Schrikdraad kat

15-04-2019 18:07 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Wij hebben een kater van 1,5 jaar die sinds kort door heeft hoe die uit de tuin kan ontsnappen.
Wij willen hem graag in de tuin laten om verschillende redenen (zielig als hij weggaat, andere mensen geen last bezorgen van een kat etc etc).
Nu hebben we een stroom/schrikdraad gespannen boven tegen de muren.
Ik ben zelf niet voor deze methode omdat ik het zielig vind als dieren een schokje krijgen. Maar dit was de enige optie...

Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?
Alle reacties Link kopieren
Mijn buren hebben schuin gaas en werkt perfect. Hun eigen katten gaan de tuin niet uit, laatst is het een andere kat wel gelukt om hun tuin in te komen maar die kon er dus niet meer uit en dat was wel zielig. Arme beestje was helemaal in paniek en toen buurman hem er eenmaal uit had kwam hij in mijn tuin schijten pffff.
Anoniem0894 schreef:
15-04-2019 23:08
Helaas wilde vriendlief geen gaas.. omdat onze tuin al zo klein is en dan ook nog omringt door muren, heb je dan echt geen gevangenis gevoel. Mij had het niet uitgemaakt.

Nou prima, jullie hebben een bewuste keuze gemaakt.
En de vraag is al een paar keer gesteld en je beantwoordt het niet maar ik doe nog 1 poging; waarom kom je nu hier ervaringen vragen? Je hebt het immers al aan laten leggen toch? Wat maakt het uit of het bij een ander bevalt?
Je moet het doen met wat je nu hebt.

En dat er hier allerlei poezenknuffelaars die al in een stuip schieten als hun kat zich binnen stoot aan een drempel komen klagen over hoe gemeen jij bent had je ook kunnen voorzien. Zo verloopt een topic over katten hier nou eenmaal. Alle uitersten en alles ertussenin heeft een mening.
anoniem_370020 wijzigde dit bericht op 16-04-2019 10:54
0.06% gewijzigd
Whatsinaname1988 schreef:
16-04-2019 10:49
Mijn buren hebben schuin gaas en werkt perfect. Hun eigen katten gaan de tuin niet uit, laatst is het een andere kat wel gelukt om hun tuin in te komen maar die kon er dus niet meer uit en dat was wel zielig.

Die andere kat gaat het geen tweede keer proberen. Die heeft nu wel geleerd dat hij/zij daar niet zonder hulp uit kan.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem0894 schreef:
15-04-2019 23:20
Ik snap dat iedereen zo zijn mening over het schrikdraad heeft. Die mening respecteer ik. Echter vind ik het niet netjes als mensen vervolgens over mij gaan oordelen en zelfs mishandeling gaan noemen. Niemand weet tenslotte hoe ik met mijn kat om ga.

Mijn voorkeur ging naar rollers, maar dan zelf gemaakt van PVC buizen. Echter kon dit maar op een deel van de tuin waardoor het andere deel nog steeds toegankelijk was voor een ontsnappingspoging. Gaas wilde mijn vriend absoluut niet, die mening respecteer ik ook. Een tuigje hebben we geprobeerd maar de kat hing zich nog net niet op, was er zelf gewoon van in paniek...

Het schrikdraad is niet 'onder stroom zetten'. Dat is gewoon een klein schokje die de kat als 'waarschuwing' krijgt. Net zoals er mensen zijn die hun kat nat sprayen met een planten spuit. Is ook niet 100% diervriendelijk toch? Of aan het nekvel pakken?
Mijn schoonvader werkt met honden waarbij ze stroom halsbanden gebruiken, zelfs dat mag gewoon. Terwijl ik dat veel erger vindt dan een schrikdraadje.

Ik vind een klein schokje beter dan dat de kat vergiftigd wordt, of zelfs gevangen wordt in een val. Het gaat me echt aan mijn hart als ik de berichten lees dat er mensen in mijn omgeving katten vergiftigen of vangen.

De kat heeft pas 1x een poging tot ontsnappen gedaan en de rest van de tijd is hij dol gelukkig dat hij in de tuin in de zon kan gaan liggen. Wellicht komt hij wel nooit aan de schrikdraad. Daarnaast kan je de schrikdraad ook uitzetten waardoor het alleen als draad dient.

Nou nee hoor. Dat mag dus niet meer. En terecht.
vivapimpelmees schreef:
16-04-2019 11:01
Nou nee hoor. Dat mag dus niet meer. En terecht.
Dat mag (in Nederland) nog steeds hoor. Ik vind het achterlijk als het gedaan wordt om een hond af te richten maar het is nog niet verboden.

edit: vanaf 1 juli 2020 gaat de stroomband verboden worden.
Alle reacties Link kopieren
Nou, onze kat is onder het stroomdraad heen op het muurtje geklommen vanochtend. Zo sterk was de stroom dus blijkbaar niet ;-)
Stroomhalsband vind ik echt vreselijk. De honden krijgen stroomschokjes en raken in paniek omdat de band om blijf zitten. Terecht dat dit wordt verboden. Dit is niet vergelijkbaar met een schrikdraadje. Kattenschrikdraad is bewezen ongevaarlijk en de kat lijdt er niet onder.
Alle reacties Link kopieren
Honingdropje2 schreef:
15-04-2019 18:21
Ik snap iets niet..Hoezo zielig als ie weggaat? Eerder zielig om zn bewegingsvrijheid te beperken met schrikdraad.
Kijk hier kan ik wat mee. Vind ik namelijk van mijn hond ook. Zo zielig dat ie niet ff lekker los kan rennen. Zal ik die dan ook maar gewoon in zijn eentje buiten laten lopen?
Alle reacties Link kopieren
Er zijn ook bepaalde netten die je kan spannen over je tuin heen, dit zier er niet zo mooi uit maarja daar moet je dan maar mee leven denk ik...
Alle reacties Link kopieren
Echt mensen, waarom dat gehaat op elkaar. Deze persoon vraagt gewoon wat onze ervaringen hier mee zijn. Doe toch is normaal allemaal. Als je niks toevoegt ga dan ook niet reageren onder een topic...
Alle reacties Link kopieren
Sorry TO de stroomband is zeer omstreden en staat op het punt om verboden te worden (of is het ondertussen al. ) Als sinds vorig jaar is het veroorzaken van pijn prikkels verboden https://hondenbescherming.nl/nieuws/201 ... -verboden/
Alleen omdat het woordelijk nog niet helemaal rondt is en dus (mischien ) nog geen wet wil niet zeggen dat het geen mishandeling is zo'n band. Het willen gebruiken van zo'n band laat wel zien hoe je over dieren denkt. En dat jouw vriend daarmee opgevoed is is jammer. Maar dat maakt het nog niet goed. Doe gewoon gaas en dat stomme draad weg. Hang er lampjes aan, maak het gezellig. En dan is het echt geen gevangenis.

Ik had eerder heel even geschreven wat ik vind van je schoonpa en zijn ideeen maar dat mag hier vast niet.
Anoniem0894 schreef:
16-04-2019 12:10
Nou, onze kat is onder het stroomdraad heen op het muurtje geklommen vanochtend. Zo sterk was de stroom dus blijkbaar niet ;-)
Precies. En nu? Gaat je vriend het voltage omhoog zetten, 'omdat er geen andere oplossing is'?
joopverhoeven schreef:
16-04-2019 12:13
Er zijn ook bepaalde netten die je kan spannen over je tuin heen, dit zier er niet zo mooi uit maarja daar moet je dan maar mee leven denk ik...
In onze tuin is dat geen optie. De keuze bestaat uit: Of binnen laten, of in een met kattenschrikdraad afgerasterde tuin
nina1966 schreef:
16-04-2019 12:34
Sorry TO de stroomband is zeer omstreden en staat op het punt om verboden te worden (of is het ondertussen al. ) Als sinds vorig jaar is het veroorzaken van pijn prikkels verboden https://hondenbescherming.nl/nieuws/201 ... -verboden/
Alleen omdat het woordelijk nog niet helemaal rondt is en dus (mischien ) nog geen wet wil niet zeggen dat het geen mishandeling is zo'n band. Het willen gebruiken van zo'n band laat wel zien hoe je over dieren denkt. En dat jouw vriend daarmee opgevoed is is jammer. Maar dat maakt het nog niet goed. Doe gewoon gaas en dat stomme draad weg. Hang er lampjes aan, maak het gezellig. En dan is het echt geen gevangenis.

Ik had eerder heel even geschreven wat ik vind van je schoonpa en zijn ideeen maar dat mag hier vast niet.

Ze heeft niet eens een hond. Wat wauwel je nou?
Anoniem0894 schreef:
16-04-2019 12:10
Nou, onze kat is onder het stroomdraad heen op het muurtje geklommen vanochtend. Zo sterk was de stroom dus blijkbaar niet ;-)

En op vragen ga je dus inderdaad niet reageren?
Waarom is het zielig voor de kat als hij weggaat?
Onze kat is een echte buitenkat en blijft ook niet in onze tuin, die heeft hier weilanden genoeg om op muizen te jagen.

Schrikdraad vind ik walgelijk! En zijn manieren die meer diervriendelijk zijn hoor!
Ook voor vee en paarden is het niet nodig als je een goed hekwerk bouwt.
Je hebt inderdaad van die "elektronische onzichtbare hekken" voor honden met een stroomhalsband. Maar dat is gelukkig verboden want dat is echt walgelijk!
Wie doet er zoiets? O_O
LAgirl82 schreef:
16-04-2019 13:39
Je hebt inderdaad van die "elektronische onzichtbare hekken" voor honden met een stroomhalsband. Maar dat is gelukkig verboden want dat is echt walgelijk!
Wie doet er zoiets? O_O

Nee dat is nog niet verboden zoals ik hierboven al ergens schreef. Duurt nog ruim een jaar voor dat in de wet komt.

En dat is natuurlijk ook helemaal niet vergelijkbaar met een draadje spannen om een tuin hé.
Ik was ook altijd team "laat maar lopen, een kat heeft vrijheid nodig" Tot ik mijn kat van de stoep heb moeten schrapen. En nu is mijn tuin veilig (al heb ik dan geen stroon maar een andere manier) en ik heb geen medelijden met mijn katten.

Ik vind het ook fijn dat de paarden en koeien en alpaca's hier in de buurt allemaal achter zo'n draadje grazen. Veilig voor hen en voor ons. Is dat dierenmishandeling? Moeten die ook vrij los lopen?
Alle reacties Link kopieren
Pipistrello schreef:
16-04-2019 11:09
Dat mag (in Nederland) nog steeds hoor. Ik vind het achterlijk als het gedaan wordt om een hond af te richten maar het is nog niet verboden.

edit: vanaf 1 juli 2020 gaat de stroomband verboden worden.
Om technische redenen zullen we maar zeggen

"De reden dat de overheid deze datum niet haalt, heeft te maken met de nadere invulling van het zogeheten ‘deskundigheidsvereiste’. Het gebruik van de stroomband is namelijk slechts geoorloofd als het gebruik is gericht op het teweegbrengen van een gerechtvaardigde verandering in het gedrag van de hond ter voorkoming van gevaar voor mens of dier. De stroomband mag in dat geval alleen door deskundigen worden gebruikt, "

Dit was vorig jaar.
LAgirl82 schreef:
16-04-2019 13:37
Waarom is het zielig voor de kat als hij weggaat?
Onze kat is een echte buitenkat en blijft ook niet in onze tuin, die heeft hier weilanden genoeg om op muizen te jagen.

Schrikdraad vind ik walgelijk! En zijn manieren die meer diervriendelijk zijn hoor!
Ook voor vee en paarden is het niet nodig als je een goed hekwerk bouwt.

Je woont blijkbaar ook in een omgeving met veel weiland. En dan kun je niet bedenken dat hekwerk om vele hectares weiland niet te betalen is voor boeren?
nina1966 schreef:
16-04-2019 13:46
Om technische redenen zullen we maar zeggen

"De reden dat de overheid deze datum niet haalt, heeft te maken met de nadere invulling van het zogeheten ‘deskundigheidsvereiste’. Het gebruik van de stroomband is namelijk slechts geoorloofd als het gebruik is gericht op het teweegbrengen van een gerechtvaardigde verandering in het gedrag van de hond ter voorkoming van gevaar voor mens of dier. De stroomband mag in dat geval alleen door deskundigen worden gebruikt, "

Dit was vorig jaar.

Dus? Wat wil je nu zeggen dan? Ja het gaat verboden worden (en terecht) en nee, het is dus nog niet verboden nu.
Maar TO heeft niet eens een hond en ook niet zo'n stroomband.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem0894 schreef:
15-04-2019 23:06
Een ren hebben wij over nagedacht. Echter hebben wij een mini tuintje waarin dit niet echt past. Ik vind het daarnaast beetje hetzelfde als de kat gewoon binnen houden. In de ren ziet hij vanalles vliegen (ja onze kater rent achter alle beestjes aan), maar kan er vervolgens niks mee.
Dat kan hij toch in je mini tuintje ook niet. Daar vliegen ze ook weg hoor. Wat een kul reden.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
16-04-2019 13:37
Waarom is het zielig voor de kat als hij weggaat?
Onze kat is een echte buitenkat en blijft ook niet in onze tuin, die heeft hier weilanden genoeg om op muizen te jagen.

Schrikdraad vind ik walgelijk! En zijn manieren die meer diervriendelijk zijn hoor!
Ook voor vee en paarden is het niet nodig als je een goed hekwerk bouwt.
Helaas wonen wij midden in het centrum van een stad. Dus weilanden zijn er ver te zoeken 😅
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er klaar mee. Ik heb gevraagd naar ervaringen met een schrikdraadje. Dat er meningen op komen binnen viva had ik wel verwacht, maar dat er mensen zijn die menen te oordelen over mij als persoon en oordelen over dat ik niet goed met mijn kat om zou gaan, vind ik nogal kwetsend en pijnlijk. Gelukkig weet ik beter dan dat zij niet weten hoe ik mijn kat behandel.

Verder, heb ik geen hond ... En ben ik ook erg tegen stroombanden. Maar dit is niet te vergelijken met een schrikdraadje. En MIJN mening is dat een schrik draadje, waarvan een kat een klein schokje krijgt. Het zelfde is dan dat mensen de kat in het gezicht sprayen met een plantenspuit etc. Etc. Vind een kat misschien nog wel erger!

@Pipistrello even reageren op jouw vraag. Ik heb inderdaad spijt dat ik dit topic geopend heb. Ik was benieuwd naar ervaringen van andere kattenbaasjes, misschien wel omdat ik mijn twijfels bij deze methode heb/had. Ik heb gisteren dit topic gemeld bij een moderator met het verzoek te sluiten, maar dit is tot heden niet gedaan.

Meningen geven is vrij, maar de manier waarop vind ik, van sommige mensen, erg respectloos. Hou gewoon iedereen in haar waarde ofzo...

Heb verder momenteel andere dingen aan mijn hoofd dus wat mij betreft kan dit topic weg.
anoniem_374974 wijzigde dit bericht op 16-04-2019 14:17
24.02% gewijzigd
LAgirl82 schreef:
16-04-2019 13:37
Waarom is het zielig voor de kat als hij weggaat?
Onze kat is een echte buitenkat en blijft ook niet in onze tuin, die heeft hier weilanden genoeg om op muizen te jagen.

Schrikdraad vind ik walgelijk! En zijn manieren die meer diervriendelijk zijn hoor!
Ook voor vee en paarden is het niet nodig als je een goed hekwerk bouwt.
In druk bevolkt Nederland beschikt niet iedereen over een weiland in de achtertuin

Voor paarden en koeien is het ook niet zielig. Ze weten dat ze er niet aan moeten komen, prima oplossing om ze in de wei te houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven