Spanning bod woning
dinsdag 29 oktober 2019 om 15:46
Hee,
Morgen zouden wij graag een bod op een woning uit willen brengen. Nu we de knoop hebben doorgehakt slaat in een keer de twijfel toe. Ik twijfel niet over de woning maar ik ben bang voor de risico's:
De verkopers van de woning krijgen eind januari de sleutel van hen nieuwe woning. Zij willen eind januari begin februari de sleuteloverdracht doen.
Dit betekent dat onze huidige woning in 3 maanden verkocht moet worden! Ons huis komt deze week dan in de verkoop. Ik vind het dood eng. Wat als onze woning niet binnen 3 maanden verkoopt etc.
Ons huis is netjes en de nieuwe kopers zouden er zo in kunnen. Er hoeft niets in te gebeuren, hooguit zaken die zij zelf willen veranderen zoals de cosmetische zaken.
Morgen zouden wij graag een bod op een woning uit willen brengen. Nu we de knoop hebben doorgehakt slaat in een keer de twijfel toe. Ik twijfel niet over de woning maar ik ben bang voor de risico's:
De verkopers van de woning krijgen eind januari de sleutel van hen nieuwe woning. Zij willen eind januari begin februari de sleuteloverdracht doen.
Dit betekent dat onze huidige woning in 3 maanden verkocht moet worden! Ons huis komt deze week dan in de verkoop. Ik vind het dood eng. Wat als onze woning niet binnen 3 maanden verkoopt etc.
Ons huis is netjes en de nieuwe kopers zouden er zo in kunnen. Er hoeft niets in te gebeuren, hooguit zaken die zij zelf willen veranderen zoals de cosmetische zaken.
dinsdag 29 oktober 2019 om 15:50
Bedankt voor je reactieroosje1976 schreef: ↑29-10-2019 15:47Ik zou het echt niet zo krap plannen allemaal. Zoiets gaat in overleg
Hoe ga je dit in overleg doen? Ik neem aan dat wij dit in het doen van het bod wel mee moeten nemen.
dinsdag 29 oktober 2019 om 15:50
Je bedoeld de verkopers?JonathanStrange schreef: ↑29-10-2019 15:48Tja, de kopers kunnen van alles willen, maar als het niet kan, dan kan het niet.
dinsdag 29 oktober 2019 om 15:52
Haha, sorry, heb je hele bericht andersom gelezen. Ik dacht dat jullie de verkopers waren en dat de kopers van jullie woning nogal eisen hadden, maar jullie zijn het zelf
dinsdag 29 oktober 2019 om 16:04
Je kan ook in jullie overeenkomst zetten (overeenkomst tussen jullie en jullie koper) dat je eventueel nog twee of drie maand huurt van jullie koper als de verkopers van wat jullie nieuwe huis gaat worden, niet op het afgesproken tijdstip weg zijn. Maar ik hoop dat er een goede overeenkomst is getroffen, voor het geval jullie verkopers inderdaad niet weg zijn. Dan moeten zij op hun beurt weer van jullie gaan huren (waarmee je de huur voor je huidige huis kunt betalen). Maar dat moet wel (best op voorhand) worden afgesproken.
Ik maak er een ingewikkelde constructie van, maar dat is het ook.
En tot slot, huis verkocht op 3 maand vind ik redelijk snel. Want iedereen zegt over zijn eigen huis (ik ook hoor!): instapklaar. Tot je koper wordt van een soortgelijk huis en dan wil je dit veranderen en dat veranderen, wat zoveel duizenden euro's kost.
Maar ik wens je in de beide transacties veel succes!
En tot slot, huis verkocht op 3 maand vind ik redelijk snel. Want iedereen zegt over zijn eigen huis (ik ook hoor!): instapklaar. Tot je koper wordt van een soortgelijk huis en dan wil je dit veranderen en dat veranderen, wat zoveel duizenden euro's kost.
dinsdag 29 oktober 2019 om 16:06
Ik vind 3 maanden echt niet zo krap. En al zou het een maandje langer duren dan nog is er niets aan de hand. Dan overbrug je die paar weken gewoon.
Zelf zit ik heel veel op Funda (heb al verkocht maar nog niet gekocht) en de enige huizen die ik lang te koop zie staan zijn echt in slechte staat of in een hoge prijsklasse. Heel af en toe zie ik dat een huis verkocht is onder voorbehoud en dan een week of 6 weer aangeboden wordt (financiering niet rond denk ik).
dinsdag 29 oktober 2019 om 16:08
Dat gaat niet zo maar hoor - zeker niet als er een hypotheek op zit.mammezel schreef: ↑29-10-2019 16:04Je kan ook in jullie overeenkomst zetten (overeenkomst tussen jullie en jullie koper) dat je eventueel nog twee of drie maand huurt van jullie koper als de verkopers van wat jullie nieuwe huis gaat worden, niet op het afgesproken tijdstip weg zijn. Maar ik hoop dat er een goede overeenkomst is getroffen, voor het geval jullie verkopers inderdaad niet weg zijn. Dan moeten zij op hun beurt weer van jullie gaan huren (waarmee je de huur voor je huidige huis kunt betalen). Maar dat moet wel (best op voorhand) worden afgesproken.
dinsdag 29 oktober 2019 om 16:25
Hoe ligt jullie huis in de markt? Kun je het scherp aanbieden?
Wij hadden al een bod gedaan op ons toekomstige huis voordat ons huidige huis überhaupt te koop stond, we hadden de financiering ook nog niet rond. Man is ZZP-er en dan willen banken zelfs nog meer weten dan de kleur van je onderbroeken en dan wel in slakkentempo.
Hypotheekadviseur verzekerde ons dat we geen moeite zouden hebben om ons huis te verkopen
Er heeft niet eens een Te Koop-bord in de tuin gestaan, huis was binnen 3 dagen verkocht voor de vraagprijs.
We hebben wel een typische starterswoning en die was ook scherp geprijsd, maar we wonen niet in een regio waar de huizengekte enorm is, al begint dat wel te komen.
Wij hadden al een bod gedaan op ons toekomstige huis voordat ons huidige huis überhaupt te koop stond, we hadden de financiering ook nog niet rond. Man is ZZP-er en dan willen banken zelfs nog meer weten dan de kleur van je onderbroeken en dan wel in slakkentempo.
Hypotheekadviseur verzekerde ons dat we geen moeite zouden hebben om ons huis te verkopen
Er heeft niet eens een Te Koop-bord in de tuin gestaan, huis was binnen 3 dagen verkocht voor de vraagprijs.
We hebben wel een typische starterswoning en die was ook scherp geprijsd, maar we wonen niet in een regio waar de huizengekte enorm is, al begint dat wel te komen.
dinsdag 29 oktober 2019 om 16:26
Lady Day, waarschijnlijk is TO een Nederlandse.
Dus, moet ik zien wat ik zeg.
Maar, ik kan je 1000% verzekeren: in België gaat zoiets wel, OOK met een hypotheek.
Ik zou denken in Nederland ook. Bijvb mensen die zelf een huis bouwen, die kunnen soms op een half jaar na niet zeggen wanneer hun huis kan bewoond worden. Dan zou je zeggen dat die hun huidige huis nooit konden verkopen, want onzekerheid over datum van vertrek. Trouwens, soms nemen mensen een hypotheek om een tweede huis te kunnen kopen. Dat verhuren ze dan en de huurder betaalt bij wijze van spreken de lening voor het grootste deel af. Dat is toch een identieke situatie.
Ik kan niet geloven dat Belgen zoveel slimmer zijn dan Nederlanders om zoiets ook te regelen.
Maar, ik kan je 1000% verzekeren: in België gaat zoiets wel, OOK met een hypotheek.
Ik zou denken in Nederland ook. Bijvb mensen die zelf een huis bouwen, die kunnen soms op een half jaar na niet zeggen wanneer hun huis kan bewoond worden. Dan zou je zeggen dat die hun huidige huis nooit konden verkopen, want onzekerheid over datum van vertrek. Trouwens, soms nemen mensen een hypotheek om een tweede huis te kunnen kopen. Dat verhuren ze dan en de huurder betaalt bij wijze van spreken de lening voor het grootste deel af. Dat is toch een identieke situatie.
Ik kan niet geloven dat Belgen zoveel slimmer zijn dan Nederlanders om zoiets ook te regelen.
dinsdag 29 oktober 2019 om 16:45
mammezel schreef: ↑29-10-2019 16:26Lady Day, waarschijnlijk is TO een Nederlandse.
Heeft niets met slimmer zijn te maken, maar met de banken, die dit nagenoeg nooit toestaan, met goede reden. Dit is vanwege de huurdersbescherming, die soms verder gaat dan de bescherming voor de eigenaar, wat kan betekenen dat de huurder niet wil en hoeft te vertrekken en ondertussen het huis in waarde kan doen dalen door 'uitwonen'. Dit betekent dat, omdat een huurder geen eindverantwoordelijkheid wil nemen bijvoorbeeld, dat het huis echt wordt afgeleefd, waar een eigenaar zuinig is op zijn spullen.
dinsdag 29 oktober 2019 om 17:05
Heb je idee dat er meer mensen geïnteresseerd zijn een een bod gaan doen? Zo ja.... dan zijn de voorwaarden behalve je bod ook relevant en zou ik niet moeilijk gaan doen over de overdrachtdatum. 3 maanden is een prima vooruitzicht om te verkopen.
Zou wel rustig afwachten of je bod geaccepteerd wordt voor je je woning in de verkoop gooit.
Hoe schat je je kansen in mbt je woning is hij prijskwaliteitverhouding aantrekkelijk, goed onderhouden en op een gewilde locatie. En hoe is de markt in jouw regio?
Zou wel rustig afwachten of je bod geaccepteerd wordt voor je je woning in de verkoop gooit.
Hoe schat je je kansen in mbt je woning is hij prijskwaliteitverhouding aantrekkelijk, goed onderhouden en op een gewilde locatie. En hoe is de markt in jouw regio?
dinsdag 29 oktober 2019 om 18:09
Verdorie, daarom dat zoveel Nederlanders naar België komen, bij 'ons' kan dat allemaal hoor. Maar als ik lees over 'uitwonen' zoals jullie dat noemen, ik - al zeg ik het zelf - ken toch wel iets van huren, verhuren, huurders en verhuurders. Een huurder die niet betaalt, een huurder die een huis helemaal afbreekt of uitwoont, zoals jullie dat noemen, dan wordt er bij ons naar de vrederechter (weet niet hoe die functie in Nederland heet) gegaan en de huurder kan in 99% vertrekken.
En, daar moeten jullie mij in geloven want ook over de hypotheken weet ik toch meer dan een basis, in België mag men via een hypothecaire lening een tweede huis kopen, waar je onmiddellijk een huurder in laat wonen. (Hopelijk wel een goede huurder!
)
En, daar moeten jullie mij in geloven want ook over de hypotheken weet ik toch meer dan een basis, in België mag men via een hypothecaire lening een tweede huis kopen, waar je onmiddellijk een huurder in laat wonen. (Hopelijk wel een goede huurder!
dinsdag 29 oktober 2019 om 21:07
dinsdag 29 oktober 2019 om 21:55
Ja we hebben wel een buffer wat betreft spaargeld. Liever niet uit geven maar het is wel mogelijk.puntillita schreef: ↑29-10-2019 21:07Sja, België en Nederland zijn toch echt verschillend. Dat zie je dan - eindelijk - eens.
To - hiervoor is nou een overbruggingshypotheek bedacht. Dan kun je de nieuwe hypotheek al afsluiten voordat je oude huis verkocht is. Kunnen jullie een paar maanden dubbele lasten dragen?
woensdag 30 oktober 2019 om 05:09
zo werkte het bij ons niet. Die datum was integraal onderdeel van de onderhandelingen en het bod.roosje1976 schreef: ↑29-10-2019 15:57Als jullie het eens worden over de prijs dan ga je praten over de datum van overdracht.
Hoe meer we met de datum naar voren schoven, hoe meer ze bereidt waren in prijs te zakken.