Rijles!!

30-03-2009 21:24 2967 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alle lessers verzamelen!

Op deze topic kunnen we ons ei kwijt over alles wat met (rij)lessen en theorie te maken heeft

Ik trap af met mijn ervaringen van vanmiddag.

Arrg wat was dat een hel!

De motor is wel 10 keer afgeslagen,stond zelfs midden op de weg stil.

Ik en de koppeling zijn nog geen goede vrienden

Gelukkig gaat het met theorie wel voortvarend

xx
FL, dat maakt ook niet uit in het begin. ik begon pas met kijktechniek vanaf mijn 10e les of zo. moest eerst die auto een beetje onder controle krijgen.

en dan een heel aantal lessen daarna keek ik wel, maar zag ik eigenlijk niets. deed het meer voor de 'vorm'... maar het gaat nu veel beter. ik 'zie' ook dingen.
Indigo: Top dat het zo goed gaat. Is je examen inmiddels gepland... ? Hoeveel lessen heb je gehad?

Iskra: Leuk dat je meeschrijft. Wat ging er mis bij je 2 keer afrijden? Zenuwen? Tuurlijk haal je het, 3 x is scheepsrecht!!! Wanneer is je 3e keer?

Mijn examen is al over 1,5 week.......................op maandag 6 september......Ik trek het echt niet meer, het is zooo duur en heb al zoveel lessen gehad, ben er echt klaar mee. Heb nu ook niet het gevoel dat ik nog vooruit ga. M'n instructeur zegt dat ik nog steeds moeite heb dingen en situaties op tijd te overzien. Bovendien vergeet ik steeds de nacontrole bij het kijken (dus binnen, buiten, schouder) en dan bij het echte afslaan nóg een keer dode hoek cotnroleren...
3e poging eind september.

En ik heb niet meer veel geoefend, misschien toch maar eens doen, maar ik ben die auto zo beu!

De 1e keer was het echt mijn fout. Ik wou gewoon doorrijden terwijl ik helemaal geen voorrang had en er auto's aan kwamen gereden.

Ik reed toen nog niet echt goed.

De 2e keer kwam ik uit de bebouwde kom en moest ik de expresweg oprijden. Ik stond dus te wachten tot alles vrij was, en op een gegeven moment was het dat ook. Ik wil vertrekken en.. op dat moment komt een auto aan volle snelheid (té snel) aangereden. Rijinstructeur remde voor ik dat kon doen.

Tja, dan is het afgelopen he.
Hoi allemaal!

Ik leef nog... vanavond dus mijn eerste keer alleen gereden! Het was echt super, ik snap niet waarom ik hier zo lang mee gewacht had. Ik had de auto helemaal onder controle en vond het gewoon écht leuk. Kan me niet herinneren dat ik dat in mijn eerste jaar met rijbewijs ook zo leuk vond... Heb ook net in het donker en met harde regen gereden. Inparkeren ging ook vrij goed.

Kortom: ik ben om. Zo goed voor je zelfvertrouwen.

@Zazana Kan me goed voorstellen dat je zo zenuwachtig bent. Zeker als je instructeur zegt dat je nog moeite met dingen hebt. Maar je moet niet vergeten dat je héél veel al wel kunt. En je kunt sowieso meer dan je denkt. Rustig blijven is het belangrijkste, want daarmee straal je zelfvertrouwen, en dus controle, uit. Maar ik snap je héél goed, had precies hetzelfde... sterkte! Je kunt het!
Hoi hoi lotgenoten,

Wat fijn, een topic over rijlessen. Zo herkenbaar al die verhalen..Ik ben na ruim 40 lessen inmiddels 2x gezakt en wil het nu bij een andere rijschool gaan proberen. (lang getwijfeld, wilde de instructrische niet voor 't hoofd stoten, jajaja,zucht)

Ben ALTIJD zenuwachtig, alleen al als ik er aan denk...Vind de lessen nog erger dan het afrijden zelf. Vond mij instructrische soms ronduit chagerijnig, daar had ik veel last van..

Groetjes Flower
Hey Flower, wat hebben ze je snel laten opgaan dan, als je na 40 lessen al 2 x examen hebt gedaan? Ik heb 70 lessen gehad en ga voor de 1e keer op...
Ok. Ik ga ze zo ECHT bellen voor die proefles. Ik moet het gewoon DOEN en geen watjre zijn.
Afspraak staat voor dinsdag. Spannend!
leuk, ruza!
O, ik ook, ik ook. Ik heb een spoedopleiding bij de ANWB en moet volgende week vrijdag afrijden. Spannend! Ik heb alleen een rotinstructeur waar ik niet echt het gevoel heb dat ik leer. Ik raak zo gesresst en gefrustreerd van die man dat het daar alleen nog maar slechter gaat. Morgen voor de laatste keer de leuke instructeur waar ik wel van leer. Helaas kan ik niet wisselen van instructeur, want ze schijnen allemaal helemaal vol gepland te zijn en van rijscholen wisselen kan ook niet (schoonvader heeft het hele bedrag voorgeschoten.) Dus in principe ook een verplichting aan schoonvader om het te halen in één keer. Nu vertel ik mezelf elke keer voor het rijden weer constant dat ik het voor mezelf doe en niet voor die man en dan gaat het wel. Maar echt goed rijden, nee, dat kan ik niet zeggen. Morgenochtend weer les en dan even een weekendje vrij. Ik rijd trouwens in Amsterdam.
Zo, theorie examen gehaald! Wat een opluchting! Meteen na mijn examen had ik rijles. Hellingproef ging helemaal goed, achteruitinparkeren ook wel. Maar fileparkeren.. ik heb het nog niet helemaal door. Zo lastig dat je op alles moet letten, en dan ook nog precies op t goede moment moet insturen en terugsturen. Mijn instructeur is wel echt een topper. Hij legt alles rustig uit, blijft rustig als ik iets verpruts, en geeft me ook nog eens complimenten als ik iets goed doe!

Vind het wel lastig om in te schatten wat ik precies moet doen. Hij zegt nu niet meer in welke versnelling ik waar moet rijden. Op een rotonde in zn vier is niet echt handig..

mamavanlaura: wat vervelend dat je instructeur je niet goed dingen leert. Probeer niet met de instelling je rijexamen in te gaan van; ik moet dit halen voor mijn schoonvader.

Dan staat er nog meer druk op je. Hopelijk haal je het gewoon, en ben je af van die instructeur!
Zo, theorie examen gehaald! Wat een opluchting! Meteen na mijn examen had ik rijles. Hellingproef ging helemaal goed, achteruitinparkeren ook wel. Maar fileparkeren.. ik heb het nog niet helemaal door. Zo lastig dat je op alles moet letten, en dan ook nog precies op t goede moment moet insturen en terugsturen. Mijn instructeur is wel echt een topper. Hij legt alles rustig uit, blijft rustig als ik iets verpruts, en geeft me ook nog eens complimenten als ik iets goed doe!

Vind het wel lastig om in te schatten wat ik precies moet doen. Hij zegt nu niet meer in welke versnelling ik waar moet rijden. Op een rotonde in zn vier is niet echt handig..

mamavanlaura: wat vervelend dat je instructeur je niet goed dingen leert. Probeer niet met de instelling je rijexamen in te gaan van; ik moet dit halen voor mijn schoonvader.

Dan staat er nog meer druk op je. Hopelijk haal je het gewoon, en ben je af van die instructeur!
Hoi Lotte,

Wat moet/kun je al veel dan na 3 rijlessen! Had je al meerdere lessen hiervoor gevolgd?
Wat is het rustig hier... Indigoblue en bittermoon, hoe is ie met jullie?

Over een week moet ik afrijden... spannend....
foutjuhhh
Iskra, dat is vervelend zeg!! Heb je last van zenuwen op je examen? We duimen!!

Zazana, ik heb intussen rond de 50 lessen gehad denk ik wel?? Ik rij morgen pas weer, als dat goed gaat gaan we het examen plannen. Knijp hem wel, want soms gaat het een hele tijd goed en dan heb ik net weer een paar kutlessen tussendoor. Tsja...dat kan ook op de dag van het examen zijn. Bleeh...heb echt geen zin in tig herexamens, kost bakken met geld!!

Vervelend dat je er nog geen goed gevoel over hebt. Waarom laat je (nieuwe?) instructeur je afrijden als hij zegt dat je nog moeite hebt met sommige dingen?? Mijn instructeur laat me pas afrijden als ik alles meer dan goed genoeg kan zodat ik het onder druk op het examen ook goed zal doen (hopelijk).

Emmm, wat fijn dat het rijden goed gaat!! Goed gevoel zal dat wel geven

Flower, jeetje, dat klinkt ook niet leuk. Ik zou het niet trekken als ik het niet zo goed kon vinden met mijn instructeur. Heb je al contact gehad met een andere rijschool?

Mamavanlaura, succes alvast vrijdag! Probeer relaxt te blijven, je doet het inderdaad voor jezelf en niet voor een ander!

Lotte, gefeliciteerd met je theorie!! Wat grappig, ik doe juist 1000x liever file parkeren dan vooruit parkeren in een vak - wat een ramp vind ik dat! Ik (moet) altijd een rotonde in z'n 2 pakken. 90 graden bocht ook in z'n 2. Minder scherpe bocht meestal in z'n 3. Ik heb trouwens van mijn instructeur geleerd: bij 2.000 toeren doorschakelen (omhoog). Bij terugschakelen het volgende: onder de 80 in z'n 5, onder de 60 in z'n 4, onder de 40 in z'n 3, onder de 20 in z'n 2. (Ik rij in een auto met 6 versnellingen.) Wellicht heb je hier iets aan.

Ik ga morgen weer rijden na een hele week niet. Ben benieuwd...
Joehoe! Ben er ook nog, hoor. Vanochtend weer gereden in dit $#!! weer. En het was superdruk op de weg. Ging op zich wel goed hoor, maar vond het niet relaxed rijden. Mijn TTT is verplaatst naar volgende week woensdag. Dan heb ik 41 lessen gehad.
@indigoblue: Denk toch dat ie me dus goed genoeg vindt voor af te rijden, anders had hij het niet aangevraagd. Ik zei namelijk toen ik terugkwam van vakantie dat mijn oude instructeur het examen na mn vakantie aan zou vragen. Toen zei die nieuwe: 'Ok, ik wil eerst ff een uurtje zien hoe je rijdt, en dan kijk ik of we het aanvragen.' Na dat uurtje vroeg hij het idd aan (daarbij zeggend dat ik nog ongeveer 6 uur les nodig had) , ik neem aan dat ie dat niet gedaan had (of op z'n minst gezegd had dat ie twijfels had) als hij vond dat ik het niet kon.. .
Zazana, ik denk ook niet dat hij het had aangevraagd als hij dacht dat je er niet klaar voor was! Spannend!!

Ik ga naar bed, want moet morgen heeeel vroeg rijden!
Zou Fleur niet stiekem haar rijbewijs hebben gehaald intussen? lang niks gehoord!
Vandaag mijn 6e rijles gehad en het ging goed! Voor het eerst was ik heel rustig en relaxed, liet me niet opfokken door andere weggebruikers.

Vandaag 2x de snelweg op gegaan. Zelfs ingevoegd op de rechterbaan tussen vrachtauto's. Eigenlijk erg blij dat ik dat heb gedaan, aangezien ik bang was dat mijn vorige ervaring met vrachtauto's en snelwegen me misschien zouden belemmeren in de toekomst.

Ook voor het eerst file-rijden gedaan. Van z'n 1 in z'n 2, terug naar 1, koppeling indrukken, op laten komen etc etc..

Ik vond het eigenlijk erg prettig om met de regen en wind te rijden, omdat ik het dan ook leer in deze weersomstandigheden. Liever ook dit leren, dan altijd mooi weer hebben en na mijn rijbewijs te hebben gehaald, alleen maar in ***weer terecht komen.
Helaas, helaas....nog altijd geen examen gepland. Het rijden ging op zich wel goed, maar hij is bang dat ik onder druk (op het examen dus) te voorzichtig ga rijden.

Heb vanmorgen 4 of 5 keer hetzelfde kleine rondje gereden met wat moeilijke kruispunten. Pff....ik dacht echt, dit ga ik nooit onder de fucking knie krijgen. Moet tot in de eeuwigheid blijven lessen. Ik heb ook echt niet het gevoel dat ik nu veilig op de weg zou kunnen rijden zonder hem. Paar weken geleden had ik er veel meer vertrouwen in. Zucht. Hij blijft maar zeggen dat het goed gaat, dus dat geloof ik ook wel, maar toch....ben er zo klaar mee....

Future, fijn dat je les goed ging!!
indigo... dat gevoel van eeuwig moeten lessen heb ik ook, terwijl het op zich best goed gaat. de zenuwen zijn ook bijna weg, heb alleen het idee dat ik niet vooruit ga de laatste paar lessen. het gaat wel goed, maar niet goed genoeg voor een examen. ben het lessen ook wel een beetje beu momenteel.
Ja, herkenbaar bittermoon. Ik zou denk ik helemaal gek worden als ik het niet zo gezellig vond met m'n instructeur. Al moet ik zeggen, vandaag was ik hem zelfs wel een beetje zat. Want ja, we zitten er niet voor de gezelligheid natuurlijk.

De moed zakt me wel iets in de schoenen. Paar weken terug was ik helemaal positief en nu is er toch elke keer weer wat. Ik snap ook wel dat hij wil dat ik in 1x slaag dus hij wel meer dan zeker weten dat ik het onder druk goed ga doen. Maar ik twijfel of dat nog gaat lukken. Die zenuwen gaan er toch zijn op de dag zelf. Misschien moet ik 4 dagen achter elkaar gaan lessen ofzo. Even helemaal goed erin en dan afrijden. Hup.

Zucht. Donderdag weer. Wanneer moet jij weer?
Ik vind het ook gezellig met mijn instructeur hoor maar die lessen zelf ben ik eigenlijk gewoon zat. Ik weet dat het niet zo is, maar ik heb het gevoel dat ik niet echt iets meer 'leer' terwijl ik verre van perfect rijd. Ik heb echt het gevoel dat 'dit' het ongeveer is waarmee ik het op een examen mee moet doen. Dingen zoals inzicht en anticiperen... dat kan ik volgens mij echt niet in een les of 10 of 20 leren. Dat is ervaring. En op zich is dat niet zo erg natuurlijk, want dat komt wel... maar ja, op een examen moet je het wel even laten zien natuurlijk.

Ik wil ook heel erg graag in 1x slagen (wie niet?) maar ik heb nou al 2x in de auto gezeten met een lesser die net 3x gezakt was. AARGH. Ik vind het ook zo vervelend dat het zo lang duurt tussen aanvragen en afrijden. Is dat met herexamens ook zo? Als je dan een paar keer zakt ben je zo een half jaar verder. Daar heb ik echt de tijd/geduld niet voor.

Sorry, zit even in een dipje met dat lessen. Het ging een tijdje echt wel goed maar begin nu enorm aan mezelf te twijfelen. Heb nog 5 lessen tot mijn TTT.

Ik moet donderdag ook weer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven