School verbiedt fietsen - mag dat?

12-09-2011 12:59 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
De school van mijn zoon heeft de kinderen die dichtbij wonen verboden om nog op de fiets te komen. Ze moeten lopen.

Dit omdat er tekort fietsenrekken zijn.

Nu kan je discussiëren wat dichtbij is en wat niet maar ik snap dat als je naast school woont het wat overdreven is om op de fiets te komen. Maar het geldt ook voor kinderen die eigenlijk altijd op de fiets komen omdat lopen net te ver is en teveel tijd in beslag neemt.

Ik heb al gezocht op internet of daar iets over te vinden is maar heb niets gevonden.

Weet iemand dit?
quote:beautyfly schreef op 13 september 2011 @ 14:08:

Nee, vind ik ook. Maar het is wel hun hek?Dan zet je de fiets niet aan het hek maar aan een lataarnpaal ofzo vast.
Waarom zo veel gezeur over 10 minuten lopen? Het is maar 10 minuten hoor. Bij mijn zoon op school geld trouwens dezelfde regel en ik vind het niet meer dan normaal.
quote:GiB schreef op 13 september 2011 @ 14:21:

[...]

Dan zet je de fiets niet aan het hek maar aan een lataarnpaal ofzo vast.

Dan loop je hooguit het risico dat de gemeente hem losknipt en weghaalt.

@ TO: persoonlijk vind ik dat je je wel erg druk maakt om 10 minuten lopen. Even er van uitgaande dat kinderen nog steeds een uur middagpauze hebben, betekent dat dat je kind nog ruim een half uur overheeft.

Of heb je gewoon geen zin om te lopen?
Wat zijn jullie allemaal goed bezig! Leer je kind lekker regels aan hun laars lappen. En joh, zet je fiets maar gewoon lekker tegen een lantaarnpaal of boom. Maakt niet uit.

Mama met kinderwagen struikelt over de 20 fietsen die tegen het rek staan, maar who gives a damn, als mijn kind maar zn fiets kwijt kan.

Ik vnid zo'n regel niet meer dan logisch.

Ik zie het al voor me. Hier op de basisschool. 400 kinderen, allemaal met de fiets. En de kinderen die niet op het schoolplein hun fiets mogen stallen gooien hem gewoon tegen het hek. Hoppa 200 fietsen tegen het rek.

Ga maar eens om 3 uur je eigen fiets pakken zonder gevaar voor eigen leven.

Accepteer gewoon dat die regel er is en klaar.
Wij hebben een kleine school in een dorp.

Wij hebben 45 minuten pauze tussen de middag en als er gelopen moet gaan worden nog maar 25 minuten.

En het gaat niet om die 10 minuten lopen, het gaat mij erom dat de school zomaar kinderen kan verplichten om niet met de fiets te komen.

Wij fietsen altijd naar school dus waarom moet dat nu ineens anders?
quote:GiB schreef op 13 september 2011 @ 14:21:

[...]

Dan zet je de fiets niet aan het hek maar aan een lataarnpaal ofzo vast.Geeft overlast in de buurt
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:marele schreef op 13 september 2011 @ 15:06:

Wat zijn jullie allemaal goed bezig! Leer je kind lekker regels aan hun laars lappen. En joh, zet je fiets maar gewoon lekker tegen een lantaarnpaal of boom. Maakt niet uit.

Mama met kinderwagen struikelt over de 20 fietsen die tegen het rek staan, maar who gives a damn, als mijn kind maar zn fiets kwijt kan.

Ik vnid zo'n regel niet meer dan logisch.

Ik zie het al voor me. Hier op de basisschool. 400 kinderen, allemaal met de fiets. En de kinderen die niet op het schoolplein hun fiets mogen stallen gooien hem gewoon tegen het hek. Hoppa 200 fietsen tegen het rek.

Ga maar eens om 3 uur je eigen fiets pakken zonder gevaar voor eigen leven.

Accepteer gewoon dat die regel er is en klaar.

Hear! Hear!

Hier op school zet de conciërge alle fietsen die verkeerd 'geparkeerd'staan vast aan de ketting.
quote:beautyfly schreef op 13 september 2011 @ 12:38:

Nou hier nog even een update.

Zoon is vanmorgen samen met nog wat kinderen met fiets naar huis gestuurd. Ze hadden allemaal de fiets buiten het hek gezet, dus niet op het schoolplein. En dat schijnt dus ook al niet te mogen. Ik vind het raar en ga er morgen eens even een gesprekje met de leraar over aanknopen.

Dit wist je toch al van te voren.

Waarom is het zo moeilijk te accepteren dat een school bepaalde regels heeft?
Of het wettelijk verboden mag worden? Vast niet.

Maar wat doet dat er toe? Je kunt toch gewoon het schoolgebod opvolgen. Boeien of ze in hun recht staan of niet, ze hebben een goede reden om dit te stellen.

Beetje lopen is trouwens alleen maar goed voor kinderen. Dan maar wat eerder van huis. En het zal wel eens lastig zijn met spelen bij ver weg wonende vriendjes, ja. Dingen zijn wel eens lastig.
quote:beautyfly schreef op 13 september 2011 @ 15:35:

Wij fietsen altijd naar school dus waarom moet dat nu ineens anders?Waarschijnlijk omdat er gewoon veel teveel mensen op de fiets komen. Dit soort dingen hebben de gewoonte uit de hand te lopen, teveel fietsen die overal maar worden neergekwakt zijn ook niet bepaald veilig voor de kinderen die op het plein moeten spelen.
Bij mijn basisschool mochten kinderen die dichtbij woonden juist niet met de auto gebracht/gehaald worden, omdat dat teveel overlast gaf.

Fietsen waren destijds geen probleem
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Toen ik nog op de basisschool zat (12 jaar geleden) toen hadden ze die regel ook al. Kinderen die echt dichtbij woonden moesten gewoon lopen. Anders werd het veel te vol op het schoolplein.
Ik vraag me alleen even af of er op jullie scholen geen zwemmen en/of gym gegeven wordt. Dan MOETEN ze bij ons op de fiets (zwemmen vanaf groep 4 en gym vanaf gr 5 met de fiets)
schoolzwemmen hebben ze niet bij school van zoonlief. En naar de gymzaal wordt gelopen, aangezien wij vlak bij die gymzaal wonen lopen we dus ook gewoon naar school,. Ja ook 10 minuten, maar who cares... en in 25 minuten hebben die kids hun boterham wel op tussen de middag hoor. duurt hier hooguit 10 minuten voordat het brood er in zit.
quote:beautyfly schreef op 12 september 2011 @ 13:18:

Zelf vind ik het wat overdreven want alle fietsen staan zeg maar onder de overkapping van de fietsenstalling.

Mijn zoon heeft nu zelf bedacht dat hij op zijn oude fiets gaat en deze tegen het hek parkeert met een slot erom.

Met zijn nieuwe fiets mag dat van mij niet.

Kinderen die toch op de fiets komen worden gewoon terug naar huis gestuurd.

En inderdaad wat de één dichtbij vindt dat vindt de ander ver.

Ik pak zelf ook de fiets naar school en de kinderen om ons heen fietsen ook allemaal, het is net te ver om te lopen. En helemaal als de 4 x per dag is.

Dat is het punt ook niet, maar meer dat ik wel eens wil weten of ze dat zomaar kunnen verbieden. Ik hou nooit zo van opgelegde dingen.

Belachelijk!

Ik vind het verzoek neerleggen prima, maar dit vind ik echt van de zotte.
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Belachelijk om toch op de fiets te gaan als net is verzocht dat niet te doen, inderdaad.
Lastig...

Want volgens mij kan de school de kinderen niet verbieden om met de fiets te komen, al is het absurd om met de fiets op school te komen als je er pal naast woont. De school zou misschien het aantal fietsenrekken moeten uitbreiden, maar ruimte en financiën zouden de spelbreker hierin kunnen zijn.
World of Warcraft: Legion
Tja, regeltjes zijn niet mijn ding. Als het kan, prima. Maar het moet wel passen binnen de organisatie van het gezin en als de fiets de meest logische route is (wat in mijn geval zo is, aangezien ik doorfiets naar mijn werk als ik dochter wegbreng), dan heb ik echt vierkant schijt aan zo'n regel hoor. Tis niet zo dat de school mij wegbrengt naar mijn werk, dus moet ik dan probleem zelf oplossen. En dat is dus fietsend naar school of het ze nu aanstaat of niet.
Ik vind het ook echt raar. Verzoeken oké, maar verbieden? Ze moeten juist blij zijn dat er kinderen met de fiets komen ipv gebracht worden met de auto. En dat zij niet voldoende capaciteit hebben voor de fietsenrekken lijkt me vooral een organisatorisch probleem. Waar parkeren de leerkrachten (hun auto's?). Waarom geen hulp vragen aan de gemeente voor extra mogelijkheden om te stallen? Of om mee te denken?
quote:schouderklopje schreef op 14 september 2011 @ 11:04:

Tja, regeltjes zijn niet mijn ding. Als het kan, prima. Maar het moet wel passen binnen de organisatie van het gezin en als de fiets de meest logische route is (wat in mijn geval zo is, aangezien ik doorfiets naar mijn werk als ik dochter wegbreng), dan heb ik echt vierkant schijt aan zo'n regel hoor. Tis niet zo dat de school mij wegbrengt naar mijn werk, dus moet ik dan probleem zelf oplossen. En dat is dus fietsend naar school of het ze nu aanstaat of niet.

Leuk voorbeeld voor je kinderen.

Dus regels zijn oké, als ze jou persoonlijk maar niet hinderen? Godzijdank is niet iedereen zo.

Wat een egoistisch gedrag. Beetje aanpassings- en inlevingsvermogen zou je sieren. Dan is het maar níet handig. Niet alles in het leven is handig voor schouderklopje en haar gezin, oei.
quote:nessemeisje schreef op 14 september 2011 @ 11:13:

Ik vind het ook echt raar. Verzoeken oké, maar verbieden? Ze moeten juist blij zijn dat er kinderen met de fiets komen ipv gebracht worden met de auto. En dat zij niet voldoende capaciteit hebben voor de fietsenrekken lijkt me vooral een organisatorisch probleem. Waar parkeren de leerkrachten (hun auto's?). Waarom geen hulp vragen aan de gemeente voor extra mogelijkheden om te stallen? Of om mee te denken?Daar moet je blíj mee zijn? Dat iemand die vlakbij woont niet met de auto komt? Dat is verdikkeme toch vanzelfsprekend, moet je iets zo normaals waarderen als school? De wereld op z'n kop.
Rococo, ik vind het een heel goed voorbeeld voor mijn kind dat ze zelf leert nadenken en conclusies trekken. En dus ook oorzaak en gevolg leert inschatten. Jammer dat een school zelfdenkende ouders verbiedt.

Ik red het anders niet om op tijd op mijn werk te komen, dus inderdaad, pech voor school. Ik laat een school niet mijn leven bepalen.
quote:rococo schreef op 14 september 2011 @ 13:54:

[...]

Daar moet je blíj mee zijn? Dat iemand die vlakbij woont niet met de auto komt? Dat is verdikkeme toch vanzelfsprekend, moet je iets zo normaals waarderen als school? De wereld op z'n kop.Je moet ze de kost geven; de ouders die 1 blok verderop wonen en hun kind met de auto op school afzetten. Driedubbel geparkeerd in een ministraatje. Het gebeurt. En daarom is het prettig om te zien er godzijdank ook kinderen zijn die wel fietsen. En dat moet je als school toejuichen ja. Niet de kop indrukken. Ondanks dat het een vanzelfsprekende keuze zou moeten zijn. Want hoe zullen de ouders wiens kinderen dan 'verder" moeten lopen nu ze niet meer op de fiets mógen dit oplossen denk je? Ik gok dat ze even snel de auto pakken. Maar dat zal de school een rotzorg zijn, want die verkeerschaos speelt zich af in de openbare ruimte en dan kunnen ze zeuren bij de gemeente.
Gelukkig is er op ons schoolplein genoeg plek en hoef ik geen principiele ruzie te gaan maken over wel/niet fietsen en op tijd op school of werk komen.

Besides that, ik woon 2 km. van school af, dus fietsen moet toch wel
Op BSO-dagen gaat er geen fiets mee naar school, dan gaat hij óf bij Snoezeman achterop, óf met de auto als Snoezeman door moet rijden naar zijn werk.

Eigenlijk wordt er alleen op maandag, donderdag en vrijdag gefietst. Wij wonen buiten "de cirkel" en Snoezekind mág dus op de fiets komen, maar wij hebben al besloten dat hij lopend naar school gaat (900 meter) als hij alleen mag gaan. Het oversteken van de drukke straat vol vrachtwagens en tractoren zien we niet zitten met een fiets. Tel daarbij op dat het een dromertje is, en het wordt helemaal niets.

De moeder van zijn beste vriendje wil haar kind (dat binnen "de cirkel" woont) om dezelfde reden niet laten fietsen, dus kan die van mij mooi de ander ophalen en samen naar school gaan.

Ooit........ Loslaten is moeilijk, en het verkeer gewoon te idioot, ondanks dat we in een dorp wonen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven