Rijles!!

30-03-2009 21:24 2967 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alle lessers verzamelen!

Op deze topic kunnen we ons ei kwijt over alles wat met (rij)lessen en theorie te maken heeft

Ik trap af met mijn ervaringen van vanmiddag.

Arrg wat was dat een hel!

De motor is wel 10 keer afgeslagen,stond zelfs midden op de weg stil.

Ik en de koppeling zijn nog geen goede vrienden

Gelukkig gaat het met theorie wel voortvarend

xx
Ik moet ook rijden zo.
heb aan pilletjes gedacht, maar doe het niet. ik heb zo'n (niet lachen) zelfhypnose ding gedaan voor/tegen rij angst. dat heeft al flink geholpen hoor. ik was eerst echt panisch in die auto. door de stad rijden vind ik al niet meer eng. en dat gaat ook goed. het eerste uur vandaag deden we dat en mijn instructeur had het over al dichter bij het examen komen. TOTDAT we de snelweg op moesten. zo onzeker. deed ik weer alles fout natuurlijk. er af, nog een keer erop. zelfde verhaal. omdat ik bang ben het fout te doen, gaat het fout want dan kan ik niet normaal nadenken. op de snelweg gaat iedereen dezelfde kant op dus er is helemaal niets aan de hand. snap niet dat ik dan zo hectisch zit te stuntelen.

en borden lezen... ook een ramp. vind dat ook moeilijk. zie ik een bord op de snelweg van afslag over 600 meter. weet ik dat ik bij het volgende bord van 300 meter richting aan moet geven. ben ik zo bezig met me voorbereiden op van rijstrook verwisselen dat ik het hele @#$!! bord niet zie.

ik heb me ook iets bedacht. ik word er zenuwachtig van als ik op mijn vingers gekeken word. ik rij veel ontspannender als er een andere lesser bij me in de auto zit die met mijn instructeur aan het praten is. en ondanks dat ik nog wel stomme dingen doe, ik weet ook zeker dat als ik alleen in de auto zit, dat ik dan beter zou rijden. klinkt heel gek want ik vind mijn instructeur echt wel goed. zij zit daar natuurlijk ook om me te corrigeren maar continu horen dat dit niet zo netjes ging of dat kon beter.... ja, dan voel ik me echt een debiel.

nou, 29 lessen verder.... nog een stuk of 20 te gaan dus eigenlijk is er niets aan de hand.

iedereen veel succes vandaag!
Ja, we hadden het al eens over de pilletjes en zelfhypnose gehad inderdaad.

Weer onwijs herkenbaar bittermoon. Dat het juist fout gaat omdat je het goed wil doen en daardoor niet meer helder kan nadenken. Ik had het ook precies zo, nu is het veel minder omdat ik er heel goed bewust van ben. Heb je het er met je instructeur over gehad? Dat hielp bij mij wel.

Klinkt niet gek hoor bittermoon ik heb dat zelf gehad met werken, voelde me veel vrijer als mijn collega's in het begin niet heel de tijd erbij waren als ik iets moest doen. Ik wil mijn instructeur ook niet meenemen tijdens het examen. Ik weet dan zeker dat ik veel zenuwachtiger zal zijn dan zonder hem. Wil echt niet daardoor gekke dingen doen. Zonder hem durf ik gewoon beter beslissingen te nemen, ik ben dan niet zo bang voor zijn "oordeel" en dan ben ik een stuk relaxter. Al moet ik zeggen dat dit nu tijdens de lessen veel minder is, maar op zo'n examendag ga ik het er niet op wagen.

Zazana, ook succes straks!
quote:indigoblue schreef op 16 augustus 2010 @ 12:43:

ik heb dat zelf gehad met werken, voelde me veel vrijer als mijn collega's in het begin niet heel de tijd erbij waren als ik iets moest doen. Ik wil mijn instructeur ook niet meenemen tijdens het examen. Ik weet dan zeker dat ik veel zenuwachtiger zal zijn dan zonder hem. Wil echt niet daardoor gekke dingen doen. Zonder hem durf ik gewoon beter beslissingen te nemen, ik ben dan niet zo bang voor zijn "oordeel" en dan ben ik een stuk relaxter. Al moet ik zeggen dat dit nu tijdens de lessen veel minder is, maar op zo'n examendag ga ik het er niet op wagen.

weer zooooooo herkenbaar!!! dat stukje over 'oordeel'. juist. dat is em precies. heb het er wel met mijn instructeur over gehad en ze begreep het ook wel. maar ja, ze zit daar natuurlijk wel om het mij te leren. vandaag snapte ze gewoon niet waarom ik zo paniekerig op de snelweg deed. ik antwoordde maar 'je weet toch dat ik eerst 10x hectisch en als een debiel iets doe en het dan opeens gewoon door heb?' ook dat snapte ze, gelukkig.

het komt wel goed.
.
anoniem_107243 wijzigde dit bericht op 16-08-2010 14:18
Reden: dubbel
% gewijzigd
Fleur moet bijna op! Spannenddddddddddd. Ik begin vast met duimen denk ik

Mijn rijles was....tsja.....in principe ging het goed, ik moet alleen echt doorzetten met beslissen soms. Gaat al beter dan eerst, maar had een twijfelmoment op de autoweg en toen vroeg ik hem wat te doen, maar hij liet me natuurlijk stikken hahaha. Dat moet dus beter. Maar verder was ik gewoon enorm van slag vandaag en kon ik m'n hoofd er niet bijhouden. Ik droomde constant weg, dus het voelde vooral heel vervelend. Allemaal wel te verklaren dus ik zit er niet mee, maar moet natuurlijk niet zo'n dag hebben op het examen Los daarvan ging het rijden wel oké. Hij zei dat we heel dicht tegen het examen aanzitten, alleen die twijfelmomenten moeten er echt uit, want als ik dat heb op het examen terwijl ik onder druk sta ga ik gekke dingen doen.

Vrijdag mag ik weer.

Bittermoon, je moet het echt loslaten en misschien moet je dat heel bewust gaan doen. Ik heb dat wel gedaan na een keertje dat ik helemaal in paniek was om een keeropdracht (ja, je leest het goed, een onbenullig keeropdrachtje!) Toen dacht ik, dit is echt té belachelijk, ik stop ermee. En sindsdien gaat het ook echt beter. Als ik voel dat ik in paniek raak dan denk ik gewoon, "rustig maar, je kan dit, rustig kijken naar wat er gebeurt." En het lukt ook wel, want ik kan het ook wel, alleen mijn eigen paniek en het niet durven nemen van een beslissing doordat ik alleen maar de "juiste" beslissing wilde nemen zat me altijd in de weg.

Nu kijk ik gewoon naar wat er gebeurt en volg ik mijn gevoel, lukt niet altijd hoor. Vandaag ook niet op de autoweg, mijn gevoel zijn inhalen, maar ik was bang dat ik de afslag zou missen dus ging ik twijfelen en nam ik geen beslissing. Uit eindelijk was mijn gevoel goed geweest...

Succes nog. Wanneer moet je weer rijden?
Pff..aan de andere kant, het is ook vertrouwd als hij meegaat met het examen. Als ik dan toch in paniek raak kan hij me weer gerust stellen, gewoon doordat ik hem ken, waardoor ik het misschien beter op kan pakken. Je hoort ook dat mensen soms zo van slag zijn door 1 foutje dat ze het niet meer op kunnen pakken.

Maar goed, daar hebben we het tegen die tijd nog over.

Hoe denken jullie daarover? Instructeur wel of niet mee bij je examen?
Daar gaat ze dan!!!
yep! ben aan het duimen hoor!
alles wat je zegt heb ik ook, indigo. ik vraag continu bevestiging. 'kan ik inhalen nu?' kan dit? mag dat? zal ik gaan? vermoeiend. want ik weet de antwoorden zelf al.

denk dat ik beter rij op mijn examen als mijn instructeur er niet bij is. wil het ook altijd goed voor haar doen. idioot.

maar okay... we komen elke keer weer een stapje verder. ben al blij dat ik vrij normaal in de stad kan rijden zonder continu in paniek te raken. het zijn juist de nieuwere situaties die me momenteel opbreken. ik moet het gewoon eerst een heel aantal keer ondergaan, dan weet ik wel dat ik het kan, paniek weg en rij ik gewoon normaal en rustig.
Dat is het ook bittermoon, je weet de antwoorden wel en je leert er veel meer van als je gewoon doet ipv alles van tevoren te bedenken en je zorgen te maken. Dan ga je juist de fout in. Je kan het wel, je weet hoe het moet. Spreek jezelf dan rustig toe op die momenten.

Het klinkt ook heel logisch wat je schrijft, eerst is een situatie eng en spannend, naarmate je beter weet hoe het gaat wordt het rustige. Niks geks aan, toch?

Ik heb mijn instructeur nog even gesmst, voelde me zo vervelend over de les. Ook al ging het rijden goed, ik heb me geloof ik superzwazig gedragen. Voelde me ook enorm wazig. Het was ook goed, maar moest het toch nog even kwijt.
gezakt :( Moet nu weg, dus even geen tijd voor een uitgebreid verslag. maar wilde jullie dit even laten weten..

heb volgens mij instructeur pech gehad.. (door hele erge zenuwen)

zal binnenkort even verslag komen doen
Oh nee zeg!! Wat jammer Fleur. Ja, die zenuwen doen het hem...hoor je vaker idd. Nou, lees je verslage straks.
ah bah, fleur. he, had nog zoveel positive vibes je kant opgestuurd. die rotzenuwen!!! :(

toch bedankt dat je even langskwam en ben ook wel benieuwd wat er mis ging.
Jammer Fleur.... ook ik heb voor je geduimd. Volgende keer beter! Ben benieuwd naar je uitgebreide verslag...

Vandaag weer les gehad bij die andere instructeur. Ging niet zo top... Ook ik word heel gestresst en zenuwachtig als ik moet rijden net als jullie indigoblue en bittermoon. Ik kijk ook niet goed genoeg door de stress. Wel weer 3 nieuwe dingen geleerd die mn oude instructeur nooit heeft gezegd:

- dat het handig is als je voor een stoplicht hard moet remmen dat je dan in je binnenkijkspiegel kijkt of er niemand achter je zit. Als er echt een bumperklever is en je rijdt nog heel hard (bijv 70) dan maar door oranje ipv stoppen.

- dat je op het einde van het remmen de rem gedoseerd omhoog moet laten gaan, anders eindig je met zo'n schokje

- hellingproef MET BEHULP VAN handrem (ik had hem nooit geleerd met handrem...)

- dat je niet met je banden de stoep mag raken bij inparkeren

Dus op zich wel goed dat ik nu een ander heb... Word wel zenuwachtig al hoor voor t examen.
Zazana, ik vind het eigenlijk heel vreemd dat je deze dingen niet van je vaste instructeur geleerd hebt. Net als met het stop bord zijn de punten die je nu noemt dingen die voor mij vanzelfsprekend zijn. Ik MOET het echt zo doen van mijn instructeur. Ik moet zeker ALTIJD in mijn binnenspiegel kijken voordat ik rem, voordat ik schakel, voordat ik ook maar iets doe.
ja, vind het ook gek, zazana. die dingen die je beschrijft, worden er bij mij ook echt ingepompt. nu moet ik zeggen dat ik continu met mijn neus in de spiegels zit want OCD bittermoonie MOET gewoon weten wie en wat er achter haar zit.
Vind het fijn dat jullie zo voor mij hebben geduimd

Mijn rij-instructeur kwam mij 50 min van te voren halen. We hebben toen even een rondje gereden. Ik was al best zenuwachtig, maar dit ging eigenlijk best goed. Ik reed niet zoals normaal en moest veel meer moeite doen om goed te rijden maar het ging allemaal nog wel.

Hierna gingen we naar het CBR. We moesten nog een kwartiertje wachten. ik werd steeds zenuwachtiger. Toen er werd omgeroepen dat we naar binnen mochten werd ik echt even niet goed, had al moeite om naar binnen te lopen :P Ik trilde helemaal!

Ik had een hele aardige vrouw als examinator, ze vroeg of ik erg zenuwachtig was (wat ze volgens mij al duidelijk kon zien) en toen ik zei dat ik het was, probeerde ze me (tervergeefs) een beetje gerust te stellen.

We gingen naar de parkeerplaats waar ik een nummerbord moest lezen en toen stapten we in de auto.

Ik moest van een aantal dingen in de auto vertellen waar ze voor dienden. Vond ik moeilijk, ik wist het wel, maar ik kon er toen niet op de woorden komen. Maar het ging goed

Toen wilde ik gaan starten. De auto stond op een helling, ik sloeg de eerste keer af. Daarna lukte het wel. Ik was echt zo zenuwachtig. De examinator probeerde een beetje te praten om me op mn gemak te stellen.

We reden door een buurt die ik niet kende. Moest parkeren (file parkeren), ging erg goed. straatje keren ging ook erg goed. Maar maakte een paar fouten als een keer niet in mn dode hoek gekeken, een keer in de verkeerde versnelling willen wegrijden, en een keer niet naar het fietspad gekeken of er fietsers waren toen ik het fietspad gebruikte. Ook stopte ik een keer voor oranje licht waar ik beter door kon rijden (auto achter me schrok er een beetje van)

Toch gingen er een aantal dingen erg goed, situaties die ik goed oploste. Mijn instructeur ging mee en die zei dat hij had verwacht dat ik zou slagen.

Hij zei dat ik allemaal fouten maakte, die ik echt nog nooit had gemaakt. Hij zei ook, dit is puur door de zenuwen. Hij gaat kijken wanneer ik weer kan afrijden. Hij zei letterlijk; je hebt pech dat ze je niet liet slagen.

dusja, volgende keer beter. Ik had zelf niet verwacht dat ik zou slagen, ik had echt nog nooit zo rot gereden. Het voelde alsof de auto mij reed ipv andersom. Ik hoop dat de volgende keer beter gaat doordat ik het dan al een keer heb meegemaakt. ik weet dan beter wat ik kan verwachten en ik hoop dat ik daarom minder zenuwachtig zal zijn... want ik kan het gewoon!
en ik vind jullie super! Ondanks ik niet veel mee heb gelezen en geschreven de laatste tijd, leven jullie wel heel erg met mij mee! Jullie zijn schatten!
die dingen die je beschrijft klinken mij niet echt super ernstig (na ja, niet kijken naar een fietspad wel) in de oren, maar goed, ben geen examinator natuurlijk. je hoeft ook niet foutloos te rijden. wellicht kwam je te onzeker over, fleur. de volgende keer weet je wel wat je te wachten staat. wellicht dat dat ook scheelt.

vind het erg vervelend voor je en dat je niet de enige bent die het niet in 1x haalt is natuurlijk een schrale troost. jij weet gewoon dat je goed kunt rijden en zo'n examen is zo'n moment opname.... eigenlijk idioot gewoon. iemand die ik ken kon eigenlijk helemaal niet goed rijden maar op het examen ging het prima, dus in 1x geslaagd. sja...

ik zou echt wel willen dat het examen zoals het is afgeschaft wordt en dat het krijgen van je rijbewijs afhangt van hoe je eigenlijk kunt rijden (dus obv je lessen). helaas zal dat wel niet mogelijk zijn.

hoe lang zit er normaal tussen dat je herexamen kunt doen?
ja dat was ook zo stom, er was een wegversmalling en er kwam een auto aan, dus ik moest even wachten. Toen moest ik op het fietspad gaan staan. Maarja, vergeten op het fietspad te kijken (al wist ik eigenlijk wel dat er geen fietsers waren, want had net daarvoor al gekeken). Stom stom stom!

denk ook dat ik te onzeker overkwam op sommige stukken. Niet overal, dat zei de examinator ook, op sommige stukken reed ik erg goed. Maarja op naar de volgende keer :D
als je al gekeken had op het fietspad en terwijl je daar stond en er kwam niets aan, dan vind ik dat zeikerig.
mn rij-instructeur vond dat ook ;) Maarja, ik blijf erbij.. ik heb echt nog nooit zo kut gereden.. geheel onterecht vind ik het dus niet..

ik probeer er maar niet meer teveel aan te denken en de volgende keer gewoon te knallen
ja, precies!
Fleur, wat jammer van die zenuwen! Daar ben ik ook best wel bang voor. Wij zijn nu bij de lessen aan het zorgen dat ik alles meer dan goed genoeg kan zodat wanneer ik onder druk moet presteren het ook nog gewoon goed gaat, maar uit eindelijk weet je het pas op de dag zelf wat die zenuwen met je gaan doen. Wel fijn dat je een aardige examinator had. En ook wel fijn dat het geen supergrote dingen waren, als je volgende keer wat rustiger bent gaat het dan vast ook een stuk beter! We zullen dan weer gewoon duimen hoor!

Soms lijkt het alsof je het bijna niet goed kan doen. Die zenuwen zijn haast niet tegen te houden. Je hoort iedereen erover. Andere keren lees/hoor ik van mensen die enorm veel geluk hadden, een makkelijke examinator, net een goede dag, makkelijke route...

Pff...heb een beetje het gevoel dat je er zo weinig controle over hebt. Natuurlijk heb je dat wel, maar je bent ook best wel afhankelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven