Spijt van verhuizing

01-05-2016 13:33 162 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben 2 jaar geleden verhuisd van een leuke STAD naar een DORP. Mijn vriend komt uit dit dorp en wil ECHT NIET vertrekken. Al zijn jeugdvrienden en hobby's heeft hij hier. Ik kom uit de stad, dacht van het is wel romantisch zo in een dorp (1600 inwoners, geen supermarkt ed, alleen 1 dorpskroeg.) Gelukkig ligt het dorp slechts 30 minuten rijden van mijn geliefde stad.

Nu we een zoontje hebben van 8 maanden, mis ik echt super veel mijn ouders en vriendinnen. Gewoon even gezellig met de kinderwagen de stad in wandelen, koffietje doen, even naar het park. In dit klotedorp kan je slechts 1 rondje wandelen, je moet steeds al je bende inpakken en altijd een eind rijden voordat je iets leuks treft.

Mijn vriend werkt 5 dagen per week en wil ook niet minder gaan werken. Ik werk flexibel / deels thuis en ben dus veel thuis. Ik begin hier steeds ongelukkiger te worden. Ik zie op tegen de tijd dat onze zoon HIER straks naar de dorpsschool gaat en je helemaal aan huis gekluisterd zit.

Mijn grote wens is mijn zoon in de stad te laten opgroeien, met hippe moeders, niet van die kortgeknipte haar dorpstrutten en geroddel op het schoolplein. Gelukkig heb ik nog even de tijd, hij is nog geen 4 jaar ...

Herkent iemand dit? Ik ben super gek op mijn vriend en wil ook niet uit elkaar, maar hier de rest van mijn leven blijven wonen zie ik ECHT NIET zitten.
TO, dat jij de moeders uit een dorp als dorpstrutten ziet, zegt heel veel over jou. Ik vind je niet heel sympathiek overkomen in je OP. Blijkbaar kijk je als "hippe moeder" erg op je dorpsgenoten neer. Alsof iedereen die in een dorp woont achterlijk is.
Je hebt je in ieder geval al wel de dorpse bekrompen mentaliteit eigen gemaakt om mensen op basis van hun uiterlijk af te keuren.

Op stadse schoolpleinen wordt net zo goed geroddeld.

In zo'n dorp wonen lijkt mij inderdaad vreselijk maar he de stad is maar 30 minuten verderop. Ik gok dat de kinderen uit het dorp daar naar de middelbare school gaan. Dat veel mensen uit het dorp daar ook werken. Dus zoveel anders dan de mensen uit die stad kunnen ze in dat dorp niet zijn.

Het is niet dat je vanaf de andere kant van Nederland daar nar toe bent verhuist en dus tussen mensen met een hele andere mentaliteit bent terecht gekomen..
quote:Het-groepje schreef op 01 mei 2016 @ 13:55:

[...]

Laat me eens met rust stalker. Je zit niet op aktueel.Doe niet zo idioot!
quote:Het-groepje schreef op 01 mei 2016 @ 13:52:

[...]

Juist niet!

Nergens een auto voor nodig. Werk en school lekker te lopen en te fietsen.

De allerleukste dingen op loopafstand. Multicultureel. Goed voor de algemene ontwikkeling. Alle cultuurinstellingen dichtbij.

Meer in aanraking met diverse samenlevingsvormen.

Dat winkelen vind ik ook altijd zo'n raar argument. Die dorpskinderen die ik ken zien er tig keer duurder gekleed uit als de stadskinderen en hun moeders ook.

Daar heb je vaak veel leukere kleding dan de ketens hier (probeer maar eens leuke zweedse kjnderkleding te vinden in de binnenstad bijv),

Omdat we zo op elkaar gestapeld zijn nemen we allemaal elkaars kleding over.winkelen doe je toch gewoon online?

maar serieus, in mijn vreselijke saaie vinexbuurt heb ik 5 basisscholen op fietsafstand, 3 middelbare scholen ook op fietsafstand, zelf een school voor speciaal onderwijs op fietsafstand. Prima OV, prima winkelcentrum, ook allerlei multicultidingen, verschillende sportclubs, natuur dichtbij, de grote stad dichtbij, uitstekende culturele voorzieningen zoals theater, bioscoop, muziekschool. Geen parkeerproblemen in de wijk, veilige buitenspeelruimte.

De enige reden dat ik hier weg wil is omdat ik geen leuke buren heb, maar dat is een ander verhaal. Ik blijf wel in dezelfde gemeente wonen
quote:NYC schreef op 01 mei 2016 @ 13:47:

[...]

Ook voor het kind???Als twee ouders door latten gelukkiger zijn dan wanneer ze samenwonen, denk ik dat ook het kind daar gelukkiger van wordt.
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
quote:Pientjexxxx schreef op 01 mei 2016 @ 13:55:

TO, dat jij de moeders uit een dorp als dorpstrutten ziet, zegt heel veel over jou. Ik vind je niet heel sympathiek overkomen in je OP. Blijkbaar kijk je als "hippe moeder" erg op je dorpsgenoten neer. Alsof iedereen die in een dorp woont achterlijk is.Jij woont in een dorp zeker?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Jammer van het laatste stukje, verder erg herkenbaar.

Ik heb nog nergens zo ellendig gewoond als in het dorp, ondanks het mooie, ruime huis. Ik was van buiten, gescheiden met een kind en ex was samen met eentje van daar.

In al die jaren dat ik er woonde was er 1 iemand die af en toe wat vriendelijks tegen mij zei.

Ik ben naar de stad verhuisd, een kleiner huis, een veel kleinere tuin, maar ik voel me hier zo thuis.
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
Je zit veel thuis. Komt dat doordat er niets in je dorp te doen is?

Dan zou ik wat meer hobby's/clubjes zoeken. En daar moet je dan maar soms een half uur voor rijden.
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
quote:Pientjexxxx schreef op 01 mei 2016 @ 13:53:

[...]

Serieus, 80m2 met 2 kinderen en zonder tuin? Wat sneu voor jouw kinderen.

Een tuin voor de kinderen is zwaar overrated.

Met een jaar of 5 is dat saai en spelen ze liever voor het huis of in een buurtspeeltuintje of op ren buurtpleintje. En als ze klein zijn moet je alsnog mee naar buiten. Kun je net zo goed gezellig met andere moeders bij het speeltuintje zitten.
Ik winkel trouwens zelden, en dan altijd gericht.

Maar ik hou van de energie van de stad. Ik vind het heerlijk om in mezelf scheldend die stomme toeristen te ontwijken Of bij mijn buurman aan te schuiven bij het koffiehuis voor een bakkie als ik langs loop.

De mannetjes met een thermoskan koffie of een biertje en een hengel langs de gracht.

De mensen die rondlopen.

Ik hou er van
Sommigen hebben wel een heel beperkt beeld van opgroeien (en wonen) in een stad. Dat houdt echt niet meteen in dat je met je kinderen op 80m2 drie hoog achter zit. Zelf hebben wij een eengezinswoning met tuin, wonen we vlak bij school, hebben we brede keuze uit sport en culturele dingen voor de kinderen, kunnen alles af te voet of met de fiets, hebben een groot park op loopafstand en een heel groot park op fietsafstand, en onze buurt bestaat uit smalle straatjes, geheimzinnige steegjes, leuke buurtwinkeltjes en -terrasjes, eeuwenoude stadsmuren, plantsoentjes, pleintjes, grote en kleine speeltuinen - in mijn visie echt veel interessanter voor kinderen om in op te groeien dan bijvoorbeeld een saaie nieuwbouwwijk in een middelgroot dorp. "Shoppen" doen we zo goed als nooit. In de stad zijn er echt interessantere dingen om je mee bezig te houden

Dat gezegd hebbende is TO inderdaad wel heel denigrerend over de vrouwen in haar dorp. "Hippe moeders" zijn ook in mijn stad ver in de minderheid.
quote:Nouschi schreef op 01 mei 2016 @ 13:59:

[...]

Jij woont in een dorp zeker?Heb in de stad en in dorpen gewoond, dus ik kan het wel goed vergelijken.
quote:Ceylon schreef op 01 mei 2016 @ 13:42:

Joh, in vergelijking met ons dorpje woon jij in een grote stad. (364 inwoners, sinds vorige maand ).

Heb je zelf geprobeerd om aansluiting te vinden? Of dacht je dat je, door het dorp een klote dorp te noemen, automatisch gezellige contacten krijgt?

Ik woon zelf in zo´n klote dorp maar ik heb de stad niet nodig om gelukkig te zijn. En juist als je kind naar school gaat krijg je contacten. Maar ik heb de indruk dat je perse terug wilt naar de stad.

Wij zijn juist van stad naar dorp gegaan omdat ik het te gek voor woorden vond dat mijn dochter niet wist hoe koeien eruit zien, nooit een stap buiten de deur kon zetten zonder begeleiding en de school was evengoed vier km verderop, dus daar kon ze ook niet alleen naar toe. Hier had zij vanaf een jaar of vijf veel meer vrijheid en ik daardoor ook.Dat is echt exact de reden waarom wij binnenkort naar een dorp (ok, 15.000 inwoners) verhuizen. Ik heb echt geen zin om mijn halve leven naast mijn dochter in de zandbak te zitten. Want het lijkt wel leuk, zo'n hippe stadsmoeder zijn (wij wonen nu echt hartje hartje centrum van een stad vol met hippe stadsmoeders), maar uiteindelijk zitten die moeders allemaal hetzelfde te doen: ja-ren en ja-ren naast hun kind in de zandbak zitten of ze heen en weer sjezen in de bakfiets van school naar muziekles naar hockey. Ik zit dan toch liever met naar een half oog kijkend in mijn achtertuin aan de witte wijn en met het ander oog een boekje te lezen. Of met een vriendin te kletsen ofzo. Op de terrassen hier kun je geen zin afmaken omdat je kind de straat op rent, of bij anderen de latte van de tafel trekt ouzo.
quote:Het-groepje schreef op 01 mei 2016 @ 13:52:

[...]

Juist niet!

Nergens een auto voor nodig. Werk en school lekker te lopen en te fietsen.

De allerleukste dingen op loopafstand. Multicultureel. Goed voor de algemene ontwikkeling. Alle cultuurinstellingen dichtbij.

Meer in aanraking met diverse samenlevingsvormen.

Dat winkelen vind ik ook altijd zo'n raar argument. Die dorpskinderen die ik ken zien er tig keer duurder gekleed uit als de stadskinderen en hun moeders ook.

Daar heb je vaak veel leukere kleding dan de ketens hier (probeer maar eens leuke zweedse kjnderkleding te vinden in de binnenstad bijv),

Omdat we zo op elkaar gestapeld zijn nemen we allemaal elkaars kleding over.

In een dorp heb je voor de dagelijkse dingen ook geen auto nodig alles is natuurlijk op fietsafstand, mensen zijn hier juist veel meer betrokken bij elkaar dan in een stad waar je vaak de buren niet kent en lekker lopen en lekker fietsen gaat juist al helemaal niet, zeker bij stoplichten met 30 man naast elkaar.

Nee heb jarenlang de stad gewoont maar ben nu zo blij met de ruimte en vrijheid en dat roddelsfeertje op het schoolplein ken ik ook niet iedereen vind elkaar oprecht leuk en iedereen speelt met elkaar, jonge kinderen met oudere kinderen, jongens en meisjes

En af en doe doe je een dagje stad, lekker naar musea, leuk multicultureel, hapje eten en dan weer heerlijk naar huis!

Het zal beide zijn voor en nadelen hebben hoor ik zie het alleen niet als moeder zijnde of het ligt meer aan of je een dorp of stadsmens bent misschien.
Oef, ik ben juist zó blij met mijn huis in het dorp. Mijn broertje woont in Amsterdam en ben hem onlangs gaan opzoeken, ik had gewoon een vol hoofd op de terugweg. Zoveel indrukken, drukte en weinig natuur. Ik zou er gillend gek worden. Hier stap ik door de voordeur een gemoedelijke straat in en als ik de achterdeur uitloop, kijk ik twee hectare ver weg de natuur in. Wil ik winkelen, stap ik in mijn auto en binnen een half uur sta ik in de drukte.

Ik zou het vreselijk vinden om een half uur te moeten rijden om een beetje rust op te zoeken... Oh, en ik ben best een hippe moeder hoor, geen kort koppie hier.
In de stad met een kleintje is ook behelpen. Wij wonen net buiten de stad en vriendinnen die zo hip in de stad wonen klagen dat simpel een rondje met de wagen zo lastig is. Van 3 hoog alles naar beneden maar ja je zet t ook niet zo maar op de stoep. Hoe krijg je kind plus wagen plus zitje plus verschoontas in 1x beneden? Wagen beneden laten staan mag bij alle 3 niet van de verhuurder (1x) of de VVE (2x).

Dus dan wil je ergens in de stad wonen waar je in een huis woont en niet in een appartement? Dan woon je toch al gauw 30/40 min van de "stad" af zoals iemand boven al zei.

Kortom ellek nadeel heb se voordeel
quote:Pientjexxxx schreef op 01 mei 2016 @ 13:56:

[...]

Doe niet zo idioot!Oh je reactie op de op heeft PRECIES mijn post gekruist zie ik. Het léék echt alsof je alleen maar weer even random mijn post kwam afzeiken.
Ik snap je helemaal. Ik ben zelf opgegroeid in zo n dorp en zou dit echt niet willen voor mijn kinderen, echt verschrikkelijk vind ik het. Ook het gros van de type mensen die er wonen.

Ik zou gewoon toch zo vaak mogelijk de auto pakken en naar jouw stad rijden om er de hele dag te vertoeven.

En toch weer opnieuw met je man gaan praten, hij mag ook wel wat inleveren vind ik ( ik zou sowieso enorm Afknappen op een man die in zijn dorp wil blijven maar dat terzijde).
Met je zoon richting stad vertrekken.

Als hij straks op school zit, doe je dit minder snel.

Succes!
quote:alinea schreef op 01 mei 2016 @ 14:06:

[...]

In een dorp heb je voor de dagelijkse dingen ook geen auto nodig alles is natuurlijk op fietsafstand, mensen zijn hier juist veel meer betrokken bij elkaar dan in een stad waar je vaak de buren niet kent en lekker lopen en lekker fietsen gaat juist al helemaal niet, zeker bij stoplichten met 30 man naast elkaar.

Nee heb jarenlang de stad gewoont maar ben nu zo blij met de ruimte en vrijheid en dat roddelsfeertje op het schoolplein ken ik ook niet iedereen vind elkaar oprecht leuk en iedereen speelt met elkaar, jonge kinderen met oudere kinderen, jongens en meisjes

En af en doe doe je een dagje stad, lekker naar musea, leuk multicultureel, hapje eten en dan weer heerlijk naar huis!

Het zal beide zijn voor en nadelen hebben hoor ik zie het alleen niet als moeder zijnde of het ligt meer aan of je een dorp of stadsmens bent misschien.

Zo niet waar.

Hier praat ik geregeld met mijn buren (dat is iedereen uit onze straat) en zo af en toe eens een bak koffie.

In dat dorp draaiden ze me om zodra ze me zagen.

Nooit, maar dan ook nooit meer ga ik een een dorp wonen. Toen ik wegging was ik tot op het bot depressief.
quote:Pientjexxxx schreef op 01 mei 2016 @ 13:53:

[...]

Serieus, 80m2 met 2 kinderen en zonder tuin? Wat sneu voor jouw kinderen.

Dit is natuurlijk ook gewoon onzin alle kinderen rijk en arm wonen gestapeld in de stad en dat gaat prima.

Ik denkt dat het zelfs leuker is dat je moeder meegaat naar speeltuinen dan dat je elke keer dezelfde tegels zit te krijten in je tuin.
quote:linjmh schreef op 01 mei 2016 @ 14:09:

In de stad met een kleintje is ook behelpen. Wij wonen net buiten de stad en vriendinnen die zo hip in de stad wonen klagen dat simpel een rondje met de wagen zo lastig is. Van 3 hoog alles naar beneden maar ja je zet t ook niet zo maar op de stoep. Hoe krijg je kind plus wagen plus zitje plus verschoontas in 1x beneden? Wagen beneden laten staan mag bij alle 3 niet van de verhuurder (1x) of de VVE (2x).

Dus dan wil je ergens in de stad wonen waar je in een huis woont en niet in een appartement? Dan woon je toch al gauw 30/40 min van de "stad" af zoals iemand boven al zei.

Kortom ellek nadeel heb se voordeelDat is dus niet altijd zo, niet iedereen in een stad woont in een appartement. Ik woon in een woonhuis met tuin, wel kleiner dan ik in een omringend dorp zou kunnen kopen maar echt groot zat.
quote:Pink-Ink schreef op 01 mei 2016 @ 14:03:

Sommigen hebben wel een heel beperkt beeld van opgroeien (en wonen) in een stad. Dat houdt echt niet meteen in dat je met je kinderen op 80m2 drie hoog achter zit. Zelf hebben wij een eengezinswoning met tuin, wonen we vlak bij school, hebben we brede keuze uit sport en culturele dingen voor de kinderen, kunnen alles af te voet of met de fiets, hebben een groot park op loopafstand en een heel groot park op fietsafstand, en onze buurt bestaat uit smalle straatjes, geheimzinnige steegjes, leuke buurtwinkeltjes en -terrasjes, eeuwenoude stadsmuren, plantsoentjes, pleintjes, grote en kleine speeltuinen - in mijn visie echt veel interessanter voor kinderen om in op te groeien dan bijvoorbeeld een saaie nieuwbouwwijk in een middelgroot dorp. "Shoppen" doen we zo goed als nooit. In de stad zijn er echt interessantere dingen om je mee bezig te houden

Dat gezegd hebbende is TO inderdaad wel heel denigrerend over de vrouwen in haar dorp. "Hippe moeders" zijn ook in mijn stad ver in de minderheid.

In dorpen vind ik de vrouwen vaak inspirerender

gekleed dan in de stad.

Precies wat alinea zegt: Het is meer wat voor type je bent.
quote:Moirai schreef op 01 mei 2016 @ 14:11:

[...]

Zo niet waar.

Hier praat ik geregeld met mijn buren (dat is iedereen uit onze straat) en zo af en toe eens een bak koffie.

Nooit, maar dan ook nooit meer ga ik een een dorp wonen. Toen ik wegging was ik tot op het bot depressief.In mijn straat is het ook zo. Het is ook wel een 'dorp' midden in het stadscentrum.
quote:Moirai schreef op 01 mei 2016 @ 14:11:

[...]

Zo niet waar.

Nooit, maar dan ook nooit meer ga ik een een dorp wonen. Toen ik wegging was ik tot op het bot depressief.

Dan hebben wel hele verschillende ervaringen, in de stad kon ik met niemand contact krijgen, ieder was op zichzelf en hier in ons dorp ging het helemaal vanzelf, nu ken je eigenlijk alle ouders en kinderen wel zo'n beetje.. is het niet via school dan kennen de kinderen elkaar wel van sport of van een kinderfeestje en kom je in de grote speeltuin dan hebben ze altijd wel iemand om mee te spelen.

Je hebt denk ik gewoon een vervelend dorpje getroffen..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven