Stuukwerk en spuitwerk: wat zijn de verschillen

31-01-2009 19:13 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, mijn vriend en ik zijn voor ons nieuwsbouwhuis aan het rondkijken voor wat we op de muren en vloeren willen enzo. De wanden worden zogeheten behangklaar opgeleverd, daar moet dus nog wel wat mee gebeuren.

Ik hoor veel mensen over stuukwerk en spuitwerk. Het enige wat ik ervan weet is dat het ene opgespoten wordt en het andere met de hand wordt gedaan. Kan iemand me de verschillen uitleggen in uiterlijk en andere zaken die belangrijk zijn om te weten? Lijkt het op structuurverf bv of mag je dat zelf kiezen?

Het lijkt me niet iets om zonder ervaring zelf te gaan doen (dat kan toch niet eens met spuitwerk?) dus ik ben ook benieuwd wat jullie ervaringen zijn met de kosten en de duurzaamheid.

Bedankt voor alle tips en het meedenken! Sorry als het dom overkomt maar hier heb ik echt geen verstand van en op internet kom ik er ook niet helemaal uit.
Hoi Schorpioentje,

Ik ga het zo nog even vragen aan mn vriend maar die is er even niet. Als ik me niet vergis is spuitwerk de goedkoopste versie van stucen. Ziet er dus ook goedkoper uit. Bij stucwerk kun je uit verschillende soorten kiezen, glad, spagtelpoets, schuurwerk en waarschijnlijk nog wel meer soorten. Bij spagtelpoets kun je meteen een kleur kiezen anders krijg je grijze gipskleur. Glad vind ik redelijk besmettelijk, spagtelpoets een beetje passé. Maar ja wij hebben dan ook overwegend schuurwerk. Een stucadoor is trouwens niet goedkoop.

Ik kom er nog op terug. Trouwens geen domme vraag hoor voordat ik mijn vriend leerde kennen wist ik er nog minder als jij van af.
Heb het al nagevraagd.

Spuitwerk is een beetje bobbelig en lijkt het meest op structuurverf vinden wij. Spagtelpoets heeft de meeste structuur, beetje korrelig en schuurwerk is redelijk glad met vegen erin. Die kunnen zijn zoals jij wilt, halve maantjes of recht net wat je mooi vind. Je hebt dus heel veel keuzes en de gemiddelde stucadoor heeft een heel boek vol met voorbeelden.

Veel plezier met het inrichten van jullie nieuwe huis!
quote:TouchOfPink schreef op 31 januari 2009 @ 20:00:

Spagtelpoets heeft de meeste structuur, beetje korreligKleine aanvulling, Spachtelputz is er in verschillende soorten van heel grof tot extra fijn. Wij hebben de extra fijn en dat vind ikzelf ook veel op structuurverf lijken. Het is trouwens wel iets wat je echt door een professionel moet laten doen hoor, het ziet er eenvoudig uit om te doen maar dat is het niet.
Spuitwerk vind ik persoonlijk kwetsbaar. De 'pukkeltjes' beschadigen makkelijk, voorbeeld: een wegglijdende stofzuigerstang geeft al beschadiging.

Zelf heb ik spuitwerk, en kan niet afwachten om mijn muren glad te laten maken!

Kijk eens op mp, daar bieden veel klussers zich aan.
Bedankt voor de uitleg!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven