Stinkende droge kleding

11-12-2019 07:37 52 berichten
Sinds een tijdje merk ik dat onze kleding stinkt zodra ik het heb laten drogen.
Ik haal de kleding direct uit de wasmachine als hij klaar is dus dat is het niet.
De lucht aan de kleding ruikt een beetje naar kattenpies, echt een hele penetrante lucht.
Het aparte is dat de lucht alleen aan spijkerbroeken, onderbroeken en af en toe aan een truitje zit. Aan bijv. beddengoed zit de lucht niet. ( ligt wel allemaal in een kast )
Ik heb de wasmachine nu al een keer op 95 graden laten draaien met schoonmaakspul voor de wasmachine en al een keer met azijn. Het filter heb ik ook schoongemaakt.
Ondertussen al veel gegoogled en er zijn veel onderwerpen over maar niks wat hier helpt.
Heeft iemand een tip?
De wasmachine zelf stinkt verder niet.
Alle reacties Link kopieren
Droog je de was in een goed geventileerde ruimte?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Het kan zijn dat de lucht komt van 1 kledingstuk die de rest van de was 'besmet'.

Vaak ruikt dat kledingstuk het meest penetrant, spijkerbroeken willen dit nog wel eens hebben.
Dan zou je eens kunnen proberen om dat kledingstuk apart te wassen.
Alle reacties Link kopieren
Of die spijkerbroek een nachtje in de azijn zetten.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik heb gemerkt dat met name spijkerbroeken kunnen gaan stinken als ze binnen, zonder luchtstroom gedroogd worden.
Ik droog ze altijd voor een open raam zodat de wind er door kan waaien.
Misschien kan dat een rol spelen?
Alle reacties Link kopieren
Waar laat je de was drogen?
Op een benauwde zolder of in een kelder kan wasgoed een beetje muf gaan ruiken.
Alle reacties Link kopieren
(Schoonmaak)azijn toevoegen aan het laatste spoelwater.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Hier hebben we een gelijksoortig probleem.
De was stinkt als je het nat uit de wasmachine haalt. En dat wordt erger als het hangt te drogen. Niet echt kattenpisgeur, maar iets geks muffigs.
Eerst was het maar af en toe, en na een hete was met schoonmaakazijn was het dan weer weg. Nu zijn we helaas bij iedere twee weken aanbeland. Eerst nog wat dingen geprobeerd, allerlei speciale wasmachine middeltjes. Maar het helpt niks. Ook niks in het filter, machine zelf is schoon, rubbers ook.
Twee weken geleden reparateur gebeld, die zei ook schoonmaakazijn. Hij gaf aan dat de geur komt van een klein laagje water dat tijd in de machine achterblijft. Hem vandaag opnieuw gebeld, want het zit nog niet goed. Na twee keer wassen stinkt de was nog steeds, zelfs na opnieuw wassen met azijn. Ben heel benieuwd waar hij nu mee komt.
Waarschijnlijk heb je dit bij donkere was, klopt dat?

Daar kan in de verf een bepaalde bacterie zitten die deze geur veroorzaakt. Dit is eenvoudig op te lossen; was de betreffende kleding (eenmali op minstens 50 graden en dan is het over.
Bij mij hielp 'Dettol toevoeging voor de was'. Sindsdien geen stinkende kleding meer.
Mijn was hangt in een apart kamertje. Ik heb niet altijd een raampje open gezet bij het drogen :-$ Grote kamer en het trok door het hele huis en ook nog nooit eerder last van gehad.
Nu heb ik vanmorgen de ramen open gezet in het kamertje en de was die ik het meest vond stinken zo dicht mogelijk bij het raam gezet.
Tot nu toe ruikt het fris.
Ik heb ook HG stinkende wasmachine reiniger gekocht en de wasmachine staat nu te draaien met het spul erin.
Ik hoop zo dat dit het is, anders weet ik het echt niet meer.
Ook ander wasmiddel gekocht. ( eerst altijd A merken nu Lidl )

Het zijn juist de sokken en onderbroeken die het meest penetrant ruiken.
(schoonmaak) azijn ga ik ook toevoegen bij de volgende was.

Is het trouwens normaal dat je afvoerslang niet helemaal schoon is?
anoniem_393502 wijzigde dit bericht op 11-12-2019 13:33
0.76% gewijzigd
Fluithaas schreef:
11-12-2019 13:15
Bij mij hielp 'Dettol toevoeging voor de was'. Sindsdien geen stinkende kleding meer.
Deze zag ik inderdaad ook staan. Als het nu niet weg is, ga ik dat proberen.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij is het opgelost door weer met poeder te gaan wassen ipv vloeibaar wasmiddel.
Ditje schreef:
11-12-2019 13:34
Bij mij is het opgelost door weer met poeder te gaan wassen ipv vloeibaar wasmiddel.
Ik was al jaren met poeder, dus dat is het ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Gebruik je misschien teveel poeder?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Belle73 schreef:
11-12-2019 14:36
Gebruik je misschien teveel poeder?
Nee, daar ben ik sowieso mee geminderd ook met wasverzachter.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij ging het weg toen ik consequent stopte met op 40 graden wassen. In sokken en ondergoed zweet je nu eenmaal en die zitten dan ook vol met bacteriën. Die gaan gewoon pas dood met 60 graden.
Ik was alle was op 60 en schoonmaakdoekjes op 90.
Nooit meer muf of zelfs stinkende was.
Bij mij hielp azijn in de wasmachine niet maar een scheut chloor wel (lege machine en 90 graden), als je was in een afgesloten ruimte droogt gaat het proces veel te langzaam en dan krijgen schimmels de kans om zich daarin te nestelen (dat is die geur die je ruikt). Sowieso altijd een raam open zetten want het vocht in je kleding gaat of het raam uit of in je muren zitten.
Fluithaas schreef:
11-12-2019 13:15
Bij mij hielp 'Dettol toevoeging voor de was'. Sindsdien geen stinkende kleding meer.
Hielp/helpt bij mij ook zeker, maar vond het wel aan de prijs. Gebruiken nu sagrotan via Amazon.de.. scheelt ongeveer de helft in prijs en doet bij ons hetzelfde
Alles wat stinkt een paar uur in een emmer met water en kristalsoda, daarna meteen in de wasmachine. Als het kan, op 60 graden. Daarna snel drogen, dus geen dag laten hangen op een koude plek.
Ik zit echt even met mijn handen in het haar.
Niks helpt. De was gaat lekker fris de kast in en na 2 dagen stinkt het gewoon weer.
Ik dacht dus dat het probleem in mijn kast zat, het is een oude houten inbouwkast, maar niet alle kleding stinkt.

Het zijn nu echt de shirtjes om in te slapen, onderbroeken en dekbed overtrekken ( daar zat het eerst niet in, nu wel )

Ik laat de kast nu ook vaker openstaan zodat er meer lucht bij komt.

Spijkerbroeken stinken ineens niet meer, sokken ook niet.

Ik snap er werkelijk niks van want het is allemaal op dezelfde manier gewassen.

Iemand nog een tip?
Alle reacties Link kopieren
Heb je het wel op 60 graden gewassen?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Rubble schreef:
11-12-2019 10:07
Waarschijnlijk heb je dit bij donkere was, klopt dat?

Daar kan in de verf een bepaalde bacterie zitten die deze geur veroorzaakt. Dit is eenvoudig op te lossen; was de betreffende kleding (eenmali op minstens 50 graden en dan is het over.
Dit is heel herkenbaar. Probleem hier inderdaad alleen met donkere was.
Ik ga je tip eens ter harte nemen.
Alles draait op 60 graden, ook de donkere was die stinkt draai ik op 60.

Echt zo n zure lucht komt er vanaf als ik het uit de kast haal.
Ik heb al zitten denken om een nieuwe wasmachine te kopen, om eventueel een droger aan te schaffen ( waar eigenlijk heel even het geld niet voor is ) Ik zou het ook zonde vinden als ik een nieuwe wasmachine zou kopen en dat het probleem er dan nog is.
Ik heb trouwens een keer ondergoed bij mijn moeder gewassen en toen kwam dezelfde lucht er vanaf toen het droog was, het zit dus in mijn kleding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven