

We krijgen straks zakken om plastic te verzamelen en hebben idd buiten groene en grijze container.
Ik dacht aan een duo of trio prullenbak in de keuken en dan een aantal kratten in de keukenkast of gangkast. Zon gftbakje op het aanrecht vind ik altijd een beetje ranzig.

Maar ik hoop op tips qua handige bakken en hoe je het op 1 plek een beetje slim organiseert. En het liefst een beetje lowbudget. :)
Wij moeten alle pakken, denk aan sappakken, melkpakken, yoghurtpakken, etc apart wegbrengen naar een container. Net als glas.
Die lege pakken laten we in een hoekje op het aanrecht staan en brengen we weg als we boodschappen doen.

Verder breng ik groen afval gelijk naar de groene container of naar de beestjes vd kinderboerderij. In een keukenkastje staat een vuilnisbak die we elke avond in de grijze container legen.

Papier wordt 1x per maand opgehaald of kan je wegbrengen naar een container die 1x per maand vlakbij staat. Stel dat op de 1e vd maand het papier opgehaald wordt, dan staat er op de 15e vd maand een (zee)container om het papier in te gooien op een parkeerplaats in de wijk.

Hier betaal je apart voor elke leging van de container. De grijze container kost 7,50 per leging, dus die willen we niet vaker dan 1x per maand aan de weg zetten. Door goed te scheiden lukt dat ook.
Bij ons in de trapkast (tegen de keuken aan) een doos voor oud papier en de zak voor plastic. 1 normale prullenbak in de keuken. En iets van gebruikt servies (B.V. bakje van ontbijt) voor gft op het aanrecht. Dat gaat iedere dag en soms vaker naar de kliko buiten.

Veel plezier in jullie grote mensenhuis!
In de keuken een bak voor rest&plastic en dan toch een klein bakje voor gft op het aanrecht dus, als ik jullie zo lees. Bij een triobak is de gftbak denk ik te groot en pmd te klein.

De rest verzamelen in de gang in boodschappentassen in een dichte kast. Tas kan in een moeite door gepakt worden als je de deur uit gaat.

Als we in de schuur gaan verzamelen voorzie ik dat we eerst ergens om het hoekje van de achterdeur een beetje zetten om weg te brengen etc. De schuurdeur zit buiten de poort aan de straatkant. Met een baby en peuter wil ik vooral een zo makkelijk en efficient mogelijk huishoudsysteem
Rubble schreef:
19-10-2019 08:09
Wij moeten alle pakken, denk aan sappakken, melkpakken, yoghurtpakken, etc apart wegbrengen naar een container. Net als glas.
Die lege pakken laten we in een hoekje op het aanrecht staan en brengen we weg als we boodschappen doen.

Verder breng ik groen afval gelijk naar de groene container of naar de beestjes vd kinderboerderij. In een keukenkastje staat een vuilnisbak die we elke avond in de grijze container legen.

Papier wordt 1x per maand opgehaald of kan je wegbrengen naar een container die 1x per maand vlakbij staat. Stel dat op de 1e vd maand het papier opgehaald wordt, dan staat er op de 15e vd maand een (zee)container om het papier in te gooien op een parkeerplaats in de wijk.

Hier betaal je apart voor elke leging van de container. De grijze container kost 7,50 per leging, dus die willen we niet vaker dan 1x per maand aan de weg zetten. Door goed te scheiden lukt dat ook.

Wij hopen de grijze bak ook 1x per maand buiten te zetten door goed te scheiden. Pakken van sap mogen in onze gemeente geloof ik bij de pmd.

Maar het is dus overal anders. Bij familie hoor ik constant ho stop, dat moet apart. Daarom zoek ik een overzichtelijk systeem, zodat je dingen weg kan gooien zonder naar de trapkast, kelderkast, zak in de hoek en de schuur te lopen.

Ik heb al wat goede ideeen gelezen en ga ook kijken naar uitschuifbakken.
chocho schreef:
19-10-2019 07:43

Hier wordt plastic niet gescheiden. De gemeente heeft een aantal jaar geleden onderzoek gedaan en toendertijd was het goedkoper en effectiever om dit op de centrale te scheiden.
In de keuken heb ik ook weinig ruimte, dus daar heb ik een hoge Brabantia-afvalbak voor restafval staan. Onder de kapstok staat dezelfde bak voor PMD-afval en er staat een bak voor oud papier op de logeerkamer. GFT-afval breng ik direct naar de container. Ik woon in een bovenwoning en daarvoor is afvalscheiding niet verplicht. Dus het komt zeker vaker voor. Ik vind het belangrijk, dus scheidt afval wel.
Qua tips: ik zou eerst in het nieuwe huis trekken en je huis inrichten. Dan zie je snrl genoeg waar je hoeveel ruimte overhoudt voor welke bakken.
Voorbeeld: in oude woning had ik een duo-bak, die waren toen alleen nog in de breedte verkrijgbaar. Paste dus onmogelijk in keuken nieuwe huis, omdat het te breed was. En draaien bleek ook geen succes omdat je dan steeds achter het pedaal om de bak te openen bleef hangen met je voet.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 19-10-2019 09:25
5.26% gewijzigd
chocho schreef:

Yep, in een binnenstad hebben mensen vaak geen tuin, weinig gft-afval en geen kliko's. Alles gaat dan in een ondergrondse container. In mijn stad zijn er dan containers voor glas, papier, textiel en restafval.

Ook verschilt het per gemeente of plastic apart wordt ingezameld. Het kan er bij afvalverwerkers ook achteraf uitgehaald worden. Dat is de keuze van een gemeente, net als inwoners laten betalen per kg, per lediging of een vast bedrag per jaar. Apart ophalen (bronscheiding) heeft zeker wel voordelen, maar betekent ook extra routes die gereden moeten worden en extra kliko's voor bewoners of van die plastic zakken die weer kunnen wegwaaien als ze niet goed vastgebonden worden, kapot gemaakt kunnen worden door katten of andere dieren en resulteren in meer zwerfafval.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
chocho schreef:
Jawel hoor.
Wij doen het sinds kort, daarvoor niet.
Bij ons:
  • Rest & PMD in Simplehuman Rectangular Steelbar 2 x 24 L in de keuken. PMD wordt 1 x per week opgehaald en 24L is net genoeog voor ons. Als we bezoek hebben en die is sneller vol, dan parkeer ik de PMD zak tijdelijk in de grijze bak. Voor Rest is 24L meer dan genoeg. Sinds we goed scheiden, heb ik max 1 zak met restafval per maand, vaker maar een halve zak.
  • GFT in Joseph Joseph 4L op de aanrecht.
  • Papier in een AH krat in de trappenkast
  • Glas in een bakje in de trappenkast. In dat bakje heb ik eerst een plastic boodschaptas gedaan. Als die vol is, neem ik de tas mee de eerst volgende keer dat wij boodschappen gaan doen en maak hem leeg in de glasbak bij de supermarket.
  • KGA in een klein kartonnen doosje. Wordt 1x per jaar opgehaald
Wij hebben een ondergrondse papier en restafval, en een losse kliko plastic en GFT. Ik breng op restafval na, alles direct naar de container. Ik wil geen grote afvalbak (of meerdere ) in huis, dan loop ik liever een paar keer extra.
Sinds we een brabantia bo hebben is het wel veel leuker om afval te scheiden trouwens

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven