Stinkende wasmachine
zaterdag 11 mei 2019 om 16:11
Mijn wasmachine stinkt! De was komt er niet meer fris uit, met mijn vorige wasmachine hetzelfde verhaal.
Wat ik er aan gedaan heb:
90 graden gewassen met vaatwastabletten.
90 graden met half pak soda
Wasmachine reiniger van Hg
Bij iedere was calgon
Geen wasverzachter maar azijn.
Vloeibaar wasmiddel
Iemand nog andere tips? Ik vrees dat ik weer nieuwe wasmachine moet kopen anders.
Wat ik er aan gedaan heb:
90 graden gewassen met vaatwastabletten.
90 graden met half pak soda
Wasmachine reiniger van Hg
Bij iedere was calgon
Geen wasverzachter maar azijn.
Vloeibaar wasmiddel
Iemand nog andere tips? Ik vrees dat ik weer nieuwe wasmachine moet kopen anders.
zaterdag 11 mei 2019 om 19:30
Naar mijn idee heb je al een heleboel goede dingen gedaan en zijn ook de goede tips gegeven.
Wat ik ook nog wel eens doe is de kleding/was zélf weken in azijn.
Mijn wasmachine heeft een timer. Ik zet eerst de was aan met in het bakje alleen maar een heleboel azijn (flink kloek-kloek-kloek). Dan laat ik het programma normaal draaien (dus zonder zeep) totdat de was helemaal nat is en azijn dus vermengt met was. Wasmachine uit (was dus nog nat met azijn). Dan programma opnieuw instellen op de timer zodat het ca. 3 kwartier in de azijn staat te trekken. Ik programmeer dan een gewone was met poederzeep in.
Dus feitelijk laat ik de was eerst een tijd in de azijn trekken en dan gewoon wassen.
Ik doe dit een aantal wasbeurten achter elkaar zodat ik alle (veelgedragen) kleding in huis een keer heb gehad.
Wat ik ook nog wel eens doe is de kleding/was zélf weken in azijn.
Mijn wasmachine heeft een timer. Ik zet eerst de was aan met in het bakje alleen maar een heleboel azijn (flink kloek-kloek-kloek). Dan laat ik het programma normaal draaien (dus zonder zeep) totdat de was helemaal nat is en azijn dus vermengt met was. Wasmachine uit (was dus nog nat met azijn). Dan programma opnieuw instellen op de timer zodat het ca. 3 kwartier in de azijn staat te trekken. Ik programmeer dan een gewone was met poederzeep in.
Dus feitelijk laat ik de was eerst een tijd in de azijn trekken en dan gewoon wassen.
Ik doe dit een aantal wasbeurten achter elkaar zodat ik alle (veelgedragen) kleding in huis een keer heb gehad.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
zaterdag 11 mei 2019 om 19:44
Het is een bekend probleem inherent aan veel nieuwe wasmachines. Google maar eens op nieuwe wasmachine stinkt. Te weinig water gebruik in combinatie met te lage temperaturen en mogelijk teveel wasmiddel. Minder water en minder warm is in theorie goed voor het milieu. Echter worden er nu zoveel extra onnodige wassen gedraaid en machines eerder ingeruild voor een ander dat je je kan afvragen of er wel milieuwinst is.
zaterdag 11 mei 2019 om 20:19
Ik had dit ook altijd, totdat ik m'n donkere was structureel op 60 graden ging wassen. Alles is van katoen, dus dat kon ook prima. Sindsdien ruikt m'n was gewoon schoon! M'n andere twee wassen zijn ook 60 of 90 graden wassen, ik was nooit meer op 40. Hooguit 1x per jaar een wolwas.
De zogenaamde milieuwinst is inderdaad zo weer weg met alle capriolen die mensen uithalen om hun was alsnog schoon te laten ruiken, of al snel weer een nieuwe machine kopen.
De zogenaamde milieuwinst is inderdaad zo weer weg met alle capriolen die mensen uithalen om hun was alsnog schoon te laten ruiken, of al snel weer een nieuwe machine kopen.
zaterdag 11 mei 2019 om 20:25
Niet teveel was in de trommel doen. Zeker met die moderne machines komt er zo weinig water bij dat met een volle trommel niet alles goed gewassen wordt.
Heb je trouwens wel een waterslot (bocht) in de afvoerpijp? Die is nodig om de rioollucht tegen te houden. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterslot_(sifon)
Heb je trouwens wel een waterslot (bocht) in de afvoerpijp? Die is nodig om de rioollucht tegen te houden. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterslot_(sifon)
zaterdag 11 mei 2019 om 20:33
OPLOSSING
Hier precies hetzelfde probleem! Nieuwe wasmachine voor aangeschaft.. (terwijl de ‘oude’ pas 5 jaaar oud was en een goede dure Miele. Hard geld:-(
Toen begon die nieuwe ook te stinken. Ik kreeg het advies (na echt alles geprobeerd te hebben) gewoon met normaal waspoeder te wassen. Ik gebruikte altijd tabs. Na een paar dagen was het over, ik gebruik nu nooit meer tabs. Probleem is al 2 jaar opgelost nu.
Hier precies hetzelfde probleem! Nieuwe wasmachine voor aangeschaft.. (terwijl de ‘oude’ pas 5 jaaar oud was en een goede dure Miele. Hard geld:-(
Toen begon die nieuwe ook te stinken. Ik kreeg het advies (na echt alles geprobeerd te hebben) gewoon met normaal waspoeder te wassen. Ik gebruikte altijd tabs. Na een paar dagen was het over, ik gebruik nu nooit meer tabs. Probleem is al 2 jaar opgelost nu.
zaterdag 11 mei 2019 om 20:52
Kan ook zijn, het is een grote ellende hier, riolering zit vaak verstopt ook. Maar daar is niets aan te veranderen, te smalle leidingen gebruikt voor alle bewoners van dit complex.Labrujajoder schreef: ↑11-05-2019 19:08Kan het niet aan de waterleiding liggen?
Misschien is deze verouderd en zit er roest of erg veel kalkaanslag in.
Misschien iets mis met de riolering? Kan ook nog.
zaterdag 11 mei 2019 om 22:00
Heel gek en ik denk eerlijk gezegd dat het met de temperatuur te maken heeft en niet met het wasmiddel. Ik heb mijn Miele al dertien jaar en hij stinkt niet. Ik die het volgdende
Eens per drie maanden ontkalk ik met azijn en soda op 90 graden. Iedere week was ik 1 maal op 60 en 6 keer op 30 graden. Na het wassen laat ik de deur open staan. Ik gebruik geen wasverzachter. En was met Ariel tabs.
Daar ga je toch geen nieuwe wasmachine voor kopen?
Eens per drie maanden ontkalk ik met azijn en soda op 90 graden. Iedere week was ik 1 maal op 60 en 6 keer op 30 graden. Na het wassen laat ik de deur open staan. Ik gebruik geen wasverzachter. En was met Ariel tabs.
Daar ga je toch geen nieuwe wasmachine voor kopen?
zaterdag 11 mei 2019 om 22:17
Inderdaad. Ik kan me de wasmachine van mijn moeder nog herinneren, daar zag je een half raampje met water en sop. Nu zie ik af en toe een druppel tegen het raampje.woesjje schreef: ↑11-05-2019 17:54Ik denk inderdaad dat het weinig watergebruik de boosdoener is. Flauwekul allemaal. Heb vandaag al 3x de machine leeg op 90 graden laten draaien dus van zuinig met water is dan geen sprake meer.
Ga maar een pak backing soda kopen en gooi dat er nog een keer doorheen.
Het is trouwens een Samsung. Mijn vorige was een Bosch, zelfde euvel.
Vreselijk die nieuwe machines, al die onnodige 90 graden wassen. Stinkende wassen. Strepen in de witte was. Geen volle machine draaien.
zondag 12 mei 2019 om 09:35
Goede tips hier! Ik ga ook af van mijn vloeibare wasmiddel, ik ben toch bijna door de fles heen. Wel vaker gelezen dat het slecht is voor de machine. Hij staat hier nu te draaien met een 95 graden wasje met alleen een half kopje soda erin. Alle rubbers goed schoongemaakt maar helaas de filter niet los gekregen na een halve avond draaien en trekken. Heel frustrerend.
Ik heb ook een extra spoelen programma aangezet. Ben benieuwd. Daarna nog een kookwas met poeder en mijn laatste was erin. Ik was goedkoper in het weekend dan door de week dus doe al mijn was in het weekend.
Ik laat trouwens standaard de deur open staan maar zal ook het bakje van het wasmiddel laten luchten. Ik was trouwens meestal alles op mijn 60 graden eco programma. Zelden op 30 of 40 graden.
Ik heb ook een extra spoelen programma aangezet. Ben benieuwd. Daarna nog een kookwas met poeder en mijn laatste was erin. Ik was goedkoper in het weekend dan door de week dus doe al mijn was in het weekend.
Ik laat trouwens standaard de deur open staan maar zal ook het bakje van het wasmiddel laten luchten. Ik was trouwens meestal alles op mijn 60 graden eco programma. Zelden op 30 of 40 graden.
zondag 12 mei 2019 om 09:37
Dit had ik dus ook!morgana81 schreef: ↑11-05-2019 16:15Anders wasmiddel geprobeerd..
Mij viel laatst op dat de gekleurde was muf rook, al was het weg als de kleding droog was. Maar tot die tijd rook je dus muffe lucht in huis. Bij andere was had ik dit niet. Toen heb ik mijn gekleurde was gewassen met het wasmiddel voor de witte was.. geen muffe geur.
zondag 12 mei 2019 om 09:48
Ik lees allerlei dingen. Schoonmaken van filters. Schoonmaken van rubbers. Voordrogen, nadrogen, ander wasmiddel....
Ik doe helemaal niks van dat alles. En mijn machine ruikt gewoon fris.
Gewoon de dingen wassen zoals het hoort. Handdoeken/beddengoed op 90 graden. Ondergoed/sokken op 60. De rest op mix/40 en in de zomer gaan niet-vieze-maar-wel-gedragen-spullen op een kort programma.
Het enige dat ik wel doe; Extra water gebruiken. Dat maakt echt verschil.
En ik ben erg zuinig met het wasmiddel. Ik heb zo´n balletje. Dan neem ik de minimale hoeveelheid die op de verpakking staat aangegeven (hoe vies zijn we tegenwoordig nou nog????) en daarvan gebruik ik ongeveer de helft. Als op de fles aangegeven staat dat ie voor 18 wasbeurten is, kan ik er makkelijk 35x mee doen.
Gewoon de dingen wassen zoals het hoort. Handdoeken/beddengoed op 90 graden. Ondergoed/sokken op 60. De rest op mix/40 en in de zomer gaan niet-vieze-maar-wel-gedragen-spullen op een kort programma.
En ik ben erg zuinig met het wasmiddel. Ik heb zo´n balletje. Dan neem ik de minimale hoeveelheid die op de verpakking staat aangegeven (hoe vies zijn we tegenwoordig nou nog????) en daarvan gebruik ik ongeveer de helft. Als op de fles aangegeven staat dat ie voor 18 wasbeurten is, kan ik er makkelijk 35x mee doen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
zondag 12 mei 2019 om 10:13
Haha ik herinner me dat ook, dat ruitje waar je het water tegen zag klotsen.winkelfanaat schreef: ↑11-05-2019 22:17Inderdaad. Ik kan me de wasmachine van mijn moeder nog herinneren, daar zag je een half raampje met water en sop. Nu zie ik af en toe een druppel tegen het raampje.
Vreselijk die nieuwe machines, al die onnodige 90 graden wassen. Stinkende wassen. Strepen in de witte was. Geen volle machine draaien.
zondag 12 mei 2019 om 10:17
Als medewerker consumentenbelangen witgoed bij een grote electronicaketen heb ik veel klanten gehad met hetzelfde probleem.
In de reacties hier zie ik enkele goede tips.
Hier mijn oplossing
Wasmachines gebruiken inderdaad te weinig water maar de volgende zaken zijn zeer belangrijk;
- Gebruik geen vloeibaar wasmiddel maar poeder! (De belangrijkste regel)
Vloeibaar wasmiddel laat iedere wasbeurt een dun vetlaagje achter dat gaat stinken
Het zelfde geld voor wasverzachter, als je dit perse wilt gebruiken, gebruik san slechts een heel klein beetje.
-Was wit altijd op 60graden of heter
- washanddoeken, sokken en ondergoed altijd op 60
(Fabrikanten hebben ons bang gemaakt om warm te wassen terwijl pas op 60 graden bacteriën en dus geurtjes verdwijnen)
Bijna alla textiel, zeker katoen, kan dit probleemloos hebben.
Handdoeken etc zijn kleurvast
- Gebruik NOOOOIT! het ecoprogramma! Dit is afgestemd om een a+++ label te krijgen maar gebruikt zo weinig water en lage temperatuur dat je bacteriën op je afroept.
Voor de mensen die nu stinkende was hebben, dit gaat even duren voordat deze lucht eruit is.
Eerst de machine reinigen op 95 graden met azijn of baking soda. Vergeet ook het zeepbakje te reinigen.
Was tot die tijd met een halfvolle trommel zodat de was extra ruimte en water krijgt. Nieuwe wasmachines passen hun verbruik toch deels aan naar gelang de lading.
Probeer zoveel mogelijk was op 60 graden te wassen en was dus met poeder.
Tot de was weer goed ruikt geen wasverzachter gebruiken.
Probeer dit maar eens een maand en ik ben benieuwd naar jullie resultaten!
In de reacties hier zie ik enkele goede tips.
Hier mijn oplossing
Wasmachines gebruiken inderdaad te weinig water maar de volgende zaken zijn zeer belangrijk;
- Gebruik geen vloeibaar wasmiddel maar poeder! (De belangrijkste regel)
Vloeibaar wasmiddel laat iedere wasbeurt een dun vetlaagje achter dat gaat stinken
Het zelfde geld voor wasverzachter, als je dit perse wilt gebruiken, gebruik san slechts een heel klein beetje.
-Was wit altijd op 60graden of heter
- washanddoeken, sokken en ondergoed altijd op 60
(Fabrikanten hebben ons bang gemaakt om warm te wassen terwijl pas op 60 graden bacteriën en dus geurtjes verdwijnen)
Bijna alla textiel, zeker katoen, kan dit probleemloos hebben.
Handdoeken etc zijn kleurvast
- Gebruik NOOOOIT! het ecoprogramma! Dit is afgestemd om een a+++ label te krijgen maar gebruikt zo weinig water en lage temperatuur dat je bacteriën op je afroept.
Voor de mensen die nu stinkende was hebben, dit gaat even duren voordat deze lucht eruit is.
Eerst de machine reinigen op 95 graden met azijn of baking soda. Vergeet ook het zeepbakje te reinigen.
Was tot die tijd met een halfvolle trommel zodat de was extra ruimte en water krijgt. Nieuwe wasmachines passen hun verbruik toch deels aan naar gelang de lading.
Probeer zoveel mogelijk was op 60 graden te wassen en was dus met poeder.
Tot de was weer goed ruikt geen wasverzachter gebruiken.
Probeer dit maar eens een maand en ik ben benieuwd naar jullie resultaten!
zondag 12 mei 2019 om 10:20
Ik heb mijn wasmachine nu bijna 2 jaar in gebruik en heb ook nog nooit eerder het filter schoongemaakt of het bakje van de zeep. Het is trouwens wel een oudere wasmachine, hij is nog van mijn oma geweest, die er zeker 7 jaar mee gewassen heeft. Ik doe mijn beddengoed meestal op 60 maar zal het voortaan op 95 graden doen.Ceylon schreef: ↑12-05-2019 09:48Ik lees allerlei dingen. Schoonmaken van filters. Schoonmaken van rubbers. Voordrogen, nadrogen, ander wasmiddel....
Wasverzachter is dus ook niet goed voor de machine? Dat gebruik ik wel altijd.
zondag 12 mei 2019 om 10:36
Madrid87 schreef: ↑12-05-2019 10:20Ik heb mijn wasmachine nu bijna 2 jaar in gebruik en heb ook nog nooit eerder het filter schoongemaakt of het bakje van de zeep. Het is trouwens wel een oudere wasmachine, hij is nog van mijn oma geweest, die er zeker 7 jaar mee gewassen heeft. Ik doe mijn beddengoed meestal op 60 maar zal het voortaan op 95 graden doen.
Wasverzachter is dus ook niet goed voor de machine? Dat gebruik ik wel altijd.
Wasverzachter laat een laagje op de machine. En vervolgens ook nog eens op je droger. Ken je dat luchtje? Bij sommige mensen ruik je een muffig geurtje, dwars door de wasverzachter heen. Het ergste is nog dat ze daardoor vaak juist meer wasmiddel en -verzachter gaan gebruiken, wat het probleem dus uiteindelijk alleen maar verergert.
Plus; totaal onnodig spul. Als je was hard wordt is dat meestal omdat je hard water hebt. Dan kun je beter azijn gebruiken.
Beddengoed op 60 is op zich niet verkeerd. Alleen is het voor je machine goed om regelmatig een kookwas te draaien. Juist beddengoed is daar prima geschikt voor, aangezien je elke nacht ongeveer een halve liter zweet erin stopt.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
zondag 12 mei 2019 om 10:42
Ik heb geen droger dus dat is gelukkig geen probleem. Fles wasverzachter is toevallig ook bijna op, zal het niet meer gebruiken. Er mag alleen natuurazijn in de wasmachine toch? Doe je dat dan gewoon in het vakje van de wasverzachter?
Ik was elke week mijn beddengoed omdat er een kat op slaapt, zal dat voortaan op 95 graden doen.
Ik was elke week mijn beddengoed omdat er een kat op slaapt, zal dat voortaan op 95 graden doen.
zondag 12 mei 2019 om 10:52
Ik heb dit ook gehad en azijn, soda, hoge temperatuur leeg laten draaien en niets hielp. Uit pure nood toen wat chloor in de wasmachine gedaan en laten draaien en toen was ik er vanaf. Geen idee of het verantwoord is maar het dood wel alle schimmels en bacteriën, de wasmachine heeft het overleefd en ik heb nooit meer stinkende was gehad.
zondag 12 mei 2019 om 13:00
Inderdaad natuurazijn, de witte. Bij de augurken in de supermarkt staat hetMadrid87 schreef: ↑12-05-2019 10:42Ik heb geen droger dus dat is gelukkig geen probleem. Fles wasverzachter is toevallig ook bijna op, zal het niet meer gebruiken. Er mag alleen natuurazijn in de wasmachine toch? Doe je dat dan gewoon in het vakje van de wasverzachter?
Je doet het in je wasverzachterbakje. Flinke scheut.
zondag 12 mei 2019 om 14:47
Geronimo; het valt in elk geval te proberen voordat iemand voor dit probleem een nieuwe wasmachine koopt!
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.