Rijles!!

30-03-2009 21:24 2967 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alle lessers verzamelen!

Op deze topic kunnen we ons ei kwijt over alles wat met (rij)lessen en theorie te maken heeft

Ik trap af met mijn ervaringen van vanmiddag.

Arrg wat was dat een hel!

De motor is wel 10 keer afgeslagen,stond zelfs midden op de weg stil.

Ik en de koppeling zijn nog geen goede vrienden

Gelukkig gaat het met theorie wel voortvarend

xx
26? OUD!!! haha, ben zelf 39 *slik*

indigo.. ik moet morgen om half elf. dubbele les ook nog. hoop dat ik me beter voel. ben zo ontzettend moe vandaag (tot 11 uur geslapen, dat was wel lekker).

dat met die rem en de koppeling voor de rotonde... mmm ik kan me zo niet herinneren hoe ik dat precies doe. ik zal er morgen even op letten.

mijn examen is nog niet aangevraagd, helaas. wellicht dat ik me deze week nog moet bewijzen. heb al 2 weken niet gereden... eeps.
quote:bittermoon schreef op 21 september 2010 @ 13:52:

26? OUD!!! haha, ben zelf 39 *slik*

Bedoelde die 26 als oud ironisch hoor! Maar als ik in mijn omgeving eens een keer trots over mijn lippen pers dat ik begonnen ben met mijn rijbewijs (mijn god, wat heeft dat een overwinning gekost), zeggen ze alleen: "WAAAT!!! HEB JIJ NOG GEEN RIJBEWIJS???"
quote:Zazana1985 schreef op 20 september 2010 @ 10:02:

Grungy ben jij Fleur?

euh... nee!

Hoezo?
@ Grungy: Oh ik was even in de war.

@JanneJip: Ik (25) was ook zo'n enorme schijterd. In februari begonnen met rijles en vorige week na 60 lessen in één keer mijn rijbewijs gehaald. Mooie successtory toch?
quote:Zazana1985 schreef op 21 september 2010 @ 15:05:

@JanneJip: Ik (25) was ook zo'n enorme schijterd. In februari begonnen met rijles en vorige week na 60 lessen in één keer mijn rijbewijs gehaald. Mooie successtory toch? I love it! In één keer! Geweldig! Had je ook nachtmerries vantevoren? Toen mijn vriend zei dat hij bereid was een deel van mijn rijbewijs te doneren, had ik gelijk die nacht een nachtmerrie waarin ik de heuvel naar ons huis niet op kon rijden...
Mijn rijles gisteren ging voor het eerst gewoon goed.....!
wat lekker flashy! geeft je weer moed, toch?
Yeahhh Flashy!!! Wat goed!!

JanneJip, ik ben [...] en iedereen die ik ken heeft een rijbewijs inderdaad. Zelfs mijn oude studiegenoten die nu pas [...] zijn (of zoiets haha). Was niet een schijterd van tevoren, maar wel enorm zenuwachtig tijdens. Ik ga bijna afrijden dus ik hoop ook zo'n successtory als Zazana te kunnen vertellen over een paar weken.

Bittermoon, dan overlappen we morgen nog een beetje ben benieuwd hoe het zal gaan, bij mij ging het alleen maar beter na een paar weken er tussenuit.

Ik wil ook weten hoe het met Fleur is!!! Had haar een vriendenverzoekje gestuurd, maar ze reageert helaas niet. Jammer, zullen we nooit weten hoe het verder met haar is gegaan!

Grungy, heb je al een nieuwe datum? Wat ging er mis op je examens? Ga je nog veel lessen nu?
@Jipsel: ik krijg tijdens de lessen heel vaak het gevoel abnormaal te zijn dat ik nog steeds niet goed weg kan rijden (motor slaat af of het gaat te hard). Nu hoor ik hier wel steeds soortgelijke verhalen maar gebeurt dat nou vaak, en hoe ga jij daar mee om??
Grungy, heb je al een nieuwe datum? Wat ging er mis op je examens? Ga je nog veel lessen nu?[/quote]

Nee, ik ben er tijdelijk mee gestopt.

Mijn theorie is ondertussen ook al verlopen en ik zit psychisch nogal met wat issues, en daar door gaat het rijden ook niet lekker.
Goed zo Indigo !! Jij hebt goed opgelet !! De volgorde bij terugschakelen is inderdaad eerst koppeling op laten komen, en dan pas de rem loslaten. Niet alleen bij rotondes natuurlijk, maar bij elke keer waar je afslaat. Als je namelijk eerst je rem loslaat bestaat namelijk ook de kans dat je nog niet voldoende hebt afgeremd. Als je dan de koppeling al loslaat, zit je dus op dat moment in een te lage versnelling voor de snelheid die je op dat moment nog hebt. Dan krijg je die leuke (soms enorm lompe) schok te voelen. En bij het op laten komen van de koppeling: geleidelijk loslaten. Maar het klopt dat mensen vaak zeggen: zo kan dat/ hoort dat niet, maar dat is inderdaad het gevolg van veel rij-ervaring. Meeste mensen laten vaak eerst rem los, en dan pas koppeling. Ik moet zeggen dat ik bij mijn leerlingen er al niet eens meer een opmerking over maak als ze het andersom doen. MAAR.... dan moeten ze natuurlijk geen schokgolven meer teweeg brengen... Anders ga ik wel zeuren natuurlijk

@ lamb geen idee hoeveel lessen je al gehad hebt, maar abnormaal kan ik al wel vertellen ben je echt niet !! Er zijn echt heel veel meer mensen die zelfs na 20 lessen (of meer) de motor nog (vaak) af laten slaan. Tja... hoe ga ik hier mee om ? Ik blijf zelf wel rustig, maar mijn leerlingen maken er zelf een probleem van. Als die motor afslaat, is dat ECHT NIET ERG !!!!!!!!!!! (uiteraard moet dat op je examen niet 10 keer gebeuren, maar tegen die tijd gebeurt dat natuurlijk ook niet meer)

Vertel jezelf telkens als je stilstaat: Koppeling stukje op laten komen tot het aangrijpingspunt (de auto begint te rollen) dan zeg je 2 maal tegen jezelf: vasthouden..... vasthouden.... en dan laat je langzaam los. En dan geef je geleidelijk ook gas erbij (ligt aan de auto hoeveel en wanneer) Dus.... doe net alsof je schizofreen bent en praat tegen jezelf. Als de motor dan toch afslaat: snel starten, maar NIET jezelf opnaaien om snel weg te komen, dan slaat ie vaak nog een keer af. Dus wederom jezelf zeggen: vasthouden.... vasthouden Mensen achter je, en jijzelf zijn er blijer mee dat je uberhaupt wegkomt, dan dat het licht weer op rood springt omdat hij voor de 2e keer is afgeslagen.
Afdeling eikels op de weg:

Ik krijg wel vaker getoeter en gescheld naar mijn hoofd als ik aan het werk ben, maar dan schelden ze meestal naar mijn leerling. Vandaag was ik echter de lul. Mijn leerling rijd bijna een paaltje uit de grond, dus ik ga op de rem staan. Niks ergs ad hand zou je zeggen..... Kerel achter me (type ik-moet-nodig-een-rijtest-doen-want-ik-snap-dr-geen-drol-van-vanwege-mijn-hoge-leeftijd) is boos.... hij stapt uit, ik doe mijn raampje naar beneden, begint ie zowat te schreeuwen dat IK niet op de rem had moeten staan omdat we het paaltje niet gingen raken. (ik stond nota bene op dat moment 10 cm van het paaltje af met de banden nog richting de paal gestuurd) Ook zou ik niet zo bang moeten zijn naast mijn leerling. Haha...... Mijn leerling vond het ook wel mega grappig en ik moest me echt inhouden. Zucht..... Niet alle mensen met een rijbewijs zijn dat ding waardig !!
Ik vind het echt leuk dat je meeschrijft, Jipsel! Echt te gek.

Dat met die koppeling en die rem... daar heb ik nou nog nooit over nagedacht (en dat is heel vreemd, want ik analyseer alles tot in den treuren). Volgens mij rem ik eerst, dan koppeling in als de toeren genoeg gezakt zijn en dan schakel ik volgens mij terwijl ik niet meer rem. Dat schokken gebeurt me eigenlijk nooit. Ik zal er eens op letten vandaag, want ja, ik mag weer (ugh.) Maar schakelen is eigenlijk het enige dat nu redelijk soepel gaat.

@Lamb... de eerste 20-25 lessen sloeg de motor mij ook wel een paar keer per les af. In het begin vond ik het heel erg. Nu gebeurt het me heel af en toe (42 lessen gehad) en ik vind het niet meer erg. Het gaat er gewoon om dat je het snel oplost.

Veel succes vandaag Indigo en alle anderen die les hebben!
Vervelend zeg Grungy, sterkte met alles

Lamb, bij mij wil hij ook wel eens afslaan. Meestal niet meer, maar als ik een slechte dag heb gerust meerdere keren. Vooral rustig blijven is voor mij de sleutel, als je gaat stressen dan ga je alles veel te snel en ondoordacht doen en dan slaat hij weer af! Dus, niet panieken, rustig auto weer starten en wegrijden zoals je het geleerd hebt.

Jipsel, leuk dat je meeschrijft inderdaad! Blij dat ik goed heb opgelet ik twijfelde er toch wel aan, na zo lang gaat het vanzelf. Wat bizar dat mensen naar je toeteren en schelden!! Dat gebeurt bij mij echt nooit! Wat een eikel die van gister zeg! Rij je in een grote stad? Heb je trouwens een eigen rijschool of rij je bij iemand anders, of bij een grote rijschool? Nieuwsgierig

Succes vandaag bittermoon, beetje vertrouwen hebben hè!? Je zou toch ook roekelozer gaan rijden, weet je nog? Niks te verliezen! En je hebt je BVs binnen
Zo. Heb er weer 2 lessen opzitten. Mijn instructeur zei dat het goed ging. Ondanks dat ik binnen 20 minuten een ingreep had. Ik moest van rijbaan verwisselen en sja... wilde te snel invoegen en er was niet genoeg ruimte. Oops. Gelegenheidsvoorrang vind ik ook nog heel moeilijk, trouwens. Denk dat ik vaker in die situatie moet zitten om het echt te snappen.

Heb er ook opgelet hoe dat met die rem en koppeling gaat... ik doe dat dus niet.... Ik rem af, laat de toeren zakken, schakel naar de 2 en laat heel langzaam de koppeling opkomen maar dan heb ik mijn voet niet meer op de rem. Zo heb ik het geleerd en er is ook nooit iets van gezegd, ook niet tijdens de TTT.... Maar ik laat de auto niet schokken, gelukkig.

Maar goed, ondanks dat ik nog wel steeds heel zenuwachtig ben heb ik wel meer zelfvertrouwen, ook al is het maar een beetje.

Verder geen snelweg gedaan en alleen bochtje achteruit (dat ging goed, geloof dat ik em eindelijk begin te snappen).

Ben blij dat ik er nu vanaf ben. Vrijdag weer een dubbele les.

Hoe ging jouw les vandaag, Indigo?
Jipsel, ik heb gelukkig (nog) geen ervaring met dat soort eikels op de weg. Dan denk ik ook... je ziet toch een grote L op die auto staan... lijkt me dat je dan extra alert bent. Als ik zelf rij en er zit een les auto voor me, dan hou ik zeker altijd een beetje meer afstand, want ik weet wat voor vreemde toeren ik zelf wel eens uitgehaald heb

Had vandaag nog wel een debiel die op de rotonde nog even snel voor mij moest... met een noodgang ging ie de rotonde op en af. Het kon echt net. Idioot.
Bittermoon, fijn dat het goed ging!!! Dat met rem en koppeling is denk ik niet zo heel belangrijk, maar omdat je voertuigbeheersing in het begin niet zo goed is is het misschien makkelijker om aan te leren met eerst koppeling loslaten, dan rem. Uit eindelijk maakt het niet zoveel uit, toch? Ik weet niet eens hoe ik het doe, ligt ook een beetje aan de situatie en hoe hard ik ga. Als ik nog moet afremmen hou ik de rem vast, als ik al langzaam genoeg rij denk ik niet.

Mijn les ging goed. Geen bijzonderheden het was goed genoeg voor het examen zei mijn instructeur. Ik heb hem verteld dat ik niet wil dat hij meegaat met het examen. Moest er nog even over nadenken, maar heb nu toch een beslissing genomen. Ik moet goed mijn hoofd bij de weg houden op het examen, alleen aan het rijden denken, dan moet het goedkomen.

Wanneer moet je weer bittermoon? Ik heb vrijdag nog een les en dan nog maar 2 lessen voor het examen
Lekker dat je les goed ging, Indigo. Spannend dat je examen zo dicht bijkomt nu. Maar je rijdt toch prima? Daarom mag je dus afrijden

Ik moet vrijdag ook weer. Ik ben benieuwd wanneer mijn examen aangevraagd gaat worden. Volgende week heb ik maar 2 lessen ipv 4.
Dag dames!

Hier is ook de kop eraf.

Gisteravond de allereerste theorieles gehad. Nog niet echt de weg op dus, maar het is een begin. Kreeg al zowat de zenuwen dat ik al die dingen zometeen "in het echt" ook moet herkennen, alleen dan terwijl ik minder tijd heb én een auto rijdend moet houden!

Nou ja. Theorieles was leuk, geinige jonge gast die het wel leuk interactief bracht. Hebben jullie ook een minimum aantal theorielessen die je moet volgen? (Ik rij in buitenland en vraag me af wat de eisen in NL zijn...)

Leuk jullie rijlesneem- en rijlesgeefervaringen te lezen!

JJ.
Hey JanneJip. Ik heb zelf geen theorieles gevolgd; heb het gewoon thuis gedaan. Ik vind het uit een boekje echt moeilijker dan in de praktijk, hoor. Ik heb mijn theorie pas gehaald na een les of 30.
Eikels zat !! Gescheld, getoeter, handgebaren, afgesneden worden. Ik moet me dan wel ENORM inhouden hoor !!

Ik rij trouwens in een middelgrote stad en heb geen eigen rijschool. Zo ben ik tenminste ook echt vrij na mijn laatste leerling... We rijden met 9 auto's

Neem je je instructeur nu mee Indigo ?? Aan beide varianten zitten natuurlijk voor- en nadelen. Als een leerling het niet uitmaakt, rij ik zelf vaak wel mee achterin. Ik houd het gesprekje gaande (ligt er natuurlijk wel aan of de instructeur een beetje goed ligt bij de examinatoren), mijn leerling krijgt daardoor het gevoel dat de ex. hem/haar niet zo op de vingers zit te kijken. Bovendien, als het dan misgaat, kunnen we er weer aan werken. En soms na het examen vraagt de ex. of de leerling uit wil stappen (als het een kiele kiele rit is geweest bijvoorbeeld) en dan vraagt hij mij: tsja..... wat moeten we hier nu weer mee ?? En dan kan ik uitleggen dat de betreffende leerling al tig lessen heeft gehad, nooit beter zal gaan rijden bla bla.... en dan valt het kwartje soms de goede kant op.

Nadeel kan ook zijn als ik meerij, dat de leerling een fout maakt (die eigenlijk tot zakken hoort te leiden) de examinator het niet door de vingers kan zien, omdat hij dat niet kan maken naar mij toe. Duss..... voor en nadelen. Maar belangrijk blijft dat jij hem/haar wel of niet meeneemt omdat het voor jou goed voelt !
Hoi,

Bittermoon, ja ik rij prima en dat gevoel heb ik ook wel. Als ik niet vanwege zenuwen gekke dingen ga doen dan moet ik wel slagen. Wij lessen ook veel op dezelfde dagen haha!

JanneJip, leuk dat je begonnen bent! Ik heb geen theorielessen gehad. Heb zelf geleerd en geoefend met boek en online.

Jipsel, ik neem mijn instructeur niet mee met het examen. Ik besef me wel wat de voordelen zijn, maar ik rij eerlijk gezegd relaxter met examinator dan met m'n instructeur. Meestal rijdt mijn instructeur mee met examens, maar ik wil het expliciet niet, dus dan doet hij het ook niet.

Ik ben een hele tijd heel zenuwachtig voor hem geweest, omdat ik het zo graag goed wilde doen. En nu nog als ik voor een onverwachte situatie kom te staan kan ik helemaal de kluts kwijt raken omdat ik niet durf te beslissen en alleen maar de "juiste" beslissing wil nemen. Het gaat echt om debiele dingen die ik met mijn verstand wel gewoon kan oplossen, maar als hij erbij is....dan ben ik gewoon bang om fouten te maken om een of andere reden en durf ik de meest simpele beslissing niet te nemen. Heel gek, het heeft ook echt voor flink wat gestresste lessen in het verleden We kunnen het verder hartstikke goed met elkaar vinden, altijd gezellig, veel lachen, hebben ook best wat persoonlijke dingen met elkaar gedeeld, geen idee hoe het komt dus, maarja, het is nu eenmaal zo. Denk dat ik rustiger ben als hij er niet bij is. Als ik zak zou ik het fijn vinden als hij het had gezien, maarja...ik denk dat ik meer kans heb om te zakken als hij erbij is eigenlijk haha.

Wat een verhaal weer
Haha, Indigo... heb PRECIES hetzelfde met mijn instructeur. De beste 'les' die ik ooit gereden heb was mijn TTT. Instructeur zat achterin maar zat me niet op de vingers te kijken. Ik nam gewoon beslissingen waar ik 'normaal' gesproken vragen over gesteld zou hebben. Zij vond het geloof ik ook wel grappig om te zien.
Ja lekker bittermoon..... zulke mutsen heb ik nou ook heel vaak !! Als ze een ttt of examen rijden, dat ze dan hun beste rit rijden.... Waarom dan niet bij mij ??? haha.... Ben ik het dan niet waard om een mooie rit te zien van jullie ? Loop ik me dan voor niets zenuwachtig te maken voor jullie ?? Maar goed, tis toch altijd maar weer mooi om te zien dat jullie het ook zonder juffie kunnen. Maakt mijn instructeurshartje weer trots !
Jipsel, het is meer dat ik het juist goed voor mijn instructeur wil doen (slaat nergens op natuurlijk). Ik ben dan bang om iets 'doms' te doen en ga dan twijfelen. Echt idioot, ik weet het. Zij zegt ook continu dat het okay is om een fout te maken, maar dat ik het zelf moet oplossen. Ja, ik ben nogal perfectionistisch en wil dus helemaal geen fouten maken. Je snapt zeker wel wat er gebeurt dan...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven