Rijles!!

30-03-2009 21:24 2967 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alle lessers verzamelen!

Op deze topic kunnen we ons ei kwijt over alles wat met (rij)lessen en theorie te maken heeft

Ik trap af met mijn ervaringen van vanmiddag.

Arrg wat was dat een hel!

De motor is wel 10 keer afgeslagen,stond zelfs midden op de weg stil.

Ik en de koppeling zijn nog geen goede vrienden

Gelukkig gaat het met theorie wel voortvarend

xx
@Jannejip, wat goed van je fileparkeren, ik vond het in het begin wel lastig maar nu gaat het veel makkelijker. Genoeg oefenen!

@elastiekje, vraag of je instructeur meegaat! Dat scheelt al heel erg! Succes met je TTT.

Ik heb morgen mijn een na laatste les voor het herexamen, heb alleen mijn hoofd er niet helemaal bij, dus zenuwen heb ik op het moment nog niet..

Succes iedereen ;)
Dankjewel!

Vandaag de oproepkaart ontvangen en het zelfreflectieformulier (oh god! )

Had vandaag wel een megablunder! Was finaal gezakt als dit mijn eindexamen was geweest:

Ik reed op een weg met tegenliggers, en ik moest linksafslaan om een oprit op te gaan.

Je moet al het rechtdoorgaans verkeer voor laten gaan, dus ook de oma met haarkleinkind die enorm sjokkerig liep.

Ik dacht ook: die oma gaat voor dus ik wacht. Maar toen stond mijn tegenligger dus stil voor mijn neus, te gebaren dat ik voor mocht (normaal gesproken drukke weg). Alleen zonder verder na te denken over dat ik al bezig was het juiste te doen (die mevrouw voor te laten) reed ik al een stukje die kant op, waardoor oma met kind terugsprong en mij boos aankeek.

Ohhh ik kon wel janken dat ik me zo van mn stuk had laten brengen door die tegenligger die ook overduidelijk mij aan het sarren was en heus wel doorhad dat die oma voor moest. Ook geen idee waarom ik op de automatische piloot deed wat mijn tegenligger gebaarde. Tjemig Gelukkig goed leermoment om altijd je kop erbij te houden.

Verder ging het prima, fileparkeren, stopopdracht, keeropdracht, achteruit rijden in een lijn nog even gedaan. 4 maart weer een les.

x_Eline

Succes met je herexamen, neem je ook iets tegen de zenuwen of niet? Wat waren je valkuilen de vorige keer?

Mijn instructeur hamert echt op kijken, dan rijd je maar een rondje extra als je bent vergeten af te slaan, zolang je de handeling maar afmaakt zeg maar en niet ineens denkt KUT ik had hier eraf gemoeten en raar gedrag vertonen. En alles in stappen indelen, met name op kruisingen: fietsers op fietspad? voetgangers op zebrapad? verkeer van rechts? nee, dan gaan. Na het zebrapad bijvoorbeeld stukje doorrollen naar het fietspad, dan doorrollen naar de haaietanden en het zo dus opbreken. En het is écht zo dat als je het in stapjes doet je het eigenlijk heel relaxed benadert, nu mijn hoofd nog eens even streng toespreken

@ JanneJip

Wel fijn dat je nu dus weet dat je instructeur best gelijk heeft haha, ik had dat in het begin heel erg met teveel rechts rijden, had een keer een vervanger en die schrok zich een hoedje steeds, toch maar iets meer op gaan letten toen Ik dacht dat mijn instructeur een beetje overdreef als hij weer zeurde dat ik bijna spiegels van geparkeerde auto's eraf ramde
Goedenavond

JanneJip, ik vond het altijd wel even lekker een andere instructeur en auto. Even een andere blik, andere aanwijzingen. Natuurlijk was mijn vaste instructeur het allerleukst (hahaha ) maar ik heb van de andere twee instructeurs die ik af en toe zag ook zeker dingen geleerd die ik niet bij mijn vaste instructeur meekreeg. Ik heb in zo'n 4 verschillende auto's gereden bij het lessen, maar meestal gewoon dezelfde.

In NL rij je af in je "eigen" auto, je instructeur mag mee op de achterbank, maar hoeft niet per se. Ik wilde mijn instructeur niet mee, omdat ik bij hem vaak dichtsloeg en juist heel veel last had van zenuwen. Beetje gek, want we konden het harstikke goed met elkaar vinden, onwijs gezellig, goede klik enz., maar misschien juist daarom. Ik wilde het altijd goed doen en durfde daardoor vaak geen beslissing te nemen uit angst dat het niet goed zou zijn waardoor ik bij hem eigenlijk altijd gestresst was. Bij andere instructeurs had ik dit minder en bij de examinator al helemaal niet, want hem kende ik toch niet verder. Hier wilde ik natuurlijk op de dag zelf zeker geen last van hebben! Dus moest mijn instructeur van mij op het CBR blijven (vond hij saai haha)

Wanneer rij je weer?

Eline, heel veel succes!!!

Elastiekje, hehe zelfreflectie Nouuuuu zo'n megablunder is dat toch niet? Volgens mij is dit echt iets heel normaals en ik vind het logisch dat je het zo gedaan hebt. Je rijdt nu nog niet automatisch genoeg om alles tegelijk te kunnen ordenen in je hoofd, dus je was heel erg bezig met dat je voorrang kreeg van je tegenligger en "vergat" je even dat er ook een andere situatie zich voordeed. Echt niet raar hoor! Heel logisch juist.

Toen ik begon met rijden had ik nog niet zo goed door dat je bij oversteekplaatsen tijdig moet remmen, dan zien mensen dat je ook gaat stoppen. In het begin zei mijn instructeur dan, "zie je hoe bang die mensen kijken!?!?!" hahaha. Ik merk zelf ook dat als ik zelf loop of fiets ik ook vaak niet zeker weet of de auto nou echt gaat stoppen of niet.

Klinkt goed trouwens hoe je instructeur het doet. Alles stap voor stap brengt de rust erin en hoef je niet alles tegelijk. Mijn instructeur had ook zo'n riedeltje

Veel plezier nog allemaal!!

Porec, ben je lekker aan het rondscheuren? Hoe bevalt het?
Hoi hoi..

Hoe gaat het met de lessen? Het lijkt nu heel erg rustig..of was ik zo'n druktemaker?

Rijden gaat steeds beter gelukkig. Vandaag voor het eerst alleen een wat groter stuk gereden. Vooral veel snelweg (heelup, wat donker!!!!), en dat ging best prima.

Vlak bij huis sloeg me de motor nog 2 keer af bij optrekken, maar het wordt al minder

Veel succes allemaal!!
Shit happens
Zo ik heb donderdag een goede les gehad! Leek het ineens door te hebben. Maandag heb ik mijn TTT mijn instructeur denk dat ik dat wel ga halen en dat als ik zo blijven rijden als donderdag ik misschien mijn examen as. donderdag ook kan halen. Maar ik weet het echt niet hoor.

Ook hier word veel gehamerd op het kijken. Scannen, voorspellen, dode hoek en 1 keer kijken is geen keer kijken oftewel kijk minimaal 2 keer.
IBI, hier wordt ook echt gehamerd op scannen. Volgens mijn instructeur: Dat is het moeilijkste, maar ook het belangrijkste van het rijden.

Porec, leuk lekker rijden in je eentje! Is het echt een heel groot verschil tussen verschillende auto's? Ik zie nu al voor me dat ik over een tijd met mijn kleine spaarcentjes een barreltje koop en niet meer kan rijden

Eline, succes met je herexamen!!

Elastiekje, zo'n blunder kan gebeuren. Overkomt mensen die al jaren hun rijbewijs hebben ook nog. Volgens mijn instructeur geen probleem zolang je het maar goed en veilig oplost. Maar doe dat maar niet op je examen nee

Ik heb zelf van de week weer 4 uur gereden. Het gaat steeds lekkerder, ik had vrijdag echt het gevoel dat IK in controle was ipv mijn instructeur. Auto sloeg 10x af maar dat lag niet aan mij maar aan de auto. Wel irritant want elke keer als het gebeurde dacht ik even 'wtf heb ik gedaan?' maar het lag dus niet aan mij.

Binnenkort mijn eerste toets(ik heb 3 toetsmomenten voor het examen) 28 maart mijn theorie examen.
IBI, hoe ging je TTT? Ik heb em over een week! Zo spannend. Hopelijk heb je vrijstelling gekregen, zit je toch wat relaxter in de auto tijdens je examen, maar ook geen ramp als dat niet zo is natuurlijk.

Ruza, haha jah kan gebeuren, maar ik verstijf vaak tijdens zulke situaties, terwijl ik beter gewoon door kan karren, of een rondje extra kan rijden om het opnieuw te doen. Als ik in paniek raak ben ik nog iemand die ineens aan het stuur trekt of op de rem gaat staan haha. Rijden gaat dan ook prima, alleen "die laatste onzekerheid moet er nog even worden uitgeramd" volgens mijn instructeur

Hoe werkt dat trouwens met die 3 toetsmomenten? Wel handig opzich, weet je een beetje waar je aan toe bent
Trouwens IBI, heb je al zo snel je examen erachteraan?

Mijn instructeur zegt altijd op driekwart van je rijopleiding de TTT. Ik heb hierna nog een pakketje van 10 staan om even alle puntjes op de i te zetten. Vind het wel lekker, misschien nu een smak geld (350 euro) maar kan het wel zien als een diepteinvestering denk ik. En het scheelt dat als ik het niet haal de lessen 20 euro per uur worden daarna.

Ik hoop dat deze week een leuke week voor je wordt!
Ik mag vanmiddag weer. Maar dat van dat kijken in stapjes enz als je dingen nadert herken ik helemaal niet.

Zulke handigheidjes krijg ik niet als handvat.
Met ttt gehad maar geen vrijstelling werd enorm zenuwachtig. Nou ja wel blij dat ik het gedaan heb want goede voorbereiding op donderdag.
Heb idd donderdag al examen maar heb op dinsdag en woensdag nog 6 uur te gaan en nu ook nog ff.
Oh IBI wat jammer! Maar je hebt nu inderdaad een idee hoe het is. Wat ging er precies mis tijdens de zenuwen? Ik ben namelijk ook enorm bang dat mijn zenuwen roet in het eten gaan gooien haha.

Flashy, het is wel handig om zulke dingen te leren. Misschien heb je wat aan de tips op het forum. Het in stukjes hakken van een situatie is met name erg belangrijk bij een druk kruispunt, als je kijkt wie er als eerst voorrang heeft, wie daarna etc etc en je steeds een stukje verder oprolt tot de haaietanden dan is het eigenlijk een eitje. Maarja soms stress je de ene keer wat meer dan de ander waardoor het niet altijd even goed wil het rustig te benaderen haha
"elastiekje, 9 uur geleden

Ik heb hierna nog een pakketje van 10 staan om even alle puntjes op de i te zetten. Vind het wel lekker, misschien nu een smak geld (350 euro) maar kan het wel zien als een diepteinvestering denk ik. En het scheelt dat als ik het niet haal de lessen 20 euro per uur worden daarna."

Oh, jouw lessen worden goedkoper als je al een x aantal hebt gehad? Na hoeveel lessen is dat? Ik heb al (gokje) 150 uur (ja echt) gelest, maar betaal nog steeds 41 euro per uur
Jeej, elastiek, wat goed dat die lessen na een tijdje zo goedkoop worden! Al nerveus voor de TTT?

Flash, die hele stappenplannen heb ik ook niet geleerd. Sterker nog, ik denk dat ik nooit in de binnenspiegel kijk, want niemand heeft me ooit verteld wanneer ik dat zou moeten doen... Hoe ging je les?

IBI, spannend! Morgen weer lessen dus. Heb je er een beetje vertrouwen in? En denk je ook niet dat het veel beter gaat, nu je een beetje een idee hebt hoe zo'n test in zijn werk gaat? Go girl .

Littlemissvixen, dat is wel een dure grap dan ja. Mag je binnenkort afrijden denk je? Waar loop je nog tegenaan?

Ik mag morgen weer .

Hopelijk met eigen instructeur en eigen auto .
Oh ik bedoeld eigenlijk, dat als je examen hebt gedaan en je je rijexamen niet haalt, de lessen daarna 20 euro per uur worden. Heb ik het zo goed verwoord?

Ben idd al wel zenuwachtig, maar ga proberen er schijt aan te hebben haha, ze zitten er niet om je te pesten
Hoi allemaal, ik ben nieuw hier en vind het wel interessant om te lezen hoe het bij jullie allemaal gaat! Zelf mag ik eind april examen doen, ben benieuwd hoe dat zal gaan..

Ik vraag me af: hoe weet je bij achteruit fileparkeren nou wanneer je moet terugsturen, is daar misschien een trucje voor ofzo? Want de ene keer beland ik te ver van de stoeprand en de andere keer op de stoep :S
Hallo allemaal!

Les zit er weer op! 3x auto 90° gedraaid in een rijtje geparkeerd, 1x iets te strak, 2x bijna perfect (met enig steunen en vloeken, dat wel). Toen 2x fileparkeren. Een keer te gestresst en daardoor wat moeizaam. Tweede keer met één aanwijzing: "Nou doe je dat gewoon zonder na te denken. Gewoon gassen, en erin knallen, geen gelul!" (of iets van dien aard). Nou ja, en toen zette ik hem kurtig strak langs de rand, gewoon perfect. Commentaar: "En als dit je afrijden was, dan moest je nu uit de auto springen en een dansje doen. Nee, dat was heel goed". Tada! Gaat nu eindelijk mijn trauma voor inparkeren weg?!

Verder de mededeling dat ik eind maart, begin april mag afrijden, en dat we daar zo langzaam een datum voor gaan prikken... Wah! Spannend! Leuk! Merk dat ik vandaag ook meestal heel rustig in de auto zat, dat het overwegend soepel ging. Het was echt leuk vandaag...

Elas, wanneer is je TTT precies?

rwoanne, ik ken geen truc, denk eraan waar ik de vorige keer indraaide en vanaf daar probeer ik het nu ook weer.

Mag je je stuur draaien als de auto niet rijdt? In dat geval kan je ook stuur naar rechts-achteruit rijden tot punt X- stoppen- stuur helemaal naar links draaien. Dan gaat het meestal rustiger, heb je meer draaiing naar links en knal je niet zo snel op de stoeprand...
Rwoanne, vraag je instructeur een trucje. Hoe heeft hij je het geleerd? Ik heb geleerd wanneer achterbank voorbij het einde van de auto is waarachter je wil parkeren insturen en wanneer je buitenspiegel voorbij dit punt is terugsturen. Wel vlot sturen. Overigens werkt dit alleen wanneer je aan de rechterkant parkeert.

IBI, jammer, maar veel succes donderdag. Wat is het snel gegaan!

Jannejip, kijk jij nooit in de binnenspiegel? in Nederland wordt echt gehamerd op kijktechniek: binnenspiegel, buitenspiegel, over je schouder. Hoe heb jij het geleerd?

Elastiekje, Wauw, fijn dat de lessen goedkoper worden als je zakt. Maar hopelijk slaag je gewoon lekker in 1 keer

Littlemissvixen, goed dat je doorzet! Merk je vooruitgang. Weet je al wanneer je mag afrijden?
Ja, indigo, ik heb weinig van die "ritmes" geleerd, weinig volgordes.

Gewoon de mededeling: baan wisselen als het kan, en dat betekent dus:

-niemand achter je die naar links gaat (binnenspiegel)

-niemand snel van achter( linkerspiegel)

-niemand naast je (schouderblik)

Maar echt een volgorde, een specifieke rij van handelingen, nee, daar is niet veel op gehamerd. Alleen op onderdelen, dus als ik geen schouderblik doe, dan zegt hij "vergeet je schouderblik niet".

Tsja, misschien niet zo handig, misschien beter dat daar wat meer een riedeltje van in mijn hoofd zat... Ik heb vandaag iig meer op de binnenspiegel gelet, omdat ik gemerkt had dat ik hem weinig gebruikte, en je kan er best veel in zien .
Hoi allemaal Mag ik ook meeschrijven?

Ik ben ongeveer een maand aan het lessen nu, meestal dubbele lessen van 50 minuten. Ik vind het leuk!

Rwoanne, het trucje wat ik geleerd heb van mijn rijleraar is inderdaad tot de buitenspiegel bij de achterkant van de auto waarbij je gaat parkeren is en dan snel helemaal de andere kant opdraaien met je stuur.

Vanavond heb ik weer rijles, een vol uur dit keer
Fileparkeren.... mijn systeem is geen systeem... ja, ik probeer het net zo lang totdat het me lukt. Soms lukt het me in 5 keer Maak me er totaal niet druk over. De aanhouder wint!

JanneJip... schrok even van die binnenspiegel. Ik kijk daar dus echt continu in. Toch wel 1x per 5 seconden of zo. Fijn dat je snel mag afrijden!

Hier verder alles goed. Had van de week gedroomd dat ik mijn eerste auto ging kopen (haha). Het was een lichtblauwe Suzuki Jimny (die vind ik in het echt dus ook heel erg leuk). Ik was helemaal trots
Hij vind handigheidjes aanleren maar stom! heb nu wel een ezelsbruggetje voor het invoegen gekregen. ( richting aangeven, 21, 22 tellen en dan pas schuiven)

Les ging niet goed, ben die man zat.

Als ik weer zak ga ik van rijschool veranderen. Ik heb het gevoel dat hij mij gewoon niet begrijpt waarom ik dingen misschien anders doe dan andere mensen. En dat is irritant.
Flash, heeft jouw rijschool ook andere instructeurs? Wellicht kan je nu al van persoon wisselen, als jullie elkaar echt niet liggen. Ik weet uit ervaring dat er meerdere goede instructeurs bestaan, en dat de ene je beter ligt dan de andere, ook als ze beide goed zijn...

Bittermoon, ja ik vind het ook gek dat dat spiegelen weinig onderdeel uitmaakt van mijn rijden. Ik was enorm verrast wat ik allemaal zie als ik er een keer wel in kijk. Tsja. Zwak puntje dus, zelf even aan werken! En ja, toen hij over afrijden begon, dacht ik KICKEN! Had vandaag de auto echt in de hand voor mijn gevoel, heb zin om langere stukken te rijden (en ik wil weer eens los op de Autobahn, mocht vandaag niet!)
Mijn god, morgen examen.. ik heb er echt zo geen zin in :(

Rijles ging vandaag echt kut met peren.

Slechte generale, goede wedstrijd?
@JanneJip, helaas maar 1 automaat in de hele rijschool.

Succes Eline!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven