Rouwen om kat
zondag 20 mei 2012 om 19:12
Onze kat is afgelopen vrijdag ingeslapen. Hij had ongeneeslijke kanker. Hij was 13 jaar oud.
Op het moment van inslapen bleef ik vrij kalm, het voelde heel onwerkelijk. Maar achteraf... het is alleen maar huilen, huilen, huilen geweest. Ik heb het er zo moeilijk mee! Ook als ik zie hoe onze andere katten naar hem lopen te zoeken. Ik mis hem echt verschrikkelijk!
Het besef dat hij echt, echt weg is dringt langzaam door. Morgen moet ik werken, maar ik heb geen idee hoe ik me zal kunnen concentreren. Ben ook bang dat ik op het werk moet huilen. Niet erg professioneel natuurlijk...
Wat ik hiermee wil? Misschien wat troostende woorden. Of herkenning. Want soms voel ik me zo'n aansteller, het is 'maar' een dier... Maar het was mijn dier en ik mis hem!
Op het moment van inslapen bleef ik vrij kalm, het voelde heel onwerkelijk. Maar achteraf... het is alleen maar huilen, huilen, huilen geweest. Ik heb het er zo moeilijk mee! Ook als ik zie hoe onze andere katten naar hem lopen te zoeken. Ik mis hem echt verschrikkelijk!
Het besef dat hij echt, echt weg is dringt langzaam door. Morgen moet ik werken, maar ik heb geen idee hoe ik me zal kunnen concentreren. Ben ook bang dat ik op het werk moet huilen. Niet erg professioneel natuurlijk...
Wat ik hiermee wil? Misschien wat troostende woorden. Of herkenning. Want soms voel ik me zo'n aansteller, het is 'maar' een dier... Maar het was mijn dier en ik mis hem!
Time spent with a cat is never wasted
zondag 20 mei 2012 om 19:14
zondag 20 mei 2012 om 19:15
Nou ja, het is voor mij niet 'maar' een dier, absoluut niet. Maar ik heb in het verleden, bij het overlijden van een dier, wel vaker dat soort commentaar gehad.
Waardoor ik het gevoel heb dat zulk verdriet om een huisdier misschien een beetje 'not done' is of zo.
Dankjewel en jij ook ontzettend veel sterkte, wat vreselijk van je hondje
Waardoor ik het gevoel heb dat zulk verdriet om een huisdier misschien een beetje 'not done' is of zo.
Dankjewel en jij ook ontzettend veel sterkte, wat vreselijk van je hondje
zondag 20 mei 2012 om 19:15
meis, gewoon je verdriet laten gaan! So what wat een ander er van denkt?
Ik weet zeker dat mijn collegae juist heel lief voor me zouden zijn als ik verdrietig zou zijn om mijn kat/hond/konijn of what ever... Geeft toch alleen maar aan dat je gevoel in je donder hebt?
Sterkte, meis! Ik weet hoe je je voelt... Je ontkomt er niet aan als je dieren hebt, helaas!
Ik weet zeker dat mijn collegae juist heel lief voor me zouden zijn als ik verdrietig zou zijn om mijn kat/hond/konijn of what ever... Geeft toch alleen maar aan dat je gevoel in je donder hebt?
Sterkte, meis! Ik weet hoe je je voelt... Je ontkomt er niet aan als je dieren hebt, helaas!
"Please God, if you can't make me thin, make my friends fat!"
zondag 20 mei 2012 om 20:38
zondag 20 mei 2012 om 22:00
maandag 21 mei 2012 om 00:14
Ik heb staan huilen in de supermarkt, vrijwilligersbaan en veel thuis. Als iemand maar vroeg naar hoe het afgelopen was met mijn mooie Plum (poes) of hun medeleven toonden.
Geen enkel gênant gevoel bij en die enkeling die wat minder tactisch is/was "moet je je kat maar niet naar buiten laten", heb ik mij niks van aangetrokken er zijn gelukkig veel mensen die je wel snappen en je verdriet niet vreemd vinden.
Sterkte en als je de tranen voelt komen, gewoon laten gebeuren, opkroppen is funest!
Geen enkel gênant gevoel bij en die enkeling die wat minder tactisch is/was "moet je je kat maar niet naar buiten laten", heb ik mij niks van aangetrokken er zijn gelukkig veel mensen die je wel snappen en je verdriet niet vreemd vinden.
Sterkte en als je de tranen voelt komen, gewoon laten gebeuren, opkroppen is funest!
maandag 21 mei 2012 om 10:44
Hoi Stofmuis en de anderen, lees ook even in mijn topic over Takkie. Best emotioneel misschien, maar ik wil je een hart onder de riem steken dat het heel NORMAAL is om zo verdrietig te zijn, ondanks de reacties uit je omgeving. Sterkte.
En inderdaad Iphoney, er was bij mij ook niemand die echt ernaar vroeg. Terwijl ik stilletjes zowat een paar van de moeilijkere dagen van m'n leven doormaakte. Gelukkig waren er wel een aantal mensen zoals mijn ouders en beste vriend die wísten hoe close ik met mijn katje was, zij hadden het er zelf ook verschrikkelijk moeilijk mee.
En inderdaad Iphoney, er was bij mij ook niemand die echt ernaar vroeg. Terwijl ik stilletjes zowat een paar van de moeilijkere dagen van m'n leven doormaakte. Gelukkig waren er wel een aantal mensen zoals mijn ouders en beste vriend die wísten hoe close ik met mijn katje was, zij hadden het er zelf ook verschrikkelijk moeilijk mee.
maandag 21 mei 2012 om 18:06
Vandaag ging het gelukkig wel op het werk. Collega's vroegen wel hoe het ging en toen heb ik ook eerlijk gezegd dat ik me nog steeds k-u-t voelde en verdrietig was. Gelukkig begrepen ze dat! Heb toen niet hoeven huilen. Later op het toilet dan weer wel...
dfduo, ik heb inderdaad jouw topic over Takkie gelezen. Ontzettend veel sterkte ook voor jou!
Iphony, bedankt en jij ook veel sterkte!
Ik vraag me af hoe lang ik me zo zal blijven voelen. Natuurlijk is daar geen tijd op te plakken, maar hoe lang duurde het bij jullie?
dfduo, ik heb inderdaad jouw topic over Takkie gelezen. Ontzettend veel sterkte ook voor jou!
Iphony, bedankt en jij ook veel sterkte!
Ik vraag me af hoe lang ik me zo zal blijven voelen. Natuurlijk is daar geen tijd op te plakken, maar hoe lang duurde het bij jullie?
maandag 21 mei 2012 om 18:18
He stofmuis,
Ik begrijp je heel goed, laat de rest maar denken, het is vreselijk je maatje te verliezen!
Ik heb, gelukkig geen ervaring met het verliezen van katten, maar heb het laatst met een vriendin meegemaakt
Ze wilde absoluut geen andere kat, maar een maand later was het gemis zo groot dat we een nieuwe zijn gaan halen voor haar. Geen vervanging, maar een opvulling van de leegte...
Ik zie vaker mensen om me heen die nog intens rouwen om hun maatje, maar na een maand lijken de tranen op te zijn; dat betekent niet dat je geen verdriet meer hebt, maar het 'ergste' is eraf dan.
Heel veel sterkte!
Ik begrijp je heel goed, laat de rest maar denken, het is vreselijk je maatje te verliezen!
Ik heb, gelukkig geen ervaring met het verliezen van katten, maar heb het laatst met een vriendin meegemaakt
Ze wilde absoluut geen andere kat, maar een maand later was het gemis zo groot dat we een nieuwe zijn gaan halen voor haar. Geen vervanging, maar een opvulling van de leegte...
Ik zie vaker mensen om me heen die nog intens rouwen om hun maatje, maar na een maand lijken de tranen op te zijn; dat betekent niet dat je geen verdriet meer hebt, maar het 'ergste' is eraf dan.
Heel veel sterkte!
maandag 21 mei 2012 om 21:09
@tzippa, ik weet nog niet of en wanneer ik een nieuwe kat wil. Het is me even door mijn hoofd geschoten, dat wel, omdat het misschien zou helpen met de verwerking. Je richt je aandacht dan ergens anders op. Heeft het geholpen bij je vriendin? Ik hoop van wel!
Wie weet, over een tijdje. Maar nu is het nog te vers allemaal.
Bedankt
Wie weet, over een tijdje. Maar nu is het nog te vers allemaal.
Bedankt
maandag 21 mei 2012 om 21:39
maandag 21 mei 2012 om 23:29
@Stofmuis het is nu precies 2 weken geleden dat wij in de avond het gevreesde telefoontje kregen van de dierenambulance. Die donderdag/ vrijdag ervoor miste ik mijn poes al. Ik heb vanaf vrijdag tot maandag veel stress gehad en huilen om de angst van een verkeerde afloop. Na het telefoontje tot zeker een week later heb ik elke dag wel een paar keer gehuild. Het accepteren ging beter toen ze terug was in een urn. Het schuldgevoel is pas sinds 2 tot 3 dagen weg. Ik huil niet meer dagelijks, maar zit nu wel weer tranen uit mijn ogen te poetsen :(. Ik hou de mooie herinneringen vast en de wetenschap dat ze wel 6 mooie jaren heeft gehad bij ons! De toedracht hoe ze is overleden probeer ik zoveel mogelijk te blokken!
Zo is het tot nu aan toe bij mij, maar ieder heeft een andere manier van rouwverwerking, maar de fases zijn vaak hetzelfde de tijd niet.
En wij hebben al wel een nieuw vriendje gister opgehaald voor onze lieve kater. Een 3 jarige held op sokken die nu rustig aan het wennen is. Zoals eerder is gezegd, geen vervanging, maar wel zo compleet en goede afleiding! Ik dacht eerst dat het te vroeg zou zijn, maar het voelt goed.
Zo is het tot nu aan toe bij mij, maar ieder heeft een andere manier van rouwverwerking, maar de fases zijn vaak hetzelfde de tijd niet.
En wij hebben al wel een nieuw vriendje gister opgehaald voor onze lieve kater. Een 3 jarige held op sokken die nu rustig aan het wennen is. Zoals eerder is gezegd, geen vervanging, maar wel zo compleet en goede afleiding! Ik dacht eerst dat het te vroeg zou zijn, maar het voelt goed.
maandag 21 mei 2012 om 23:43
Ik heb 3 weken geleden mijn hondje in laten slapen dus ik weet hoe je je voelt
het is vreselijk.... De enige tip die ik kan geven is laat alles de vrije loop.... En denk niet als je je weer goed voelt na 2 weken ofzo dat je erover heen bent uit eige ervaring kan ik helaas zeggen dat het daarna dan alleen maar erger voelt.. Het blijft altijd een zwal plekje in je hart maar het gevoel wat ke nu heb slijt met de tijd..
Heel veel sterkte
Heel veel sterkte
woensdag 23 mei 2012 om 00:46
Heel erg bedankt allemaal en sterkte voor iedereen die ook een huisdier moet missen 
Het gaat al een stukje beter, het werk geeft veel afleiding gelukkig. Maar op sommige momenten overvalt het me ineens, dat ik iets tegen de kat wil zeggen en dan schrik van het feit dat hij er niet meer is... Dat blijft echt moeilijk. Het huilen is ook wat minder, maar ik huil sowieso niet zo gauw.
Het komt wel goed met ons, echt wel. Ik ga het alle tijd geven die het nodig heeft.
Het gaat al een stukje beter, het werk geeft veel afleiding gelukkig. Maar op sommige momenten overvalt het me ineens, dat ik iets tegen de kat wil zeggen en dan schrik van het feit dat hij er niet meer is... Dat blijft echt moeilijk. Het huilen is ook wat minder, maar ik huil sowieso niet zo gauw.
Het komt wel goed met ons, echt wel. Ik ga het alle tijd geven die het nodig heeft.
woensdag 23 mei 2012 om 21:16