Rijles!!

30-03-2009 21:24 2967 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alle lessers verzamelen!

Op deze topic kunnen we ons ei kwijt over alles wat met (rij)lessen en theorie te maken heeft

Ik trap af met mijn ervaringen van vanmiddag.

Arrg wat was dat een hel!

De motor is wel 10 keer afgeslagen,stond zelfs midden op de weg stil.

Ik en de koppeling zijn nog geen goede vrienden

Gelukkig gaat het met theorie wel voortvarend

xx
Ik hoop het ook echt voor je! Gewoon nog even oefenen deze week, en dan vrijdag er helemaal blanco instappen. Tenminste, bij mij werkte de 'ik-heb-er-maling-aan-of-ik-dat stómme-papiertje-wel-of-niet-haal-houding'. Komt goed!
Vrijdag al Bittermoon? Wat snel alweer zeg..

Gewoon 'eventjes' doen dan maar, hè?!

Net mijn derde les in een nieuwe auto, fijn hoor.

Ik laat nog steeds de koppeling te snel opkomen, zucht..

En ik rij te snel en wil teveel en ook dat te snel.

Komt vast goed, denk ik
Shit happens
Ik weet niet of het al eerder is genoemd maar op www.volkswagenrijbewijs.nl kan je je theorie oefenen.

Ik heb woensdag mijn echte eerste les (vorige was een proefles). Heb er zin in!
Urala, examencentrum.nl is ook een goeie, het zijn dezelfde als bij volkswagenrijbewijs.nl (maar dan meer). Succes met je les woensdag!

Porec, komt vast wel goed inderdaad, pas 3e les hè!

Bittermoon, wat balen zeg dat je vertrouwen is weggezakt, dat is echt funest voor het rijden. Kan me voorstellen dat het flink heeft ingehakt als die examinator zoveel commentaar had. Hoe zou je dat vertrouwen weer terug kunnen krijgen? Eigenlijk weet je dat je het kan, dat vond je zelf eerst ook en je instructeur ook. En dat vindt ze niet voor niks, toch? Wellicht speelt die druk ook aardig mee, het idee dat je het nu echt MOET halen. Maar je kan het gewoon, hou dat maar in gedachten. Blijf rustig. Bedenk niet wat er allemaal mis kan gaan, maar blijf in het hier en nu. Als je in de auto zit, kijken naar wat er op de weg gebeurt en daarop reageren. Verder nergens aan denken. En vooral niet denken hoe je het zou moeten doen, gewoon kijken en doen. Niet denken! Je kan het!! Hoe laat mag er geduimd worden vrijdag?
Het heft in eigen handen nemen: pa's auto gepakt, buurman mee en rijden maar. Ik heb vandaag 1,5 uur (bochtje) achteruit gereden en geparkeerd en dat ging goed. Zowel voor het vak in als achteruit. Echt, 9 van de 10x stond ik netjes in het vak. Waarom me dit tijdens de lessen zoveel moeite kost weet ik echt niet.

Ook een stukje door de stad gereden en dat gaat allemaal prima. Vind het ook niet eng (na ja, behalve als ik de politie zou zien). Rij zelfverzekerd en relaxed als ik dus niet 'beoordeeld' word. En dat vind ik nou zo frustrerend. Ik WEET dat ik het kan, waarom heb ik er nou zo'n moeite mee om het te laten zien als er iemand naast me zit?

p.s. moet om 4 uur. Rottijd, maar goed... we zien wel. Anders nog maar een keer maar ga niet meer zo veel lessen nemen. Heb ondertussen wel genoeg lessen gehad.
quote:bittermoon schreef op 22 november 2010 @ 22:35:

Rij zelfverzekerd en relaxed als ik dus niet 'beoordeeld' word. En dat vind ik nou zo frustrerend. Ik WEET dat ik het kan, waarom heb ik er nou zo'n moeite mee om het te laten zien als er iemand naast me zit?

.

Waarschijnlijk zit het 'm daar juist in.

Je kunt goed rijden, je weet dat je goed kunt rijden, maar dan... MOET je het laten zien.

En dan vooral 'moeten' van jezelf.

En dan ga je bewust/onbewust verschrikkelijk je best zitten doen en dan gaat het natuurlijk niet.

Waarschijnlijk weet je dat zelf ook wel, maar zie dat maar eens los te laten.

Mss moet je erin gaan met het idee dat je een derde keer zal moeten afrijden en daarom minder druk op jezelf legt en zodoende al wat los kunt laten.

Er bestaan ook faalangst examens trouwens.
Shit happens
Bittermoon jij je met of zonder je instructeur achterin?
Ik wil mijn instructeur niet mee tijdens het examen. Word ik nog zenuwachtiger van.

Wellicht dat een faalangstexamen inderdaad iets voor mij is.

Vandaag nog gereden. Ik reed niet lekker; te gespannen weer.
Ah ja dat bedoel ik: weg met die instructeur.

Hoe kun je jezelf nou aanleren minder streng voor jezelf te zijn...?

Heb je al een rustgevend middeltje geprobeerd?
Mag ik meeschrijven?

Ik heb net m'n theorie-examen gahad en ben gezakt!

Ik had 1 fout te veel!

Ik word zo zenuwachtig als ik daar zit.

Had ik vroeger ook met examens. Ik kan voor mijn gevoel dan niet meer logisch denken en ga twijfelen bij veel vragen.

Dit is niet echt goed voor mijn zelfvertrouwen...

Ben trouwens net al velen van jullie een "oudje", ben 33.
Hallo Choco! Gezellig dat je mee komt schrijven. Rot van dat theorie examen maar je bent geen uitzondering. Toen ik moest was meer dan de helft gezakt.

Ik ben in juli geslaagd met het maximaal aantal fouten, maar dus wel geslaagd. Ik was ook zo zenuwachtig. Ik zat daar en het werd me letterlijk even zwart voor de ogen. Idioot.

Wanneer kan je opnieuw?

Frizzy, reed vanochtend met zo'n Bach bloesem spray en heb ook al valeriaan geprobeerd. Het maakt allemaal niets uit.

Net weer gereden met buur. Ging prima. Ook parkeren, gewoon een beetje gokken met indraaien etc. Verder gewoon goed kijken, ging ook goed (na ja, soms midden in 2 vakken maar okay). Buur zegt dat ik prima rijd. Sja....
Hoi Chocolaaa, leuk dat je ook mee komt schrijven.

Grappig zoveel mensen hier van 30 en ouder

Zonde van dat ene foutje teveel!

Ik heb vorige week mijn theorie gedaan, maar geen last van zenuwen daarbij...bij het lessen juist wel.

Hoever ben je met je rijlessen?
Shit happens
Hoi Chocolaaa, leuk nog een dertiger! Net les 2 gehad, gas en rem, ging wel goed, volgende les ga ik beginnen met koppelen, lekker rustig aan dus, bevalt mij heel goed! Mijn instructrice is ook echt een toffe meid, kan het gelukkig goed met haar vinden! Bittermoon heel veel succes vrijdag, ben nog laaaang niet aan afrijden toe, maar kan me die spanning wel voorstellen! Was vandaag ook wel weer een beetje nerveus, maar dat blijf ik denk ik wel houden (ken mezelf een beetje) Maar gelukkig vind ik het wel leuker dan verwacht, dus dat is alvast een meevaller. Theorie wordt ook nog wel een feest denk, maar daar denk ik nog maar even niet aan.... Nou succes iedereen weer met de lessen en bittermoon, ik duim voor je vrijdag, komt goed!
argh, bittermoon, ik begin zelf haast gefrustreerd te raken, omdat ik weet dat je het kan. Je hebt er zo hard voor gewerkt, ik gun het je zo vrijdag. Goed dat je je instructeur niet meeneemt en dan gewoon doen alsof die examinator je buurman is!

Chocolaaa, balen zeg van je theorie. Ga je snel weer?

Porec, wanneer les jij weer? Weet je al hoe vaak je per week gaat lessen?

Jasmine, fijn dat je het toch een beetje leuk vindt en goed kan opschieten met je instructrice - dat scheelt al een hele boel! Theorie vond ik zo saai haha, was blij dat ik er vanaf was.

Er stond hier laatst een lesauto voor de deur met een aantal mensen er omheen. Ik zat me af te vragen wie nou de instructeur was, het waren allemaal jonge gasten en de lesauto was een gepimpte witte polo haha.

Succes nog allemaal!
Ik heb morgen weer een les.

Het liefst zou ik elke dag willen geloof ik..

Mijn idee was 2 of 3 lessen per week te doen, maar ik weet niet of dat haalbaar is.

Op het moment heb ik het nogal druk met mijn werk. Eigenlijk onverwacht een aantal weken extra inspringen.

En dat komt raar uit met mijn lessen; bv morgen werken van 7 tot 13, dan naar huis, lessen van 14 tot 15 en dan daarna weer door naar het werk tot 18.

En ik moet hoognodig beginnen met een studie voor werk, moet in maart/april afgerond zijn.

Is me eigenlijk een beetje teveel, maar ik wil toch ook wel heel graag zoveel mogelijk lessen..

Mss niet teveel bij nadenken
Shit happens
Hoe was je les, Porec?
Ging vandaag best wel goed.

Beetje ingehouden met alles en dat werkt toch wel fijn, geeft je wat meer tijd om na te denken en te reageren.

Volgende week gaat ie het kijken erin rammen <------zijn woorden..

En achteruit inparkeren gedaan, 1 keer beetje scheef en 1 keer perfect..schrok er zelf een beetje van

Heb jij nog les morgen of pas het uur voor het afrijden?
Shit happens
Jeetje Porec, wat gaat t bij jou snel zeg...heb net mn tweede les gehad (gas en rem) en jij bent al aan t schakelen parkeren en achteruitrijden...ben blij dat ik vooruit kom hahaaaa!

Had nog best moeite om normaal door de bocht te komen (zonder eruit te vliegen)

Hoeveel lessen had jij nou gehad?
Geen idee of het bij mij nou zo snel gaat of niet.

Elke instructeur zal ook zijn eigen methodes hebben.

Dit was mijn vierde les.

En vandaag was de eerste les dat ik niet dacht dat ik met sturen wel eens uit de bocht zou kunnen vliegen
Shit happens
Porec, jij gaat echt snel hoor. Ik kan nog steeds niet goed achteruit parkeren!

Over de bochten, Jasmine... met welke versnelling ga jij er door? Als er een scherpe bocht is, dan rem ik voor de bocht, schakel terug naar de 2 en geef weer gas midden in de bocht. Als de bocht niet zo scherp is neem ik em in de 3 maar rem vaak wel een beetje af en dan weer gas bij midden in de bocht ('slow in, fast out').

Ik heb nog les morgen maar ik heb echt het gevoel dat die lessen nou niet echt veel toevoegen. Ik word er alleen maar zenuwachtiger van. Ik heb vandaag nog wel even parkeren geoefend met mijn vader's auto. Vooruit het vak in gaat al wat beter. Achteruit is nog steeds redelijk problematisch maar er zit vooruitgang in. Ik begin eindelijk enigszins het spiegelen door te krijgen. Het is toch verschrikkelijk.....
Even heel wat anders he... Je HOEFT op je examen toch helemaal niet achteruit in te parkeren?
Klopt Frizzy, maar bij mijn lessen heb ik eigenlijk alleen maar achteruit parkeren geleerd. Ik heb misschien 3x vooruit geparkeerd -- in al die lessen. Ook fileparkeren is roestig. Heb dat misschien 4x geoefend en dat is ook al weer een paar maand geleden.

Ik wilde het oefenen voornamelijk om controle over de auto te oefenen en spiegelen terwijl ik achteruit rijd... is nl. echt een ramp bij mij.
Valt volgens mij wel mee met mijn snelheid hoor

Dat achteruit inparkeren is bijna alleen op aanwijzingen van instructeur, wordt natuurlijk lastiger als ik het zelf moet bepalen en inschatten.

Jouw lessen zijn alleen nog voor het idee en het bijhouden Bitermoon, je kunt het tenslotte al!

Wil je morgen nog het fileparkeren oefenen in je les of denk je daardoor juist weer onzekerder te worden?
Shit happens
Urala, hoe was jouw eerste les?
Shit happens
Hebben jullie ook een 'pauze' tijdens de feestdagen?

Mijn rijschool verkondigde van de week dat we de komende weken waarschijnlijk niet meer meerdere keren per week kunnen lessen wegens de feestdagen en een hoop examens..

Jammer want ik ben zo dichtbij nu voor mijn gevoel (volgens pakket nog 10 lessen).

Had stiekem gehoopt dat het dit jaar nog zou lukken, maar helaas.

Dat wordt dan toch afrijden in 2011..

Zometeen ook weer een rijles en vraag me af of ik ooit van de zenuwen afkom..

Laatste les ging vrij goed, behalve het parkeren in een vak dan..

En toch stap ik zo weer met tegenzin in..

Veel mensen om me heen vinden het trouwens raar dat ik nog niet op de snelweg ben geweest..

Waardoor ik me weer afvraag of ik het dan nog wel ga halen in die 10 lessen..

Beetje vreemd allemaal..

Hoeveel lessen heb je nou eigenlijk gemiddeld nodig op de snelweg?

Ik heb altijd het idee dat als je eenmaal kunt in- en uitvoegen, het allemaal wel meevalt.

Of verkijk ik me daar nu op..?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven