Rijles!!

30-03-2009 21:24 2967 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alle lessers verzamelen!

Op deze topic kunnen we ons ei kwijt over alles wat met (rij)lessen en theorie te maken heeft

Ik trap af met mijn ervaringen van vanmiddag.

Arrg wat was dat een hel!

De motor is wel 10 keer afgeslagen,stond zelfs midden op de weg stil.

Ik en de koppeling zijn nog geen goede vrienden

Gelukkig gaat het met theorie wel voortvarend

xx
Iemand kan wel goed zijn maar met jou niet de klik hebben hoor. Het blijft mensenwerk. Ik ben ook een goeie hulpverlener, maar niet voor iedereen altijd de aangewezen persoon.
Frizzy, heb je gelijk in. Als ik weer zak, wil ik graag lessen bij haar partner. Een vers perspectief is ook wel goed.
Ik zeg het ook zo omdat ik een beetje het gevoel hebt dat jij het idee hebt dat jij 'schuldig' bent aan dit geheel. Terwijl het gaat om een klik van beide kanten. Ik vind dat je wel al heel lang rijd, en een instructeur hoort te kunnen aansluiten bij jouw manier van leren. Ik zou zelf ook doodnerveus worden als iemand geirriteerd raakte.

Daarentegen, ik vond op het einde dat mijn instructeur best af en toe wat strenger voor me had mogen zijn. Maar ik heb toen ook gezegd dat ik sommige dingen gewoon meteen opnieuw wilde doen als het niet ging, ipv wachten tot er bijvoorbeeld weer ergens een moeilijke rotonde zou komen (wat meer zijn stijl is).
Ik had vandaag mijn eerste rijles (proefles) en ik moest gelijk de snelweg op. Dus al 120 gereden! Ook moest ik gewoon alles zelf doen (gassen, sturen, remmen, schakelen) behalve kijken. Vond het echt superleuk!

Mochten jullie dat ook tijdens je eerste rijles?
Dat achteruit inparkeren en bachjes draaien en in je spiegels kijken moet een tweede natuur worden. Zowieso moeten spiegels een soort verlenging van je blik worden. Ik ben me er niet meer van bewust het lijkt of ik om mijn auto heen kan kijken nu.

Maar goed, als het achteruit inparkeren niet lukt met de spiegels, ga dan oefenen met je pa zonder de spiegels. Kijk geoon over de achterbak naar buiten en probeer het op gevoel te doen. Zodra je het gevoel hebt ga je een beetje in je spiegels kijken, totdat het je helemaal lukt zonder je om te draaien. Je brein moet eraan wennen in spiegelbeeld te denken zeg maar.

succes!
Jeetje Urala, wat heb je al veel gedaan!!! Ik had vandaag ook mijn eerste les, maar ik mocht alleen sturen, en we zijn niet harder dan 60 gegaan Dinsdag 2e les dan gaan we gasgeven en remmen... ik vond t wel hartstikke leuk, was wel zenuwachtig, maar oke dat hoort er een beetje bij toch?
Leuk dat jij je eerste les ook zo leuk vond Jasmine! Ik was ook best wel wat zenuwachtig van tevoren, maar toen ik instapte was dat wel meteen over.

Op naar les 2!

Spannend Urala, ik mocht bijna hetzelfde maar helaas nog geen snelweg

Wanneer mag je weer?
Shit happens
Bittermoon, ik weett niet meer of jij het was of een ander, maar was jij ook in de 30? Ik ben 38 jaar, en dan schijnt het lastiger te zijn om dingen op te pikken, merk jij daar iets van? (als je idd ook in de dertig bent natuurlijk...)
Dit was alleen nog mijn proefles om te kijken of ik er mee wil beginnen. En dat ik ga nu zeker doen! Ik ga morgen gelijk opbellen en hoop dat ik dan heel snel mag beginnen!

Ik denk dat het ook wel een beetje aan de instructeur ligt wat je mag doen tijdens de eerste les, toch?

Veel succes met jullie 2e les Jasmine en Porec!
No offense iedereen.... Maar een instructeur die met een leerling in de eerste (of zelfs de eerste 3,4,5) les de snelweg opgaat, heeft suïcidale gedachten.... Brrr.... ik krijg daar altijd zo de kriebels van !!

Het heeft niks te maken met hoe goed een leerling wel/niet is, dus iedereen die later de snelweg opgaat: Je hebt een verstandige instructeur die je pas dat soort dingen laat doen als het verantwoord is en je (bijna) alles zelfstandig kan doen
Jij bent ook instructeur, toch Jipsel?

Tja, ik heb 2 lessen gehad, dus geen idee wanneer ik de snelweg op ga.

Jij wacht daar dus mee tot na een les of 8/10?

Mijn lessen tot nu gaan vooral door de bebouwde kom, veel kruispunten, verkeerslichten en rotondes.

Leuk dat je gaat beginnen Urala..

Bij mij zaten tussen proefles en eerste les een paar weken waarin ik dan maar mijn theorie ben gaan doen.

Hopelijk kan het bij jou sneller.

Jasmine, volgens mij is Bittermoon idd ook achter in de 30 (zo niet, sorry )

Ik ben trouwens 'al' 41, en je pikt dingen blijkbaar wat moeilijker op dan iemand van 18 of 20.

Maar voordeel is misschien dat ik er heel serieus en gedreven mee bezig ben/wil, en daar schijnt het bij wat jongere lessers wel eens aan te ontbreken.. Volgens mijn instructeur althans wel.

Morgen les 3, heb er weer zin in!
Shit happens
Dat idee heb ik ook Porec, ik wil het nu echt heel graag, en ga er ook voor, dat gevoel heb ik nooit eerder gehad... vrienden van mij liggen ook in een deuk, die hebben hun rijbewijs al 20 jaar, en gaan helemaal terug in de tijd als ik vertel dat ik ben begonnen met lessen... Leuk om te weten dat jij ook op latere leeftijd begonnen bent, dacht al dat ik een van de weinige was! Nou ik vind he in ieder geval heel fijn om alle ervaringen hier te lezen, begon al aan mezelf te twijfelen omdat ik de eerste les alleen mocht sturen hahahaaa, nou iedereen veel succes gewenst, en blijf vooral schrijven hier!
Ik heb vorige week mijn theorie-examen gedaan. Zaten veel jongens en meiden van nauwelijks 18 te wachten, maar ook een stuk of 10 van mijn leeftijd.

Bij het binnengaan van de examenzaal bleven die allemaal zitten.... en wensten hun kroost veel succes....

Voelde me heel eventjes heel oud

Ik heb bijna niemand in mijn omgeving verteld over het lessen, maar binnenkort verspreek ik me vast door mijn enthousiasme
Shit happens
Jasmine en Porec, ik ben 39!

Volgens mij ging ik pas met mijn 16e les of zo de snelweg op. In ieder geval al nadat ik de kijktechniek geleerd had. Vond het best eng (en nog steeds wel... tijdens spitsuur invoegen... brrrrr).

Tijdens mijn eerste les mocht ik sturen en aangezien ik al kon schakelen deed ik dat ook, maar alleen op 'commando'. Mijn eerste les vond ik heel gaaf. Tijdens mijn 2e les sloeg ik af op de rotonde en had bijna een mevrouw in mijn achterbak zitten. Dat was minder
Ik heb em op mijn 30e gehaald, afgelopen mei. En joh, wat leer je snel als je eenmaal alleen rijdt! Echt al een wereld van verschil met een half jaar terug.

Jipsel ik ging ook bij eerste les de snelweg op hoor. Ging prima: gewoon opvolgen wat de instructeur zegt. Neem aan dat elke instructeur zijn eigen methoden heeft en dat nergens staat dat dat verboden is.
@frizzy Klopt dat er nergens staat dat het verboden is, maar ik ben van mening dat een instructeur die zuinig is op zichzelf EN zijn leerlingen absoluut niet de snelweg opgaat tijdens een eerste rijles. Om nog maar de medeweggebruikers niet te noemen. Leerlingen zijn namelijk nogal onvoorspelbaar en zomaar doen wat wij zeggen klinkt heel makkelijk, maar zoals iedereen hier op dit forum weet: je weet het, maar waarom doe je dan toch wat fout ?? Een leerling kun je in die eerste les nooit inschatten wat voor rare fratsen hij/zij heeft.

Voorbeelden: een leerling die bij een stuuringreep ZO hard het stuur vasthoud (ook al heb je gezegd: laat het stuur maar los als ik het pak) Leuk met 120 richting de vangrail of andere auto !! Of een leerling die van schrik met links KEIHARD op de rem staat, ook heel leuk met een vrachtwagen achter je ! Of een leerling die wel gas geeft, maar niet genoeg, en wij maar roepen: trap dat gas harder in !! Lekker als je in complete drukte moet invoegen terwijl er een vrachtwagen links achter je hangt..

Kortom.... ik vind het niks, en ik vind het belachelijk dat sommige instructeurs dit risico nemen. Op de opleiding tot instructeur gaan ze trouwens ook uit van een logische opbouw, dus eerst basisvaardigheden zoals koppelen en schakelen, daarna kijkgedrag etc etc... Maar goed, iedere instructeur is natuurlijk vrij om te doen en laten wat hij/zij wil. Maar dat is tevens het probleem. Er zijn te grote verschillen in kwaliteit waar uiteindelijk de leerling de dupe van wordt. :(
Ik ben blij dat ik niet meteen de snelweg op hoefde. Ik vind het nog steeds het engste. Dat invoegen... brrr... als ik iemand in mijn linkerspiegel zit ga ik er vaak automatisch van uit dat ik niet van rijbaan kan verwisselen. Vind het heel moeilijk in te schatten hoe ver die auto van me vandaan zit en hoe hard ie gaat.

Morgen weer een parkeerles!
Jipsel ik denk niet dat jij zomaar kan oordelen over de kwaliteit van een instructeur adhv of iemand de eerste keer de snelweg op gaat. Iedere instructeur doet het op zijn eigen manier. De mijne geeft al ruim 25 jaar les, en zijn laatste ongeluk met een leerling was al 10 jaar geleden. Blijkbaar is zijn methode dus niet zo gevaarlijk, en ik heb nog geen 30 lessen gehad en het gehaald.

Overigens denk ik dat er heel wat voor zijn methode ("Je kan het bestwel, hup en gaan!") te zeggen valt, als je die tegenover een extreem voorzichtige instructeur zet, die zich focust op eerst elk schoonheidsfoutje verbeteren. Het geeft de leerling namelijk vertrouwen en voorkomt gespannen gedoe.
Goedemorgen,

Ik lees dat er een hele nieuwe lichting lessers is - leuk veel succes allemaal!

Bittermoon, ga je nog eens verklappen wanneer je examen is? Succes met de lessen deze week!
Overigens ben ik midden 20 en merkte al dat het heel anders is dan wanneer je op je 18e lest (ik heb niet op mijn 18e gelest, maar als ik mezelf nu vergelijk met toen ik 18 was). Je ziet veel meer het gevaar van dingen in naar mijn idee, hebt meer inzicht in wat er allemaal zou kunnen gebeuren, ziet veel meer om je heen, niet meer zo die jonge bravoure van "zo, dat doe ik wel even" enz.
Indigo, mijn examen is vrijdag. Ik heb het aan niemand verteld want de vorige keer wist iedereen het wel en voelde ik me het hele weekend gewoon echt een super loser.

Om eerlijk te zijn heb ik er ook geen vertrouwen in. Ik had de vorige keer 'pech' met een aantal situaties, maar anticiperen (en parkeren) kan ik klaarblijkelijk nog steeds niet.

Ik ga als het goed is vandaag parkeren oefenen met de buurman. Ik trek het echt niet meer om dat te oefenen met mijn instructeur. Ik word er zo ontzettend zenuwachtig van dat het gewoon constant mis gaat. En om eerlijk te zijn heb ik er ook geen zin in om er voor te betalen om me dom te voelen.
Bittermoon ga je dan echt een andere instructeur nemen mocht je het niet redden? Dit is geen doen zo!
Frizzy, mijn probleem is dat ik een gebrek aan zelfvertrouwen heb. En een tijdje ging het echt een stuk beter. De lessen voor mijn examen gingen ook goed. Mijn instructeur en ik dachten dat ik het examen wel zou halen. Dus niet. En het was echt een grote teleurstelling. Nu twijfel ik dus weer aan mezelf. De examinator had heel veel op mij aan te merken en liet me duidelijk merken dat ik lang niet goed genoeg reed. Ik kreeg het gevoel dat hij helemaal niet snapte waarom ik uberhaupt examen mocht doen. Dat heeft er flink ingehakt, hoor.

Als ik het deze keer niet haal wil ik graag een paar lessen bij haar partner. Het ligt niet aan haar, maar hoe meer ik les bij haar, hoe dommer ik me voel. Ik vind dit heel moeilijk uit te leggen want zij zegt continu dat ik goed kan rijden dus het slaat helemaal nergens op dat ik ga stuntelen.

Ik baal hier zo ontzettend van. Ik had eigenlijk in october mijn rijbewijs moeten halen voor een baan in het buitenland. Er zit nu gewoon heel erg veel druk achter.

Ik kan prima rijden (behalve parkeren, maar dat kan ik gewoon lekker oefenen op een leeg parkeerterrein) ook al vind ik bepaalde dingen 'eng' (op de snelweg invoegen bijv.), dat is het frustrerende er aan.
Bittermoon ik geloof best dat het voor een gedeelte aan jou ligt, dat je zelfvertrouwen mist. Maar ik heb je ook eerder horen schrijven over irritatie vanuit de instructeur. Als hij je op een gegeven moment dat vertrouwen niet meer kan geven, dan zit er toch iets niet goed? Betrek het niet teveel op jezelf.
Frizzy, heb je gelijk in. Daarom wil ik inderdaad ook bij iemand anders lessen in geval ik weer zak. Ik hoop echt dat dat niet nodig is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven